02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت سرامیکی برای چه کسانی ممنوع است و چه کسانی نباید لمینت کنند؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/02/25

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ونیر پرسلین همانطور که توسط انجمن دندانپزشکی زیبایی آمریکا تعریف شده قطعات نازکی هستند که به نحوی طراحی شده اند که روی دندان های جلو قرار می گیرند و عیوب ظاهری آن را پوشش می دهند. لمینت ها بسیار مستحکم هستند و ظاهر آن ها شبیه دندانهای طبیعی است. دندانپزشک می‌تواند رنگ لمینت های سرامیکی را به دلخواه مشتری همرنگ دندان های طبیعی و یا چند درجه روشن تر و سفید تر انتخاب کند.
پس از اینکه مقاله "چه کسانی کاندید مناسب نصب ونیر لمینت (لمینت) هستند؟" در وب سایت قرار گرفت؛ سوالاتی از قبیل لمینت سرامیکی برای چه کسانی ممنوع است و چه کسانی نباید لمینت کنند؛ به دستمان رسید و تصمیم گرفتیم در این مطلب پاسخ این سوالات اساسی را بدهیم.
ونیر پرسلین در اصلاح طرح لبخند نتایج فوق‌العاده‌ای دارد و اکثر بیمارانی که کاشت ونیر سرامیک انجام داده‌اند از اصلاح طرح لبخند خود رضایت کامل داشته اند. با این وجود همه افراد، کاندید مناسبی برای نصب لمینت سرامیکی نیستند. ونیر های دندانی برای اصلاح دندان ها از لحاظ زیبایی و عملکردی در شرایط زیر به کار می روند:
دندانهای زرد شده و تغییر رنگ داده 
دندان های لب پر شده 
دندان هایی که در محل مناسبی قرار ندارند 
دندان های شکسته
دندان های فاصله دار
دندان های زاویه داری که نیازی به ارتودنسی نداشته باشند
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

لمینت سرامیکی برای چه کسانی ممنوع است؟

افرادی که یک یا چند مشکل زیر را داشته باشند نباید لمینت کنند:

1. مینای دندان ناکافی برای پیوند خوردن با لمینت سرامیکی

یکی از شرایط کاشت لمینت سرامیکی تراشیدن مینای دندان به اندازه ضخامت پوسته های پرسلین است. بنابراین مینای دندان شما باید کیفیت، بافت و تراکم مناسبی داشته باشد تا پس از تراش دندان به راحتی با لمینت سرامیکی پیوند برقرار کند و مشکلاتی مثل درد و ناراحتی هنگام گاز زدن یا احساس سردی و گرمی غذاها برای شما ایجاد نشود.

2. التهاب لثه پیش از کاشت لمینت

التهاب لثه که در اثر تجمع جرم اطراف لثه ایجاد می شود و یا در مواردی به علت تحلیل لثه یا بیماری‌های دهان و دندان مشاهده می‌شود؛ از فاکتورهایی است که دندانپزشک با مشاهده آن ها از کاشت لمینت سرامیکی خودداری خواهد کرد.

3. وجود سایر ترمیم ها مثل کامپوزیت ونیر یا ایمپلنت

در صورتی که یک یا چند دندان خود را ایمپلنت کرده اید و یا تاج دندان مصنوعی و روکش دندان روی دندان های شما وجود دارد نمی‌توانید از لمینت سرامیکی برای این دندان ها استفاده کنید. در این شرایط باید دندانپزشک را مطلع کنید تا رنگ لمینت سرامیکی را مشابه با رنگ پروتز دندان مصنوعی انتخاب کند. در غیر این صورت باید روکش دندان را تعویض کنید تا هم رنگ لمینت های سرامیکی به نظر برسد.

4. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از کاشت لمینت

از جمله کسانی که نباید لمینت کنند؛ افرادی هستند که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نمی کنند. افرادی که به مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک چندان اهمیتی نمی دهند؛ همواره با مشکلات دهان و دندان بسیار جدی مثل پوسیدگی و بیماری‌های مختلف دست و پنجه نرم می کنند. این افراد در صورتی که لمینت سرامیکی بکارند؛ مشکلات خود را چندین برابر کرده و نمی توانند برای مدت طولانی از داشتن لبخندی زیبا و جذاب لذت ببرند. 

5. عادات نامناسب پس از نصب لمینت

اگر از دندان پزشک خود بپرسید لمینت سرامیکی برای چه کسانی ممنوع است؟ مطمئناً اولین گروهی که به آنها اشاره می کند؛ افرادی هستند که عادات بدی مثل جویدن یخ، جویدن سر مداد و ناخن، دندان قروچه کردن (Bruxin) و بطور کلی عاداتی که فشار زیادی به دندان‌ها وارد می‌کند؛ دارند. همانطور که این رفتارها و عادات ناپسند به دندانهای طبیعی بیمار آسیب وارد می‌کند؛ لمینت های پرسلین را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. لمینت سرامیکی روی دندان افرادی که به چنین رفتارهایی عادت دارند؛ دوام و طول عمر چندانی ندارد و به سرعت از روی دندانها می افتد یا آسیب می بیند.

6. ابتلا به بیماری های دهان و دندان پیش از کاشت لمینت

آمارها نشان می‌دهد ۳۰ درصد از بیمارانی که به مشکلات دهان و دندان و لثه مبتلا هستند و اقدام به کاشت ایمپلنت می نمایند با التهاب شدید لثه بعد از کاشت ایمپلنت مواجه خواهند شد. البته حفظ بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک تا حدودی می تواند این علائم را کنترل کند اما بهترین روش، درمان بیماری های دهان و دندان و سپس اقدام به کاشت لمینت سرامیکی است. به همین علت لمینت سرامیکی برای افرادی که به بیماری های لثه مثل عفونت، بیماری پریودنتال یا التهاب لثه مبتلا هستند؛ ممنوع است. این بیماران باید تمام مشکلات دهان و دندان خود را درمان کنند و پس از بهبودی کامل با دندان پزشک در خصوص بهترین روش اصلاح طرح لبخند مشورت نمایند.

7. کج بودن یا شکستگی بسیار شدید در دندان ها 

در صورتی که دندانهای زاویه‌دار به قدری کج شده باشند که که به طور کامل در جای خود چرخیده اند معمولاً نصب لمینت سرامیکی این وضعیت را بدتر می کند و موجب می شود که دندان های پشت لمینت به آن فشار وارد کرده و لب ها را به سمت جلو هل بدهند. بنابراین افرادی که دندان های زاویه دار دارند حتماً باید در صورت تشخیص دندانپزشک قبل از نصب لمینت پرسلین با انجام ارتودنسی موقعیت دندان‌های خود را تا حدودی اصلاح کنند.

8. پوسیدگی های جزئی و عمیق در دندانها

دندانهایی که پوسیدگی بسیار عمیق داشته باشند و دندانپزشک مجبور باشد برای ترمیم آنها روت کانال انجام دهد؛ معمولاً ساختار مناسبی برای کاشت لمینت سرامیکی ندارند. این افراد بهتر است به جای لمینت سرامیکی از تاج دندان مصنوعی استفاده کنند.

9. دندان های کاملا سالم

لمینت دندان یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی است که تهاجمی می باشد. در این روش نیاز به تراشیدن مینای دندان وجود دارد. بنابراین در صورتیکه در دندان های شما کاملا سالم باشد توصیه نمی‌شود از جمله کسانی هستید که نباید لمینت کنید.
 
لمینت سرامیکی برای چه کسانی ممنوع است و چه کسانی نباید لمینت کنند؟
 مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

10. محدودیت سنی نصب لمینت پرسلین

هرچند نصب لمینت سرامیکی محدودیت سنی خاصی ندارد اما معمولاً به افراد زیر ۳۰ سال توصیه نمی شود. چون این افراد دندان های سالمی دارند و دلیلی برای کاشت لمینت ونیر روی دندان‌های آنها وجود ندارد. دندانپزشکان به افراد زیر ۳۰ سال توصیه می کنند که دندان‌های خود را با روش های دیگری مثل ارتودنسی، روکش کردن یا بلیچینگ اصلاح کنند و اگر در سنین بالاتر با مشکلات جدی مواجه شدند؛ اقدام به کاشت لمینت نمایند. از طرفی لمینت دندان حدود ۱۰ تا ۱۵ سال دوام دارد و اگر از سنین پایین شروع به لمینت کردن کنید باید هزینه گزافی بابت ترمیم و تعویض آن هر چند سال یک بار بپردازید.

11. رژیم غذایی نامناسب حاوی اسید زیاد

لمینت سرامیکی برای افرادی که رژیم غذایی نامناسب داشته باشند؛ ممنوع است. غذاهایی که میزان اسید آنها بسیار زیاد است مثل ترشی ها تاثیر نامطلوبی روی لمینت می گذارد. همچنین مصرف نوشیدنی های الکلی به مقدار زیاد در طول روز پیوند میان لمینت و مینای دندان را به طور کامل از بین میبرد.

چه کسانی نباید لمینت کنند؟

افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند 
بیمارانی که شرایط دندان های شان به نحوی باشد که باید ونیرهای پرسلین را زیر خط لثه قرار داد 
کسانی که فشار بیش از حد به دندان ها وارد می کنند 
افرادی که بافت دندانشان به خصوص در ناحیه مینای دندان کیفیت پایینی دارد 
بیمارانی که از سایر ترمیم ها مانند کامپوزیت یا روکش دندان استفاده کرده اند

چرا لمینت برای من مناسب نیست؟ 

من از ماهها پیش برنامه‌ریزی کرده بودم تا روی دندانهایم ونیر پرسلین نصب کنم. دندانپزشکم گفت که استفاده از لمینت سرامیکی می تواند برای پوشش دادن عیوب ظاهری دندانم مناسب باشد. البته گفت که باید قبل از نصب لمینت سرامیکی حفره ها و پوسیدگی های موجود در دندانهایم را ترمیم کند. چند ماه گذشت و من مجبور شدم یک سفر کاری داشته باشم. به همین علت نصب لمینت پرسلین به تعویق افتاد. زمانی که مجددا به دندانپزشک مراجعه کردم توصیه کرد که به جای لمینت سرامیکی از روکش دندان استفاده کنم و توضیح داد که پوسیدگی‌های دندان هایم به شدت گسترش یافته و دیگر نمیتوانم لمینت سرامیکی روی آنها قرار بدهم. او همچنین برایم توضیح داد که باید حتماً از قابهای فلزی برای نگه داشتن تاج دندان استفاده کنم. من واقعا ناامید شدم و نمی‌دانم آیا دندانپزشک درست تشخیص داده و یا من میتوانم بعد از از پر کردن پوسیدگی ها لمینت سرامیکی نصب کنم؟ لطفاً راهنمایی کنید.
پاسخ دکتر شهاب محمدی – ایمپلنتولوژیست وجراح دهان و دندان:
پوسیدگی دندان موضوع بسیار مهمی است و اگر برای مدت طولانی به آن رسیدگی نشود؛ پیشرفت می‌کند و عمیق‌تر می‌شود. گاهی اوقات پیشرفت پوسیدگی دندان بسیار سریع است و گاهی اوقات ممکن است ماهها یا سالها پیشرفت آن طول بکشد. تشخیص اینکه پوسیدگی دندان های شما تا چه حد پیشرفت کرده با گرفتن عکس اشعه ایکس امکان پذیر است. البته دندانپزشکان مختلف ممکن است عقاید متفاوتی داشته باشند. گاهی اوقات یک دندانپزشک ترجیح می دهد از روش کمتر تهاجمی تر استفاده کند و دندانپزشک دیگر روکش دندان را مناسب تر می داند. تمام این راه حل ها برای دندان هایی که پوسیدگی عمیق داشته باشند مناسب است و البته روکش دندان بهترین گزینه برای دندان هایی است که روت کانال شده‌اند و یا تاج دندان آنها تا حد بسیار زیادی پر شده است. مهمترین نکته طول عمر بیشتر روکش دندان است. شما تقریباً تا پایان عمر نیازی به تعویض تاج دندان نخواهید داشت. در صورتی که لمینت سرامیکی را باید هر ۱۰ یا ۱۵ سال یکبار عوض کنید.
به هر حال پیش از این که اقدام به کاشت لمینت سرامیکی یا استفاده از روکش دندان کنید بهتر است که نظر چند دندانپزشک متخصص را بپرسید و البته از دندانپزشک خودتان نیز سوال کنید که آیا منظور از قاب فلزی استفاده از روکش های پرسلین جوش خورده به فلز (PFM crowns) برای دندان های جلویی است؟ مطمئناً دندانپزشک شما بهترین نوع تاج دندان را که هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ کاربردی مناسب باشد برایتان انتخاب خواهد کرد. در صورتی که از تاج دندان تمام فلزی برای دندان های جلویی خود استفاده کنید؛ مطمئنا ظاهر زیبایی نخواهد داشت. معمولاً پزشکان باتجربه از تاج دندان تماماً سرامیکی برای دندانهای جلو استفاده می کنند چون زیبا تر است و عملکرد و طول عمر بهتری دارد.
با این وجود حتی پس از استفاده از روکش دندانT گزینه ی لمینت سرامیکی برای شما به طور کامل حذف نمی شود. چون شما می توانید روی سایر دندان های تان که روکش نشده است از ونیر لمینت استفاده کنید؛ تا دندانهای صاف و یکدست داشته باشید. برای پوشش دادن تمام دندان ها و اصلاح طرح‌لبخند حتما به یک دندانپزشک متخصص یا کلینیک تخصصی دندانپزشکی زیبایی مراجعه کنید. من به شما توصیه می کنم که برای دندان هایی با پوسیدگی عمیق از روکش دندان تماماً سرامیکی و برای سایر دندانها از ونیر لمینت استفاده کنید.

جمع بندی

اگر قصد دارید از ونیرهای پرسلین برای اصلاح طرح لبخند خود استفاده کنید حتماً با دندانپزشک مشورت نمایید تا اطلاعاتی در خصوص اینکه لمینت سرامیکی برای چه کسانی ممنوع است و چه کسانی نباید لمینت کنند؛ به شما بدهد. در جلسه مشاوره به طور کامل نظر خود را در خصوص اصلاحاتی که دوست دارید روی دندانهایتان انجام گیرد با پزشک مطرح کنید تا بتواند شما را در خصوص اینکه کاندید مناسبی برای نصب لمینت سرامیکی هستید یا خیر راهنمایی کند. 
دلایل مختلفی وجود دارد که دندان پزشک پس از ارزیابی در جلسه مشاوره، تشخیص می دهد لمینت سرامیکی برای شما ممنوع است و در صورتی که یک یا چند مورد زیر را مشاهده کند از نصب لمینت دندان خودداری خواهد کرد:
پوسیدگی شدید در دندان ها 
بیماری های پریودنتال 
بیماریهای لثه 
عدم وجود مینای دندان کافی 
شکستگی و ترک خوردگی بسیار وسیع 
ابتلا به بیماری هایی مانند دندان قروچه
سیگار کشیدن 
البته به طور قطع نمی‌توان گفت که لمینت دندان برای این افراد ممنوع است اما بهتر است پیش از اقدام به نصب لمینت سرامیکی با دندانپزشک مشورت کنند و تا حد امکان مشکلات را برطرف نموده و سلامت عمومی و سلامت دهان و دندان خود را بازگردانند.
 
 مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

نیایش

سلام دکتر اگر کسی دوتا از دندان هاش افتاده باشه و به دلیل کوچیک بودن فک در نیان میتونه لمینت کنه؟

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین

زینب

باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما،اقای دکتر بنده براثر شکستگی دو دندان جلو فک بالا ،ترمیم کرده که کمی حالت تو رفتگی دارن ،ومتاسفانه فک بالایی هم مقداری جلو می‌باشد ،وچون لبخند لثه ای دارم و دندانهای من کوتاه هستند ،اصلا جلوه قشنگی ندارند ومن خیلی معذب هستم چون رنگ دندانهایم سفید نیست ،ایا میشود لمینت را انجام دهم یا راه حل خوبی را پیشنهاد میدهید سپاسگذارم

دکتر شهاب محمدی

سلام نیاز به معاینه دارید