02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

دلایل شکست لمینت دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/19

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

دلایل شکست لمینت‌دندان در مقایسه با سایر روش های ترمیم دندان مانند کامپوزیت بسیار کمتر است. ونیرهای پرسلین متداولترین نوع ترمیم و اصلاح طرح لبخند هستند که به علت دوام بالا و مقاومتی که در برابر ضربه، شکستگی و زرد شدن دارند؛ محبوبیت بسیاری پیدا کرده اند. 
لمینت سرامیکی می تواند به روشی موثر و قابل توجه عیوب ظاهری دندان بیمار را پوشش داده و لبخند جذابی برای او به ارمغان آورد. چون طی فرآیند کاشت لمینت سرامیکی مینای دندان تراشیده میشود؛ در صورت شکست لمینت دندان باید ونیر های دندانی جایگزین شوند. 
هرچند ونیرهای پرسلین دوام و مقاومت بالایی دارند اما در اثر مراقبت نادرست یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان احتمال شکست آنها وجود دارد. به طور معمول، دلایل شکست لمینت‌دندان بعد از حدود ۱۰ سال می تواند منجر به عدم موفقیت ونیر دندان شود که در این شرایط بیمار باید نسبت به تعویض آنها اقدام کند.
اگر با دلایل شکست لمینت‌دندان آشنا باشید می توانید با مراقبت صحیح از شکست لمینت دندان خود در کوتاه مدت جلوگیری کنید. پس ادامه مقاله را با دقت بخوانید.

دلایل لمینت دندان ناموفق

باندینگ نامناسب بین لمینت و دندان

یکی از مهم‌ترین دلایل شکست لمینت‌ دندان در کوتاه مدت باندینگ نامناسب و عدم پیوند خوردن سرامیک با مینای دندان است. دندانپزشک برای کاشت لمینت سرامیکی باید دستورالعمل های خاصی را رعایت کند تا از باندینگ مناسب بین لمینت و مینای دندان اطمینان حاصل نماید. بدون باندینگ مناسب ونیرهای دندانی ممکن است بشکنند و یا ترک بخورند. الته امکان افتادن لمینت های سرامیکی ارز روی دندان‌ها نیز وجود دارد.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

چطور باندینگ نامناسب منجر به لمینت دندان ناموفق میشود؟

اگر پیوند بین لمینت سرامیکی و مینای دندان به خوبی برقرار نشود به مرور زمان نیروی وارد شده به علت گاز زدن یا جویدن غذا ها، اتصال ونیرهای دندانی را سست کرده و آنها را از روی دندان جدا میکند. در صورتی که باندینگ ونیر دندانی به درستی انجام نگیرد؛ هر فشار کوچکی می تواند منجر به شکستن یا افتادن لمینت دندان شود. 
وجود هرگونه فاصله بین لبه لمینت و لثه نیز می‌تواند به علت باندینگ نامناسب باشد. اگر بتوانید خط لمینیت ونیر را روی دندان های خود تشخیص بدهید احتمالاً باندینگ به درستی انجام نگرفته است.

چطور از باندینگ نامناسب لمینت جلوگیری کنیم؟

برقراری پیوند مناسب بین لمینت و مینای دندان فقط به مهارت، تجربه و تبحر دندانپزشک در کاشت لمینت های سرامیکی بستگی دارد. بنابراین هنگام انتخاب کلینیک درمانی زیبایی باید بهترین دکتر اصلاح طرح لبخند را انتخاب کنید تا دوام و طول عمر لمینیت ونیرها با برقراری پیوند مناسب توسط دندانپزشک افزایش یابد.

فشار بیش از حد لمینت

ونیوهای پرسلین مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند با این حال نباید به طور مداوم فشار بیش از حدی به آنها وارد شود؛ در غیر این صورت ممکن است ترک یا شکستگی در آن‌ها مشاهده شود. داشتن عادات بدی مثل دندان قروچه کردن، باز کردن درب قوطی های فلزی و پلاستیکی با دندانها، جویدن یخ یا جویدن ناخن از مواردی هستند که فشار بسیار زیادی به ونیر ها وارد کرده و به آنها آسیب می رسانند.

چطور فشار بیش از حد موجب شکست لمینت دندان میشود؟

وارد آمدن فشار بسیار زیاد به لمینت دندان می تواند پیوند بین ونیر و مینای دندان را از بین ببرد. با از بین رفتن این اتصال، لمینت در نواحی مختلف ترک خورده و یا میشکند. حتی اگر دندانپزشک کار خود را کاملاً حرفه ای انجام داده باشد و باندینگ مستحکمی بین ونیر سرامیکی و مینای دندان شما برقرار شده باشد؛ وارد آمدن فشار بیش از حد می تواند به تضعیف یا از بین رفتن این اتصال منجر شود.

چطور از آسیب دیدن لمینت دندان در اثر وارد آمدن فشار بیش از حد جلوگیری کنیم؟

در صورتی که دندان قروچه می کنید حتماً از محافظ های شبانه استفاده نمایید.
از لمینیت ونیر به عنوان ابزار استفاده نکنید.
از جویدن یا گاز زدن چیزهای بسیار سفت با لمینت سرامیکی پرهیز کنید.

خراب شدن دندان های زیرین لمینت

خراب شدن یا آسیب دیدن دندان های زیرین لمینت، از دیگر دلایل شکست لمینت دندان است. این آسیب ها می توانند در مسابقات ورزشی و حوادث رانندگی به دلیل وارد آمدن ضربه به دندان ها ایجاد شوند. هرگونه آسیبی که به دندانهای زیر لمینت وارد شود به لمینت دندان ناموفق منجر خواهد شد. همچنین خراب شدن دندان های زیر لمینت، پوسیدگی عمیق یا رسیدن به عصب از دیگر دلایل شکست لمینت دندان است و تا زمانی که دندان طبیعی بیمار ترمیم نشود؛ نمی‌توان لمینت دندان جدیدی را روی آن نصب کرد. در صورتی که دندان شما نیاز به روت کانال کردن داشته باشد؛ احتمالاً به جای لمینت دندان باید از روکش های سرامیکی یا تاج دندان مصنوعی استفاده کنید.

چرا خراب شدن دندان ها موجب شکست لمینت دندان میشود؟

خراب شدن یا آسیب دیدن دندان ها، پیوند بین لمینت دندان و مینای دندان را تضعیف می کند. اگر یک یا چند دندان طبیعی شما در اثر ضربه، پوسیدگی شدید یا عفونت، خراب شده یا آسیب ببینند؛ لمینت های دندانی روی آن ها باقی نمی ماند و معمولاً از روی دندانها می‌افتند. برای جایگزین کردن لمینت دندان باید دندان طبیعی بیمار ترمیم شود.

چطور از لمینت دندان ناموفق به علت خراب شدن دندان جلوگیری کنیم؟

حفظ بهداشت دهان و دندان و رعایت کردن نکات ایمنی از مهمترین نکاتی است که از لمینت دندان ناموفق جلوگیری می کند. اگر می خواهید پوسیدگی دندان شما، موجب شکست لمینت ‌دندان نشود باید مثل دندانهای طبیعی خود با آنها رفتار ‌کنید. روزی ۲ بار آنها را مسواک بزنید؛ از نخ دندان و دهان شویه های مناسب نیز استفاده کنید. اگر در مسابقات ورزشی شرکت می کنید حتما روی دندان های خود محافظ بگذارید تا از وارد آمدن ضربه به آنها جلوگیری شود.
 
دلایل شکست لمینت دندان
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

عفونت لثه بعد از لمینت

عفونت لثه بعد از لمینت زمانی اتفاق می افتد که باکتری اطراف دندان تجمع پیدا کرده و دندان دچار عفونت می شود. عفونت لثه می تواند به علت بیماری های مختلف یا پوسیدگی دندان ایجاد شود. معمولاً بیماران با درد بسیار شدید در دندان خود در ناحیه ای که لمینت شده به دندانپزشک مراجعه می کنند و در این حالت، عفونت زیر لمینت گسترش پیدا کرده و موجب افتادن یا شل شدن آن میشود. در این شرایط، دندانپزشک مجبور است لمینت ها را از روی دندانها برداشته و بعد از درمان عفونت یا پوسیدگی لمینیت ونیر جدید را نصب کند.

چرا عفونت لثه منجر به لمینت دندان ناموفق می‌شود؟

عفونت لثه در اطراف ناحیه‌ای که لمینت به دندان متصل شده گسترش پیدا کرده و موجب پوسیدگی دندان های زیرین لمینت خواهد شد. با ایجاد پوسیدگی، پیوند بین لمینت دندان و مینای دندان تضعیف شده و لمینت ها شل می شوند چون وانیر پرسلین، ظاهر دندان ها را پوشش داده است و معمولاً بیماران در مراحل بسیار شدید به پوسیدگی دندان خود پی می برند و باید دندان خود را ترمیم کرده و مجددا لمینت را نصب کنند.

چطور از عفونت لثه جلوگیری کنیم؟

بهترین روش جلوگیری از عفونت لثه حفظ بهداشت دهان و دندان است. از طرف دیگر چون لمینت ها روی دندان ها را پوشش داده اند؛  بیمار نمی تواند در مراحل اولیه عفونت لثه یا پوسیدگی دندان را تشخیص دهد. به همین علت مراجعه منظم به دندانپزشک از مهم‌ترین عواملی است که می‌توان از گسترش عفونت لثه و در نتیجه شکست لمینت دندان جلوگیری کرد.

عدم تراز دندان ها هنگام لمینت کردن

قبل از کاشت لمینت، دندان پزشک باید نحوه گاز زدن بیمار را بررسی کند و عواملی مثل تراز بودن فک و دندان ها را بررسی نماید. در صورتی که بیمار مشکلاتی در تراز بودن داشته باشد ممکن است قبل از لمینت سرامیکی نیاز به انجام ارتودنسی باشد؛ در غیر این صورت شکست لمینت دندان امکان پذیر است.

چرا عدم تراز دندانها از دلایل شکست لمینت‌دندان است؟

اگر دندان ها قبل از کاشت لمینت تراز نشوند؛ کیفیت و دوام ونیر پرسلین روی دندان ها به علت ایجاد باندینگ ضعیف، به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد. هرچند خود لمینت دندان نسبت به ضربه مقاوم است اما در صورتیکه دندان‌هایی که لمینت روی آن قرار دارد را تراز نباشد؛ در اثر وارد آوردن فشار، احتمال شکستن و افتادن لمینت دندان وجود دارد.

چطور عدم تراز دندانها را برطرف کنیم؟

دندانپزشک با گرفتن یک قالب از نحوه گاز زدن بیمار، تراز بودن دندان های او را قبل از کاشت لمینت دندان بررسی می کند و در صورت نیاز به او توصیه می‌کند که ارتودنسی انجام دهد تا از عدم تراز و شکستن لمینت دندان پیشگیری شود.

آماده سازی نامناسب دندان ها قبل از کاشت لمینت

دندانپزشک قبل از اینکه ونیر های دندانی را روی دندانهای بیمار نصب کند باید به طور کامل مراحل آماده سازی دندان را انجام دهد. در این مرحله لایه نازکی از مینای دندان تراش میخورد تا دندان تغییر شکل پیدا کرده و سطح آن برای پیوند خوردن با لمینت سرامیکی آماده شود. این روش که پرپینگ نامیده می‌شود نیاز به مهارت و تجربه بالای دندانپزشک دارد و اگر به درستی انجام نشود به شکست لمینت دندان منجر خواهد شد.

چرا آماده‌سازی نامناسب دندانها به شکست لمینت دندان منجر می شود؟

در صورتی که دندان پزشک به اندازه کافی تراش دندان را انجام ندهد و یا دندان ها را بیش از حد تراش بدهد به طوری که مینای دندان به طور کامل از بین رفته و به لایه دنتین برسد؛ باندینگ مناسب بین لمینیت ونیر و مینای دندان برقرار نشده و شاهد لمینت دندان ناموفق در مدت کوتاهی روی دندان‌های بیمار خواهد بود.

چطور از آماده سازی مناسب دندان ها قبل از لمینت مطمئن شویم؟

چون آماده سازی مناسب دندان ها قبل از لمینت فقط به تبحر دندانپزشک بستگی دارد باید یک کلینیک تخصصی معتبر را برای کاشت لمینت انتخاب کنید. شما با مشاهده عکس های قبل و بعد دندان و همچنین پرسیدن نظر افرادی که لمینت دندان انجام داده اند باید به کلینیک اعتماد کرده و اقدام به کاشت لمینت در آن کلینیک نمایید.

نامرغوب بودن جنس لمینت

از دیگر دلایل شکست لمینت‌دندان میتواند نامرغوب بودن جنس ونیر دندانی باشد. جنس ونیر دندانی به برند آن و همچنین نحوه طراحی و ساخت در لابراتوار بستگی دارد. اگر از برندهای نامرغوب چینی برای تولید لمینت سرامیکی استفاده شود؛ احتمال افتادن آن از روی دندان ها بسیار زیاد است. تجربه و مهارت تکنسین آزمایشگاه برای ساخت لمینت سرامیکی نیز اهمیت بسیار زیادی در موفقیت و افزایش دوام آن دارد.

چطور نامرغوب بودن جنس لمینت منجر به لمینت دندان ناموفق خواهد شد؟

اگر کیفیت لمینت دندان به اندازه کافی مرغوب نباشد؛ نه تنها از لحاظ ظاهری بسیار ضخیم و مصنوعی به نظر خواهد رسید و دندانپزشک با پولیش کردن نیز نمی تواند ظاهر آن را شبیه دندان های طبیعی کند بلکه از لحاظ عملکردی نیز مشکلات بسیار زیادی را برای بیمار فراهم می آورد.
لمینت هایی که جنس نامرغوبی دارند و یا به درستی در لابراتوار ساخته نشده‌اند؛ در کمتر از یک ماه زرد شده و ظاهر ناخوشایندی پیدا می‌کنند. معمولاً بیماران مجبورند بلافاصله لمینت ها از روی دندانها برداشته و آنها را با انواع باکیفیت جایگزین کنند.

چطور نامرغوب بودن جنس لمینت را تشخیص دهیم؟

بهتر است در جلسه مشاوره از دندانپزشک بخواهید که نوع لمینت های سرامیکی که قرار است برای شما کاشته شود را مشخص کند. انواع مختلفی از لمینت سرامیکی در حال حاضر در بازار موجود است و لمینت های ساخته شده توسط برندهای مشهور مثل سوئیسی و آمریکایی در حال حاضر بیشترین کاربرد را در بین دندانپزشکان دارند. 
تحقیق درباره لابراتواری که قرار است لمینت دندان در آن ساخته شود نیز برای اطمینان از مرغوب بودن جنس لمینت دندان لازم است. اگر دندان پزشک شما از تکنولوژی های جدید مثل طرح لبخند دیجیتال یا کدکم استفاده می کند؛ احتمال شکست لمینت‌دندان شما بسیار کم است و می توانید به او اطمینان کنید.

جمع بندی

اگر قصد اقدام به کاشت لمینت دندان دارید؛ با توجه به دلایل شکست لمینت‌دندان که در این مقاله توضیح دادیم؛ بهتر است به یک کلینیک زیبایی درمانی معتبر مراجعه کنید تا کاشت لمینت دندان شما توسط بهترین دندانپزشکان اصلاح طرح لبخند انجام شود. اگر از شکست لمینت‌دندان میترسید می ‌توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی دکتر شهاب محمدی و مشاهده عکس های قبل و بعد از لمینت دندان و همچنین نظر بیمارانی که در این کلینیک کاشت لمینت انجام داده اند و پس از ارزیابی کامل، تصمیم خود را برای اصلاح طرح لبخند و داشتن لبخندی زیبا و جذاب بگیرید.
 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!