02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مراحل ترمیم کامپوزیت دندان شکسته چگونه است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/02/29

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

مراحل ترمیم کامپوزیت دندان فرایندی است که طی آن مواد رزین کامپوزیت، همرنگ دندان های طبیعی روی سطح دندان های جلویی را پوشش می دهند تا آن را اصلاح نمایند. از این مواد رزین کامپوزیت به منظور فرمدهی و ترمیم دندان شکسته یا تغییر رنگ داده استفاده میشود. کامپوزیت دندان چندین دهه است که به عنوان روشی کمتر تهاجمی و ارزانتر نسبت به لمینت سرامیکی در دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده قرار گرفته است. با وجودی که کامپوزیت ونیر ها به اندازه لمینت سرامیکی طول عمر بالایی ندارند اما ساده تر بودن مراحل ترمیم کامپوزیت ونیر بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان، آنها را به یک گزینه ایده آل برای بیمارانی که نیاز به اصلاح طرح لبخند خود دارند؛ تبدیل کرده است. مواد رزین کامپوزیت، از جنس نوعی پلاستیک همراه با فیلر ساخته می‌شوند و حدود ۴ تا ۵ سال بدون نیاز به ترمیم، زیبایی خود را حفظ می‌کنند. درخشندگی کامپوزیت دندان و مقاومت آن در برابر ضربه زدن به اندازه‌ای لمینت سرامیکی نیست اما استحکام قابل قبولی دارد و در برابر فشارهای زیادی که به دندان‌ها وارد می شود؛ به راحتی نمی شکند.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

آیا کامپوزیت دندان شکسته را می‌توان ترمیم کرد؟

در صورتی که به درستی از کامپوزیت دندان های خود مراقبت کنید؛ دوام و طول عمری حدود ۵ تا ۷ سال دارد. بنابراین، پس از این مدت برخی از آنها شکسته شده یا ترک می‌خورند و نیاز به ترمیم یا تعویض پیدا می‌کنند. کامپوزیت دندان شکسته را می‌توان به راحتی ترمیم کرد و مراحل ترمیم کامپوزیت دندان شکسته بدون هیچگونه دردی و در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می‌گیرد.

چه زمانی باید کامپوزیت دندان شکسته را ترمیم کرد؟

در شرایطی که ظاهر دندان های طبیعی شما مثل قبل رضایت بخش نیست و کامپوزیت ونیر های شما در اثر استفاده مداوم، دچار ساییدگی، شکستگی یا لب پریدگی شده اند باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید تا آنها را ترمیم یا تعویض نماید. گاهی اوقات تغییر رنگ کامپوزیت دندان نیز به مفهوم از بین رفتن پیوند مناسب بین رزین و مینای دندان شماست و فقط جنبه ظاهری ندارد. با چکاپ منظم نزد دندانپزشک، کامپوزیت ونیر ها در موقع لزوم ترمیم شده و احتمال آسیب دیدن آنها کاهش پیدا میکند. کامپوزیت دندان شکسته و ترک خورده باید به محض مشاهده ترمیم شود؛ در غیر این صورت محل مناسبی برای تجمع باکتری و ذرات غذا خواهد بود که در نتیجه دندان های زیرین کامپوزیت را نیز دچار پوسیدگی می کند.

مراحل ترمیم کامپوزیت دندان شکسته چگونه است؟

پس از مراجعه به دندانپزشک برای ترمیم کامپوزیت دندان شکسته، ابتدا نحوه ترک خوردگی و شکستگی کامپوزیت ونیر به دقت بررسی می شود. امکان ترمیم مجدد با لایه گذاری روی کامپوزیت ونیر که روی دندان های شما نصب شده؛ وجود دارد. اما این روش موجب ضخیم تر شدن لایه کامپوزیت روی دندان شده و ممکن است از لحاظ ظاهری چندان زیبا به نظر نرسد. به همین علت معمولاً دندانپزشک لایه کامپوزیت ونیر را از روی دندان های شما برداشته و مجدداً از رزین کامپوزیت جدیدی برای فرم دهی دندان شما استفاده می کند. 
بهتر است برای ترمیم کامپوزیت دندان شکسته به همان دندانپزشکی که بار اول مراجعه کرده بودید؛ رجوع کنید. چون انتخاب رنگ رزین کامپوزیت و سایه مناسب که هم رنگ ونیرهای دندانی نصب شده روی سایر دندان های شما باشد با توجه به اینکه دندانپزشک می‌داند از چه برندی استفاده کرده؛ بسیار ساده‌تر است و احتمال یکدست نشدن کامپوزیت دندان را کاهش می دهد. 
مراحل ترمیم کامپوزیت دندان شکسته بسیار ساده و سریع است. پس از برداشتن کامپوزیت قبلی، دندانپزشک رزین کامپوزیت را روی یک یا چند دندانی که کامپوزیت ونیر آنها دچار مشکل شده شکل می دهد و مجدداً با لیزر سفت میکند تا با مینای دندان پیوند بخورند. 
اگر کامپوزیت دندان شکسته را به موقع درمان نکنید و پوسیدگی در دندان شما گسترش یابد و به ریشه دندان برسد احتمالاً نیاز به روت کانال پیدا می کنید. پس از انجام روت کانال امکان ترمیم کامپوزیت دندان شکسته شما با رزین کامپوزیت وجود ندارد و دندانپزشک در این شرایط به شما پیشنهاد می دهد که از تاج دندان مصنوعی استفاده کنید که گزینه با دوام تری است و رنگ آن نیز مطابق با سایر کامپوزیت ونیر های شما انتخاب می شود تا طرح لبخندتان تکمیل شود.

پیش از مراجعه به دندانپزشک برای ترمیم کامپوزیت دندان شکسته، چه کار کنم؟

اگر کامپوزیت دندان شکسته دارید و در حال حاضر امکان مراجعه به دندانپزشک برای شما فراهم نیست؛ نکات زیر را برای جلوگیری از ایجاد عفونت رعایت کنید:
سعی کنید قطعه ای از کامپوزیت که شکسته را از دهان خارج کرده و آن را قورت ندهید.
حداقل روزی دو بار آب نمک قرقره کنید.
سعی کنید به کامپوزیت دندان شکسته فشار بیشتری وارد نکنید تا آسیبی به دندان طبیعیتان نرسد.
روی کامپوزیت دندان شکسته را بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید تا از تجمع غذا در شکاف ایجاد شده جلوگیری کنید.
 
مراحل ترمیم کامپوزیت دندان شکسته چگونه است؟
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

آیا دندان شکسته را می توان با کامپوزیت ترمیم کرد؟

بله یکی از متداولترین روش های دندانپزشکی زیبایی برای اصلاح دندان شکسته، نصب کامپوزیت ونیر است. آمارها نشان می‌دهد که حدود ۸۱ درصد از افرادی که برای ترمیم دندان شکسته خود به دندان پزشکان زیبایی مراجعه می‌کنند؛ پس از مشاهده عکس های قبل و بعد از کامپوزیت دندان و با گرفتن اطلاعاتی در مورد نحوه ترمیم دندان شکسته با کامپوزیت ونیر، تصمیم می گیرند که طرح لبخند خود را با کامپوزیت دندان اصلاح کنند.
ترمیم دندان شکسته با کامپوزیت دندان مزایای زیر را برای بیمار به دنبال دارد:
نتایج سریع: ترمیم دندان شکسته با کامپوزیت دندان فقط طی یک جلسه و در کمتر از یک ساعت انجام می‌گیرد. کامپوزیت نیاز به هیچ گونه تزریق بی حسی ندارد و در نتیجه بیمار می تواند بلافاصله پس از اتمام کار مطب دندانپزشک را ترک کند.
کم تهاجمی بودن: کاشت کامپوزیت ونیر هیچ آسیبی به دندان طبیعی نمی رساند چون نیاز به تراش دندان ندارد. بنابراین بیمار بدون احساس درد و ناراحتی می تواند دندان شکسته خود را کامپوزیت کند.
ظاهر طبیعی: کامپوزیت ونیر ها از ترکیب نوعی پلاستیک با فیلر و رنگی که دقیقا مطابق با دندان طبیعی بیمار دارد؛ انتخاب می شود و سپس توسط دندانپزشک روی دندان شکسته شکل داده می شود. پس از اتمام کار و سفت شدن کامپوزیت، امکان تشخیص دندان کامپوزیت شده با سایر دندانهای طبیعی بیمار وجود نخواهد داشت.
کم هزینه بودن: کامپوزیت ونیر ها در مقایسه با لمینت سرامیکی بسیار ارزان و کم هزینه تر هستند. هرچند دوام و طول عمر آنها تقریباً نصف ونیر پرسلین است اما برای ترمیم یک یا دو دندان شکسته می توانند بسیار مناسب می باشند.

چرا به جای ترمیم کامپوزیت دندان شکسته بهتر است آن را با لمینت سرامیکی جایگزین کنم؟

زمانیکه حدوداً بعد از ۵ تا ۶ سال در اثر استفاده مداوم از کامپوزیت ونیر برای ترمیم کامپوزیت دندان شکسته مجددا به دندانپزشک مراجعه کنید؛ احتمالاً به شما پیشنهاد می دهد که به جای ترمیم کامپوزیت دندان شکسته آنها را با لمینت سرامیکی جایگزین کنید. شاید با خودتان تصور می‌کنید دندانپزشکان برای دریافت هزینه و دستمزد بیشتر به شما چنین پیشنهادی می‌دهند اما واقعیت این است که اگر واقعاً آنقدر از طرح‌لبخند خود راضی بوده اید که بعد از 5 سال تصمیم دارید کامپوزیت ونیر خود را ترمیم کنید؛ جایگزین کردن آن با لمینت سرامیکی به نفع خودتان است؛ چون:

1. دوام و طول عمر ونیر پرسلین بیشتر است

اگر کامپوزیت دندان را با لمینت سرامیکی جایگزین کنید می توانید از لبخند زیبا و جذاب خود برای مدت طولانی‌تری لذت ببرید و نیاز به ترمیم یا تعویض آن نداشته باشید.

2. مراقبت بعد از نصب لمینت ساده تر است

هر چند بعد از نصب هر نوع ونیر دندان باید مانند دندان های طبیعی خودتان از آنها مراقبت کنید؛ بهداشت دهان و دندان را حفظ نماید و عادات بدی مثل دندان قروچه کردن یا سیگار کشیدن را ترک نمایید؛ اما کامپوزیت دندان به علت استحکام و مقاومت کمتری که در برابر فشارها و زرد شدن دارد؛ نسبت به لمینت سرامیکی در مدت کوتاه تری نیاز به ترمیم پیدا میکند. مراجعه بیماران به دندانپزشکان زیبایی برای ترمیم کامپوزیت دندان شکسته تقریباً دو تا سه سال بعد از کاشت ونیر کامپوزیت طبیعی است. در حالی که لمینت سرامیکی بیش از ۷ یا ۸ سال بدون شکستگی و ترک خوردگی روی دندان های بیمار باقی می ماند و نیاز به مراقبت و احتیاط های بیش از حد مثل کامپوزیت دندان ندارد.

3. عدم ساییدگی لمینت های سرامیکی

در صورتی که لبه یک یا چند دندان شما شکسته باشد یا دچار ساییدگی شده باشد؛ بهترین گزینه برای پوشش دادن آن، لمینت های سرامیکی است چون لبه دندان تماس زیادی با مواد غذایی و همچنین دندان‌های فک مقابل دارد و در صورتی که بخشی از دندان طبیعی که شکسته شده باشد را با کامپوزیت ونیر پوشش دهید؛ فشار مداومی که از طرف غذاها و دندان‌های مقابل به آن وارد می شود؛ به سرعت کامپوزیت ونیر را که مقاومت چندانی در برابر سایش ندارد؛ از بین میبرد و بیمار مجبور است برای ترمیم کامپوزیت دندان شکسته به دندانپزشک مراجعه کند.
پرسش و پاسخ
حدوداً ۶ سال پیش با کامپوزیت ونیر، دندان های جلو را ترمیم کردم اما بعد از گذشت این مدت، رنگ آنها کمی زرد شده و برخی از آن ها شکسته اند. من از ظاهر دندان های جلو و کامپوزیت ونیری که روی آنها قرار دارد دیگر راضی نیستم و تصمیم گرفتم آن را تعویض کنم. زمانیکه ونیر کامپوزیت را برای اصلاح طرح لبخند انتخاب کردم؛ هزینه خدمات کامپوزیت دندان بسیار مناسب تر و ارزانتر از لمینت سرامیکی بود. با اینکه می دانستم یک روش موقتی است که به‌زودی نیاز به ترمیم و تعویض پیدا میکند؛ برای اینکه از نتیجه اصلاح طرح لبخند مطمئن نبودم؛ کامپوزیت ونیر را انتخاب کردم که البته نتیجه آن در اصلاح عیوب ظاهری دندان‌هایم کاملا رضایت بخش بود. برخی از دندان های من کوتاه و بلند بودند و زرد شده بودند که پس از نصب کامپوزیت دندان به طور کامل ترمیم شدند. الان که به دندانپزشک مراجعه کردم؛ به من پیشنهاد داد که از ونیر پرسلین به عنوان یک جایگزین دائمی برای کامپوزیت ها استفاده کنم تا دیگر نیازی به ترمیم آنها در کوتاه مدت نداشته باشم. با این وجود چون طی این شش سال از کامپوزیت دندان راضی بودم و احتمال می دهم با مراقبت‌های بیشتر بتوانم ۸ تا ۱۰ سال دیگر از آنها استفاده کنم می خواهم بدانم مراحل ترمیم کامپوزیت دندان شکسته چگونه است؟ آیا انتخاب ونیر پرسلین برای جایگزین شدن با کامپوزیت دندان بهتر است یا خیر؟
پاسخ دکتر شهاب محمدی – ایمپلنتولوژیست و جراح 
اگر می‌خواهید لبخند درخشان و زیبای خود را برای مدتی طولانی بیش از ۱۰ سال حفظ کنید؛ بهتر است ونیر پرسلین را جایگزین کامپوزیت‌دندان نمایید. با توجه به شرایط شما باید دندان‌های جلو به طور کامل، باونیر دندان پوشش داده شوند تا اختلاف ارتفاع در آنها وجود نداشته باشد. در این شرایط ترمیم دندان با کامپوزیت ونیر موجب میشود فشار وارده به کامپوزیت ها مساوی نبوده و در نتیجه در مدت کوتاهی، شاهد کامپوزیت دندان شکسته خواهید بود. البته اگر کامپوزیت دندان به مدت ۶ سال روی دندان های تان سالم باقی مانده نشان می‌دهد که شما به خوبی از آنها مراقبت کرده‌اید و بهداشت دهان و دندان خود را نیز حفظ نموده اید. به هر حال کامپوزیت ونیر ها نسبت به لمینت سرامیکی ساختار متخلخل تری دارند و مصرف نوشیدنی هایی مثل قهوه، چای و شراب قرمز موجب زرد شدن آنها در طولانی مدت می شود. درصورتی که اگر لمینت سرامیکی را جایگزین کامپوزیت دندان نمایید؛ دیگر نگران زرد شدن و شکستن آن نخواهید بود.

جمع بندی

کامپوزیت دندان یک راه حل اقتصادی، کم تهاجمی و بسیار سریع برای ترمیم دندان شکسته به شمار می آید. برای بسیاری از بیماران این روش ترمیمی، نتایج رضایت بخش و کاملی برای اصلاح طرح لبخند داشته است. یکی از مزایای کامپوزیت ونیر، امکان ترمیم کامپوزیت دندان شکسته است که به سرعت و بدون نیاز به برداشتن کامل کامپوزیت از روی دندان ها انجام می گیرد. البته جایگزین کردن کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی نیز برای کامپوزیت دندان شکسته می تواند گزینه مناسبی باشد چون دوام و طول عمر بیشتری دارد و احتمال آسیب دیدن آن بسیار کمتر است.
 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

ندا

سلام ببخشید من وقتی ۱۰ سالم بود در اثر اتفاقی ۱دوم‌ دودندون های جلویم شکستن رفتم دکتر درستشون کرد از کامپوزیتشون راضی بودم ولی والان به نظرم خیلی بزرگ به نظر میان امکان تعویضش ن هس یا خیر

دکتر شهاب محمدی

بله هست

ندا

سلام ببخشید من وقتی ۱۰ سالم بود در اثر اتفاقی ۱دوم‌ دودندون های جلویم شکستن رفتم دکتر درستشون کرد از کامپوزیتشون راضی بودم ولی والان به نظرم خیلی بزرگ به نظر میان امکان تعویضش ن هس یا خیر

ندا

سلام ببخشید من وقتی ۱۰ سالم بود در اثر اتفاقی ۱دوم‌ دودندون های جلویم شکستن رفتم دکتر درستشون کرد از کامپوزیتشون راضی بودم ولی والان به نظرم خیلی بزرگ به نظر میان امکان تعویضش ن هس یا خیر

ندا

سلام ببخشید من وقتی ۱۰ سالم بود در اثر اتفاقی ۱دوم‌ دودندون های جلویم شکستن رفتم دکتر درستشون کرد از کامپوزیتشون راضی بودم ولی والان به نظرم خیلی بزرگ به نظر میان امکان تعویضش ن هس یا خیر

دکتر شهاب محمدی

بله هست

ندا

سلام ببخشید من وقتی ۱۰ سالم بود در اثر اتفاقی ۱دوم‌ دودندون های جلویم شکستن رفتم دکتر درستشون کرد از کامپوزیتشون راضی بودم ولی والان به نظرم خیلی بزرگ به نظر میان امکان تعویضش ن هس یا خیر

طاها

سلام پسرم دوسالشه دوماه پیس ده دندان فک بالا واسیاب فک پاین عصب کشی و ترمیم شد اما به دوماه نرسیده دندون جلو کلا کامپوزیتش شکست و پودر شد با اینکه بهداشت هم رعایت میشد ولی .. یعنی کار دکتر بد بوده

فاطمه

سلام اقای دکتر من 16واحد کامپوزیت انجام دادم دکترم دندونهامو بی نظم درست کردن شما میتونید کار اصلاحی برایم انجام دهین ممنونم

دکتر شهاب محمدی

سلام باید معاینه بشین

محمد

هزینه کامپوزیت ونیر چقدره ممنون

دکتر شهاب محمدی

سلام برای اطلاع از هزینه ی کامپوزیت لطفا با مطب تماس بگیرید.

زهرا

سلام خوبید ؟ ببخشید من 26سالمه کل دندان های جلوی من خراب شده افسردگی شدید گرفتم از دست دندونام هزینه شو هم ندارم یه راهی برام نشون بدین

دکتر شهاب محمدی

سلام تشریف بیارید معاینه. هزینه های ایمپلنت رو میتونید به صورت قسطی هم پرداخت کنید.

فاطمه

دندونم شکسته چطور پر میکنن

دکتر شهاب محمدی

سلام باید معاینه بشین

دشتی

شما که همرو میگید باید ویزیت بشید پس دیگه سوال کردن واسه چیه😁😁😁😁

دکتر شهاب محمدی

سلام بعضی سوال ها رو میشه بدون ویزیت و معاینه جواب داد اما بعضی مشکل ها نیاز به معاینه ی حضوری داره تا بشه جواب دقیق داد

صالح آبادی

آقای دکتر سلام آیا ایمپلنت دندان دائمی است یا اصطلاحا تاریخ انقضاء داره؟؟

دکتر شهاب محمدی

سلام اگه خوب ازش نگهداری کنید مدت زیادی واستون میمونه.

کرمی

با سلام، برای پر کردن فاصله دندانها که به طور طبیعی از هم فاصله دارند، کدام روش ترجیح دارد؟

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین به خیلی چیزا بستگی داره

عرفان

دندان جلویم لب پر‌شده چقدرهزینشه

دکتر شهاب محمدی

پاسخ داده شد

عرفان

دندان جلویم لب پر‌شده چقدرهزینشه

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین

عرفان

دندان جلویم لب پر‌شده چقدرهزینشه

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین

محمد

من یکی از دندان های جلو ییم شکسته باید چهکنم

دکتر شهاب محمدی

سلام باید تشریف بیارین معاینه تا ببینیم میشه دندونتون رو نگه داشت یا نیاز به ایمپلنت دارید.

احمد مهربان

چهارتا دندان ردیف بالایی شکسته شده. حدودا جهت انواع ترمیم و بعد کامپوزیت. چقدر هزینه داره

دکتر شهاب محمدی

پاسخ داده شد.

احمد مهربان

چهارتا دندان ردیف بالایی شکسته شده. حدودا جهت انواع ترمیم و بعد کامپوزیت. چقدر هزینه داره

دکتر شهاب محمدی

سلام برای تعیین هزینه ی کلی باید تشریف بیارید ویزیت.