02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت دندان های کج و خرگوشی - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/03/18

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

لمینت دندان های کج (Crooked Teeth) و خرگوشی (Buck Teeth) تا حد زیادی روی زیبایی چهره موثر است. افرادی که دارای این نوع دندان ها هستند از اعتماد بنفس پایینی برخوردار بوده و به همین دلیل از حضور در جامعه و جمع دوستان خودداری می نمایند. دندان های کج و خرگوشی  ایجاد شده باشند اما دندان های شیری و دائمی به مرور زمان نیز قابلیت کج شدن دارند.

دلائل ایجاد دندان های کج که نیاز به لمینت دارند:

کمبود فضا و کوچک بودن فک کودکان به دلیل عدم فضای کافی برای رشد دندان ها سبب می شوند که دندان های در از مسیر خود منحرف شده و در جای مناسب خود رشد نکنند.
برخی از عادات نامطلوب مثل مکیدن انگشت در سن کودکی باعث کج شدن دندان ها می شود. 
استفاده بیش از حد از پستانک یا شیشه شیر در کودکان
تماس بیش از حد زبان با دندان های در حال رشد
تغذیه نامناسب یا تغذیه ضعیف (Poor Nutrition) به ویژه در سنین کودکی سبب می شود که رشد دندان ها ضعیف شده و دچار پوسیدگی شوند و در نتیجه دندان های کودکان کج در آید.
ضربه به صورت (Facial Injury) که سبب می شود دندان ها از جای خود حرکت کرده و در نتیجه کج شود.
ژنتیک و وراثت (Genetics and Heredity) نیز در این امر دخیل است. اگر یکی از والدین شما دارای دندان های کج باشد احتمال اینکه شما نیز از این مشکل رنج ببرید زیاد است.
در صورتی که مراقبت خوبی از دندان ها از سنین پایین صورت نگیرد ممکن است بعدا شاهد کجی دندان ها باشیم.
مال اکلوژن (Malocclusion) به ناهماهنگی دندان های بالا و پایین و نامرتب بودن آنها اشاره دارد و زمانی که هماهنگی طبیعی دندان ها و فک به هم بریز اصطلاحا می گویند شخص مال اکلوژن دارد.
دندان های خرگوشی نیز به زمانی می گویند که دندان های جلوی فک بالا از دندان های فک پایین جلوتر بیایند. در حقیقت یک اصطلاح عام برای ظاهر نامناسب دندان های جلویی است. 
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

علل خرگوشی شدن دندان ها که نیاز به لمینت پیدا میکند:

مکیدن انگشت تا بعد از سن سه یا چهار سالگی که سبب می شود دندان های دائمی به صورتی غیر عادی رشد کنند.
مکیدن پستانک که ممکن است با خطر بروز مال اکلوژن نیز همراه باشد.
فشار دادن زبان پشت دندان ها
تومورها یا کیست های دهان و فک که بر روی زاویه قرارگیری صحیح دندان ها و فک تأثیر می گذازند.
زمانی که بین دندان ها فاصله باشد یا بیش از هم فشرده باشند سبب خرگوشی شدن دندان ها می شوند.
عوامل ارثی و ژنتیکی

آیا لمینت دندان می تواند دندان های کج و خرگوشی را اصلاح کند؟

خوشبختانه امروزه برای رفع مشکلات این نوع دندان ها راه حل های مختلف پزشکی به وجود آمده اند. یکی از این روش ها لمینت است. لمینت نقایص دندان های خرگوشی و کج را که ظاهر شما را تحت تأثیر قرار داده است؛ می پوشاند. البته لمینت برای دندان های خرگوشی گزینه مناسب تری است تا دندان های کج. زیرا در این روش دندان های کج ترمیم نمی شوند بلکه فقط با لمینت پوشش داده می شوند. 

ترمیم دندان های کج با استفاده از لمینت

اکثر دندانپزشکان مجرب و متخصص در درمان دندان های کج بیشتر به جای لمینت گزینه ارتودنسی را توصیه می کنند. زیرا در روش ارتودنسی دندان ها کاملا سر جای خود قرار می گیرند. اما معمولا بیماران از لمینت به علت سریعتر و زیباتر بودن، بیشتر استقبال می کنند. از نظر آنها ترمیم فاصله بین دندان ها، همچنین نحوه قرارگیری و هماهنگ نمودن با لمینت یکی از گزینه های مناسب برای دندان های کج است. البته به خاطر داشته باشید که اگر کجی دندان ها بیش از اندازه باشد دندانپزشکان این روش را انتخاب مناسبی نمی دانند و از این رو توصیه می کنند قبل از لمینت، ابتدا درمان با ارتودنسی را انجام دهید.
 همانطور که می دانید لمینت از جنسی خاص و به رنگ دندان ها ساخته می شود و کاربرد آن بیشتر برای دندان های جلویی است. البته می توان برای دندان کج نیز از این روش استفاده نمود اما نتایجی که برای این نوع دندان ها از ارتودنسی بدست می آید به مراتب موفقیت آمیزتر از لمینت است چون با لمینت سرامیکی تنها می توانید مشکل ظاهری را پوشش دهید درصورتیکه با ارتودنسی مشکل دندان ها از ریشه حل می شود. به همین علت لمنیت برای دندان های کج آخرین انتخاب محسوب می شود. اما همانطور که اشاره شد نقش تخصص و تجربه دندانپزشک نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. 

مزایای لمینت دندان های کج 

درمان در کوتاه ترین زمان
هماهنگی بهتر دندان های جلویی و بازیابی ساختار مناسب
زیبایی طبیعی
درد بسیار کم 
عدم رنگ پذیری با گذشت زمان
ماندگاری و مقاومت بالا
عدم نیاز به مواد بی حسی یا در صورت نیاز مقدار بسیار کم بی حس کننده موضعی

معایب لمینت برای دندان های کج

هزینه بالای لمینت
نیاز به تعویض در صورت شکستن، زرد شدن یا آسیب دیدگی
بازگشت ناپذیر بودن ترمیم با لمینت سرامیکی
زمانی که لمینت روی دندان چسبانده شد دیگر امکان تغییر رنگ و یا شکل آن وجود ندارد.

نحوه مراقبت دندان ها پس از لمینت دندان های کج

- مراقبت دقیق هنگام مسواک زدن دندان هایی که لمینت شده اند. 
- استفاده از مسواک هایی که برس نرم دارند. 
- به کار بردن خمیر دندانی که حاوی مواد ساینده نیست.
- خودداری از گاز زدن غذاهای سفت مثل ته دیگ و یا خرد کردن آجیل ها 

ترمیم دندان های خرگوشی با لمینت ونیر

دندان های بالا رو به جلو یا به اصطلاح دندان های خرگوشی از زیبایی ظاهر فرد می کاهند. این نوع دندان ها تأثیر بسیار زیادی هم روی لبخند شما داشته و سبب می شوند که از لبخند زیبایی برخوردار نباشید. اگر خرگوشی بودن دندان ها به صورت خفیف باشد یعنی دندان های جلویی فقط چند میلیمتر جلو باشند بهتر درمان می شوند تا زمانی که دندان ها بیش از این اندازه به جلو حرکت کرده باشند که در این صورت باید راه حلی اساسی برای آن پیدا نمود زیرا در آینده مشکل ساز خواهند شد.
 
لمینت دندان های کج و خرگوشی
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

انواع درمان ها برای دندان های خرگوشی

از آنجایی که دندان ها در اندازه های مختلفی در می آیند و فک افراد با یکدیگر متفاوت است هیچ راه واحد و استانداری برای درمان این نوع دندان ها وجود ندارد اما دندانپزشک بر اساس نیازهای بیمار بهترین نوع درمان را ارائه می دهد. انواعی از درمان ها وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود:

o براکت ها (Tooth bracket):

از رایج ترین درمان های سنتی دندان خرگوشی می توان به براکت ها و نگهدارنده ها  یا ریتینرها (Retainer) اشاره نمود. این ابزارها رایج ترین ابزارهای ارتودنسی برای درمان دندان های خرگوشی هستند. براکت ها دندان ها را به عقب کشیده و باعث می شوند که آنها در یک راستا قرار بگیرند. بهترین گزینه مورد نظر برای براکت ها کودکان با دندان های خرگوشی هستند. در طول درمان براکت ها توسط دندانپزشک تنظیم می شوند تا دندان ها به تدریج جابجا شده و صاف شوند. اگر برای صاف کردن دندان ها به فضای بیشتری نیاز باشد دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان می کند.

o اینویزیلاین (Invisalign) یا ارتودنسی نامرئی:

اینویزیلاین برای اصلاح مال اکلوژن های خفیف در نوجوانان و بزرگسالان به کار می رود. گرچه این ابزار کمی گران تر از براکت ها هستند اما متحرک بوده و برای افرادی مفید است که نمی خواهند براکت ها روی دندان های آنها دیده شود.

o جراحی فک:

به منظور درمان مشکلات خاص و در افرادی که رشد فک آنها متوقف شده از روش جراحی فک استفاده می شود. این روش همچنین برای اصلاح ارتباط میان فک بالا و پایین به کار برده می شود. 

ترمیم دندان های خرگوشی با لمینت

یکی از راهکاری مفیدی که دندانپزشکان برای این مشکل پیشنهاد می کنند؛ لمینت دندان های خرگوشی است. قبل از کار گذاشتن لمینت، دندانپزشک در ابتدا دندان ها را اصلاح می کند تا به راحتی بتواند لمینت دندان را بچساند. ساختار فک فرد اولین چیزی است که در این روش درمانی مورد بررسی قرار می گیرد و دندانپزشک بر این اساس تصمیم می گیرد که چطور درمان را انجام دهد. در مرحله بعد دندان ها تراش داده می شوند تا لمینت به راحتی نصب شود. در مقاله "روش ساخت لمینت سرامیکی و نحوه تراش دندان برای لمینیت چگونه است" اطلاعات بیشتری در خصوص تراش دندان و آماده سازی دندان های برای لمینت ارائه شده است. در نهایت ونیر موقت تا زمانی که ونیر های ثابت آماده شوند روی دندان ها قرار داده می شود. بخاطر داشته باشید که در این بازه زمانی باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان به بهترین شکل انجام شود. 

آیا می توان با لمینت دندان های خرگوشی را ترمیم نمود؟

همانطور که در بالا ذکر شد علل مختلفی برای خرگوشی شدن دندان ها وجود دارند مانند مکیدن، فشار دادن زبان پشت دندان های جلو و مشکلاتی از قبیل اندازه فک و غیره. راه حل این مشکل اغلب به نوع دلیل به وجود آمدن دندان های خرگوشی بستگی دارد. در موارد خاص، لمینت می تواند این مشکل را درمان نماید. اما برای این کار اول دندان ها باید تا حدی اصلاح شوند. امروزه هر کسی خواهان راه حلی سریع برای حل مشکلات خود است. لمینت نیز در مقایسه با سایر روش های درمانی سریع و ارزان تر است. اما اکیدا توصیه می شود که قبل از انتخاب لمینت برای این نوع دندان ها با یک دندانپزشک متخصص و مجرب مشورت شود. 

برای ترمیم دندانهای کج و خرگوشی هزینه لمینت بیشتر است یا ارتودنسی؟

هزینه ارتودنسی برای ترمیم دندان های کج و خرگوشی، به علت مدت زمان درمان طولانی تر، تعداد براکت های مورد استفاده روی دندانها، جنس براکت ها، دستمزد دندانپزشک و تجهیزات متعددی که باید مورد استفاده قرار بگیرد، بسیار بیشتر از لمینت دندان است. هزینه لمینت دندان های کج تقریبا یک سوم هزینه ارتودنسی دندان است و به همین علت اکثر بیماران ترجیح می دهند عیوب ظاهری دندانها مثل کج بودن را با روش سریع و کم هزینه تر لمینت ونیر بپوشانند و وارد فرایند طولانی مدت و پرهزینه ارتودنسی نشوند.
البته بیمه های درمانی تاحدودی هزینه های ارتودنسی را به عنوان یک روش درمانی پوشش می دهند که می تواند تاحدودی هزینه های بیمار را کاهش دهد. اما با وجود پوشش دادن بیمه های درمانی، بازهم قیمت لمینت دندان های کج بسیار ارزانتر است. 

جمع بندی

در مجموع باید بگوییم که لمینت یک روش سریع، بدون دردسر و ارزان قیمت برای ترمیم سریع دندان های کج و خرگوشی هستند. نمی توان لمینت را جایگزینی برای براکت ها دانست زیرا آنها واقعا مشکل کجی و یا خرگوشی بودن دندان ها را از ریشه حل نمی کنند؛ در واقع آنها را پوشانده و ظاهری زیبا به آنها می دهند. اولین مسئله ای که در این راستا باید به آن توجه نمود ساختار دندان ها و فک است که ایده ای را برای دوره درمان ارائه می دهد. مسئله دوم شکل و فرم دندان های شما است که به دندانپزشک امکان می دهد تا لمینت را مطابق با دندان های شما تنظیم نماید. سپس تراش دندان هایی که قرار است لمینت روی آنها گذاشته شود. در ابتدا روکشی موقت روی دندان ها قرار داده می شود تا دندانپزشک لمینت نهایی را آماده سازد. 
به طور کلی لمینت یک تکنیک ساده دندانپزشکی است که بیشتر برای بهبود ظاهر دندان های شما استفاده می شود مخصوصا دندان های کج و خرگوشی که با لمینت بهبود یافته و اعتماد بنفس شما افزایش می یابد. 
 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

متین

لمینت چقدر هزینه دارد

دکتر شهاب محمدی

سلام لطفا با مطب تماس بگیرید