02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کاربرد اشعه لیزر در بیماری های پریودنتال و هیپرپلازی لثه

زمان مطالعه : 7 دقیقه | منتشر شده در: 1400/03/26

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

کاربرد اشعه لیزر در درمان بیماری های پریودنتال امروزه در بسیاری از کلینیک های معتبر دندانپزشکی رایج است. مطالعات کنترل شده کنونی نشان داده اند که نتایج مشابهی با لیزر در مقایسه با سایر گزینه های درمانی از نظر جرم گیری و تسطیح ریشه دندان به دست آمده است. در واقع اشعه لیزر در صورت کاربرد مناسب بهتر از روش های سنتی عمل کرده و مزایای بیشماری را در بر می گیرد. به طور کلی فناوری لیزر گزینه خوبی برای اقدامات عمومی دندانپزشکی و نیز درمان بیماری های پریودنتال می باشد. لیزر پرتو نوری بسیار متمرکز است که می تواند برای تغییر یا از بین بردن برخی بافت ها در مقادیر کم مورد استفاده قرار گیرد. برای اطلاعات بیشتر با کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی همراه باشید.

لیزر چگونه می تواند بیماری پریودنتال را درمان کند؟

بیماری پریودنتال یا لثه نوعی عفونت در بافت ها و استخوان های پشتیبان است که دندان ها را در جای خود نگاه می دارند. بیماری پریودنتال به طور کلی بزرگسالان را در دهه های سوم و چهارم درگیر می کند و به دلایل مختلفی از جمله ضعف دهان، حساسیت ژنتیکی، بیماری های مزمن مانند دیابت، سیگار کشیدن و برخی از داروها ایجاد می شود.

درمان معمول برای بیماری پریودنتال، جرمگیری و تسطیح ریشه دندان (scaling and root planing (SRP)) می باشد. این یک روش غیر جراحی است که شامل تمیز کردن سطح دندان ها و ریشه های آنها می شود که ممکن است به دلیل فرسودگی لثه در معرض بیماری قرار گیرند.

کاربرد اشعه لیزر در بیماری های پریودنتال یک روش حفظ بافت، بازسازی و استخوان سازی است. در دندانپزشکی عمومی، دندانپزشک برای از بین بردن بافت و باکتری های آلوده، به پاکت عفونی دسترسی پیدا می کند. زمانی که بافت آلوده برداشته شد و ریشه در معرض دید قرار گرفت، به جای تراشیدن با ابزار دستی، از انرژی لیزر برای گرم کردن سلول بنیادی در پاکت استفاده میشود. لیزر درمانی برای بیماری های پریودنتال تضمین می نماید که هیچ بافتی از بین نمی رود و یا بافت لثه به سطح پایین تری کاهش نمی یابد. همچنین سبب تحریک سلول های بنیادی در بافت ها شده تا با8ت های پیوندی جدید، استخوان و کلاژن تولید شود. سپس روند بهبودی بدن، رباط ها و استخوان های از دست رفته اطراف لثه را بازسازی می کند.

کاربرد اشعه لیزر در بیماری های پریودنتال و هیپرپلازی لثه

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

مزایای استفاده از اشعه لیزر در درمان بیماری های پریودنتال

1. محدود کردن خونریزی

تعداد زیادی از بیماران مبتلا به التهاب لثه از خونریزی شدید لثه و تحلیل استخوان رنج می برند. از این رو، نابود کردن باکتری های دندان و پاکت های لثه بسیار مهم است. لیزر درمانی در بیماری های پریودنتال این مزیت را دارد که نه تنها باکتری ها را از بین می برد بلکه به کاهش خونریزی و تورم لثه نیز کمک می نماید.

2. تنظیم سطح توان لیزر

بر اساس سطوح مختلف بیماری های پریودنتال، می توان طول موج و سطح توان پرتو لیزر را تنظیم نمود. این قابلیت به دندانپزشکان امکان نهایت کنترل را داده و می تواند یک روش درمانی دندانپزشکی برای بیماران خاص بوده و نیازهای طولانی مدت آنها را فراهم کند.

3. زمان بهبودی کوتاه تر

لیزر ضربه کمی به لثه، دندان ها و مناطق اطراف آنها وارد می کند. این بدان معنا است که زمان بهبودی کاربرد لیزر در بیماری های پریودنتال در مقایسه با جراحی سنتی به شدت کاهش می یابد.

4. حداقل تهاجم

لیزرها با حداقل تهاجم همراه بوده و نیاز به دریل را از بین می برند. به این ترتیب، نیاز به بیهوشی کم بوده و یا کلا نیازی به آن نیست. درد و ناراحتی کمتری نیز برای بیماران وجود دارد. با کمترین ناراحتی، بیماران در طول درمان کمتر احساس اضطراب و آرامش می کنند.

5. حفظ قسمت های سالم دندان

از آنجا که لیزر درمانی بسیار دقیق است می توان از آن برای حفظ قسمت های سالم دندان در حین از بین بردن حفره ها استفاده نمود. برای بیماران مبتلا به عفونت های شدید باکتریایی، حفظ هر دندان سالم به نتایج ماندگارتر کمک می کند.

6. به حداقل رسیدن خطر عفونت باکتریایی

لیزرها می توانند به عقیم سازی ناحیه ای از دندان که روی آن کار می کنید کمک شایانی نموده و خطر عفونت باکتریایی را کاهش دهند. کاربرد اشعه لیزر در بیماری های پریودنتال ضمن کاهش ناراحتی و نیاز به درمان های تهاجمی بیشتر، نتایج بالینی بهتری را نیز ارائه می دهند.

کاربرد اشعه لیزر در بیماری های پریودنتال و هیپرپلازی لثه

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

لیزر و هیپرپلازی لثه

هیپرپلازی لثه رشد بیش از حد بافت لثه در اطراف دندان می باشد. دلایل مختلفی برای این عارضه وجود دارد، اما اغلب آن به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا عارضه های جانبی استفاده از داروهای خاص ایجاد می شود. در صورت عدم درمان، این شرایط می تواند بر تراز دندان ها تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد. با بهبود عادت های بهداشت دهان و دندان می توان این مشکل را برطرف نمود. در موارد شدیدتر می توان از لیزر برای درمان هیپرپلازی لثه بهره گرفت.

یک متخصص پریودنتیست از لیزر برای از بین رفتن بافت ملتهب لثه استفاده می نماید. پس از خارج شدن آن، پریودنتیست هرگونه تجمع پلاک را در اطراف ریشه دندان تراش می دهد. دکتر محمدی بهترین گزینه است.

جمع بندی

همانطور که از مطالب بالا متوجه شدید، لیزر می توان یک روش درمانی موثر در بیماری های پریودنتال و هیپرپلازی لثه باشد. مزایای استفاده از لیزر به دلیل کاهش درد و ناراحتی، محدود نمودن خونریزی، و نیز کاهش احتمال بروز عفونت از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. همچنین به دلیل دقت بالای لیزر به بافت همبند و ساختمان های سخت زیرین آسیبی نخواهد رسید. البته تمامی این موارد مستلزم مراجعه به یک متخصص با مهارت و با تجربه است که بتواند با نهایت دقت عمل خود، مزایای کاربرد اشعه لیزر در بیماری های پریودنتال و هیپرپلازی لثه را به حداکثر برساند. امیدواریم از این مطلب کلینیک دندانپزشکی دکتر محمدی استفاده کرده باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!