02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لومینیرز دندان و موارد کاربرد آن - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/04/04

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

لومینیرز دندان که به نام لمینت بدون تراش یا لمینت فوق نازک نیز شناخته می شود؛ یکی از انواع ونیر یا لمینت دندان می باشد که طرح لبخند شما را با اصلاح فاصله بین دندان ها، برطرف کردن شکستگی و تغییر رنگ دندان ها همچنین فرم دادن به دندان های کج و بدشکل اصلاح می نماید. اگر شما می خواهید دندان هایی بی عیب و نقص مانند افراد مشهور داشته باشید و در عین حال از یک روش درمانی تهاجمی استفاده ننمایید می توانید از لومینیرز دندان بهره گیرید.
 لمینت لومینیرز در واقع یک تکنیک بدون تراش و بدون دستکاری از لمنیت ونیر می باشد. ضخامت ونیر لومینیرز بسیار کم اما در عین حال محکم است. لومینیرز دندان کمترین تغییر رنگ را داشته و نیازی نیست که مجددا اصلاح شوند. آماده سازی لمینت لومینیرز نسبت به کامپوزیت و لمینت دندان دارای مراحل کمتری بوده و این روش مطابق با وضعیت دهان و دندان فرد استفاده می شود.

چرا لومینیرز؟

لومینیرز دندان علاوه بر اینکه مشکلات و عیوب ظاهری دندان های شما را پوشش می دهد؛ لبخندی بی نقص را برای شما به ارمغان خواهند آورد. لومینیرز دندان یک روش تطبیق پذیر و همه کاره است. در این روش مشکلات متعدد مربوط به دندان ها همزمان حل می شوند و شما می توانید یک سرمایه گذاری طولانی مدت برای دندان های خود انجام دهید. اصلاح طرح لبخند با لمینت فوق نازک می تواند جایگزین چندین درمان زیبایی و ترمیمی دندانپزشکی مانند بلیچینگ یا ارتودنسی (Orthodontic) شود. با نصب لومینیرز، حداکثر طی دوهفته، از مزایای یک روش درمانی همه جانبه بهره می برید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. 
ونیر لومینیرز می تواند مشکلاتی چون لکه ها، شکستگی، ترک خوردگی، بینظمی و بهم ریختگی دندان ها، دندان های ناهماهنگ، دندان های کوتاه و عجیب و غریب را برطرف نماید. دندانپزشک زیبایی می تواند با ارزیابی سریع و آسان مشکلات و عیوب ظاهری دندان های شما تشخیص دهد که آیا کاندید مناسبی برای لومینیرز دندان هستید یا خیر.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

لومینیرز دندان چه مشکلاتی را برطرف می نماید؟

روشن کردن رنگ دندان ها:
لومینیرز دندان لبخندی ماندگار و سفید را برای شما به ارمغان می آورد. در واقع با لمینت لومینیرز می توان لکه های تیره سطح دندان و حتی لکه های داخل دندان ها را اصلاح کرد. این کار با دو روش لمینت نیمه شفاف و مات انجام می شود. در لمینت نیمه شفاف ظاهر دندان ها به دلیل استفاده از یک سرامیک نیمه شفاف طبیعی تر است اما پوسته لمینت باید ضخیمتر باشند تا بدرنگی های دندان را بپوشاند. از این رو مانند روش لمینت معمولی دندان کمی تراشیده می شود اما به میزان کمتر.
در لمینت لومینیرز مات ظاهر دندان ها مصنوعی تر است. در واقع این روش برای مواقعی به کار برده می شود که دندان ها تغییر رنگ زیاد و یا لکه و بدرنگی شدیدی دارند.
ترمیم دندان های خرد شده:
آیا یک یا دو عدد از دندان های شما دارای ترک خوردگی یا لب پریدگی است؟ یا دندان های جلویی شما دارای این مشکل هستند؟ لمینت لومینیرز یک روش بدون درد، غیر تهاجمی و مطلوب برای این است که این مشکل دندان شما را برطرف نماید. در این روش هدف مانند لمینت معمولی زیبایی ظاهری دندان ها بوده و اگر آسیب دیدگی دندان های شما عمیق تر باشند باید از سایر روش ها بهره گیرید.
حذف فاصله و شکاف بین دندان ها با لومینیرز دندان:
آیا شما از مشکل وجود فاصله بین دندان های جلویی خود رنج می برید؟ لومینیرز دندان یک روش سریع و غیر تهاجمی برای بستن فواصل بین دندان ها است. تنها در دو جلسه کوتاه دندانپزشک شما با استفاده از این ونیرهای بسیار نازک فضاهای اضافی بین دندانها را از بین خواهد برد. از طرفی چون این روش که بدون آماده سازی انجام می شود در نهایت سایز دندان های شما را افزایش می دهد پس لومینیرز دندان یک روش عالی برای حذف این فواصل بین دندانی است زیرا با کاربرد آن به ابعاد دندان ها افزوده شده و فاصله های اضافی بسته می شوند. 
لومینیرز دندان و صاف کردن دندان های کج:
لمنیت لومینیرز یک جایگزین بدون درد و سریع برای براکت ها بوده و هماهنگی دندان ها را با یک لبخند زیبا به ارمغان می آورد. با وجود این واقعیت که اکنون براکت ها به راحتی برای بزرگسالان در دسترس است اما اکفر آنها قادر به تحمل درد و صرف مدت زمان زیاد برای ارتودنسی نبوده و بجای آن لومینیرز دندان را انتخاب می کنند. 
تغییر شکل دندان ها:
احتمالا شما بخاطر ترس از اینکه دندان های خود را بیشتر از دست بدهید تمایلی ندارید تا از وینرهای سنتی استفاده نمایید. اما لومینیرز اینگونه نبوده و دندانپزشک این ونیر لومینیرز های بسیار نازک را به سادگی روی دندان های اصلی شما قرار می دهند و دیگر در اکثرمواقع نیازی به از بین بردن ساختار حساس دندان نمی باشد.
تجدید روش های قدیمی درمانی که روی دندان های شما به کار رفته اند:
مهم نیست که شما چند سال دارید و یا قبلا از تاج های قدیمی استفاده کرده اید یا خیر. در واقع شما می توانید با استفاده از لومینیرزها به راحتی لبخند زیبایی خود را بدون درد و ناراحتی تضمین نمایید.
لبخندی هالیوودی و بی نقص:
لبخند شما ممکن است خوب به نظر برسد اما از نظر شما ایده آل نباشد. دندانپزشک شما می تواند لبخندتان را ارزیابی نموده و برای اینکه به لبخندی ایده آل دست یابید از ونیر لومینیرز بهره گیرد.
بزرگ کردن اندازه و طول دندان ها و دندان هایی که دارای شیب هستند:
لومینیرز دندان با افزایش ابعاد می تواند اندازه دندان هایی را که بیش از اندازه کوچک هستند اصلاح نماید. همچنین در برخی موارد برای لبخندی زیباتر دندان ها باید کمی بلندتر شده و یا با دندان های مجاور هم راستا شوند در این موارد می توان از لمینت لومینیرز بهره برد. دندان هایی را که نیز به داخل شیب دارند می توان با لومینیرز صاف نمود.

نحوه نصب لومینیرز

نحوه نصب لیمنت فوق نازک مانند لمینت ونیر است با این تفاوت که در لومینیرز دندان اصلی زیاد دستکاری نمی شود و نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. به عبارتی مینای دندان صدمه ندیده و سطح دندان تراش نمی خورد چون لومینیرز بسیار نازک تر از لمینت ونیر است و بعد از نصب ضخامت آن روی دندان غیرطبیعی نیست.  
برای نصب لومینیرز دندان در ابتدا از دندان های بیمار قالب گیری شده و قالب به لابراتور ارسال می شود. زمانی که قالب آماده شد با مواد مخصوص و کیت های ویژه مربوط به لومینیرز/ روی دندان های بیمار نصب می شود. 
 
لومینیرز دندان و موارد کاربرد آن
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

 شباهت های لمینت استاندارد و لومینیرز

- هر دو روش دندان هایی سفید و لبخندی درخشان برای شما به ارمغان می آورند. 
- ترک خوردگی/ لب پرشدگی و شکستگی دندان در هر دو روش قابل درمان است.
- هر دو روش می توانند فاصله بین دندان ها را از بین ببرند.
- هر دو ظاهری کاملا طبیعی به فرد می بخشند.
- برای ساخت لمینت و لومینیرز از یک لایه نازک پرسلن استفاده می شود.
- هر دو روش در مقابل لکه و تغییر رنگ مقاوم هستند.
- هم لمینت و هم لومینیرز می توانند ظاهر دندان ها را بهبود بخشیده و کجی و ناهماهنگی آن ها برطرف نمایند.
- هر دو تقریبا قیمتی نزدیک به هم دارند. 

تفاوت های لمینت استاندارد و لومینیرز دندان

لمینت ونیر نسبت به لمینت فوق نازک تهاجمی تر است:
برای نصب و چسباندن لمینت ونیر باید بخشی از مینای دندان جهت آماده سازی برداشته شود و این تراش دیگر قابل برگشت نیست اما در لومینیرز نیازی به تراشیدن مینای دندان نمی باشد.
قابل بازگشت بودن لومینیرز:
از آنجایی که در لومینیرز بسیار نازک است و برای نصب آن به تراشیدن دندان و آماده سازی آن نیازی نیست از این رو در ساختار دندان دستکاری نمی شود و در نتیجه این درمان قابل برگشت است. 
لومینیرز سریع تر از لمینت ونیر انجام می شود:
از آنجایی که در این روش نیازی به تراشیدن دندان نمی باشد پس روند کار و آماده سازی لومینیرز سریع تر از لمینت ونیر است. 

مزایای لومینیرز دندان

سفید شدن دائمی دندان ها
ظاهری کاملا طبیعی
فاقد روکش موقت
صاف و مرتب شدت سریع دندانها 
طول عمر بالای بیست سال
عدم نیاز به تراش مینای دندان
عدم نیاز به تزریق و نداشتن درد و ناراحتی

معایب لومینیرز دندان

علیرغم مزیت هایی که با لومینیرز دندان همراه هستند معایبی نیز در آن وجود دارد. یکی از دلائل نازکی بسیار آن است. لومینیرز دندان به دلیل نازکی بیش از حد سطح دندان را به خوبی پوشش نداده و اگر لکه های تیره ای روی دندان ها وجود داشته باشد نمی توان لومینیرز را برای پوشش آن ها استفاده نمود. 
یکی از معایب دیگر ونیر لومینیرز ضخیم شدن دندان است. از آنجایی که سطح دندان ها دراین روش درمانی تراش نمی خورند پس شما ضخیم تر شدن دندان ها را احساس می کنید و همچنین شستن و رعایت بهداشت آن دندان برایتان سخت تر می شود. در نتیجه ممکن است به بیماری های لثه مبتلا شوید. 

لومینیرز دندان و ونیرها در چه مواردی با یکدیگر متفاوتند؟

o نوع مواد و ترکیبات آن:
درست است که پرسلن به طورکلی نازک است اما موارد استفاده شده در لومینیرز دندان از یک ماده نازک تر از پرسلن تهیه شده که به صورت دیجیتالی طراحی می شود مانند لنزهای چشمی.
o حفظ ساختار دندان:
از آنجایی که لومینیرز دندان بسیار نازک است پس نیازی به تراشیدن دندان نبوده و ساختار آن حفظ می شود. اما ونیرها برای آماده سازی و نصب نیاز به تراش مینای دندان دارند.
o بی حسی موضعی:
به منظور به حداقل رساندن هر گونه درد و حساسیت در زمان نصب پرسلن لازم است که از بی حسی استفاده شود. اما استفاده از لمینت لومینیرز نیاز به بی حسی را به حداقل می رسانند. 
o برگشت پذیری:
اگر شما تصمیم گرفتید که دیگر نمی خواهید از لومینیرز دندان استفاده کنید این روش برگشت پذیر خواهد بود. زیرا در این روش حداقل آسیب به عصب دندان وجود دارد.
o نتایج زیبایی:
ونیرها و لومینیرز دندان هر دو به منظور اصلاح دندان ها و خلق یک لبخند بی عیب و نقص طراحی می شوند. در هر صورت زمانی که لومینیرز روی سطح دندان های جلویی قرار می گیرد صرف نظر از اینکه چقدر نازک هستند باز هم ممکن است ضخیم تر و حجیم تر به نظر آیند. گرچه آماده سازی لومینیرز دندان خیلی سریع است اما نتیجه زیبایی لمینت پرسلن ممکن است برای فرد رضایت بخش تر باشد و او نتیجه کار را بیشتر بپسندد. 

جمع بندی

لومینیرز یکی از انواع لمینت ونیر است که نصب آن نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد. لمینت فوق نازک را می توان برای پوشاندن انواع عیوب ظاهری دندان مورد استفاده قرار داد. البته بیمارانی که دندان های آنها زرد شده و تغییر رنگ داده اند؛ بهتر است به جای لومینیرز از ونیر لمینیت استاندارد استفاده کنند. 
به طور کلی قبل از اینکه در مورد کاشت لمینت استاندارد یا لومینیرز یا سایر روش های درمانی دندانپزشکی تصمیم بگیرید باید از معایب و مزایای هر کدام اطلاعات کافی را داشته باشید و با یک دندانپزشک مجرب مشورت نمایید. از آنجایی که شرایط دهان و دندان و نیز لثه هر فرد با دیگری متفاوت است باید پیش از هر چیزی با یک دندانپزشک با تجربه مشورت نمایید. 
 
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!