02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بهترین روش برداشتن کامپوزیت - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/12/03

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

آیا کامپوزیت ونیر های قدیمی روی دندانهای شما تغییر رنگ داده اند و لبخندتان دیگر جذابیت قبل را ندارد؟ نگران نباشید یک دندانپزشک باتجربه می تواند برداشتن کامپوزیت ونیر را بدون آسیب رساندن به دندان های طبیعی برای شما انجام دهد. روشهای مختلفی برای برداشتن کامپوزیت دندان وجود دارد که برخی از آنها با پیشرفته تکنولوژی سریع تر و ایمن تر شده اند.
برداشتن کامپوزیت ونیر با ورقه های سمباده 
سطح ساینده ورق سمباده(Sandpaper Discs) می تواند کامپوزیت ونیر ها را از روی دندان ها برداشته و آن ها را پولیش کند. ورقه های سمباده کاملا انعطاف پذیرند و به تمام سطح دندان‌ها دسترسی دارند در نتیجه می توانند مینای دندان را مجددا از زیر کامپوزیت ونیرها بیرون بیاورند و سطح شفاف دندان‌ها را مجدداً نمایان کنند. با پیشرفت تکنولوژی و ابداع روش های دیگر، استفاده از سمباده های کاغذی به عنوان روشی قدیمی تقریبا منسوخ شده است و در حال حاضر از تکنولوژی های پیشرفته ای مانند  استفاده می شود.
برداشتن کامپوزیت با دریل های کاربیدی
دریل های کاربیدی با سرعت بسیار بالا می ‌توانند در پولیش کردن کامپوزیت دندان موثر باشند. در صورتی که دندانپزشک از فشار مناسب هنگام استفاده از دریل کاربید روی دندان های شما استفاده کند میتواند کامپوزیت ونیر ها را بسیار سریعتر از روش ورق های سمباده از روی دندان های شما بردارد. اما متاسفانه دریل کاربید به اندازه ورقه سمباده انعطاف پذیر نیست و نمی‌تواند مواد کامپوزیت بین دندانها در گوشه هایی که دسترسی به آنها با سخت است را از روی دندانها بردارد. به همین علت روش های جدیدتر با تکنولوژی پیشرفته تر مانند طراحی شده اند.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل
برداشتن کامپوزیت دندان با ( Air-abrasion)
با استفاده از تکنولوژی ابریژن، دندانپزشکان از ابزاری استفاده می کنند که جریان هوای حاوی ذرات اکسید آلومینیوم بسیار ریز را روی دندان ها کنترل می کند. با این ابزار می توان کامپوزیت ها را بدون آسیب رساندن به مینای دندان با دقت بسیار بالا از روی دندان‌ها برداشت.
ابزار  تقریباً شبیه به مینی سندبلاست است که برای برداشتن پوسیدگی های دندان مورد استفاده قرار می گیرد. جریان ذرات اکسید آلومینیوم، ساییدگی روی دندان ها ایجاد کرده و در نتیجه لایه کامپوزیت دندان را از روی مینای دندان می تراشد. البته موادی که از نوک ابزار Air Abrasion بیرون می آید؛ مخلوطی از سیلیکا Silica، اکسید آلومینیوم Aluminum Oxide یا جوش شیرین Baking Soda است و توسط هوا یا گاز فشرده که از سر هندپیس ابزار با فشار بیرون می آید؛ دندانها را لایه برداری میکند. کامپوزیت دندانی که از روی دندانها برداشته شده توسط یک ساکشن که به یک لوله نازک متصل است؛ از دهان خارج میشود.

آیا  برای برداشتن کامپوزیت ونیر ایمن است؟

بله روش کاملا ایمن است. تنها نکته‌ای که باید در آن احتیاط شود؛ محافظت از چشم ها پیش از شروع برداشتن کامپوزیت با ابزار ابریژن است. چون اسپری ذرات ممکن است موجب وارد شدن ذرات ساینده به چشم و در نتیجه آسیب رساندن به آن شود. معمولاً از بیمار درخواست می‌شود تا عینک های محافظ به چشم بزند و یک ورقه پلاستیکی نیز اطراف دندان ها قرار داده می شود؛ تا ذرات پخش شده را به خود جذب کند. البته ساکشن کردن ذرات نیز تا حدودی از پخش شدن آنها در دهان و ورود آنها به مجاری تنفسی و ریه ها نیز جلوگیری می‌کند.

مزایای ایرابریژن چیست؟

در مقایسه با روش دریل سنتی مزایای ایر ابریژن بسیار زیاد است که می توان به موارد زیر به عنوان برخی از آنها اشاره کرد:
در روش ایر ابریژن هیچگونه حرارت، فشار و لرزشی ایجاد نمی شود
در اکثر مواقع استفاده از روش ایر ابریژن نیازی به بی‌حسی موضعی ندارد مخصوصاً اگر میزان کامپوزیت ونیر روی دندان ها چندان زیاد نباشد
ایر ابریژن هیچ گونه آسیبی به دندان‌های طبیعی، بافت اطراف دندان مانند لثه یا رشته‌های عصبی نمی‌رساند
این روش خطر شکستن یا لب پر شدن دندانها را در اثر سایش و برداشتن کامپوزیت ونیر به حداقل می رساند
نحوه انجام ایر ابریژن بسیار ساده است و همچنین سریعتر از روشهای قدیمی مانند کاغذ سمباده یا دریل کاربید عمل می کند
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

معایب ایر ابریژن چیست؟

       ایر ابریژن به عنوان بهترین روش برداشتن کامپوزیت دندان لزوماً بدون درد نیست. هوا و ذرات ساینده ممکن است ایجاد حساسیت درد و ناراحتی برای بیمار کند.
•      روش ایر ابریژن معمولاً برای افرادی که از کامپوزیت ونیر بسیار زیادی به خصوص برای از بین بردن فاصله بین دندان ها استفاده کرده اند؛ توصیه نمی شود. روش ایر ابریژن برای برداشتن لایه های نازک کامپوزیت دندانی مناسب تر است.
در صورتی که دندان دچار پوسیدگی شده باشد نمی توان از روش ایر ابریژن برای از بین بردن پوسیدگی استفاده کرد بلکه باید همان دریل سنتی مورد استفاده قرار گیرد و زمانی که پوسیدگی به طور کامل برداشته شد میتوان در ادامه، کار را با روش ایر ابریژن انجام داد.
      از ابریژن میتوان ‌برای تاج دندان، پیوند آنلی Onlays یا اینلی Inlays و ایجاد سایش در سطح آنها استفاده کرد.

چه کسی بهترین کاندید برای استفاده از روش ایر ابریژن است؟

تمام افرادی که تمایل دارند ونیرهای کامپوزیت قدیمی را از روی دندان های خود بردارند می توانند از روش ایر ابریژن استفاده کنند. اما این روش برای سایش دندان هایی که با ترمیم های فلزی مثل آمالگام نقره پر شده اصلا مناسب نیست. استفاده از روش ایر ابریژن برای تمام سنین مناسب است. در نتیجه کودکان و حتی افراد کهنسال نیز می توانند کاندید مناسبی برای استفاده از روش ایر ابریژن باشند.
 
بهترین روش برداشتن کامپوزیت
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

کاربرد روش ایر ابریژن چیست؟

برداشتن کامپوزیت دندان 
برداشتن پوسیدگی های بسیار سطحی و آماده سازی سطح دندان برای باندینگ 
رفع زردی و تغییر رنگ دندان ها

هزینه برداشتن کامپوزیت با روش ایر ابریژن چقدر است؟

هزینه برداشتن کامپوزیت دندان به روش مورد استفاده و  زمانی که دندانپزشک روی دندان‌های شما کار می‌کند؛ بستگی دارد. چون معمولاً بیمه های دندانی، کامپوزیت ونیر را تحت پوشش قرار نمی دهند در صورتی که بخواهید از روش ایر ابریژن به عنوان بهترین روش برداشتن کامپوزیت دندان استفاده کنید؛ هزینه ای از طرف بیمه به شما پرداخت نمی شود. بنابراین بهتر است پیش از انتخاب روش برداشتن کامپوزیت، هزینه برداشتن کامپوزیت دندان را طی یک جلسه مشاوره رایگان با دندانپزشک مشخص کنید.

میکرو اچر( Micro-etcher)

میکرواچر یک ابزار نازل سندبلاست است. این نازل به اندازه ورقه سمباده تمام سطح دندان را نمی پوشاند و فقط برای برداشتن مقدار مشخصی از کامپوزیت ونیر مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا بسیاری از دندانپزشکان در مرحله نهایی برای اطمینان از اینکه تمام کامپوزیت ونیر از روی دندان ها برداشته شده از این روش استفاده می کنند. میکرو اچر یکی از ابزارهای ارزشمند دندانپزشکی است چون سطح دندان را با دقت بسیار بالا در حد میکرو تمیز می کند و در نتیجه قدرت پیوند مینای دندان را برای کاشت کامپوزیت دندان یا لمینت بعدی تا ۴۰۰ درصد افزایش می دهد. سطح دندان و مینای دندان بعد از استفاده از ابزار میکرو اچر برای برقراری پیوند به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. سندبلاست این روش بسیار سریع و راحت است و فرایند برداشتن کامپوزیت دندان با استفاده از میکرو اچر چند ثانیه بیشتر طول نمی کشد.
هندپیس Micro-etcher با ویژگی‌های منحصر به فردی ساخته می شود که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای دارد و به دندانپزشک این امکان را می‌دهد که در هر جهتی آن را بچرخاند تا حتی زوایای غیر قابل دسترس برای روش های دیگر، توسط میکرو اچر تمیز شود. سرنازل میکرو اچر همچنین قابلیت چرخش ۳۸۰ درجه ای دارد و البته قابل تعویض نیست.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

 کاربرد میکرو اچر

برداشتن کامپوزیت و مواد فلزی مانند آمالگام (Amalgam) از روی دندان ها بدون آسیب رساندن به مینای دندان
ترمیم لمینت پرسلین پس از نصب
آماده سازی دندان ها برای نصب کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی
تمیز کردن زوایای غیر قابل دسترس از پوسیدگی های دندانی
از بین بردن پروبها برای رسیدن به بهترین حالت زیبایی در دندان ها
برداشتن چسب موقت از روی دندان ها
برداشتن چسب از روی سطح داخلی تاج و بریج پیش از سیمان کردن مجدد
تراز کردن یا ترمیم دندان های مصنوعی

تجربه من از برداشتن کامپوزیت دندان

حدود یک سال پیش زمانی که تصمیم گرفتم برای اصلاح طرح لبخند از کامپوزیت دندان استفاده کنم؛ واقعا از اینکه قرار است یک لبخند هالیوودی داشته باشم؛ خوشحال بودم. البته شغل من طوری بود که ایجاب می کرد ظاهرم کمی جذاب و منحصر به فرد باشد. به همین علت فکر کردم که با کامپوزیت ونیر ظاهر خودم را تغییر بدهم تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشم و در کارم موفق شوم. آن زمان صددرصد این اطمینان را داشتم که کامپوزیت‌دندان برای موفقیت من ضروری است؛ از طرفی از اینکه بخواهم از لمینت سرامیکی استفاده کنم که مجبورم تا پایان عمر آنها را روی دندان هایم بگذارم؛ می‌ترسیدم. پس تصمیم گرفتم پیش از نصب لمینت سرامیکی از کامپوزیت دندان استفاده کنم تا ببینم به همان نتیجه ای که انتظارش را دارم؛ میرسم یا نه. بنابراین تحقیقات بسیار زیادی انجام دادم و متوجه شدم حتی اگر از کامپوزیت ونیر ها رضایت نداشته باشم می توانم آنها را از روی دندان هایم بردارم و لمینت سرامیکی بکارم. 
حدوداً یک سال از زمانی که کامپوزیت ونیر ها را روی دندان هایم کاشته ام می گذرد. با اینکه تمام روش های "مراقبت بعد از کامپوزیت دندان" را به خوبی رعایت کردم اما احساس می کنم دیگر مانند قبل زیبا نیستند و تصمیم گرفتم از روشهای برداشتن کامپوزیت ونیر استفاده کنم و سپس لمینت سرامیکی بکارم.
زمانی که به دندانپزشک مراجعه کردم برایم توضیح داد که مهم نیست که کامپوزیت ونیر چند سال روی دندان ها نصب شده باشد. چه یک ماه از کاشت کامپوزیت ونیر گذشته باشد و چه چهار یا پنج سال می‌توان با روش‌های مختلف عمل برداشتن کامپوزیت ونیر را به راحتی انجام داد. کامپوزیت دندان را می‌توان تقریباً بدون آسیب رساندن به مینای دندان های طبیعی به طور کامل تمیز کرد حتی در برخی موارد برداشتن کامپوزیت دندان بدون نیاز به نصب لمینت سرامیکی انجام می گیرد و بیمار می تواند از همان دندانهای طبیعی خود لذت ببرد. اما در صورتی که دندان آسیب دیده باشد به عنوان مثال دچار پوسیدگی شده باشد امکان دارد نیاز به نصب لمینت سرامیکی یا تاج دندان باشد. در هر صورت ابتدا باید کامپوزیت دندان را با روش هایی مانند ایر ابریژن یا دریل کاری تمیز کرد و سپس تصمیم گرفت که آیا دندانها حساس شده و نیاز به لمینیت دارند یا خیر؟
از اینکه کامپوزیت ونیر را که یک روش بازگشت پذیر است؛ انتخاب کرده بودم؛ واقعا خوشحالم. چون دندانپزشک توانست با کاغذ سمباده مخصوص، باندینگ بین کامپوزیت ونیر و دندان هایم را به راحتی از بین ببرد. حین برداشتن کامپوزیت با کاغذ سنباده هیچگونه درد یا ناراحتی احساس نکردم. البته همان‌طور که به من توصیه شده بود به یک دندانپزشک متخصص زیبایی مراجعه کردم تا دندان هایم حین برداشتن کامپوزیت دندان آسیب نبیند.
خوشبختانه دندانپزشک با تبحر و مهارت بسیار زیادی کامپوزیت ها را از روی دندان هایم برداشت و هیچ گونه آسیبی نیز به مینای دندان من نرسید. من از کامپوزیت ونیر برای پر کردن فاصله بین دو تا از دندانهای جلو نیز استفاده کرده بودم و یکی از دندان هایم نیز لب پریدگی جزئی داشت و به شکل وی درآمده بود که دندانپزشک کاملا آن را با کامپوزیت ونیر شکل داده بود. زمانی که مواد کامپوزیت به طور کامل از روی دندان هایم برداشته شد؛ دوباره همان ظاهر معمولی قبلی خود را در آینه مشاهده کردم و بلافاصله تصمیم گرفتم که از لمینیت سرامیکی دائمی برای اصلاح طرح لبخند خودم استفاده کنم.
هرچند حدود سه هفته طول کشید تا لمینت سرامیکی اصلی آماده و روی دندان هایم نصب شود اما نتیجه آن نسبت به کامپوزیت ونیر بسیار جذاب تر و زیبا تر بود. از اینکه بخشی از مینای دندان را برای نصب لمینت سرامیکی تراشیده بودم اصلا پشیمان نیستم چون ظاهر دندان هایم فوق العاده تغییر کرد و نسبت به کامپوزیت ونیر احساس بهتری بعد از نصب لمینت سرامیکی داشتم.
 
 
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

فاطمه

سلام من دیروز دوتادندون جلودهنم روکامپوزیت کردم الان غذامیخورم میخوره به دندونای پایینم آیا خوب میشه

دکتر شهاب محمدی

اگر برخورد میکنه باید کوتاه بشه

دنیا

سلام،من ۴ سال پیش ۸ واحد دندان فک بالا را چون بین دندونام کمی خراب شده بود کامپوزیت کردم. وقتی کامپوزیت کردم دندونام کمی تراش خورده. دکتری که الان بهش مراجعه کردم گفته اگه کامپوزیتت رو برداری و دوباره کامپوزیت نذاری بین دندونات فاصله میوفته و کوچک میشه. آقای دکتر میشه کامپوزیت رو بردارم و فقط بین دندونا رو با کامپوزیت پر کنند و نه روی دندون ها؟ چیکار باید کنم؟

ندا

سلام من دو ماهه ۷ واحد دندون های فک بالا رو کامپوزیت کردم چون دندون هام مشکل خاصی نداشتن خیلی خیلی سفارش کردم به دکترم ک بدون تراش باشه ،ایشون گفتن من فقط سطح دندونت رو یکم ضبر میکنم تا مواد باند بشه و هیچ آسیبی به دندونات نمیزنه و حتی این جمله رو گفتن ک بعد از انجام کار اگه راضی نبودی من کامپوزیت رو ریموو میکنم و دندون های خودت رو سالم بهت برمیگردونم الان دوماهه شدیدا افسرده شدم و از شدت افسردگی بخش روان بستری شدم حتی شغلم رو از دست دادم انقدر حالم با این دندون ها بده که حتی نمیتونم چیزی بخورم ، به پزشکم میگم طبق گفته خودتون کامپوزیت رو ریموو کنید ولی ایشون هر بار بهانه ایی میاره، حتی بهم گفت که بعد از ریموو دندونت رو پالیش میکنم و سطح براق خودش رو پیدا میکنه خواستم بدونم همچین چیزی ممکن هست ک سطح دندونم بعد از ریموو با پالیش براق بشه؟

صدف

سلام من سه روزه ۴واحد دندونامو کامپوزیت کردم ولی پشیمون شدم چون دندونای خودم سالمن فقط برای زیبایی انجام دادم...حالا ب نظرم باکتری ب راحتی تو کامپوزیرت نفود میکنه واقعا پشیمون میشه یکم درمورد پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت توضیح بدین😐

دکتر شهاب محمدی

سلام نه نفوذ نمیکنه

مریم

سلام دکتر، من یک هفته ست دندونام کامپوزیت کردم از رنگش راضی نیستم، و به نظرم فکم جلو اومده، میشه کلا بردارم اینارو، تغییر رنگش ممکنه؟

دکتر شهاب محمدی

سلام اگر تراش نداده باشید می تونید بردارید

آرزو ممانی

سلام دکتر ۳ ساله کاپوزیت کردم و ۳ تا دندونامم کمی تراش خورد واسه کامپوزیت، الان امکان ریمو و ارتودنسی هست؟

دکتر شهاب محمدی

بله امکانش هست

مسعود

سلام رحمت به پدرومادری که چنین فرزند متواضعی بخدمت هموطنهاش رهسپار کردن فقط خواستم تشکر کرده باشم بابت مطالب مفیدتون و پاسخهایی که در آنهامنافع بیمار الویت شما بوده درباره دندانهای دخترم سوالاتی داشتم که به نظم سایتتون احترام میذارم و در جایی دیگر که نزدیک بود به مسئله دخترم، مصدع اوقات خواهم شد

فرزانه

سلام من ۳ساله ۸ واحد دندونامو کامپوزیت کردم ولی اصلااااااا راضی نیستم دلم میخواد کامل در بیارم این امکان وجود داره؟

دکتر شهاب محمدی

سلام. بله میشه کامپوزیت ها رو کامل ورداشت.

پریا

سلام تقریبا یه هفته میشه کامپوزیت کردم دندونام اصلا مشکل نداشتن خیلی تراش خورده خیلی پشیمونم میخوام کامپوزیت رو بردارم بهترین راه چیه ک دندونم ب حالت اول برگرده؟☹

محبوبه

کدام روش سفید کردن دندان و ترمیم پوسیدگی به جای کامپوزیت و لمینیت مناسب است.

احمد اسمری

سلام خسته نباشید من حدود یک هفته هست۸واحد کامپوزیت فک بالا انجام دادم واسه زیبایی وکرنه دندونام بدون مشکل و حتی خیلی هم زیبا بود ولی مطبی که رفتم دندونامو که خیلی براق و زیبا بود بخاطر اینکه کامپوزیت نمیچسپید به دندونام سطح کمی از دندونامو زبر کرد بخاطر اینکه بچسپه کامپوزیت به دندونام و حالا حدود یک هفته هست الان فهمیدم دو دندان جلوم یعنی وسط دندونام سیاه شده از پشت و رفتم پیش یک متخصص گفت این کار غیر اصولی انجام شده و دندونت پوسیده و حالا نمیدونم من چیکار کنم راه حل من جیه ممنون میشم و حتی اگر هم باشه میخوام کامپوزیت رو بردارم چون میخوام دندون های اصلیم اسیبی نبینه جون خیلی روشون حساسم😔

احمد اسمری

سلام خسته نباشید من حدود یک هفته هست۸واحد کامپوزیت فک بالا انجام دادم واسه زیبایی وکرنه دندونام بدون مشکل و حتی خیلی هم زیبا بود ولی مطبی که رفتم دندونامو که خیلی براق و زیبا بود بخاطر اینکه کامپوزیت نمیچسپید به دندونام سطح کمی از دندونامو زبر کرد بخاطر اینکه بچسپه کامپوزیت به دندونام و حالا حدود یک هفته هست الان فهمیدم دو دندان جلوم یعنی وسط دندونام سیاه شده از پشت و رفتم پیش یک متخصص گفت این کار غیر اصولی انجام شده و دندونت پوسیده و حالا نمیدونم من چیکار کنم راه حل من جیه ممنون میشم و حتی اگر هم باشه میخوام کامپوزیت رو بردارم چون میخوام دندون های اصلیم اسیبی نبینه جون خیلی روشون حساسم😔

دکتر شهاب محمدی

سلام و عرض ادب باید کامپوزیت ریمو بشه و پوسیدگی ها ترمیم بشه.

رضایی

سلام خسته نباشید من تقریبا ۴ ماه هست کامپوزیت کردم اصلا از فرمش راضی نیستم میخواستم ببینم شما اصلاح فرم کامپوزیت و انجام میدید؟؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بله اگه امکانش باشه.

مریم

سلام من دیروز ۶ واحد از دندونای فک بالامو کامپوزیت کردم از شکلشون اصلا راضی نیستم اگ بخوام بر دارم الان ک هنوز تازه دارن جا می یوفتن برداریم یا ی مدت صبر کنم ؟؟ترس اسیب رسیدن و کنده شدن دندونامو دارم

دکتر شهاب محمدی

سلام باید معاینه بشین

صحرا

سلام خسته نباشید یکی از دوستانم دندوناشو کامپوزیت کرده و راضی نیس میخواد برداره دندان پزشکش برای ریمو بهش توصیه کرده جوش شیرین و ابلیمو رو با هم ترکیب کنه و روزی سه بار قرقره کنه تا کم کم ریمو بشه ایا این کار درسته؟

رزیتا

سلام خسته نباشید .من حدودا یک ماه پیش دندونامو لمینت کردم ولی از رنگش راضی نیستم ،میشه دکتر لمینتها رو از دندونم جدا کنه و چسب زیرش رو سفید کنه و دوباره همونا رو بچسبونه رو دندونم؟ممنون از لطفتون

دکتر شهاب محمدی

سلام واسه تغییر رنگ، باید روکشاتون عوض بشن

زهرا

سلام وقتتون به خیر من دیروز کامپوزیت انجام دادم و لیفت لثه ۸ واحد بالا ۶ واحد پایین الان ظاهرش خوبه ردیف بالا هم خوبه مشکلی ندارم باهاش ولی ردیف پایین خیلی اذیتم میکنه نمیتونم درست غذا بخورم همش حس میکنم یه چیز اضافه تو دهنمه حس میکنم مواد زیاد گذاشتن الان میخواستم ببینم چیکار میتونم بکنم؟میشه ردیف پایینو بردارم؟یا چون تازه کامپوزیت شده اینطوریه و بعد یه مدت طبیعی میشه برام؟

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین اینجوری نمیتونم چیزی بگم

هانیه

س آقای دمترمنم دوتادندونموکامپوزیت کردم راضی نیستم ازدندونام هم تراشیدن دیگه نمیشه مثل سابق بشه

آناهیتا چترسفید

سلام وقت شمابخیر من ۱ هفته است کامپوزیت کردم و‌اصلاً نمیتونم تحملش کنم میتونم بر دارم که به دندونام آسیبی نرنه؟ به دکترم گفتم ، ایشون گفتن منجر به پوسیدگی میشه و اینکه خیلی کم دندان اصلی تراش خورده بنظرتون چکار کنم

دکتر شهاب محمدی

سلام بهتره که برندارید

باران

سلام من دوسال پیش کامپوزیت کردم 6 تا از دندون های جلو رو . اما بعد 1 سال پشیمون شدم اما باردار بودم و دست به دندونام نزدم . الان یکی از دندونهای بالام خراب شده و دکترم کامپوزیتم رو ترمیم کرد اما عین دندون مصنوعی شده به نظرم . سوالم ازتون این هست دیگه هیچ وقت نمیتونم کامپوزیتم رو بردارم ؟؟؟؟ البته فقط یکی از دندونام که جلو بود برای کامپوزیت تراش خورد و عقب رفت .

دکتر شهاب محمدی

سلام بله میتونین بردارین

فهیمه سلیمانی

سلام و عرض ادب، اقاي دکتر من ارتودنسی کردم ولی تقریبا 7 روز، بعد 7 روز مجبور شدم به دلیل بارداری ارتودنسی فک بالا بردارم، دندان کشیدن داشت و نمیشد در بارداری ادامه مرحله ارتودنسی رفت. بعد از برداشت براکت و پولیش هنوز چسب کامپوزیت روی دندانم هست و برق میزنه میشه، یه لایه خیلی باریک مثل لاک، میشه با سمباده برداشت که به مینا صدمه نژند، میشه به شما مراجعه کنم؟

دکتر شهاب محمدی

سلام اون لایه ی نازکی که فرمودید، اگه واقعا خیلی نازک باشه، به مرور با مسواک کنده میشه؛ نیازی نیست شما کار خاصی انجام بدید.

ترانه

سلام من حدود 4 سال پیش 8 تا دندون بالامو کامپوزیت کردم..و تنها مشکل دندونای خودمم فقط این بود که یکی از دندونای جلوم یه لکه ی زرد داشت و میخواستم این از بین بره...ولی متاسفانه کامپوزیت فرم صورت من رو بدتر کرد چون صورتم کوچیکه و دندونام به خاطر کامپوزیت خیلی بزرگ شده و عصبیم میکنه..چند بار میخواستم ورش دارم ولی همچنان از دندونای خودم میترسم که نکنه مشکل دیگه ای پیدا کرده باشن و اینکه نتونم اون زردی دندون خودمو برطرف کنم به نظر شما چیکار میتونم انجام بدم؟ ورشون دارم؟

دکتر شهاب محمدی

سلام شاید بهترین راه اینکه کمی کوچیک و پالیش بشن البته بهتره ویزیت بشین

یگانه

سلام دندان هایم زیاد مشکل ندارند و توصیه شده از روکش کامپوزیت استفاده کنم تا عیوب سطحی برطرف بشه ،باشنیدن مدت زمان ماندگاری کامپوزیت پشیمان به انجام این کار شدم به نظر شما لمینت سرامیکی کنم یا کامپوزیت یا اینکه ارتودنسی انجام بدم؟

دکتر شهاب محمدی

سلام باید ویزیت بشین تا دندون هاتون بررسی بشه ارتودنسی کمترین آسیب رو داره

فاطمه

سلام،نه ماه پیش کامپوزیت کردم،پرده لب بالام پاره شده لبم رفته بالا، غذا بین دندونای اسیابم که میره لثه هام زخم میشه و عفونت می‌کنه آخه با نخ دندون هم درآوردن غذا مشکله، دندونهای نیش بالایی رو کامپوزیت کرد،اما پایینی رو برای قرارگیری مناسب تراش داد که الان فک پایینی حدود نیم سانت داخل فک بالا قرار گرفته،، و به دلیل فشار دندانهای بالا به پایین دندانهای جلویی پایین کج شدن و آسیابهای پایین ساییدگی درست کردن، کلا فرم دندونام و فکم به هم ریخته بنظرتون چکار کنم.تشکر

دکتر شهاب محمدی

سلام باید معاینه بشین

سپیده

سلام من الان 5 روز کامپوزیت کردم ب غلط کردن افتادم غذا نمیتونم بخورم اما ب من اومده این زیبایی دندان اما منو عصبی کرده 😔

دکتر شهاب محمدی

سلام عادی میشه

نازی

سلام . وقت بخیر. من امروز ۹ واحد دندونام کامپوزیت کردم . اما اصلا از شکلش راضی نیستم دو دندان جلوی بالا خیلی بزرگ و خرگوشی شده . اما دندونام تراشیده نشده . میشه برش دارم و دندونای خودم برگرده ؟؟؟؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بهتره یه مدت صبر کنید.

میلادطاهری

سلام دکتر خسته نباشید من ۸واحد کامپوزیت وینر انجام دادم میخواستم کلا وردارم همشو امکانش هست؟ تراشم نخورده

دکتر شهاب محمدی

سلام بهتره برندارین ولی بله امکانش هست

نازی

سلام . وقت بخیر . چرا کامپوزیت را برنداره ؟

دکتر شهاب محمدی

سلام امکان آسیب به مینای دندون و حساس شدن دندون ها وجود داره

مینا

سلام. شما مطالبی درباره برداشت بدون خطر کامپوزیت گذاشتید ولی توصیه به این کار ندارید! منم شش تا دندان پایینم رو دیروز کامپوزیت کردم اما خوشم نیومده و اینکه بخاطر شکل دندان های بالایی دندان هام کامل روی هم قرار نمیگیرند . تصمیم به برداشتن دارم

دکتر شهاب محمدی

سلام بهتره عجله نکنین

الهه

سلام من ۴ روز پیش کامپوزیت کردم ولی اصلا راضی نیستم دندونام هم تراش نخوردن میتونم درشون بیارم بدون اینکه آسیبی به دندون خودم و مینای دندونم وارد شه؟؟

دکتر شهاب محمدی

سلام این کار رو توصیه نمیکنیم

فاطمه

منم ۳‌روز هست گذاشتم کامپوزیتم رو ولی اصلا دوسش ندارم و میخوام کلا ریمو کنم چیکار کنم آقای دکتر

فاطمه

منم ۳‌روز هست گذاشتم کامپوزیتم رو ولی اصلا دوسش ندارم و میخوام کلا ریمو کنم چیکار کنم آقای دکتر

پگاه

سلام من دیروز کامپوزیت ونیر برای ۶ واحد از دندان هام انجام دادم. برای فرم بهتر، بزرگتر شدن و رنگ روشن تر. اما با اینکه کار تمام نشده و دکتر گفت هنوز برای فرم دهی و پالیش نیاز به جلسات دیگر دارم اما من اصلاً از خود کامپوزیت و محدودیت هایی که در غذا خوردن و فشار روی دندان های فک پایینم ایجاد کرده راضی نیستم طوری که فردا در جلسه بعدی تصمیم به برداشتش گرفتم. می خواستم ببینم که آیا دندان های قبلیم بعد از برداشت سالم و همانند قبل هستند؟ خیلی می ترسم که همراه کامپوزیت دندان خودم هم تکه تکه جدا بشه!

دکتر شهاب محمدی

سلام خوب بهتره این فرآیند تکرار نشه کار ریسکی هست مراقب باشین ایشالا که سالمه

سمیه

منم دقیقا مشکل شمارو دارم دندوناتو برداشتی راضی هستین از برداشتنش ممنون میشم اگ جوابمو بدین

سمیه

منم دقیقا مشکل شمارو دارم دندوناتو برداشتی راضی هستین از برداشتنش ممنون میشم اگ جوابمو بدین

آهو

اهورا آيا با پودر استخوان میشه روکش دندان ساخت

دکتر شهاب محمدی

سلام خیر