02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/03/06

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

همه ی ما خواهان داشتن لبخندی زیبا هستیم که بتواند روی انسان ها و در محیط اطراف تأثیرگذار باشد. خوشبختانه ما در دورانی زندگی می کنیم که به راحتی و با استفاده از ونیرهای دندانی می توانیم از لبخندی زیبا بهره مند شویم. تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان به افراد بسیاری کمک کرده تا با پرداخت هزینه کمتر، بتوانند دندان های بد شکل و بد رنگ خود را اصلاح کنند.
پیش از معرفی کامپوزیت ونیر به دندانپزشکی زیبایی، روشهای ترمیم دندان با استفاده از لمینت سرامیکی بسیار پرهزینه بود. اما در حال حاضر با توجه به تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان، هزینه اصلاح طرح لبخند تقریبا برای همه بیماران قابل پرداخت است. البته مهم است بدانید کدام روش برای شما مناسب تر است. اگرچه ونیر لمینت و کامپوزیت از لحاظ زیبایی و دوام متفاوت هستند، اما آمارها نشان می دهد اکثر بیماران از هر دونوع ونیر پس از کاشت با توجه به تفاوت قیمت آنها راضی بوده اند. اگر مایلید تا تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان را بدانید تا انتهای این مطلب با سایت دکتر محمدی همراه باشید.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

علت تفاوت قیمت ونیر لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

نحوه نصب ونیر دندان

یکی از دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت، نحوه نصب ونیر دندان است. کاشت لمینت سرامیکی نیاز به آماده سازی دندان ها دارد؛ درصورتیکه برای کاشت کامپوزیت ونیر نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست:
1. لمینت ونیر
لمینت دندان لایه ای از مواد هم رنگ دندان است که برای اصلاح شکل و تغییر رنگ یا بستن فاصله بین دندانی و حتی برای اصلاح شکستگی ها و لب پریدگی دندان استفاده می شود. لمینت به صورت لایه ای نازک روی سطح دندان قرار می گیرد و عیوب دندان را می پوشاند.
لمینت به دو صورت روی دندان کار می شود:
دندانپزشک، مینای دندان را حدود یک میلی متر تراش می دهد به صورتی که به عاج دندان آسیبی نرسد و سپس نیر لمینت را می چسباند (لمینت های سرامیکی استاندارد) تا با مینای دندان پیوند برقرار کند.
دندانپزشک بدون تراش دندان، لمینت (لمینت های no-prep مانند لومینیرز) را می چسباند تا با مینای دندان پیوند بخورد.
2. کامپوزیت ونیر
دندانپزشک، از تکنیک لایه گذاری برای نصب کامپوزیت ونیر روی دندان ها استفاده کرده و برای سفت کردن این لایه ها از نوعی لیزر پزشکی بهره می برد. سپس دندانپزشک با مهارت خاص خود شکل نهایی سطح کامپوزیت را با پولیش کردن روی دندان ایجاد می کند تا برآمدگی یا ناهمواری روی سطوح دندان وجود نداشته باشد.

جنس ونیر دندان

امروزه لمینت ها از نظر جنس و نوع ساخت به دو نوع  ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی دسته بندی می شوند. جنس لمینت از پرسلین است و همانطور که در مقاله " افزایش مقاومت لمینت سرامیکی چه تاثیری روی زیبایی ظاهری آن دارد"  توضیح دادیم؛ برای افزایش استحکام، دوام و مقاومت لمینت سرامیکی در برابر ضربه، سایش و زرد شدن؛ از مواد اولیه بسیار مرغوبی استفاده می شود. 
جنس کامپوزیت دندان که برای ساخت رزین آن به کار می رود؛ نوعی پلاستیک همراه با فیلر است که به اندازه سرامیک مقاوم نیست. به همین علت تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت برای هر واحد دندانی تاحدودی زیاد است. جنس رزین کامپوزیت از موادی اولیه ای ساخته می شود که بسیار ارزان قیمت تر از سرامیک و سایر مواد موجود در ماتریس لمینت سرامیکی است.

مقاومت ونیر در برابر شکستگی، سایش و زرد شدن

از دیگر دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان ، مقاومت آنها در برابر شکستگی، سایش و زرد شدن است. هرچند اگر مراقبت های اولیه توسط بیمار رعایت نشود ممکن است لمینت سرامیکی دچار شکستگی و یا حتی لب پریدگی شود. اما به طور معمول، ونیر لمینت از موادی ساخته شده که به خوبی در برابر ضربه و سایش مقاومت می کند. معمولا دندانپزشکان توصیه می کنند؛ بیمار بعد از انجام دادن لمینت از خوردن غذاهای سفت و یا گاز زدن خودداری نماید. اما واقعیت این است که پس از کاشت لمنیت سرامیکی می توانید هر نوع غذایی را که دوست دارید؛ بجوید و گاز بزنید. فقط باید عادات بدی مثل دندان قروچه کردن را کنار بگذارید. درصورتیکه کامپوزیت ونیر مقاومت کمتری در برابر ضربه و وارد آمدن فشار دارد. زمانیکه کامپوزیت دندان نصب می کنید؛ بهتر است اصلا با دندان های جلوی خود چیزی را گاز نگیرید چون می تواند به کامپوزیت ونیرها آسیب وارد کند.
مقاومت در برابر تغییر رنگ نیز از دیگر دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت است. زرد شدن ونیرها، بیشتر در کامپوزیت دندان مشاهده می شود تا لمینت که البته تا حد زیادی بستگی به مواد رنگی مصرف شده مانند چای، قهوه، سیگار و…. توسط بیمار دارد. هر چه مصرف این مواد بیشتر باشد احتمال زرد شدن کامپوزیت ها بیشتر است. درصورتیکه لمینت سرامیکی می تواند بیش از 10 سال در برابر زرد شدن مقاومت داشته باشد.

دستمزد دندانپزشک

تفاوتی ندارد که برای کاشت لمینت مراجعه کردید یا کامپوزیت دندان، اگر شما دندانپزشک مجربی را انتخاب نکرده باشید ممکن است عوارض کوتاه مدت پس از نصب ونیر دندان را تجربه کنید. معمولا دستمزد دندانپزشکان برای کاشت لمینت ونیر بیشتر است چون نیاز به مهارت بیشتری برای تراش مینای دندان دارد. اگر دندان پزشک دندان را بیش از حد تراش بدهد به صورتی که به عاج دندان برسد؛ لمینت اتصال ضعیف تری داشته و احتمال افتادن آن وجود دارد. دستمزد دندانپزشک می تواند از دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت در نظر گرفته شود.

محل کاشت ونیر دندان

قیمت لمینت و کامپوزیت ممکن است بسته به اینکه در چه کشوری زندگی می کنید و همچنین بسته به مراحل، روند کار و امکانات موجود در محل کاشت ونیر دندان متفاوت باشد. 

تکنولوژی طراحی و ساخت ونیر لمینت

طراحی و ساخت کامپوزیت دندان به عهده دندانپزشک است. در حقیقت مهارت دندانپزشک در فرم دهی و پولیش کامپوزیت در نتیجه نهایی آن موثر است و از تکنولوژی خاصی برای طراحی کامپوزیت دندان استفاده نمی شود. درصورتیکه ونیر لمینت در لابراتوار با تکنیک های بسیار خاصی طراحی و تولید می شود تا انطباق کاملی با دندان های بیمار داشته باشد. یکی از دلایل تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت، تکنولوژی به کار رفته در لابراتوار برای طراحی و ساخت ونیر لمنیت است. به عنوان مثال اگر در لابراتوار از تکنولوژی CAD/CAM استفاده شود؛ قیمت ساخت لمینت پرسلین چندین برابر کاشت کامپوزیت دندان خواهد بود.

چرا کامپوزیت دندان از لمینت ارزان تر است؟

کامپوزیت دندان ماده ای متشکل از جنس پلاستیک و شیشه می باشد که برای ترمیم دندان های پوسیده از آن استفاده می شود. همچنین کامپوزیت به بهتر شدن ظاهر لبخند افراد با تغییر رنگ و یا مرتب کردن ظاهر دندان ها کمک می نماید. رزین کامپوزیت از موادی تهیه شده که پیش از این برای پرکردن و رفع پوسیدگی دندان ها مورد استفاده قرار می گرفت و برای آماده سازی آن نیاز به فرایند خاصی مانند لمینت ونیر نیست.
کوتاه بودن زمان نصب کامپوزیت دندان و اینکه میتوان در یک جلسه دندان را کامپوزیت کرد؛ از دیگر دلایل ارزان تر بودن کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت پرسلین است. برای نصب کامپوزیت، دندان پزشک ابتدا دندان را بی حس کرده و در صورت لزوم قسمت های پوسیده را جدا می کند؛ بعد فضای خالی را با دقت زیاد تمیز کرده و کامپوزیت را فرم می دهد.
دلیل دیگری که چرا کامپوزیت دندان از لمینت ارزانتر است؛ کیفیت کامپوزیت به کار برده شده و میزان تخصص پزشک است. اگرچه قیمت کامپوزیت ونیر نیز چندان پایین نیست اما کامپوزیت دندان ارزان ترین روش درمانی برای اصلاح طرح لبخند و پوشاندن عیوب ظاهری دندان مثل کج بودن، ساییدگی، فاصله بین دندان یا تغییر رنگ دندان ها به شمار می آید. با این وجود بهتر است قبل از آغاز درمان، از هزینه نهایی کاشت ونیر کامپوزیت آگاه شوید.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

آیا می توان از تاج دندان به جای ونیر کامپوزیت برای صرفه جویی در هزینه ها استفاده کرد؟

ونیر دندان لایه بسیار نازکی با ضخامت حدود یک میلی متر از سرامیک یا سایر مواد است که روی دندان های شما را می پوشاند اما تاج با ضخامت در حدود 2 میلی متر کل دندان ها را پوشش می دهد. جنس تاج می تواند تمام سرامیک، سرامیک ذوب شده با آلیاژ فلزی و یا کلا آلیاژ فلزی باشد. رنگ ونیر و تاج دندان را می توان مطابق با رنگ دندان طبیعی انتخاب کرد. البته به جز تاج هایی که از جنس آلیاژ تماما فلزی هستند.
اینکه روکش یا تاج دندان برای شما مناسب است یا ونیر دندان، بستگی به شرایط دندان های شما دارد: مهمترین شرایط معمول برای کاشت تاج دندان عبارتند از:
دندان های خرد شده، ترک خورده یا شکسته
دندان های با پرشدگی عمیق
ونیر دندان تنها سطح جلویی دندان های شما را پوشش می دهد. روش کاشت ونیر دندان، به اندازه تاج تهاجمی نیست حتی آماده سازی پیش از نصب ونیر لمینت به دندان های اصلی شما آسیبی نمی زند. برای تراش دندان پیش از کاشت لمینت، حدود نیم میلی متر از مینای دندان جلویی ساییده می شود تا سطح مناسب برای اتصال با لمینت سرامیکی ایجاد شود. برای این کار ممکن است به بی حسی موضعی نیز نیاز داشته باشید زیرا تراش دندان ممکن است توأم با درد باشد. البته برای نصب کامپوزیت ونیر نیازی به تراش دندان نیست. از طرف دیگر برای کاشت تاج دندان، تقریبا باید تمام مینای دندان تراشیده شود تا روکش به صورت کامل روی دندان نصب شود. به همین علت انتخاب تاج دندان به جای لمینت ونیر، توصیه نمی شود.

چه زمانی نصب تاج دندان به جای ونیر دندان مناسب تر است؟

در صورتیکه پوسیدگی دندان آنقدر وسیع باشد که دندان نیاز به روت کانال پیدا کند؛ دندانپزشک بخش پوسیده را قبل از ساخت تاج ترمیم می نماید و درمان ریشه را نیز انجام می دهد. در این شرایط، دندان شما مقاومت کافی برای نگه داشتن ونیر دندان را ندارد. بنابراین دندانپزشک، استفاده از تاج دندان را توصیه می کند. بنابراین اگر یک یا چند دندان شما دچار پوسیدگی عمیق شده و به پر کردن یا روت کانال نیاز دارند؛ تاج بهترین گزینه برای شما است. اما اگر دندان ها شما سالم است و هدف از ترمیم فقط اصلاح زیبایی ظاهری دندان ها است، ونیر دندان می تواند بهترین انتخاب باشد.

تفاوت قیمت ونیر دندان و روکش چقدر است؟

ونیر دندان و روکش هر دو هزینه بر هستند اما این هزینه ها بسته به تعداد دندان ها و محلی که تاج یا ونیر باید در دهان قرار بگیرد؛ متفاوت است. اکثر بیمه های درمانی هزینه ونیر دندان را به عنوان روش زیبایی دندانپزشکی تحت پوشش قرار نمی دهند. درصورتیکه برخی از آنها، بخشی از هزینه های روکش دندان را می پردازند. روکش های سرامیکی گران تر از ونیرهای دندانی هستند اما دوام و طول عمر آنها بسیار بیشتر است.

جمع بندی

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که قیمت لمینت دندان بسته به نوع مواد مصرفی و جایی که آن را انجام می دهید و همچنین تعداد دندان هایی که نیاز به کاشت ونیر دارند؛ متقاوت است. به طور کلی هزینه کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت پرسلین ارزان تر است که این تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت تا حدودی به علت مقاومت بیشتر ونیر لمینت در برابر ضربه، سایش و زرد شدن است. جنس لمینت و نحوه نصب از دیگر عوامل تاثیرگذار روی تفاوت قیمت لمینت و کامپوزیت دندان به حساب می آید. 
البته موارد دیگری وجود دارد که بر قیمت ونیر دندان تاثیر گذاشته و سبب نوسان هزینه ها می شوند:
میزان تعرفه ای که برای دندانپزشکان تعیین شده است.
فرایند طراحی و ساخت
کیفیت مواد به کار رفته
شهری که لمینت دندان در آن انجام می شود
تعداد لایه های لمینت یا کامپوزیت
میزان تخصص و تجربه ی دندانپزشک
تکنولوژی به کار رفته در کاشت ونیر دندان
برای صرفه جویی در هزینه کاشت لمینت یا کامپوزیت می توانید در کانال تلگرام یا صفحه اینستاگرام عضو شوید یا برای پرداخت قسطی هزینه ها یک جلسه مشاوره رایگان در کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی تنظیم کنید.
 
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

f

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

رکسانا

سلام خسته نباشید دکتر قیمت هر واحد کامپوزیت چنده؟

دکتر شهاب محمدی

سلام لطفا با مطب تماس بگیرید 88695864

غلام ممد

قیمت دندان نما رومی

رسول

قیمت دندان های سرامیکی

دکتر شهاب محمدی

سلام لطفا با مطب تماس بگیرید 88695864

سرور

قیمتش چقد هرواحد لیمینت

دکتر شهاب محمدی

سلام لطفا با مطب تماس بگیرید.