02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

علت بوی بد دهان در اثر عفونت دندان عقل

زمان مطالعه : 6 دقیقه | منتشر شده در: 1400/03/06

بروزرسانی شده در: 1401/12/16

بوی بد دهان در اثر عفونت دندان عقل ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید. دندان های عقل به طور معمول آخرین دندان هایی هستند که ظاهر شده و معمولا در سنین بالا می رویند. در برخی موارد، این دندان ها یا همان دندان های آسیای سوم به طور کامل از لثه خارج نمی شوند. در چنین مواردی به آنها دندان عقل نهفته می گویند.

این دندان های نهفته ممکن است به دلیل رشد باکتری ها و عفونت، بوی بد دهان را در پی داشته باشند. با مصرف آنتی بیوتیک و نظافت صحیح و درمان های لثه اطراف می توان به این مسئله رسیدگی نمود. همچنین شاید لازم باشد که دندان های عقل خود را خارج کنید. با این روش در آینده از بروز مشکلات بعدی جلوگیری خواهد شد. به یاد داشته باشید که در صورت عدم رسیدگی به آنها، پوسیدگی، عفونت استخوان و از بین رفتن آن دور از انتظار نیست. برای اطاعات بیشتر در این مطلب از سایت دکتر محمدی با ما همراه باشید.

بوی بد دهان در اثر عفونت دندان عقل

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

دندان عقل چگونه می تواند باعث بوی بد دهان شود؟

اگر شما به عنوان یک بزرگسال از هالیتوز یا بوی بد دهان رنج می برید، ممکن است این سوال را در ذهن داشته باشید که "آیا دندان عقل من باعث بوی بد دهان می شود؟" پاسخ این سوال هم مانند بسیاری از سوالات دندانپزشکی عبارت است از "بله، این امکان وجود دارد". دندان عقل از طریق موارد زیر می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود:

- زمانی که دندان های عقل می رویند، خصوصا دندان های عقل فوقانی، می توانند سینوس های شما را تحریک کرده و باعث انسداد، عفونت های سینوسی و بوی بد دهان به دلیل تخلیه سینوس در گلو شوند.

- اگر دندان های عقل شما سینوس ها را تحریک کرده باشند، آنها ممکن است که بر تنفس شما در خواب تأثیر بگذارند. این مسئله می تواند منجر به تنفس از بینی به جای دهان شود و در نتیجه خشکی دهان را در پی داشته باشد. خشکی دهان می تواند منجر به فعالیت باکتریایی اضافی شده و بوی بد دهان را به همراه داشته باشد.

- اگر دندان های عقل شما به خوبی رشد نکرده باشند و در نتیجه نتوان به گونه ای مناسب آنها را تمیز کرد، می توانند مواد غذایی و باکتری ها را به دام انداخته، لثه های شما را تحریک کرده و به دندان های دیگر صدمه بزنند. همه این موارد می توانند به نوعی از عفونت باکتریایی منجر شده و در نتیجه دهان بد بو شود.

- اگر اخیرا دندان های عقل خود را خارج نموده اید، روند بهبودی نیز گاهی می تواند بوی بدن دهان را در پی داشته باشد. با این حال، این نوع بو و طعم باید با شستشو و استفاده از آب نمک برطرف شوند. اگر این محلول نمکی بوی بد دهان را از بین نبرد، ممکن است که عفونت داشته باشید.

همانطور که متوجه شده اید یک موضوع مشترک در تمامی موارد بالا وجود دارد و آن عفونت باکتریایی دندان عقل می باشد. چگونگی رفع بوی بد دهان در اثر عفونت دندان عقل به محل عفونت و نیز مدت زمانی که با آن دست و پنجه نرم می کنید بستگی دارد.

چرا دندان عقل مملو از باکتری است؟

 تمیز کردن دندان های عقل نامرتب کمی دشوار بوده و آنها می توانند همچنین میزبان مناسبی برای ذرات غذا و باکتری ها باشند. از آنجایی که باکتری ها در محیط گرم و مرطوب رشد می کنند، دندان عقل نهفته نیز می تواند مکان مناسبی برای آنها بوده و سبب ایجاد عفونت، کیست و پوسیدگی شود. در نهایت تمامی این موارد می توانند منجر به بوی بد دهان شوند.

اگر دندان عقل شما باعث شیوع باکتری می شود، یک پاکِت هوای کوچک بین نوک دندان و لثه می تواند منشأ بوی بد دهان باشد. بدین ترتیب، لثه های حساس اطراف دندان عقل به راحتی آلوده شده و باکتری های موجود در زخم نیز می توانند ترکیبات گوگردی را با بوی بد آزاد کنند.

بوی بد دهان در اثر عفونت دندان عقل

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

آیا عفونت دندان عقل به خودی خود بهتر می شود؟

بدون درمان مناسب نمی توانید انتظار بهبود عفونت را داشته باشید. برخی از علائم عفونت دندان عقل عبارتند از طعم نامطلوب دهان، درد، حساسیت یا تورم، التهاب، خونریزی و بوی بد دهان که ماندگار است. به طور کلی، برای اطلاع از اینکه آیا عفونت دندان عقل شما تا چه اندازه جدی و خطرناک است باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه نمایید.

از آنجایی که دندان های نهفته عقل می توانند علت بالقوه ای برای مشکلات عدیده ای باشند، پس برخی از دندانپزشکان، کشیدن یا جراحی آنها را بهترین گزینه می دانند. دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار، ممکن است که در هر جلسه یک دندان را بکشد و یا چندین دندان را به طور همزمان خارج نماید.

چرا بوی بد دهان گاهی با کشیدن دندان عقل از بین نمی رود؟

برداشتن دندان عقل نمی تواند بلافاصله بوی بد دهان را متوقف سازد. زمانی که دندان عقل شما خارج می شود، لخته خونی ایجاد شده و پس از آن "حفره خشک" پدید می آید. باکتری ها می توانند به این ناحیه وارد شده و در نتیجه منجر به عفونت و بوی بد دهان شوند.

بدین منظور، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک و نوعی کرم های دارویی را برای تمیز کردن حفره و کمک به روند بهبودی تجویز نماید. انتظار می رود که حفره خشک چند هفته بعد کاملا بهبود یابد. علاوه بر این، با مراقبت های مناسب دهان و دندان، این بوی بد برای همیشه از بین خواهد رفت.

به طور کلی، بوی بد دهان، چه ناشی از عفونت دندان عقل باشد یا موارد دیگر، هرگز نشانه خوبی نیست و بهتر است که به یک کلینیک دندانپزشکی و دندانپزشک با تجربه مراجعه نمایید تا شرایط شما را با دقت ارزیابی نموده و به شما کمک کند تا نفس تازه شما بازگردد.

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

مرینت

سلام خسته نباشید ببخشید من دندون عقلم چند سالی هست داره در میاد و یکمش امده بیرون و بو میده خودش و لثه اطرافش 🤦🏻‍♀️ حتی بعد از استفاده از دهان شوییه و مسواک حس بدی دارم بنظرتون چیکار کنم؟ در ضمن دندون عقل های فک ‌پایین فقط بالایی ها نه ... ممنون میشم کمکم کنید

دکتر شهاب محمدی

سلام باید از نزدیک بررسی بشه تا اوضاع دندونتون رو کامل ببینیم