02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

تفاوت کامپوزیت دندان سوئیسی و آمریکایی چیست - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/16

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

تفاوت کامپوزیت دندان سوئیسی و آمریکایی را باید با بررسی شرکت های تولید کننده کامپوزیت دندان ارزیابی کرد .در حال حاضر مشهور ترین برند های سوئیسی و آمریکایی که کامپوزیت دندان آنها توسط دندانپزشکان ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد؛ عبارتند از:
سارمکو  سوئیس (SAREMCO)
بیسکو آمریکا (Bisco)  
کازمادنت آمریکا(Cosmedent)
اولترادنت آمریکا(Ultradent) 
اشترومن سوئیس (Straumann) 
از مهم ترین تفاوت های کامپوزیت آمریکایی و سوئیسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوام و طول عمر کامپوزیت دندان

دوام و طول عمر کامپوزیت دندان از مهمترین ویژگی هایی است که شرکت های مختلف تولید کننده رزین کامپوزیت قصد دارند؛ آن را بهبود ببخشند. هرچند نصب کامپوزیت دندان به سرعت و طی یک جلسه درمانی انجام می گیرد اما در مقایسه با لمینت ونیر به همان سرعت نیاز به اصلاح و ترمیم پیدا می کند. دوام و طول عمر کامپوزیت دندان کمتر از ۵ سال است و در صورتی که بیمار به درستی از آنها مراقبت نکند معمولاً بعد از سه سال نیاز به ترمیم یا تعویض پیدا می کند.
البته چون روش کاشت کامپوزیت ونیر برگشت پذیر است و دندانهای بیمار نیازی به تراش خوردن یا آماده‌سازی ندارد؛ در صورت عدم رضایت بیمار می توان کامپوزیت رزین ها را از روی دندان‌ها برداشت تا بیمار مجددا از دندانهای طبیعی خود استفاده کند. 
کامپوزیتهای دندان سوئیسی و آمریکایی دوام و طول عمر نسبتا قابل قبولی دارند چون جنس کیفیت رزین کامپوزیت تولید شده در شرکت های آمریکایی و سوئیسی از کیفیت بالایی برخوردار است و پس از فرم دهی و سفت شدن روی دندان ها بیش از سه سال روی دندان ها باقی می مانند و طرح لبخند اصلاح شده را حفظ می‌کنند.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

شفافیت و زیبایی کامپوزیت ونیر

 شفافیت و زیبایی کامپوزیت ونیر از دیگر ویژگی‌های مهمی است که شرکت‌های سازنده کامپوزیت سوئیسی و آمریکایی به بهبود و تقویت آن اهمیت زیادی می دهند. رزین کامپوزیت حاوی مواد پلیمر، شیشه، فیلر و افزودنی های مختلفی است که شفافیت و زیبایی کامپوزیت را تضمین می کند. نحوه ترکیب مواد مختلف در ماتریس کامپوزیت برای شفافیت و زیبایی نهایی آن پس از فرم دهی و سفت شدن روی دندان ها اهمیت بسیار زیادی دارد و معمولاً شرکت های سازنده کامپوزیت آمریکایی و سوئیسی سرمایه‌گذاری زیادی روی بخش تحقیق و توسعه خود می کنند تا بتوانند کامپوزیتهای دندان شفاف که از لحاظ ظاهری شبیه مینای دندان به نظر برسند را تولید کنند .

استحکام و مقاومت کامپوزیت دندان

در حال حاضر شرکت های آمریکایی موفق شده اند کامپوزیتهای دندان نانوهیبرید را که استحکام و مقاومت فوق العاده‌ای در برابر زرد شدن و شکستن دارند؛ به بازار عرضه کنند. شرکت های مشهور کامپوزیت دندان سوئیسی نیز اقدام به تولید کامپوزیتهای دندان میکروفیلر کرده‌اند که از لحاظ ظاهری و استحکام دست کمی از کامپوزیت های دندان آمریکایی ندارد.
برای بررسی بهتر تفاوت کامپوزیت دندان سوئیسی و آمریکایی شرح مختصری درباره هر کدام از مشهور ترین برند های تولید کامپوزیت دندان در ادامه این مقاله خواهید داد:

کامپوزیت دندان سوئیسی ساخت سارمکو (SAREMCO) 

کامپوزیت های دندان شرکت سارمکو سوئیسی از جنس متاکریلات ساخته می‌شوند. مونومرهای رزین کامپوزیت بیشترین سازگاری را با دندان های بیمار داشته و کمترین آلرژی را نسبت به مواد رزین کامپوزیت ایجاد میکند. دپارتمان تحقیق و توسعه شرکت سارمکو با توجه به سرمایه گذاری زیادی که این شرکت روی ساخت رزین های کامپوزیت با تکنولوژی پیشرفته کرده است و جزو به‌روزترین مواد کامپوزیت دندان در جهان می باشند؛ انواع مختلفی از چسب ها، رزین های کامپوزیت، باندینگ و سرنگ های تزریق را طراحی و به بازار ارائه کرده‌اند.
شرکت سارمکو یک برند کامپوزیت دندان سوئیسی است که بیش از ۳۰ سال سابقه در تولید انواع ترمیم های دندانی از جمله کامپوزیت دارد. در حال حاضر کامپوزیت های دندان میکروهیبرید سارمکو جزو مشهورترین کامپوزیت دندان در جهان به شمار می آیند.
مشهورترین کامپوزیت ونیر شرکت سارمکو با نام  james-2 bond شناخته می شود که ویژگی های زیر را دارد:
سفت شدن سریع با نور لیزر
چسب کامپوزیت بسیار قوی 
سازگار با بافت دهان و دندان 
امکان برقراری پیوند فوق العاده با مینای دندان

کامپوزیت دندان آمریکایی ساخت شرکت Bisco  

شرکت بیسکو یکی از برندهای مشهور کامپوزیت دندان آمریکایی است که کار دندانپزشکان را برای فرم دهی و سفت کردن کامپوزیت رزین روی دندان ها بسیار ساده کرده است. تیم تحقیقاتی و علمی شرکت بیسکو آمریکا توانسته اند؛ محصولات کامپوزیت رزین را با ویژگی های منحصر به فرد که قابلیت فرم دهی بسیار آسانی دارد و از طرف دیگر به سرعت با نور لیزر سفت میشود؛ طراحی و به بازار عرضه کنند.
تفاوت کامپوزیت دندان سوئیسی و آمریکایی در داشتن تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا برای شرکت‌های آمریکایی است. یکی از این برند های مشهور دارنده تاییدیه FDA، شرکت آمریکایی بیسکو است که از سال ۱۹۸۱ ساخت و تولید ترمیم های دندانپزشکی را آغاز کرده است. محصولات متنوع این شرکت از جمله کامپوزیت دندان در حال حاضر در بیش از ۶۰ کشور جهان صادر می شود.
معروف ترین مدل کامپوزیت دندان شرکت بیسکو با نام  Reveal® HD Bulkشناخته می شود که از نوع کامپوزیت های دندان بسیار سریع برای فرم دهی و سفت شدن با لیزر است. دندانپزشکان معتقدند کامپوزیتهای دندان آمریکایی ساخت شرکت بیسکو از لحاظ لایه گذاری، ایجاد عمق و فرم دهی کاملا انعطاف پذیر است و می تواند لبخند زیبا و جذابی را دقیقا شبیه به دندان های طبیعی برای بیمار به ارمغان آورد.
reveal hd bulk  در شرکت بیسکو با جدیدترین تکنولوژی ها در صنعت کامپوزیت طراحی و ساخته شده است و از لحاظ زیبایی، درمان و عملکرد جزو بهترین کامپوزیت های دندان آمریکایی موجود در بازار می باشد. فیلر hd به کار رفته در این کامپوزیت موجب می شود که عمق سفت شدن کامپوزیت رزین روی دندان ها قابل پیش بینی باشد که کار دندانپزشک را برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان ها با رزین کامپوزیت بسیار ساده می کند. از طرف دیگر استحکام بالای این کامپوزیت دندان حتی با فرم دهی یک لایه از آن، روی دندان ها بسیار بالا است. بنابراین دوام و طول عمر فوق العاده ای دارد.

مزایای کامپوزیت دندان آمریکایی بیسکو

عمق سفت شدن بالا حدود ۵ تا ۶ میلیمتر 
استحکام فوق العاده حدود ۳۷۰ مگاپاسکال 
قابلیت پولیش کردن و لایه گذاری منحصر به فرد به علت استفاده از تکنولوژی فیلر hd 
امکان فرم دهی رزین کامپوزیت با تکنیک لایه گذاری 
امکان پوشاندن عیوب ظاهری دندان فقط با یک لایه از کامپوزیت 
امکان انتخاب سایه های رنگ متنوع
 
تفاوت کامپوزیت دندان سوئیسی و آمریکایی چیست
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

کامپوزیت دندان آمریکایی ساخت شرکت کازمادنت (Cosmedent) 

کامپوزیت های دندان طراحی و ساخته شده توسط شرکت کازمادنت از لحاظ کیفیت جزو مرغوبترین ونیرهای دندانی به شمار می‌آیند. محصولات کازمادنت توسط دندانپزشکان زیبایی، طراحی و ساخته شده به همین علت تمام مشکلات رزین های کامپوزیت در آن برطرف شده است. استانداردهای مورد استفاده در کامپوزیت دندان کازمادنت با بیش از ۳۰ سال سابقه این شرکت جزو بالاترین استانداردهای جهانی و مورد تایید FDA است.
از ویژگی های منحصر به فرد کامپوزیت دندان کازمادنت میتوان به دوام و طول عمر بالای کامپوزیت ونیر ها و قابلیت پولیش کردن بسیار راحت آنها اشاره کرد که می تواند زیبایی کامپوزیت ونیر را بعد از فرم دهی روی دندان ها چندین برابر کند. محصولات باکیفیت کازمادنت جزو کامپوزیتهای دندان بادوامی هستند که اگر به خوبی از آنها مراقبت کنید تا ۵ سال نیز بدون نیاز به ترمیم روی دندان ها باقی می مانند.
در حال حاضر کازمادنت محصولات نانوفیل و میکروفیل رزین را به بازار عرضه می‌کند که هر کدام ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. استحکام و دوام مناسب انواع کامپوزیت دندان کازمادنت با قیمت مقرون به صرفه ای که دارد؛ موجب شده این نوع کامپوزیت طرفداران زیادی در ایران پیدا کند.
شرکت کازمادنت توسط مایکل امالی (Michel Omali) تاسیس شد که حدود ۳۵ سال در شرکت های مربوط به مراقبت سلامت و دندانپزشکی مدیریت کرده بود و تمام تجربه خود را برای تاسیس شرکت کازمادنت به کار گرفت و توانست محصولات دندانپزشکی، ترمیمی و زیبایی را با بهترین کیفیت تولید کند که هم مورد تایید دندانپزشکان و هم مورد تایید بیماران بود.
دکتر بودم آپر نیز از دیگر موسسان شرکت کازمادنت به شمار می‌آید که تحصیلات متعددی در زمینه دندانپزشکی و به خصوص کامپوزیت دندان داشته است. مقالات متعدد او در زمینه دندانپزشکی زیبایی، باندینگ، کامپوزیت و استفاده از تکنیک های ونیر دندانی مستقیم در بسیاری از مجلات معتبر چاپ شده است. تمام این تجربیات موجب شده که رزین کامپوزیت تولید شده توسط کازمادنت از لحاظ کیفیت مورد تایید تمام دندانپزشکان باشد.

کامپوزیت دندان آمریکایی ساخت شرکت اولترادنت

شرکت اولترادنت در سال ۱۹۷۶ توسط دکتر Dan Fischer تاسیس شد او توانست با عرضه محصولات مبتکرانه و فوق پیشرفته بازار جهانی ترمیم های دندانی از جمله کامپوزیت ونیر را از رقبای خویش برباید. محصولات اولترادنت بیش از ۴۰ سال است که طراحی و ساخته می شود و جزو پرکاربردترین محصولات کشاورزی در بین دندانپزشکان است. کامپوزیت های دندان اولترادنت ویژگی های منحصر به فردی از جمله موارد زیر دارند 
 
گارانتی ۳۰ روزه محصولات ترمیمی از جمله کامپوزیت دندان
تعویض یا اصلاح محصولات معیوب
 
کامپوزیت های دندان  Uveneer جزو پرطرفدارترین محصولات شرکت اولترادنت می باشند که شکل دهی و ایجاد تقارن با آنها روی دندانهای بیمار بسیار راحت است. این محصول پس از پولیش کردن به علت کیفیت بالایی که دارد کاملا شبیه به دندان های طبیعی به نظر می رسد. تکنولوژی‌های پیشرفته به کار رفته در ساخت رزین کامپوزیت اولترادنت نتایج منحصر به فردی را بعد از کاشت کامپوزیت دندان برای بیمار به ارمغان می آرود.
کامپوزیت Uveneer ساخت شرکت اولترادنت تنها کامپوزیتی است که همراه با کیت کامل آن شامل سرنگ، چسب، ماده پیوند دهنده یا باندینگ عرضه می‌شود و می‌توان از آن طی یک جلسه برای اصلاح طرح لبخند بیماران استفاده کرد.

مزایای کامپوزیت دندان اولترادنت

امکان پیش بینی نتیجه 
کیفیت بالا 
ظاهر کاملاً طبیعی
جلوگیری از ایجاد لایه ممانعتی اکسیژن در طول فرایند سفت‌کردن که سطحی شیشه‌ای و سخت را نتیجه می دهد
امکان عبور نور از رزین کامپوزیت که عمل سفت کردن را موثرتر می‌کند
نیاز به کمترین فرم‌دهی و پلیشینگ که در زمان دندان پزشک و بیمار صرفه‌جویی می‌کند
امکان استفاده فقط روی یک دندان یا چندین دندان همزمان با هم
امکان استفاده مجدد از رزین های سفت شده که قیمت نهایی را بسیار مقرون به صرفه می کند
بهبود ظاهر زیبای کامپوزیت پولیش شده
ارائه رزین های کامپوزیت مخصوص هر دندان با توجه به شکل، اندازه و نوع فک بالا یا پایین

کامپوزیت دندان آمریکایی ساخت شرکت اشترومن

شرکت اشترومن پس از تولید ایمپلنت های دندانی مرغوب و باکیفیت، اقدام به تولید کامپوزیت های دندان پلیمری اکریلات (acrylate) مونوکروماتیک یا چند لایه از نوع میکروفیلر کرده است. این شرکت با همکاری  H. Rauter GmbH & Co. KG کامپوزیت رزینهای با کیفیت و با دوامی را به بازار عرضه کرده است که تحت نام VITA® CAD-Temp® شناخته می شوند.
این رزین های کامپوزیت، استحکام فوق‌العاده‌ای دارند و سایه رنگ متنوعی برای آنها طراحی شده که دندانپزشک قادر است انواع مختلفی از سایه رنگ را برای هماهنگ کردن رنگ کامپوزیت ونیر با دندانهای طبیعی بیمار انتخاب نماید.
کامپوزیت دندان اشترومن سازگار با بافت دهان و دندان طراحی شده و تجمع پلاک اطراف آن به حداقل رسیده است. کامپوزیتهای شرکت اشترومن عاری از متیل متاکریلات هستند بنابراین هیچگونه مشکلی از لحاظ التهاب یا واکنش آلرژیک برای لثه و پالپ به وجود نمی آورند.
رزین کامپوزیت دیگری که توسط شرکت اشترومن تولید شده با نام زنو فلکس شناخته می شود و دارای خصوصیات منحصر به فردی از لحاظ فرم دهی و پوشاندن عیوب ظاهری دندانها است. کامپوزیت دندان زنو فلکس اشترومن (XenoFlex) روشی آسان و سریع و برای اصلاح طرح لبخند می ‌باشد.
کامپوزیت دندان سوئیسی اشترومن به راحتی به هر اندازه و شکلی درآمده و با نور لیزر سفت می شود. این محصول را می توان روی دندانهای جلو با هر نوع عیوب ظاهری قرارداد و آنها را ترمیم کرد. زمان اصلاح و طرح لبخند با کامپوزیت دندان اشترومن کمتر از یک ساعت است.

جمع بندی

ونیر های دندانی مستقیم که کامپوزیت دندان نیز نامیده می‌شوند؛ روشی فوق العاده برای بیمارانی هستند که قصد دارند لبخندی زیباتر، درخشان تر و بدون عیب داشته باشند. روش کامپوزیت دندان برای افرادی که می‌خواهند خیلی سریع به نتیجه برسند؛ کاربرد دارد. 
طی سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی در ساخت رزین کامپوزیت موجب شده تفاوت کامپوزیت دندان سوئیسی و آمریکایی بیشتر خود را نشان دهد. شرکت‌های مشهور اروپایی و آمریکایی از جمله کازمادنت آمریما یا سارمکو سوئیس به دنبال طراحی و تولید رزین های کامپوزیت با دوام تری هستند که در عین داشتن عملکرد بهتر از لحاظ ظاهری به دندانهای طبیعی شبیه تر باشد.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

علی

سلام از بین سارمکو و کاریزما کدوم رو پیشنهاد میکنید؟ اولویت اول استحکام بعد زیبایی

دکتر شهاب محمدی

کاریزما

دکتر شهاب محمدی

تشخیص پزشک مربوطه ست من ندیدم و نمیتونم نظر بدم

محبوب

سلام اقاي دكتر، من چنسال پيش ٦ تا از دندوناي فك بالا كامپوزيت كردم ولي اصلا راضي نبودم ، رنگش زود عوض شد و اينكه ظاهر بر جسته و زشتي داره، بنظر شما چه نوع كامپوزيتي ، ازچه برندي كيفيت خوبي داشته باشه واسم مناسبه؟

نازلی

سلام اقای دکتر وقت بخیر دندونای من سیاه شدن رفتم پرشون کردم اما بعدار پرکردن حالته کبودی دارن دندونام واینکه دندونای جلوی من هستن وخودشونم جلو هستن حالا به نظرشما کامپوزیت ونیز برای من که دندونام کبودن وجلو هستن خودشون مناسبه ؟ممنون

دکتر شهاب محمدی

سلام و عرض ادب شرایط باید به صورت حضوری بررسی شود.

نازلی

سلام وقت بخیر ببخشید اقای دکتر من دندونام متاسفانه سیا شدن اما چون پر شون کردم هنوزم حالت کبودی دارن دندون های جلوی من هستن واینکه دندونام خودشون جلو هستن به نظر شما کامپوزیت برای من مناسبه یانه ؟

نازلی

سلام وقت بخیر ببخشید اقای دکتر من دندونام متاسفانه سیا شدن اما چون پر شون کردم هنوزم حالت کبودی دارن دندون های جلوی من هستن واینکه دندونام خودشون جلو هستن به نظر شما کامپوزیت برای من مناسبه یانه ؟

فاطمه

سلام برند آی پی اس آمریکایی هست یا سوییسی؟ هر دو برند آی پی اس رو دارند؟؟ و از بین برند های زنیت المان،توکویاما ژاپن، گرادیا ژاپن،جیانیال ژاپن،کاریزما آلمان،سارمکو سوییس و آی پی اس آمریکا ۳ تا برند که بهترین هستند به ترتیب میشه بگید

دکتر شهاب محمدی

سلام وعرض ادب آی پی اس نوعی از کامپوزیت هست که برند الترادنت آمریکا و ایوکلار آلمان تولید میکنند که به نسبت برندهای دیگر کیفیت بهتری دارند. همه برندهایی مه ذکر کردید از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

راحله

سلام روز بخیر ممنون بابت توضیحات کاملتون 🙏