02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم و چه نباید بخوریم - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/11/12

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

کامپوزیت ونیر ها یکی از روش های دندانپزشکی زیبایی هستند که ظاهر دندان های شما را به طور قابل توجهی تغییر می‌دهند. این لایه نازک از جنس رزین کامپوزیت تمامی عیوب ظاهری دندان های شما را می پوشاند و لبخندی جذاب برای شما به ارمغان می آورد. اما مانند تمام روش‌های پزشکی زیبایی دیگر نیاز به مراقبت دارد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که بعد از کامپوزیت ونیر باید رعایت کنید؛ نحوه غذا خوردن است. غذاها و نوشیدنی هایی که باید بعد از کامپوزیت دندان در خوردن آنها احتیاط کنید به چند مورد خاص محدود می‌شوند اما خودداری از مصرف آن ها تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش دوام و طول عمر کامپوزیت ونیر ها دارد.
بعد از کامپوزیت دندان نیازی به دوره نقاهت و ریکاوری ندارید و می توانید بلافاصله خوردن و نوشیدن را آغاز کنید. اما برای افزایش طول عمر کامپوزیت ها بهتر است توصیه های پزشک را در خصوص خوردن برخی از خوراکی ها جدی بگیرید و احتیاط لازم را به عمل آورید. کامپوزیت ونیر ها نسبت به لمینت پرسلین مقاومت کمتری در برابر زرد شدن دارند و استحکام آنها نیز کمتر است؛ به همین علت گاز زدن غذاهای سفت می ‌تواند به آنها آسیب برساند و خوردن و نوشیدن مواد حاوی رنگ غیر طبیعی نیز به سرعت آنها را زرد میکند.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم؟

کامپوزیت دندان زمانی که توسط دندانپزشک روی دندانهای بیمار فرم دهی میشود؛ با لیزر خاصی روی دندان ها سفت شده و با مینای دندان پیوند برقرار می کند. به این ترتیب شکل اندازه و طول دندان ها و حتی رنگ آنها را تغییر می دهد.مصرف غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه تان بعد از کامپوزیت دندان منعی ندارد و می توانید بلافاصله بعد از ترک مطب، هرکدام از آنها را که میل دارید؛ مصرف کنید. اما بهتر است در ۲۴ ساعت اول بعد از نصب کامپوزیت احتیاط کنید. 
لیست غذاهایی که می‌توانید چند روز اول بعد از کامپوزیت دندان بخورید؛ کاملا متنوع است. خوشبختانه کامپوزیتهای دندان نیازی به دوره نقاهت و ریکاوری ندارد و بلافاصله بعد از جلسه درمان می ‌توانید خوردن یا آشامیدن را آغاز کنید. معمولاً قبل از اینکه مطب دندانپزشکی را ترک کنید؛ لیستی از غذاهایی که به کامپوزیت دندان آسیبی نمی رساند؛ به شما داده می شود. بیایید نگاهی به لیست این غذا ها بیندازیم:
غذاهای پخته شده
مرغ، ماکارونی، سیب زمینی پخته شده و هر نوع غذای پخته شده و نرم که کامپوزیت دندان آسیب وارد نمی کند. در حقیقت غذاهای پخته و نرم بهترین نوع خوراکی های مجاز بعد از کامپوزیت دندان هستند. شما می توانید با خیال راحت هر نوع خوراکی که با این مواد غذایی تهیه شده باشد را با کامپوزیت ونیر ها بجوید. اگر قصد دارید مرغ سرخ شده و بسیار سفت بخورید بهتر است آنها را به قطعات کوچکتری تقسیم کنید و سعی کنید با دندان های آسیا که کامپوزیت روی آن وجود ندارد؛ آنها را بجوید تا فشار زیادی به کامپوزیت دندان وارد نیاید.
غذاهای نرم
تخم مرغ، نان نرم، انواع ماهی و غذاهای کنسروی از دیگر غذاهای نرم هستند که جویدن آنها با کامپوزیت دندان مشکلی ایجاد نمی‌کند.
نوشیدن آب 
نوشیدن آب بعد از هر وعده غذایی یا هر نوع خوراکی که ذرات آن در بین دندان های شما باقی مانده کمک زیادی به سالم باقی ماندن دندان ها خواهد کرد و از زرد شدن کامپوزیت ونیر ها نیز جلوگیری می کند. نوشیدن آب میزان اسید در محیط دهان را کاهش داده و علاوه بر این که از پوسیده شدن دندان ها جلوگیری می کند؛ به حفظ باندینگ بین کامپوزیت و مینای دندان نیز کمک خواهد کرد.
 
بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم و چه نباید
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

بعد از کامپوزیت دندان چه نباید بخوریم؟

مطمئنما شما هم زمانی که بعد از نصب کامپوزیت ونیر به آینه نگاه کردید؛ از تفاوتی که در طرح لبخند شما ایجاد شده لذت برده اید. اگر به زمان و هزینه ای که برای کامپوزیت ونیر ها صرف کرده اید تا لبخند جذاب و زیبا را به شما هدیه دهند؛ فکر کنید؛ مطمئنما اجازه نمی دهید خوردن و نوشیدن مواد غذایی به راحتی بتواند این جذابیت را از شما بگیرد. باید بدانید که کامپوزیت ونیر ها نیز مانند دندان های طبیعی خودتان در معرض آسیب‌های مختلفی هستند پس باید به خوبی از آنها مراقبت کنید و حتی بیشتر از دندان های طبیعی خودتان برای آنها ارزش قائل شوید.
معمولا تمام بیمارانی که کامپوزیت دندان انجام می دهند به این مسئله فکر می کنند که چطور می‌توانند دوام و طول عمر آن را افزایش دهند تا جذابیت طرح لبخند آنها مدت زمان بیشتری روی دندان هایشان باقی بماند. با وجود اینکه دندانپزشک خیال شما را از بابت اینکه می توانید بلافاصله بعد از ترک مطب هر نوع غذا یا نوشیدنی را مصرف کنید؛ راحت می کند اما بهتر است احتیاط های لازم را در نظر بگیرید و مراقب باشید که چطور با کامپوزیت ونیرهای خود رفتار می کنید.
لیست غذاهایی که می‌توانید بعد از کامپوزیت دندان بخورید بسیار زیاد است و معمولاً دندانپزشکان بعد از اتمام جلسه درمانی این لیست را در اختیار شما قرار می دهند اما شاید سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که بعد از کامپوزیت دندان چه غذاهایی را نباید بخورید. لیست غذاهایی که می توانند به کامپوزیت ونیر شما اسیب برساند؛ شامل موارد زیر است:

1. خوراکی هایی که کامپوزیت دندان را زرد می کنند

بعد از نصب کامپوزیت ونیر ها می‌توانید تقریباً از خوردن هر نوع غذایی لذت ببرید. هرچند مقاومت کامپوزیت ونیر ها نسبت به زرد شدن نسبت به لمینت پرسلین کمتر است اما به این معنا نیست که بلافاصله بعد از خوردن یا نوشیدن غذاهای حاوی مواد رنگی، کامپوزیت ونیر شما زرد می شود. بلکه تغییر رنگ کامپوزیت دندان در طولانی مدت اتفاق می‌افتد. به همین علت توصیه می شود که خوراکی ها و نوشیدنی های رنگی را به حداقل برسانید تا زیبایی و جذابیت کامپوزیت دندان برای مدت طولانی ترین حفظ شود.
نوشیدنی های تیره 
فرق نمی کند که کامپوزیت دندان نصب کرده‌اید یا ونیر پرسلین. به هر حال باید در نوشیدن خوراکی ها و نوشیدنی های بسیار تیره مانند قهوه، شراب قرمز، چای سیاه و سایر موارد احتیاط کنید. چون مصرف بیش از حد و طولانی مدت این مواد غذایی، وانیر های دندانی را زرد خواهد کرد و این تغییر رنگ غیر قابل بازگشت خواهد بود. متاسفانه هیچ کدام از روش های سفید کردن تاثیری در تغییر رنگ ونیرهای دندان نخواهد داشت و اگر وانیر ها زرد شوند باید آنها را تعویض کنید. پس اگر نمی خواهید هزینه اضافی از جیب خود پرداخت کنید بهتر است مصرف نوشیدنی های رنگی را به حداقل برسانید.
سیگار 
نیکوتین موجود در سیگار مضرات بسیاری برای دندانهای طبیعی و کامپوزیت ونیر دارد. زمانی که دود سیگار از لابلای دندانهای شما می گذرد؛ نیکوتین موجود در آن روی کامپوزیت ها و سطح دندان می نشیند و محیطی عالی برای باکتریها و رشد آنها فراهم می آورد. تجمع باکتری و پلاک روی دندان ها پوسیدگی آنها را تسریع می کند. ونیر های کامپوزیت نیز در اثر جذب نیکوتین سیگار به سرعت زرد میشوند و تغییر رنگ میدهند. 
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

2. مواد غذایی که به کامپوزیت شما آسیب می رساند

از کامپوزیت ها باید مانند دندان طبیعی خود مراقبت کنید. بنابراین از جویدن خوراکی هایی مانند آبنبات، هویج و غیره خودداری نمایید. چون این مواد می‌تواند فشار زیادی به کامپوزیت ها وارد کرده و موجب شکستگی و لب پر شدن آنها شود. معمولاً بعد از نصب کامپوزیت ونیر، دندان ها تا چند روز نسبت به غذاهای سرد و گرم حساس می‌شوند؛ در این مدت بهتر است از خوردن مواد حاوی شکر زیاد خودداری کنید.
غذاهای سفت 
این خوراکی ها شامل یخ، سیب، آب نبات، هویج و مواردی مشابه آن ها می شود. گاز زدن و جویدن نان تست یا غذاهای سرخ شده نیز می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد. آجیل ها، ذرت و بسیاری از تنقلات دیگر نیز در این دسته غذایی قرار می گیرند که نیاز به جویدن زیادی دارند. البته نباید تصور کنید که به طور کامل از خوردن و جویدن این غذاها منع شده اید بلکه فقط باید سعی کنید به طور هوشمندانه مصرف این غذاها را کنترل کنید. بهتر است در زمانی که می خواهید حجم زیادی از غذاهای سفت را با دندان های خود بجوید؛ آنها را قطعه قطعه کنید و یا با دندان های آسیا که کامپوزیت روی آنها نصب نشده شروع به جویدن کنید.

3. مواد خوراکی و نوشیدنی که پیوند بین مینای دندان و کامپوزیت را از بین می برند

غذاهایی که به دندان ها می چسبند 
جویدن آدامس، شکلات، یا تافی ها برای همه ما لذت بخش است؛ اما مطمئناً دندانپزشک برای تان توضیح داده است که چسبیدن هر نوع ماده غذایی به کامپوزیت دندان ممکن است پیوند ایجاد شده با مینای دندان را ضعیف کند و در نتیجه کامپوزیت ها از روی دندانهای شما بیفتند. پس به نفع خودتان است که جویدن خوراکی هایی که به دندان ها می‌چسبند را محدود کنید.
 
الکل
الکل و نوشیدنی های حاوی الکل از موادغذایی هستند که بعد از کامپوزیت دندان بهتر است مصرف آن‌ها را محدود کنید. جویدن تنباکو نیز برای کامپوزیت ها مضر است. این نوع مواد خوراکی می توانند پیوند بین کامپوزیت و مینای دندان را به‌تدریج در خود حل کرده و از بین ببرند. درنتیجه کامپوزیت ونیر ها سریعتر از روی دندانهای شما خواهند افتاد و نیاز به ترمیم پیدا میکند.
خوراکی های اسیدی
برخی از مواد غذایی مانند آناناس یا گوجه فرنگی با اینکه سفت نیستند اما میزان اسید زیادی دارند و همین علت به باندینگ بین کامپوزیت دندان و مینای دندان آسیب وارد میکنند. اگر عاداتی مانند دندان قروچه کردن یا جویدن سر مداد و خودکار یا باز کردن درب پلاستیکی یا بطری با دندانهای جلویی خود دارید باید آنها را کنار بگذارید. چون می‌تواند موجب شکستن یا لب پر شدن کامپوزیت دندان شما شود.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

در ۲۴ ساعت اول بعد از کامپوزیت دندان چه نباید بخوریم؟

اگر به تازگی کامپوزیت دندان نصب کرده‌اید تا طرح لبخند خود را اصلاح کنید باید در خوردن غذاهایی که به پیوند بین کامپوزیت و مینای دندان آسیب وارد می‌کنند احتیاط کنید. معمولاً دندانپزشکان بعد از کامپوزیت دندان، بیماران را تشویق می‌کنند تا حداقل طی چند روز اول بعد از کامپوزیت دندان به توصیه های زیر عمل نمایند:
خودداری از مصرف نوشیدنی‌های تیره رنگ مانند قهوه، شراب، چای که احتمال زرد شدن و تغییر رنگ کامپوزیت دندان را افزایش میدهد.
خودداری از جویدن غذا های سفت مانند سیب با دندان های جلو که می تواند موجب افتادن کامپوزیت یا آسیب رسیدن به آن شود.
خودداری از جویدن خوراکی هایی که به دندان ها می چسبد مانند اسنک، آدامس، تافی و غیره که میتواند پیوند بین مینای دندان و کامپوزیت را ضعیف کرده و موجب افتادن کامپوزیت ها از روی دندان ها شود.
خودداری از مصرف غذاهای اسیدی مانند آناناس، گوجه فرنگی، پرتقال، لیمو ترش و غیره که مواد پیوندی را در خود حل کرده و موجب افتادن کامپوزیت ها از روی دندان میشود.

من دیروز کامپوزیت دندان انجام داده ام و دندانپزشک لیستی از غذاهایی که می توانم بخورم را به من داد اما به من نگفت که چه غذاهایی را نباید مصرف کنم. لطفاً راهنمایی کنید؟

بهتر است تا چند روز اول بعد از کامپوزیت دندان فقط همان لیست غذایی که به شما داده شده را مصرف کنید. برخی از مواد غذایی می‌تواند مشکلات جدی برای کامپوزیت‌دندان شما ایجاد کند. به طور کلی بهتر است از هر نوع غذای سفت که جویدن آن فشار زیادی به کامپوزیت ونیر ها وارد می کند؛ پرهیز کنید. دهان شویه های حاوی الکل یا نوشیدنی‌های الکلی نیز پیوند بین کامپوزیت دندان و مینای دندان را از بین می برند پس بهتر است فقط همان مواد غذایی که دندان پزشک به شما توصیه کرده را مصرف کنید.
کامپوزیت ها از مواد رزین بسیار متخلخل ای تهیه می شوند و زمانی که روی دندان های شما شکل داده می شوند؛ منافذ ریز بسیار زیادی روی آن ها ایجاد می شود. به همین علت مواد رنگی و نیکوتین سیگار به راحتی وارد این منافذ و تخلخل ها شده و رنگ کامپوزیت را تغییر می‌دهند. بنابراین مصرف قهوه، چای، شراب قرمزو کشیدن سیگار می تواند در ۲۴ ساعت اول بعد از نصب کامپوزیت دندان به سرعت آنها را زرد نماید؛ بهتر است برای به حداقل رساندن تغییر رنگ کامپوزیت ونیرها بهتر است تا دو روز بعد از نصب کامپوزیت دندان به توصیه های پزشک عمل کرده و از کشیدن سیگار یا خوردن و نوشیدن مواد غذایی حاوی رنگ غیرطبیعی خودداری کنید.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

آیدین

خوردن تنقلات مثل پفک چیپس الوچه لواشک و،،، بده برای کامپوزیت ها

مهدیه

سلام،امروز صبح کامپوزیت انجام دادم،مسواک زدن باید با مسواک خاصی باشه؟روز اول چه زمانی باید مسواک زدن انجام بشه؟میشه بعد از غذا و قبل خواب انجام داد؟و سه بار مسواک در روز به کامپوزیت ها اسیب میرسونه؟

دکتر شهاب محمدی

مسواک اسیبی نمیرسونه مثل دندون عادی مسواک بزنید

محمد

سلام خوردن نوشابه بدون رنگ اشکالی نداره؟

دکتر شهاب محمدی

سلام نوشابه بدون رنگ نمیدونم چیه اما نه اشکالی نداره

امیررضا

سلام راهی وجود نداره برا اینکه سیگار و قلیون بکشیم؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بهتره کمتر مصرف کنین

زینب

خیلی ممنون از اطلاعاتتون😍

مونا

مرسی از اطلاعات بسیار جامع که دادید ممنون 🌹🙏