02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فیلم اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/23

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

فیلم اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت  تمام مراحل نصب کامپوزیت و اصلاح طرح لبخند را به همراه نکات مهمی که باید طی این روش درمانی زیبایی در نظر گرفته شوند به شما ارائه می دهد. کامپوزیت یک ماده سفید رنگ است که بیشتر جنبه زیبایی داشته و در عین حال دوام و استحکام بالایی نیز دارد. کامپوزیت در پروسه چند مرحله ای اصلاح طرح لبخند، نقش موثری را ایفا می نمایند.
اگر دندان های فرد دچار مشکلات جدی نباشد کامپوزیت یک پروسه درمانی کم هزینه تر و بهتر نسبت به لمینت دندان به شما می رود و معمولا بیماران نیز از نتیجه کار رضایت بالایی دارند. علاوه بر هزینه کمتر، روند کار نیز سریع تر بوده و دندانپزشک طی یک جلسه این روش درمانی را به پایان می رساند. 

موارد استفاده از کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند

در فیلم اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت می توان موارد استفاده از کامپوزیت را که به چند شکل مختلف صورت می گیرند مشاهده نمود:

پر کردن و ترمیم دندان های پوسیده با کامپوزیت ونیر: 

یکی از موارد اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت پر کردن و ترمیم دندان های پوسیده است. همانطور که در فیلم اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت مشهود است زمانی که فردی دندان های پوسیده داشته باشد، دندانپزشک در ابتدا دندان های بیمار را معاینه کرده و عمق پوسیدگی را مشخص می نماید. دندانپزشک معمولا برای این کار از اشعه ایکس بهره می گیرد. 
پس از آن او میزان کامپوزیت مورد نیاز برای دندان ها را برآورد می کند. در مرحله بعدی، دندانپزشک دندان های بیمار را با استفاده از وسایل مخصوص تخلیه کرده و تیرگی و پوسیدگی های دندان را خارج می سازد. سپس به منظور جلوگیری از گسترش عفونت، دندانپزشک مرحله عصب کشی را انجام می دهد. 
در این مرحله دیگر زمان آن فرا رسیده تا از مواد کامپوزیتی برای پر کردن فضای دندان استفاده نمود. به طور معمول برای پر کردن دندان های خلفی از ماده آمالگام و برای دندان های قدامی از مواد همرنگ دندان یا همان کامپوزیت استفاده می شود. این مواد کامپوزیت دقیقا با مواد کامپوزیت اصلاح طرح لبخند مشابه است.
پس از ترمیم دندان های پوسیده، دندانپزشک از رزین کامپوزیت برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان های بیمار استفاده می کند. در ادامه مراحل فرم دهی و سفت شدن کامپوزیت رزین روی دندان ها که در فیلم اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت نشان داده شده توضیح خواهیم داد.
دندانپزشک برای فرم دهی رزین کامپوزیت روی دندان ها نیازی به تراش دندان ندارد. همانطور که مشاهده می کنید؛ رزین کامپوزیت توسط ابزار مخصوصی روی دندان ها شکل داده می شود سپس با استفاده از نور لیزر، کامپوزیت روی دندانها سفت شده و پس از پولیش شدن به زیبایی دندان های طبیعی می درخشد.
در اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت و ترمیم دندان حداقل تراش وجود داشته و تنها بافت های معیوب و پوسیده برداشته می شوند، کامپوزیت برای پوسیدگی های سطحی دندان بهترین گزینه است، امکان انتخاب چند رنگ برای ترمیم وجود دارد و می توان ظاهری طبیعی و زیبا به آن بخشید. 
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

پر کردن فاصله بین دندان ها در اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت: 

یکی از مواردی که در فیلم اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت مورد توجه قرار می گیرد؛ پر کردن فاصله میان دندان ها است که سبب شده بیمار لبخندی زیبا و متفاوت داشته باشد. به طور طبیعی دندان ها باید به اندازه ای از یکدیگر فاصله داشته باشند که نخ دندان از لابلای آنها رد شوند. در برخی افراد این فاصله بیشتر است به طوری که دیگر شاهد لبخندی زیبا نخواهیم بود. نداشتن برخی از دندان های انتهایی یا بیماری های لثه می توانند این فاصله را ایجاد نمایند. 
یکی از بهترین گزینه ها برای بستن این فاصله و اصلاح طرح لبخند بهره گیری از کامپوزیت ونیر است. در این روش، همانطور که در فیلم اصلاح طرح لبخند با کمپوزیت می بینید؛ مواد هم رنگ کامپوزیت برای ترمیم دندان های جلویی و بستن فاصله استفاده می شود و فضای بین دندان ها پوشانده می شود. نکته قابل توجه در اینجا این است که این روش نسبت به لمینت کمتر تهاجمی است و می تواند رضایت بسیاری از بیماران را در پی داشته باشد. 

از بین بردن زردی و بد رنگی دندان ها با کامپوزیت:

از بین بردن لکه ها و بد رنگی دندان ها یکی دیگر از موارد فیلم اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت است. بسیاری از افراد از مشکل زردی، لکه و بد رنگ شدن دندانهایشان رنج می برند. اعتماد به نفس این افراد به طور چشمگیری کاهش می یابد و به دلیل نداشتن یک لبخند زیبا همیشه خجالت زده بوده و در جمع دوستان خود حاضر نمی شوند. اما خوشبختانه این مشکل با کامپوزیت قابل درمان است. 
کامپوزیت این بد رنگی و لکه های دندانی را به طور دائمی می پوشاند و لبخندی زیبا برای بیمار به ارمغان می آورد. کامپوزیت دندان برای از بین بردن لکه های قهوه ای قدیمی روی دندان نیز گزینه مناسبی است که می تواند لکه های قهوه ای روی دندان را پوشش دهد و در واقع انتخاب خوبی برای پوشاندن تغییر رنگ ها به شمار می رود.  
 
فیلم اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

تقریبا اکثر افراد می توانند برای اصلاح طرح لبخند خود از کامپوزیت بهره گیرند. معمولا کامپوزیت و لمینت دندان برای دندان هایی که مشکلات جدی ندارند کاربرد دارند. در فیلم اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت مشاهده می کنیم که کامپوزیت برای برطرف نمودن مشکلات زیبایی مانند رفع کجی دندان ها، فاصله بین دندان ها یا بدرنگی آنها به کار می رود. اما افرادی که دارای مشکلات زیر باشند نمی توانند کامپوزیت دریافت نمایند و باید در ابتدا مشکلات مرتبط با دهان و دندان خود را برطرف نمایند:
- افرادی که دارای بهم ریختگی شدید دندان ها هستند.
- کسانی که بهداشت بسیار ضعیف برای دهان و دندان خود دارند.
- افرادی که دندان های آنها دچار ساییدگی بسیار زیاد است.
- کسانی که عادت های بدی چون دندان قروچه دارند.
- بعضی افراد نیز دندان هایشان برجستگی زیادی دارد و بهتر است به جای کامپوزیت از لمینت استفاده نمایند چون ضخامت لمینت بسیار کم است و اگر از کامپوزیت استفاده کنند دندان هایشان بسیار غیرطبیعی جلوه خواهد نمود.
- افرادی که دچار بیماری های لثه هستند.
- اگر ریشه دندان به اندازه کافی مقاوم نباشد و بافت عمده ای از دندان ها آسیب دیده باشد نمی توان از کامپوزیت استفاده کرد.

طول عمر کامپوزیت پس از اصلاح طرح لبخند

طول عمر کامپوزیت دندان به عوامل متعددی بستگی دارد مانند نحوه مراقبت از کامپوزیت توسط بیمار و رعایت بهداشت دهان و دندان، مهارت دندانپزشکی که کامپوزیت را انجام می دهد و یا نوع موادی که در کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرند. اگر به درستی از کامپوزیت دندان مراقبت کنید و دندانپزشک نیز با مهارت کامل، کامپوزیت ها را روی دندان ها شکل داده باشد؛ معمولا طول عمر کامپوزیت دندان بین 5 تا 7 سال است.
در ادامه به مهمترین عوامل موثر در طول عمر کامپوزیت ونیر اشاره خواهیم نمود:
رعایت بهداشت دهان و دندان:
یکی از مسائل مهم برای سلامت دهان و دندان و متعاقبا افزایش طول عمر کامپوزیت دندان مراقبت از دهان و دندان و رعایت بهداشت فردی است. استفاده از خمیر دندان و مسواک مناسب، مسواک زدن حداقل دو بار در طول روز، استفاده از نخ دندان، کاربرد دهانشویه های مناسب و فاقد مواد ساینده و ... همگی در طول عمر کامپوزیت موثر هستند. اگر افرادی که کامپوزیت دریافت می کنند بهداشت دهان و دندان را رعایت ننمایند حفره هایی در سطح دندان به وجود خواهد آمد که سبب افتادن کامپوزیت ونیر می شود. 
روش نصب کامپوزیت:
یکی از موارد مهم و تأثیرگذار در طول عمر کامپوزیت دندان و اصلاح طرح لبخند روش نصب کامپوزیت است. برای نصب کامپوزیت سطح دندان ها باید کاملا تمیز شود تا باکتری یا آلودگی در آن ناحیه وارد نشود. سپس دندانپزشک باید ناحیه مورد نظر را به خوبی خشک نموده و با مهارت کامپوزیت را روی دندان ها شکل دهد تا به خوبی با مینای دندان پیوند بخورد. در صورتی که موارد بالا به خوبی رعایت نشود نمی توان شاهد طول عمر بالایی در کامپوزیت بود و خیلی زود از بین خواهد رفت. 
تأثیر مواد غذایی در اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت:
یکی دیگر از موارد بسیار مهم برای طول عمر کامپوزیت، تأثیر مواد غذایی است. غذاها یا نوشیدنی های رنگ دار می توانند دچار تغییر رنگ و بد رنگی کامپوزیت شوند و زیبایی لبخند را از فرد بگیرند. غذاها و نوشیدنی های شیرین و اسید دار نیز در افزایش آسیب پذیری کامپوزیت دندان بسیار تأثیرگذار هستند و می توانند مشکلات بیشماری را برای کامپوزیت و در نتیجه طرح لبخند شما به وجود آورند. 
کامپوزیت دندان و محل ترمیم:
درست است که کامپوزیت دارای مقاومت بالایی است اما زمانی که ما غذا می خوریم یا مثلا یخ را می شکنیم عمده فشار بر روی دندان های خلفی وجود دارد. پس در نتیجه فشار ناشی از گاز زدن یا جویدن در این دندان ها باعث از بین رفتن کامپوزیت خواهد شد. به همین دلیل است که معمولا برای از کامپوزیت ونیر برای اصلاح طرح لبخند بیمار در دندان های پیشین فرد استفاده می شود.  
دندان قروچه:
یکی از عادت های بد افراد دندان قروچه می باشد. دندان قروچه سبب ساییدگی دندان ها به یکدیگر می شود و صدمه زیادی به آنها وارد می کند. اگر فردی که کامپوزیت دریافت نموده است دچار این عادت بد باشد نباید انتظار طول عمر زیادی از کامپوزیت داشته باشد. زیرا دندان قروچه سبب فشار زیادی بر کامپوزیت شده و ماندگاری آن را کاهش می دهد. اگر دندان قروچه می کنید، استفاده از محافظ های شبانه را روی دندان های خود فراموش نکنید.
اندازه ترمیم و ماندگاری کامپوزیت:
ترمیم هایی که وسعت بیشتری دارند؛ طبیعتا بیشتر در معرض آسیب قرار گرفته و در نتیجه طول عمر کامپوزیت کاهش می یابد. برعکس افرادی که ترمیم های کوچکتری دارند؛ دارای طول عمر بالاتری از کامپوزیت هستند. 
جنس مواد کامپوزیت:
اگر دندانپزشک از مواد با کیفیت و مرغوب برای تهیه کامپوزیت جهت اصلاح طرح لبخند بهره گیرد؛ قطعا ماندگاری و طول عمر آن بالاتر خواهد بود. نسل جدید کامپوزیت ها به جز اینکه مقاومت بالایی دارند؛ بسیار عالی پولیش می شوند. در واقع فاقد تخلخل هستند و طول عمر آنها زیاد است. 
مهارت دندانپزشک و ماندگاری کامپوزیت:
یکی از موارد مهم که بسیار در ماندگاری و طول عمر کامپوزیت تأثیرگذار است مهارت دندانپزشک می باشد. همانطور که در فیلم اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت مشاهده می کنید؛ در واقع کار با کامپوزیت ها نیازمند حساسیت بالایی بوده و دندانپزشک باید در تمام مراحل از اماده سازی دندان گرفته تا فرم دهی و پولیش کامپوزیت ونیر از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشد. 
اگر کامپوزیت دندان توسط متخصص حرفه ای روی دندان ها نصب شود؛ هیچگونه محدودیت غذایی وجود نخواهد داشت و همانند دندان های طبیعی می توان از آنها استفاده کرد. اگر یک دندانپزشک حرفه ای به صورت ماهرانه کامپوزیت را برای شما نصب نماید؛ نه تنها به اصلاح طرح لبخند زیبایی دست خواهید یافت بلکه آسیبی نیز به دندان ها وارد نمی آید. 

جمع بندی

در فیلم اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت متوجه می شوید که کامپوزیت یک روش پیشرفته دندانپزشکی زیبایی است که بدون آسیب وارد کردن به دندان هایتان، لبخند زیبایی را که همیشه آرزومند آن بوده اید؛ برایتان به ارمغان می آورد. دراصلاح طرح لبخند با کامپوزیت، رنگ، شکل و ظاهر کلی دندان ها بهبود می یابند. دندانپزشکان با بهره گیری از مواد کامپوزیتی و رنگ متناسب با دندان ها، شکل و فرم دندان های فرد را تغییر می دهند تا او لبخندی زیباتر داشته باشد. رعایت بهداشت فردی، مهارت دندانپزشک، کیفیت مواد، نوغ غذاها و نوشیدنی های مصرفی و ... همگی در طول عمر کامپوزیت تأثیر گذار هستند و اگر شما تمامی جوانب را به خوبی در نظر بگیرید می توانید سال های متمادی از لبخند زیبای خود لذت ببرید. 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!