02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر چه کسی است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/02/23

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

 

اگر قصد دارید دندان های طبیعی خود را به نحوی اصلاح کنید که طرح لبخند تان مثل دوران جوانی زیبا و جذاب باشد؛ گزینه های مختلفی مانند نصب لمینت دندان یا کامپوزیت ونیر در دندانپزشکی زیبایی به شما پیشنهاد می شود. اما برای اینکه بدانید آیا کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر هستید یا خیر بهتر است با یک دندانپزشک متخصص مشورت کنید و با مقایسه کاربردها، مزایا و معایب ونیرهای دندانی بهترین روش را انتخاب کنید.

یکی از از روش های نوین در دندانپزشکی زیبایی که در چند سال اخیر نتایج رضایت بخشی در اصلاح طرح لبخند بیماران داشته؛ کامپوزیت ونیر است. کامپوزیت دندان را میتوان جایگزین ارزان قیمت تر و مقرون به صرفه تری نسبت به ونیر پرسلین (Pocelain) در نظر گرفت. هرچند استحکام و مقاومت کامپوزیت ونیر به اندازه لمینت های سرامیکی نیست اما برای بسیاری از بیماران که کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر هستند؛ نتایج فوق العاده ای دارد.

مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

اگر به دنبال یک جایگزین ارزان و مناسب بدون نیاز به تراشیدن مینای دندان جهت اصلاح طرح لبخند خود می گردید؛ کامپوزیت دندان بهترین انتخاب شما خواهد بود. خواندن مقاله "بهترین طبقه بندی کامپوزیت برای ونیر دندان کدام است؟" تا حدودی شما را با جنس کامپوزیت دندان آشنا می کند. کامپوزیت ونیرها از مواد مختلفی ساخته می شوند تا مثل مینای دندان شفاف و درخشان به نظر برسند. هر چند خاصیت بازتاب نور لمینت سرامیکی بسیار بیشتر از ونیر کامپوزیت است اما اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت دندان نتایج رضایت بخش و فوق العاده خواهد داشت که با توجه به قیمت ارزانتر کامپوزیت ونیر کاملا مقرون به صرفه است.

 

 

چطور تشخیص دهیم کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر هستیم؟

فرآیند نصب کامپوزیت دندان یک روش ایمن و موثر است. بیش از ۵۰ سال است که از رزین کامپوزیت با موفقیت برای پر کردن دندان ها استفاده می شود و در دهه اخیر نیز کاربرد آن به عنوان کامپوزیت دندان با استقبال فراوانی روبرو شده است. چسباندن کامپوزیت ونیر ها روی دندان به راحتی توسط یک عامل پیوند دهنده و در نهایت سفت کردن با نور لیزر انجام می گیرد و دندانپزشک با پولیش کردن کامپوزیت، شکل دلخواه شما را ایجاد میکند تا فقط طی چند ساعت دندان های زیبا و دوست داشتنی خود را در آینه ببینید. اما در مرحله اول باید بدانید کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر چه کسی است؟ مطالعه نکات زیر به شما کمک می کند که خودتان تصمیم بگیرید آیا کامپوزیت دندان برایتان مناسب است یا خیر. 

 

مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

 

1. سلامت دهان و دندان پیش از نصب کامپوزیت مهم است.

اولین و مهمترین نکته بررسی سلامت دهان و دندان بیمار است که دندانپزشک در جلسه مشاوره با معاینات دقیق، ارزیابی های خود را انجام می دهد و در صورت نیاز به درمانهای جانبی، بیمار را مطلع می کند. کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر افرادی هستند که هیچ گونه بیماری لثه، پوسیدگی دندان، عفونت و به طور کلی بیماری دهان و دندان نداشته باشند. اگر کامپوزیت ونیر با وجود بیماری‌های دهان و دندان نصب شود می تواند به پیامدهای بسیار جدی از جمله افتادن دندانهای زیر کامپوزیت و ابتلا به بیماریهای پریودنتال منجر شود. به همین علت توصیه می شود تا پیش از اقدام به کاشت کامپوزیت دندان برای چکاپ سلامت دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید و هرگونه مشکلی را برطرف نمایید. در صورتی که دندان های شما دچار پوسیدگی شده باشد یا نیاز به روت کانال داشته باشند؛ دندانپزشک چند جلسه درمانی را برای شما تنظیم خواهد کرد و پس از اتمام درمان باید در خصوص نوع فرآیند اصلاح طرح لبخند مجددا تصمیم گیری کنید. در صورتی که دندان شما پوسیدگی بسیار عمیقی داشته باشد و یا روت کانال شده باشد؛ احتمالاً ندانپزشک زیبایی به شما پیشنهاد می دهد که برای آن دندان خود از تاج دندان مصنوعی استفاده کنید و سایر دندانها را کامپوزیت نمایید. 

 

 

 

2. کامپوزیت دندان، غیرتهاجمی و بازگشت پذیر است.

کامپوزیت دندان برای افرادی ایده آل است که به دنبال یک روش دائمی برای اصلاح طرح لبخند خود نیستند. بنابراین اگر از این که مینای دندان تراشیده شود؛ میترسید یا هنوز تصمیم نگرفته اید که ونیرهای دندانی انتخاب مناسبی برای شما باشد؛ کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر هستید. چون هر زمانی که از آنها راضی نباشید می توانید به راحتی آن ها را از روی دندان خود برداشته و مجدداً از دندانهای طبیعی خود را استفاده کنید. با کاشت کامپوزیت دندان تصمیم گیری برای نصب لمینت سرامیکی نیز آسان تر می شود. بسیاری از بیماران ابتدا با کاشت کامپوزیت دندان نحوه اصلاح طرح لبخند خود را بررسی می‌کنند و اگر از نتیجه نهایی راضی بودند پس از حدود سه تا پنج سال که کامپوزیت ونیر نیاز به تعویض داشت آنها را با لمینت سرامیکی جایگزین می‌کنند.

 

مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

3. کامپوزیت ونیر عیوب ظاهری جزئی را برطرف می کند.

برای تشخیص این که آیا کاندید مناسب برای کامپوزیت دندان هستید باید بدانید ونیرهای کامپوزیت کدام مشکلات و عیوب دندانی را می‌توانند برطرف کنند. به خاطر داشته باشید که کامپوزیت ونیر ها روش درمانی نیستند بلکه فقط برای پوشاندن عیوب ظاهری به کار می روند. معمولاً افرادی که در یک یا چند دندان آن ها عیوب جزئی وجود داشته باشد به عنوان مثال کج باشد؛ لب پر شده باشد؛ شکسته باشد؛ زرد شده باشد و یا ساییدگی در آنها مشاهده شود؛ کاندید مناسب برای  نصب کامپوزیت ونیر هستند.

 

کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر چه کسی است؟

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

 

 

4. کامپوزیت ونیر روش مناسبی برای سفید کردن دندان ها است.

اصلی ترین دلیلی که بیماران برای نصب کامپوزیت ونیر به دندانپزشک مراجعه می‌کند؛ روشن تر و سفیدتر کردن دندان هاست. با نصب کامپوزیت ونیر، دندان هایی که پر شدگی داشته باشند و یا به دلایل مختلفی مثل سیگار کشیدن، زرد شده باشند و نتوان تا حد مطلوبی آنها را با روش‌هایی مانند بلیچینگ سفید کرد به خوبی پوشش داده شده و تا چند سال سفید و درخشان به نظر می رسند. معمولا افرادی که چندین دندان آنها زرد شده و تغییر رنگ داده، کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر هستند. این افراد با روشهای ساده مانند بلیچینگ و سفید کردن دندان به نتیجه مطلوب خود نمی رسند و یا نتیجه سفید کردن دندانهای آنها، دوام زیادی ندارد و بعد از چند ماه دندانهایشان به سرعت زرد می شود. نصب کامپوزیت دندان به این افراد کمک می کند که مدت طولانی تری از لبخند سفید و درخشان خود لذت ببرند.

 

 

5. رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از کاشت ونیر کامپوزیت ضروری است.

کاندید ایده آل برای نصب کامپوزیت دندان افرادی هستند که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت می‌کنند و عادات بدی مانند سیگار کشیدن، دندان قروچه کردن و استفاده از دندان هایشان به جای ابزار را ندارند. مراقبت از دندان های کامپوزیت شده، کار سختی نیست فقط باید به طور منظم بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید. برای مراقبت از کامپوزیت ونیر بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

مسواک زدن حداقل دو بار در روز با خمیر دندانهای حاوی فلوراید که سفید کننده نباشند چون موجب تغییر رنگ و ساییدگی کامپوزیت خواهند شد.

نخ دندان کشیدن بعد از هر وعده غذایی به منظور جلوگیری از گیر کردن ذرات غذا اطراف کامپوزیت دندان

قرقره آب نمک یا استفاده از دهانشویه های بدون الکل بعد از خوردن یا نوشیدن خوراکی های حاوی مواد رنگی برای جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت ونیرها

مراجعه منظم به دندانپزشک برای چکاپ دندان های زیرین کامپوزیت و ترمیم دندان های پوسیده در صورت نیاز و جلوگیری از بروز یا گسترش عفونت یا بیماریهای لثه

 

 

6. برای کاشت کامپوزیت باید مینای دندان کافی و سالمی داشته باشید.

از دیگر شرایطی که کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر باید داشته باشد مینای دندان کافی و سالم برای چسبیدن ونیر های دندانی به آنهاست. برای کاشت کامپوزیت دندان نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارید اما کافی بودن مینای دندان برای برقراری پیوند مستحکم بین کامپوزیت ونیر و دندان های شما اهمیت بسیار زیادی دارد. در غیر اینصورت کامپوزیت ها در مدت کوتاهی از روی دندان های شما می افتند.

 

 

چه کسانی کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر نیستند؟

کامپوزیت دندان یک روش زیبایی است که در آن از مواد رزین کامپوزیت برای شکل دهی و فرم دهی روی دندانها و تغییر ظاهر آنها به منظور صاف و یکدست کردن و درخشان تر کردن لبخند بیمار استفاده می شود. از روش نصب کامپوزیت ونیر می توان برای دندان های شکسته، دندانهایی که فاصله جزئی بین آنها وجود دارد و یا تا حدودی زرد شده است؛ استفاده کرد. مزیت کامپوزیت ونیر در ارزانتر بودن و سریع تر بودن فرایند انجام آن نسبت به ونیر پرسلین است. 

با وجود اینکه نصب کامپوزیت دندان طی یک جلسه درمانی و در کمتر از یک ساعت انجام میگیرد؛ برای همه مناسب نیست. به عنوان مثال اگر دندان شما پرکردگی عمیق داشته باشد یا بیش از نیمی از دندان تان شکسته باشد؛ ابتدا باید برای اصلاح دندان ها از روش های دیگری استفاده کنید و سپس برای پوشاندن ظاهر آنها کامپوزیت دندان نصب کنید. اگر فکر می کنید کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر نیستید با دندان پزشک مشورت کنید تا روش‌های جایگزین را به شما معرفی کند. دندانپزشک با بررسی نحوه گاز زدن، بررسی عیوب ظاهری و فاصله بین دندان ها تشخیص می دهد کامپوزیت ونیر برای شما مناسب است یا خیر.

افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نمی‌کنند؛ کاندید مناسبی برای کامپوزیت ونیر نمی باشند. کامپوزیت های دندانی طول عمر نسبتا قابل قبولی دارند اما در صورتی که به درستی از آنها مراقبت نکنید؛ کمتر از یک سال دوام می آورند.

در صورتی که دندان های شما به شدت آسیب دیده باشد و یا آنقدر کج باشد که نتوانید به درستی غذا بخورید یا صحبت کنید؛ کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر نیستید بلکه ابتدا باید با سایر روش های دندانپزشکی مانند ارتودنسی مشکل گاز زدن خود را برطرف کرده و سپس اقدام به کاشت کامپوزیت ‌دندان نمایید.

افرادی که پوسیدگی‌های بسیار عمیق در دندانهای خود داشته باشند و یا دندان هایشان را عصب کشی کرده باشند معمولاً کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر نیستند.

دندان قروچه کردن نیز مشکلات متعددی از جمله لب پریدگی و ساییدگی در ونیر کامپوزیت بوجود می آورد. بنابراین اگر دندان قروچه می کنید حتما از محافظ های شبانه استفاده کنید تا آسیبی به کامپوزیت دندان وارد نیاید.

 

 

جمع بندی

ونیر دندان لبخند شما را اصلاح کرده و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. اما پیش از اقدام به اصلاح طرح لبخند باید مطمئن باشید که کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر هستید. همانطور که اشاره کردیم؛ درصورتیکه عیوب ظاهری دندان های شما جزئی است کامپوزیت ونیر می تواند انتخاب مناسبی باشد. دیگر شرایطی که برای کاشت کامپوزیت دندان موفق باید داشته باشید؛ عبارتند از:

رعایت بهداشت دهان و دندان

کافی بودن مینای دندان

دندان قروچه نکردن

سلامتی لثه و دندان ها

ونیر کامپوزیت، ظاهر دندان های طبیعی شما را چندین برابر زیباتر کرده و درصورتیکه به خوبی از آنها مراقبت کنید بیش از 5 سال بدون نیاز به ترمیم یا تعویض روی دندان های شما باقی می ماند. این پوسته های نازک که لبخند شما را به بهترین وجه اصلاح می کنند؛ در اثر داشتن عادات بدی مانند گاز زدن، پاره کردن یا جویدن چیز های سفت، زیبایی خود را از دست می دهند یا از روی دندان های شما می افتند. پس فقط اگر با رعایت نکات زیر می توانید سبک زندگی سالمی داشته باشید؛ کاندید مناسب برای کامپوزیت ونیر هستید:

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

استفاده از دهانشویه های مناسب

محدود کردن مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های رنگی

عدم استفاده از دندان ها به جای ابزار

دندان قروچه نکردن

خودداری از مصرف نوشیدنی های الکلی

سیگار نکشیدن

چکاپ منظم نزد دندانپزشک

 

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

 

 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!