02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان لازم است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/03/18

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

مطالعات متعددی در مورد تأثیر بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان صورت گرفته است. از آنجایی که درمان های دندان پزشکی زیبایی محافظه کارانه رو به افزایش بوده و یکی از متداول ترین دلایل نیاز به این درمان ها، تغییر رنگ دندان هاست، لذا بلیچینگ (Bleaching) یا روش های سفید کردن دندان حتی در افرادی که خواهان سفیدتر شدن دندان های طبیعی خود هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است. 
تحقیقات زیادی در زمینه بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان انجام شده است. این تحقیقات تأثیر بلیچینگ را بر روی خواص مواد کامپوزیت مانند رنگ، سختی و زبری سطح، رنگ پذیری و شستشو بررسی نموده اند. در اکثر مطالعات مشخص شده است که بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان سبب تغییرات خواص فیزیکی مواد می شوند و باید در این مورد یا به عبارتی در مورد پولیشینگ (Polishing) یا ترمیم کامپوزیت به بیماران توضیح داده و آنان را آگاه ساخت. 
از طرفی بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان موجب می شود دندانپزشک و بیمار بتوانند رنگ کامپوزیت را دقیقتر انتخاب کنند تا همرنگ دندانهای طبیعی بیمار باشد و سفیدتر و درخشان تر به نظر برسد. معمولا زمانیکه برای جلسه مشاوره قبل از کامپوزیت دندان به دندانپزشک مراجعه می کنید؛ دندان های شما را بررسی می کند و درصورتیکه زرد شده باشد به شما توصیه می کند که بلیپینگ قبل از کامپوزیت دندان را انجام دهید تا دندانهای شما سفیدتر و درخشانتر به نظر برسد و بتوانید رنگ کامپوزیت ونیر را مطابق با سایر دندان های طبیعی خود انتخاب نمایید. 
درصورتیکه بعد از کامپوزیت دندان بلیچینگ انجام دهید نه تنها تاثیری روی سفیدتر شدن کامپوزیت ها ندارد؛ بلکه به پیوند بین کامپوزیت ونیز و مینای دندان نیز آسیب وارد کرده و موجب می شود زودتر از روی دندان ها بیفتند.

بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان

قبل از اینکه توضیحات بیشتری را در مورد بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان ارائه دهیم در مورد بلیچینگ توضیح خواهیم داد. یکی از مهمترین معیارهای زیبایی چهره در این روزها سفیدی دندان است. بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها یکی از بهترین درمان هازی زیبایی بوده و بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته است. دلائل متعددی برای این استقبال وجود دارد مانند:
هزینه مناسب
عدم تراش روی دندان
عدم آسیب به دندان
تکرار در صورت لزوم
بدرنگی های ناشی از سیگار، مصرف الکل، قهوه و یا ضربه به دندان با بلیچینگ قابل درمان هستند. افرادی هم که به طور طبیعی دندان های تیره ای دارند می توانند با این روش دندان های خود را سفید نمایند. بلیچینگ دندان هم در مطب دندان پزشکی و هم در منزل قابل انجام است. برای بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان می توانید از یکی از این دو روش بهره گیرید.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

بلیچینگ دندان در مطب:

روش بلیچینگ در مطب (Office Bleaching) جهت سفید کردن دندان ها سریع تر از بلیچینگ در منزل جواب می دهد. ماده بلیچ که ترکیبی از آب اکسیژنه به نام هیدروژن پرکسید (Hydrogen peroxide) می باشد در حدود یک ساعت روی دندان های بیمار قرار داده می شود و با دستگاه مخصوصی نور آبی یا بلیچینگ با لیزر روی دندان ها تابانده می شود. بهتر است بدانید که اگر در جلسه اول نتیجه مطلوب حاصل نشود می توان پس از یک هفته این درمان را تکرار نمود. پس از اینکه در بلیچینگ در مطب انجام شد می توانید برای ماندگاری بهتر در بلیچینگ در منزل استفاده کنید تا دندان ها برای مدت زمان طولانی تر سفید باقی بمانند. دندانپزشک باید قبل از بلیچینگ دندان های فرد مراجعه کننده را معاینه نموده و اگر دندان های پوسیده دارد آنها در درمان کند زیرا حساسیت شدیدی در اثر این روش رخ خواهد داد.

بلیچینگ دندان در منزل:

برای بلیچینگ در منزل (Home Bleaching)، دندانپزشک دندان های فرد را معاینه کرده و قالبی از دندان های وی تهیه می کند. سپس دندانپزشک یک پلاک شفاف یا تری بلیچینگ (Bleaching Tray) که در لابراتور به صورت اختصاصی و مطابق با قالب دندان ها ساخته شده است به فرد مراجعه کننده تحویل خواهد شد. در پکیج تری بلیچینگ مواد سفید کننده خانگی نیز وجود دارد. مطابق با دستور دندانپزشک، فرد مواد سفید کننده را داخل تری (Tray) قرار داده و به مدت مشخصی از آن استفاده می کند. حدود دو تا چهار هفته زمان برای این روش لازم است. بلیچینگ در منزل برای افرادی که دچار حساسیت دائمی دندان ها هستند بسیار مناسب می باشد. اگر طبق دستور دندانپزشک و ساعات معین از این روش بهره گیرید سفید شدن به خوبی صورت گرفته و بعدا هم هر زمانی بخواهید می توانید از چند شب قبل درمان خانگی را آغاز نمایید.
 
آیا بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان لازم است؟
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

بلیچینگ بعد از کامپوزیت دندان و تأثیر آن بر مواد آن

گزارشات متعددی در مورد تأثیر بلیچینگ بر روی کامپوزیت دندان وجود دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که سختی سطح کامپوزیت در اثر بلیچینگ کاهش یافته و ترک های کوچکی روی آن به وجود می آید. محققین دریافته اند که بلیچینگ بر خواص مواد کامپوزیت از قبیل رنگ، سختی و زبری سطح، رنگ پذیری و ریزنشت (microleakage) تأثیرگذار است. لی و همکاران با کاربرد طیف سنج متوحه تغییراتی در رنگ کامپوزیت رزین های نانوهیبرید (Nano hybrid composite resin) پس از بلیچینگ شدند. 
مطالعه دیگری نشان داد که تغییرات مذکور در زمانی که از پراکسید با غلظت بالا استفاده شود روی رزین هایی با چگالی کم مثل کامپوزیت رزین میکروفلوئید (Microfluidic) قابل توجه می باشد. البته این یافته ها با توجه به حجم ماتریکس رزنی و نوع فیلر مرتبط بودند. هانیگ و همکاران از آزمون سختی نوپ (Knoop) استفاده کرده و نشان دادند که سختی کامپوزیت رزین ها پس از بلیچینگ به طور قابل توجهی کاهش یافت. 
در پژوهشی دیگر نشان داده شد که اکسیداسیون شدید و تخریب ماتریکس رزین در کامپوزیت ها که در اثر بلیچینگ بعد از کامپوزیت دندان ایجاد می شود؛ مرتبط با کاهش سختی سطح کامپوزیت ها شد. 
مطالعاتی مختلف نشان می دهند بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان تأثیری بر پیوند کامپوزیت رزین با مینای دندان ندارد بنابراین توصیه می شود به منظور انتخاب رنگ بهتر و سفیدتر برای کامپوزیت، قبل از کاشت ونیر، دندانها را سفید کنید.

رنگ پذیری دندان ها با بلیچینگ قبل از کامپوزیت

برخی مطالعات نشان داده اند که رنگ پذیری کامپوزیت رزین هایی که بلیچینگ شده اند نسبت به مواردی که بیلیچینگ روی آنها صورت نگرفته است؛ آسان تر انجام می شود. از آنجایی که ترمیم و کامپوزیت ونیرها پس از بلیچینگ نمی توانند دچار تغییر رنگ شده و سفید شوند، توصیه می شود کسانی که خواهان لبخندی زیبا هستند بلیچینگ را قبل از کامپوزیت انجام دهند تا آسیبی به کامپوزیت ها در اثر بلیچینگ وارده نشده و زیبایی خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنند.

چرا بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان در سفید شدن دندان ها موثر است؟

بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان علاوه بر اینکه در سفید شدن دندان ها موثر است؛ موجب می شود رنگ دندان ها را برای رزین کامپوزیت بتوان بهتر انتخاب کرد. هر چند دندان های طبیعی پس از ترمیم یا جایگذاری ونیرها می توانند دچار تغییر رنگ شوند؛ اما اکثر بیماران ترجیح میدهند رنگهای سفیدتر و درخشانتری را برای رزین کامپوزیت دندان انتخاب کنند. به همین علت بلیچینگ قبل از کامپوزیت ونیر را انجام می دهند تا لبخند سفیدتری بعد از ونیر دندان داشته باشند.

نکاتی که برای حفظ لبخندی زیبا برای بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان باید رعایت نمود

روش های سفید کردن دندان برای همیشه ماندگار نیستند. از آنجایی که دندان هایی که با بلیچینگ سفید شده اند با گذشت زمان تغییر رنگ می دهند، پس مهم است افرادی که ترمیم انجام می دهند یا از کامپوزیت ونیر استفاده می نمایند؛ اقدامات محافظتی را برای کاهش خطرات لکه های دندان انجام دهند. با این مراحل ساده و رعایت بهداشت دهان و دندان، افراد می توانند برای سال های طولانی از یک لبخند زیبا لذت ببرند:
از خمیردندان های ساینده خودداری نمایید: بعد از کامپوزیت دندان به هیچ وجه نباید از خمیردندانهای سفید کننده استفاده کرد چون خمیردندان های ساینده می توانند کامپوزیت رزین را خراش دهند. بدین ترتیب خراش هایی که به وجود می آیند سبب جمع شدن بقایای مواد غذایی روی دندان ها شده و به تدریج سبب تغییر رنگ آنها می شوند. 
از مصرف نوشیدنی های تیره خودداری نمایید: گرچه کامپوزیت ها به ندرت لکه دار می شوند اما دندان های پیرامون آنها سریع می توانند تغییر رنگ دهند. پس از نوشیدنی هایی مانند قهوه، شراب قرمز و چای سیاه خودداری کنید تا لبخند زیبای شما به بهترین شکل ممکن حفظ شود. 
استفاده از نی: همانطور که می دانید قطع کردن نوشیدنی های رنگی برای اکثر افراد غیر قابل تصور است. برای اینکه بلیچینگ قبل از کامپوزیت دوام بیشتری داشته باشد؛ سعی کنید برای نوشیدن نوشیدنی های رنگی از نی استفاده کنید. استفاده از نی تماس دندان با نوشیدنی ها را محدود کرده و خطر لکه دار شدن را کاهش می دهد.
سیگار نکشید: سیگار کشیدن سبب لکه دار شدن سریع دندان ها شده و باید به منظور جلوگیری از تغییر رنگ آنها سیگار کشیدن را ترک کنید. نیکوتین سیگار به راحتی روی کامپوزیت ونیر می نشیند و موجب تغییر رنگ آن می شود. از طرفی افراد سیگاری بیشتر به بیماریهای دهان و دندان دچار می شوند که روی آسیب دیدن کامپوزیت ونیرها تاثیر می گذارد.
عادت های خوب بهداشتی را تمرین نمایید: در نهایت سعی نمایید که عادات خوب بهداشتی دهان و دندان را تمرین نمایید؛ حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، از نخ دندان استفاده کنید و سعی کنید به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. رعایت کردن این عادات یکی از موثرترین روش ها برای جلوگیری از لکه دار شدن دندان ها و حفظ لبخندی زیبا است. اگر بعد از هر وعده غذایی دهانشویه مناسب کامپوزیت ونیر استفاده کنید؛ دوام و طول عمر آن افزایش خواهد یافت و دیرتر تغییر رنگ می دهد.

جمع بندی

بهترین روش برای اینکه لبخندی زیباتر داشته باشید این است که بلیچینگ را قبل از کامپوزیت دندان انجام دهید. به گفته دندانپزشکان با این روش دندان های طبیعی شما سبک تر خواهند شد و بهتر می توان آنها را کامپوزیت نمود. به عبارتی بهتر می توان کامپوزیت را روی دندان ها شکل داد. هر اندازه که لکه و سایه های بیشتری روی دندان های طبیعی وجود داشته باشد لایه ای که با کامپوزیت روی دندان قرار داده می شود؛ ضخیم تر خواهد بود و دندان ها برجسته تر می شوند. در نتیجه با دندان های دیگر مطابقت نداشته و ظاهری ناهماهنگ خواهند داشت. 
بلیچینگ قبل از کامپوزیت دندان سبب خواهد شد که لکه های چای، قهوه یا شراب و یک سری غذاهای رنگی محو شوند و در نتیجه کامپوزیت بهتر با دندان ها هماهنگ شود. از آنجایی که کامپوزیت ونیرها نمی توانند رنگ دندان را تغییر دهند پس بلیچینگ قبل از کامپوزیت رنگ بهتری به دندان ها خواهد بخشید. یکی از موارد مهم دیگر برای بلیچینگ قبل از کامپوزیت این است که دندانپزشکان برای سفید کردن از چه موادی و با چه غلظتی استفاده می کنند. آنها باید موادی را به کار ببرند که با حداقل آسیب به دندان ها همراه باشد و زمانی هم که پس از بلیچینگ از کامپوزیت استفاده می نمایند؛ به دندان ها آسیب نرسد. 
در آخر باید اذعان داشت که علاوه بر رعایت موارد و نکات بهداشتی دهان و دندان، افرادی که می خواهند بعد از کامپوزیت دندان بلیچینگ انجام دهند با دندانپزشک خود در مورد تأثیر بلیچینگ بر روی مواد و خواص کامپوزیت مشورت نمایند. تخصص، تجربه و مهارت دندانپزشک در این زمینه از اهمیت خاصی برخودار است چرا که سخن از سلامتی دندان ها در میان است و این عمل باید با مواد غیر تهاجمی و با دقت فراوان انجام گیرد. 
 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!