02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

همه اقدامات بعد از کامپوزیت دندان که باید انجام بدهیم - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/10/29

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

کامپوزیت دندان برای اصلاح مشکلات ظاهری دندان در طولانی مدت بسیار مناسب است. از کامپوزیت ها می توان برای اصلاح مشکلات ظاهری مانند دندان‌های نامنظم، بدشکل، شکسته یا زرد شده استفاده کرد. اما این راه حل فوق العاده برای اصلاح طرح لبخند نیاز به مراقبتهای ویژه ای دارد تا چندین سال بدون هیچ مشکلی روی دندان‌های شما باقی بماند. برای اطمینان از از زیبایی و دوام کامپوزیت دندان باید اقدامات بعد از کامپوزیت ونیر را جدی بگیرید.
کامپوزیت ونیر ها طی یک جلسه در مدتی کمتر از یک ساعت توسط جراح و دهان و دندان، لبخند شما را اصلاح خواهند. ظاهر کامپوزیت ونیر کاملا شبیه دندان طبیعی به نظر می‌رسد اما ممکن است در روزهای اول بعد از نصب، برای دهان و زبان شما مثل دندانهای طبیعی راحت نباشد. چند روز زمان میبرد تا شرایط تغییر کند و سیستم بدن شما به کامپوزیت ونیر های جدید عادت کند. حتی ممکن است نحوه حرف زدن شما نیز تحت تاثیر قرار گیرد. داشتن احساس غیر طبیعی و آزاردهنده چند روز اول بعد از نصب ونیر های کامپوزیت کاملاً طبیعی است چون چند میلیمتر به دندان های شما اضافه شده است. اما به طور کلی دهان شما بعد از چند روز به حالت طبیعی باز می گردد و دیگر وجود کامپوزیت ها را در دهان خود احساس نخواهید کرد.
مراقبت کردن از کامپوزیت ونیر، دندان ها، لثه و به طور کلی حفظ بهداشت دهان و دندان کار مشکلی نیست. همه ما با اقداماتی که بعد از کامپوزیت دندان باید انجام دهیم؛ کاملا آشنا هستیم. فقط باید نسبت به قبل احتیاط بیشتری کنیم و تنبلی را کنار بگذاریم تا ظاهر کامپوزیت های ما همواره فوق‌العاده به نظر برسد.
به خاطر داشته باشید که طول عمر کامپوزیت دندانی ها کاملاً به خودتان بستگی دارد. هر چقدر با احتیاط بیشتری با آنها رفتار کنید و مراقبت بیشتری از آنها داشته باشید؛ طول عمر آنها نیز بیشتر خواهد شد. توصیه های زیر همه اقدامات بعد از کامپوزیت دندان هستند که با رعایت آنها مواد کامپوزیت برای مدت طولانی تری روی دندانهای شما باقی می ماند تا از داشتن لبخندی زیبا و جذاب لذت ببرید. اقدامات بعد از کامپوزیت دندان به حفظ و نگهداری کامپوزیت ونیر و افزایش طول عمر و حفظ ظاهر جذاب آن نیز کمک خواهد کرد.
همه اقدامات بعد از کامپوزیت دندان که باید انجام دهیم همین سادگی در 10 نکته زیر خلاصه می شود:
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

1. بهداشت دهان و دندان خود را را به خوبی حفظ کنید

اگر به عنوان یک فرد معمولی به حفظ بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهید؛ هر روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را در برنامه‌های روزمره گنجانده اید نباید نگران کامپوزیت ونیر های خود باشید. بعد از نصب کامپوزیت فقط کافی است همان روش قبلی را ادامه دهید. روزی دو بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و با دهان شویه های مناسب محیط دهان خود را برای جلوگیری از رشد باکتری ها تمیز کنید.
بهتر است کامپوزیت ونیر ها را با یک مسواک نرم حداقل دو بار در روز بشوید و ترجیحا قبل از رفتن به رختخواب نخ دندان بکشید. همچنین برای مسواک زدن بهتر است از خمیر دندان های غیر ساینده استفاده کنید. مسواک های برقی یا دستی تفاوتی برای کامپوزیت دندان ندارند اما توصیه می شود که بعد از خوردن هر وعده غذایی به خصوص خوراکی هایی که رنگ غیرطبیعی در آنها وجود دارد حتماً مسواک بزنید تا از زرد شدن کامپوزیت دندان جلوگیری کنید.
نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز ذرات غذایی باقی مانده بین دندان ها را خارج کرده و سلامت دهان و دندان، ونیر ها و لثه های شما را تضمین می نماید. مجددا توصیه می شود که بعد از هر وعده غذایی نخ دندان بکشید تا میزان پوسیدگی یا ایجاد حفره در دندان های شما و همچنین احتمال بروز بیماری پریودنتال یا عفونت لثه به حداقل برسد و طول عمر کامپوزیت دندان نیز بیشتر شود.
قرقره آب نمک یا دهانشویه های ضد باکتری بدون الکل، یک یا دو بار در روز به سلامت باقی ماندن دندان و لثه های شما و در نتیجه افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که دهانشویه های حاوی الکل نه تنها میتوانند پیوند بین کامپوزیت و مینای دندان شما را به تدریج تحلیل برده و موجب شوند که از روی دندانهای شما بیفتند؛ بلکه قرار گرفتن کامپوزیت دندان در معرض الکل احتمال زرد شدن آن را نیز افزایش می دهد. سدیم فلوئورید تنها فلوریدی است که در خانه برای شستشوی دندان ها باید استفاده شود. فلورید فسفات اسیدی برای افرادی که کامپوزیت یا لمینت نصب کردند؛ توصیه نمی شود.

2. از ساییدن دندانها به یکدیگر خودداری کنید

دندان قروچه کردن یا ساییدن دندان ها به یکدیگر هنگام خواب برای کامپوزیت دندان کاملاً مضر است چون فشار بسیار زیادی از طرف دندانهای مقابل به کامپوزیت ها وارد شده و در نتیجه موجب شکستن و افتادن آنها از روی دندانها خواهد شد. در صورتی که به عارضه دندان قروچه دچار هستید و عادت دارید بیش از اندازه دندان های خود را به یکدیگر بسایید؛ حتماً پیش از نصب کامپوزیت ونیر ها با دندان پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز محافظ های شبانه برای شما تجویز کند که از وارد آمدن فشار بیش از حد به کامپوزیت دندان محافظت کنید. قرار دادن این محافظ های شبانه هنگام خواب روی دندان نه تنها از کامپوزیت ونیر ها بلکه از دندان های طبیعی و استخوان فک شما نیز محافظت خواهد کرد.

3. با احتیاط بجوید

بهتر است بعد از نصب کامپوزیت ها با احتیاط غذا بخورید. البته اغلب مواد غذایی مانند ساندویچ ها، برنج و غیره مشکلی برای کامپوزیت دندان ایجاد نمی کند. اما کامپوزیت ونیر به اندازه های لمینت استحکام ندارد و حتی با مراقبتهای بسیار ویژه باید بعد از ۳ تا ۵ سال تعویض شود. فقط در صورتی که سعی کنید با احتیاط با آنها رفتار کنید و از جویدن غذاهایی که فشار زیادی کامپوزیت ها وارد می کند؛ خودداری کنید؛ در طول مدتی که روی دندانهای شما هستند؛ زیبایی خود را از دست نداده و نیاز به ترمیم و پرداخت هزینه اضافه پیدا نمی کنند. پس بهتر است بعد از کامپوزیت دندان، غذاها را با احتیاط بجوید و از گاز زدن غذاهای بسیار سفت با دندان های جلو پرهیز کنید.

4. عادات زیر را کنار بگذارید

از کامپوزیت ونیر به عنوان ابزار استفاده نکنید. باز کردن بسته های پلاستیکی با دندان، گاز دادن یا جویدن یخ، ناخن ها، سر خودکار یا لوله سیگار و گاز زدن استخوان یا غذای سفت مانند بلال و سیب که می تواند فشار زیادی به کامپوزیت ها وارد کرده و پیوند آنها را با دندان از بین ببرند؛ به کامپوزیت دندان آسیب وارد می کند.
 

مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

5. فعالیتهای شدید ورزشی یا بدنی انجام ندهید

اگر انجام فعالیت های ورزشی یا بدنی شدید جزو زندگی روزمره شما شده است به عنوان مثال اگر یک ورزشکار حرفه‌ای در رشته بوکس، بسکتبال، فوتبال، کشتی و سایر ورزشهای تماسی هستید؛ احتمال آسیب رسیدن به کامپوزیت‌ دندان بسیار بالا است و برای محافظت از آنها و همچنین دندان های طبیعی خود احتمالاً مجبورید هر ماه هزینه گزاف بپردازید. البته محافظ های دندان برای جلوگیری از آسیب دیدگی در حوادث ورزشی طراحی شده است که می توانید در زمان ورزش از آنها استفاده کنید اما تضمینی برای سالم ماندن کامپوزیت دندان در ورزش ها و فعالیت های بدنی سنگین وجود ندارد.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

6. از زرد شدن کامپوزیت ونیر ها جلوگیری کنید

اگر از ظاهر کامپوزیت دندان خود راضی هستید باید در حفظ و نگهداری آن بکوشید. محدود کردن مصرف غذاهایی که به تغییر رنگ دندان‌ها کمک می‌کنند مانند قهوه، شراب قرمز، چای و غیره یکی از روش های جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت ونیر است. همانطور که پیش از این اشاره شد شستن دهان با آب یا دهانشویه های مناسب بعد از خوردن هر کدام از خوراکی های رنگی نیز می تواند به حفظ لبخند زیبا و جذاب شما بعد از کامپوزیت دندان کمک کند.
چون کامپوزیت ونیر ها نسبت لمینت بیشتر مستعد زرد شدن بعد از مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی هستند باید مانند دندان طبیعی از قرار گرفتن کامپوزیت ها در معرض موادی مانند تنباکو، چای قرمز، آبمیوه های غیر طبیعی و خوراکی های رنگی خودداری کنید.
به کار بردن سفید کننده های طبیعی مانند جوش شیرین و روش های دندانپزشکی مثل بلییچینگ تاثیری در سفید کردن ونیر کامپوزیت ندارد. تنها روشی که می توانید از زرد شدن آنها جلوگیری کنید؛ مراقبت کردن، رعایت رژیم غذایی و حفظ بهداشت دهان و دندان است.
برای تمیز کردن کامپوزیت ونیر بعد از خوردن مواد غذایی رنگی، آنها را با دهان شویه های حاوی الکل شستشو ندهید. چون الکل می‌تواند پیوند بین رزین کامپوزیت و مینای دندان را به تدریج از بین ببرد. در صورتی که می خواهید دهانشویه قرقره کنید بهتر است از برندهای بدون الکل استفاده کنید.

7. کامپوزیت های آسیب دیده را ترمیم کنید

در صورتی که کامپوزیت شما لب پر یا شکسته شد باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا با استفاده از همان رزین کامپوزیت قسمت هایی که نیاز به ترمیم دارند را اصلاح کند. معمولاً طی یک جلسه چند دقیقه ای می توان کامپوزیت های دندان را ترمیم کرد پس بهتر است پیش از حاد شدن مشکل، برای رفع آن وقت بگذارید.

8. سیگار را ترک کنید

کشیدن سیگار و باقی ماندن دود آن لابلای دندان ها نه تنها منجر به زرد شدن کامپوزیت دندان خواهد شد بلکه سلامت دهان و دندان شما را نیز به خطر خواهد انداخت. متاسفانه آمارها نشان می‌دهد کامپوزیت‌دندان افراد سیگاری حداکثر یک یا دو سال دوام می آورد و طی این مدت باید چندین بار ترمیم شود. بنابراین در صورتیکه قصد دارید با کامپوزیت دندان طرح لبخند خود را زیباتر کنید بهتر است سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

9. چکاپ منظم نزد دندانپزشک را فراموش نکنید

بعد از کامپوزیت دندان چکاپ منظم نزد دندانپزشک باید به عنوان یک ضرورت در زندگی شما در نظر گرفته شود. چون سلامت دهان و دندان در حفظ کامپوزیت دندان موثر است. حتماً مراجعه به دندانپزشک را هر شش ماه یکبار تنظیم نمایید و در صورتی که هر گونه مشکلی از جمله پوسیدگی در دندانهای شما مشاهده شد؛ بلافاصله اقدام به ترمیم آن بنمایید. به علاوه دندانپزشک می تواند از ابزارهای حرفه ای برای تمیز کردن دندان های شما استفاده کند که در نتیجه به افزایش طول عمر و سفید باقی ماندن کامپوزیت دندان شما کمک میکند.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

10. سعی نکنید کامپوزیت ها را سفید کنید

اصلاً از روش هایی مانند بلیچینگ روی کامپوزیت دندان خود استفاده نکنید. کامپوزیت ها به راحتی دندان طبیعی زرد نمی شوند اما در صورتی که به علت مصرف مواد رنگی ونیر کامپوزیت شما تغییر رنگ داد بهتر است آنها را به حال خود رها کنید و از مواد ساینده یا روشهای سفید کردن استفاده نکنید چون نه تنها تاثیری نخواهد داشت بلکه ممکن است به کامپوزیت ها آسیب وارد کند.

من به تازگی ونیر کامپوزیت نصب کرده ام؛ چگونه باید از کامپوزیت ونیر های خود مراقبت کنم؟

کامپوزیت ونیر ها از جنس رزین دندانپزشکی ساخته می شوند و به همین علت نسبت به ونیرهای پرسلین سریعتر زرد شده و دچار شکستگی یا لب پر شدن می شوند. البته به علت هزینه کمتر و ارزان قیمت تر بودن در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه بیماران قرار گرفته‌اند. در صورتی که به درستی از کامپوزیت ورنیر مراقبت کنید و همه اقدامات بعد از کامپوزیت دندان که باید انجام بدهیم را رعایت نمایید؛ احتمال آسیب دیدن یا زرد شدن آنها بسیار کم می شود. کامپوزیت ها را نمی توان با روش‌هایی مانند بلیچینگ سفید کرد بنابراین فقط با اقدامات بعد از کامپوزیت دندان می توان از زرد شدن آنها جلوگیری کرد تا لبخند شما به همان زیبایی و جذابیت روز اول باقی بماند:
در صورتی که مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی مصرف کردید؛ بلافاصله دهان خود را با آب بشویید.
هر چند وقت یکبار به یک دندان پزشک مراجعه کنید تا به صورت حرفه‌ای دندانهای شما را تمیز کرده و از سالم بودن دندان های زیرین اطمینان حاصل کند.
در صورتی که برخی از کامپوزیت های دندان دچار مشکل شده اند حتما به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید تا آنها را ترمیم نماید. در صورتیکه یک یا چند کامپوزیت شما از روی دندان های تان افتاد باید بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا آنها را ترمیم نماید
در صورتی که دندان قروچه می کنید؛ حتما از محافظ های شبانه استفاده کنید. اگر عادت به دندان ‌قروچه کردن دارید حتماً با دندانپزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز محافظ های شبانه به شما داده شود تا هنگام خواب از کامپوزیت خود محافظت کنید.
مراقب باشید که مواد غذایی یا اجسام سخت را با کامپوزیت دندان خود نجوید. هنگام گاز زدن به غذا ها مراقب آنچه که می‌خورید؛ باشید. بهتر است تمام غذاهای سفت مانند سیب، ذرت، آجیل، نان تست و از این قبیل موارد را با دندان های آسیا که ونیر روی آنها قرار ندارد؛ بجوید.
مطالب مرتبط: ایمپلنت دندان

 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

لیلا

سلام من کامپوزیت کردم ولی یکم تکلمم دچار مشکل شده قبلا دندونام خیلی بد بود ها فاصله زیاد داشتن به نظرتون تکلمم برمیگرده؟

دکتر شهاب محمدی

چند روزی صبر کنید طبیعی هستش