02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/10/14

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

طول عمر کامپوزیت دندان جلو به چندین عامل بستگی دارد. محل قرارگیری، نوع استفاده، کیفیت و نوع کامپوزیت 4 عامل اصلی هستند که طول عمر کامپوزیت دندان جلو را تحت تاثیر قرار می دهند. به طور متوسط 5 تا 8 سال کامپوزیت عمر خواهد کرد. برای رسیدن به طول عمر قطعی در کامپوزیت ها باید با دندانپزشک مربوطه در این باره مشورت کنید. دندانپزشک با توجه به عوامل گفته شده عدد قطعی عمر انواع کامپوزیت ها را مشخص می کند.

کامپوزیت ونیر از چه ماده ای ساخته می شود؟

در مدرن ترین روش های ترمیم دندان از دو ماده آلیاژ نقره و کامپوزیت استفاده می شود. کامپوزیت ها، رزین های دندان پزشکیِ فعال شده با نور هستند که وقتی در معرض اشعه آبی رنگ قرار بگیرند، سخت تر می شوند. این مواد بسیار نرم، انعطاف پذیر و کم هزینه اند و از همه مهم تر مانند دندان های طبیعی به نظر می رسند. آلیاژ ها هم در دو نوع فلزی و نقره ای هستند. آن ها مقاوم، ارزان هستند و به آسانی نصب می شوند.
استفاده از کامپوزیت کلاس 2 برای ترمیم دندان، جایگزین مناسبی برای آلیاژ کامپوزیت شده شده است. ترمیم از نوع کلاس 2، همان ماده ای است که برای پر کردن دندان های آسیا کوچک و بزرگ به کار می رود.
به دلیل خاصیت چسبندگی کامپوزیت، آماده سازی آن برای قرار گرفتن روی دندان ها به عنوان ونیر کامپوزیت بسیار راحت است. البته پیش از نصب ونیر کامپوزیت ابتدا باید تمام پوسیدگی های دندان پر شود و بعد از آن دندان آماده نصب ونیر کامپوزیت خواهد بود. البته در مقایسه با مقاومت ونیر لمینت، پرسش هایی مانند این که طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؛ مورد بحث قرار می گیرد.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

کامپوزیت ونیر چه کاربردهایی دارد؟

کامپوزیت ونیر روشی برای اصلاح طرح لبخند بدون آسیب رساندن به دندانهای زیرین است. در این نوع از ترمیم از رزین های دندان پزشکی استفاده می شود که در بهبودی سلامت دندان شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. رزین کامپوزیت، ترکیبی از محلول های متفاوت شامل، فاین گلاس «fine glass» و پلاستیک است. کامپوزیت ونیر ماده ای تقریبا هم رنگ با دندان است که بعد از ترکیب شدن با رنگ های مختلف به رنگ دندان شما در آمده و برای پر کردن حفره های سطح دندان، پریدگی، شکستگی، ترک و هر نوع مشکل ظاهری دیگری در سطح دندان گزینه مناسبی است.
در ترکیب این مواد جیوه و فلز وجود ندارد. رزین های کامپوزیت، علاوه بر پر کرده حفره های سطحی، با دندان شما ترکیب می شوند و دیگر نیازی به تراشیدن و جایگزین کردن مواد در آن نیست. با این که مقاومت آن به خوبی ونیرهای لیمینت نیست اما به حد کافی مقاومند به طوریکه طول عمر کامپوزیت دندان چندین سال است. طول عمر برخی از آن ها 5 سال و برخی دیگر بیش از 10 سال دوام می آورند.

آیا ونیر کامپوزیت برای پر کردن حفره های دندان مناسب است؟

«حفره های دندان» یکی از رایج ترین مشکلات برای اصلاح طرح لبخند است که در نتیجه پوسیدگی، به صورت حفره های کوچک، در سطح دندان به وجود می آیند. وقتی پلاک ها و باکتری های دهان اسید تولید کنند، به مینای دندان آسیب رسانده و باعث به وجود آمدن نقطه های کمرنگ روی دندان می شوند. اگر این حفره ها  درمان نشوند، به تدریج گسترش یافته و تبدیل به حفره های ریز خواهند شد. ونیرهای کامپوزیت بهترین روش برای پرکردن حفره های دندان هستند چون هم از گسترش حفره ها جلوگیری می کنند و با ایجاد ظاهری زیبا در اصلاح طرح لبخند بیمار موثرند.طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟
 مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

عوامل موثر در طول عمر کامپوزیت ونیر

عوامل متعددی مانند نحوه مراقبت از ونیر کامپوزیت توسط بیمار، مهارت دندان پزشک و موادی که استفاده می شود می تواند در نتیجه و طول عمر کامپوزیت ها تاثیر گذار باشد. با این که کامپوزیت های کلاس 2 می توانند جایگزین های خوبی برای ونیر دندان باشند، اما احتمال رنگ پذیری، شکستن و ترک برداشتن آنها بیشتر از ونیر لمینت است. از مهمترین عوامل موثر در ونیر کامپوزیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
محل ترمیم: با این که ونیر کامپوزیت مقاومت بالایی دارد اما فشار ناشی از گاز زدن و جویدن در دندان های خلفی در از بین رفتن کامپوزیت ها تاثیر دارد. به همین علت معمولا از ونیرهای کامپوزیت فقط برای اصلاح طرح لبخند در دندان های پیشین بیمار استفاده می شود.
اندازه ترمیم: ترمیم هایی که کوچک تر هستند طبیعتا کمتر در معرض آسیب قرار دارند و طول عمر ونیر کامپوزیت برای آنها بیشتر است.
دندان قرچه: عارضه دندان قرچه  موجب ساییدن دندانها به یکدیگر می شود. درنتیجه فشار زیادی بر کامپوزیت دندان وارد شده و طول عمر آن را کاهش می دهد.
مواد غذایی: غذاها و نوشیدنی های شیرین و اسید دار، آسیب پذیری کامپوزیت دندان را بالا می برد و در نتیجه مشکلات متعددی برای کامپوزیت ترمیمی شما به وجود می آید.
بهداشت دهان و دندان: مراقبت از دهان و دندان یکی از نکات ضروری برای سلامت دهان و افزایش طول عمر کامپوزیت دندان شماست. در صورت اهمال در رعایت بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی هایی اطراف دندان ها به وجود خواهد آمد که طول عمر کامپوزیت ونیر را کمتر می کند. بعلاوه، عدم مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به ایجاد حفره هایی در سطح دندان خواهد شد و درنتیجه کامپوزیت ونیر از روی دندان خواهد افتاد.
روش نصب ونیر کامپوزیت: چگونگی نصب کامپوزیت ونیر روی دندان، در طول عمر آن تاثیر و اهمیت زیادی دارد. دندانی که تحت درمان است باید کاملا تمیز شود تا از بروز باکتری و آلودگی در آن ناحیه جلوگیری شود. سپس دندانپزشک باید با مهارت کافی کامپوزیت ها را روی دندان شکل دهد تا به خوبی با مینای دندان پیوند بخورند.

مقایسه طول عمر ونیر کامپوزیت و ونیر لمینت

ونیر «veneer» دندان به طور کلی از جنس سرامیک یا کامپوزیت معمولی ساخته می شود. ونیر لیمینت از جنس سرامیک بسیار محکم است و پس از قالب گیری از دندانهایی که مینای آنها تاحدودی تراشیده شده در ازمایشگاه ساخته می شود. با وجود اینکه طول عمر ونیر لمینت از کامپوزیت بیشتر است اما نصب ونیر کامپوزیت ارزان تر از ونیر لمینت دندان تمام می شود به همین علت بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. طول عمر لمینت های سرامیکی می تواند بیشتر از 10 سال باشد اما ونیر کامپوزیت حداکثر 10 سال دوام می آورد و نیاز به اصلاح و ترمیم مکرر دارد.
ونیر کامپوزیت تنها یکی از روش هایی است که پزشک شما می تواند آن را به کار برده و لبخندی زیبا، برای شما بسازد. این نوع از ونیر، برای نواحی که کمتر در معرض گاز گرفتن و جویدن مواد غذایی قرار دارند مانند دندان های جلو و آن هایی که نیاز به ترمیم جزئی دارند؛ طول عمر بیشتری دارد. اگر آسیب دیدگی دندان شدید باشد یا ناحیه مورد نظر یکی از دندان های آسیا باشد که بیشتر در معرض فشار هنگام جویدن هستند، پزشک معمولا ونیر لیمینت را به شما توصیه خواهد کرد که برای ترمیم آسیب های شدید مناسب است.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

مراقبت های بعد از نصب ونیر کامپوزیت

هرچند کامپوزیت ونیر، به اندازه ونیرلمینت مقاومت ندارد اما با مراقبت های درست بعد از نصب، این امکان هم وجود دارد که به مدت 10 سال روی دندان های شما باقی بماند. رعایت بهداشت دهان و دندان، خودداری از مصرف شکلات، خودداری از گاز زدن چیر های سفت مانند یخ و مواد خوراکی شبیه به آن که ممکن است موجب شکستن دندان شود؛ در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان تاثیر بسزایی دارد. یکی دیگر از عواملی که در طول عمر کامپوزیت ها نقش مهمی دارد، دندان قروچه است.
فراموش نکنید که مقاومت رزین ها، به اندازه مینای طبیعی دندان نیست و تنها یک گاز زدن محکم می تواند مقاومت آن ها را تحت تاثیر قرار بدهد. پس اگر هنگام خواب دندان خود را می سایید حتما از محافظ های مخصوص شب استفاده کنید تا از کامپوزیت ونیر خود محافظت کنید.
همچنین به دلیل این که ونیر کامپوزیت مقاومت دندان طبیعی شما را ندارد، اجتناب از عاداتی مانند باز کردن بسته بندی محصولات، جویدن مداد و ناخن بسیار مهم است. قهوه، چایی و دخانیات سه نمونه از موادی هستند که تاثیرات زیادی بر رنگ کامپوزیت ها می گذارند. پس با توجه به این موارد، دو روز ابتدایی بعد از نصب کامپوزیت دندان، از مصرف مواد غذایی که حاوی این مواد خودداری کنید. لازم است که علاوه بر اصلاح رژیم غذایی، مرتبا مسواک بزنید و چکاپ های 6 ماهه نزد دندانپزشک را نیز فراموش نکنید.
بنابراین طول عمر ونیر کامپوزیت به خود شما بستگی دارد. اگر مراقبت های لازم را انجام بدهید، می توانید چندین سال از دشاتن لبخندی زیبا لذت ببرید. البته، مقدار و نحوه باندینگ انجام شده بر دندان و مهارت دندانپزشک نیز در طول عمر ونیر کامپوزیت اهمیت بسزایی دارد. مواد مصرفی این نوع از کامپوزیت ها در صورت عدم جابجایی و دستکاری شدن، می تواند مدت 3 تا 10 سال عمر داشته باشد.

باندینگ ونیر کامپوزیت با مینای دندان چه تاثیری روی طول عمر آن دارد؟

سفیدی و زیبایی دندان آرزوی همه ماست که برای دست یافتن به آن گاهی اوقات لازم است  از روش های درمانی – زیبایی استفاده کنیم. یکی از این روش ها هم می تواند ونیر کامپوزیت باشد. اما قبل از تصمیم گیری باید بدانید که نتایج ونیر کامپوزیت تا چه مدت ماندگار خواهد بود؟
باندینگ یا ایجاد پیوند بین ونیر کامپوزیت و مینای دندان موجب می شود کامپوزیت به عنوان یک ونیر مقاوم برای سالهای طولانی روی دندان های شما باقی بماند. رزین پلاستیکی مورد استفاده در این روش، که به منظور جلوگیری از چند رنگ شدن، به رنگ دندان ساخته می شود؛ با ایجاد باندینگ به مینای دندان می چسبد.
برقراری باندینگ مناسب بین کامپوزیت و مینای دندان طول عمر ونیر کامپوزیت را افزایش خواهد دارد و در برطرف کردن مشکلات ظاهری دندان مانند ترک خوردن، تغییر رنگ یا لب پریدگی دندان تاثیرات مثبتی  خواهد داشت.

نحوه نصب چه تاثیری روی طول عمر کامپوزیت دندان دارد؟

طی باندینگ، دندانپزشک رزین کامپوزیت را روی شکستگی یا ترک های دندان شما اعمال می کند. این رزین با لیزر سفت شده و شکل دندان شما را می گیرد. تمام این مراحل باید با دقت و مهارت خاصی توسط دندانپزشک انجام گیرد تا طول عمر کامپوزیت دندان افزایش یابد.
قبل از این که پزشک کار خود را شروع کند، دندان باید کاملا خشک باشد تا مواد رزینی به خوبی روی آن بچسبد. این عمل با ابزاری به نام درمل «dermel» انجام می شود که ممکن است دندان شما را کمی حساس کند.
سپس پزشک رزین کامپوزیت را ترکیب می کند تا با دندان بیمار هم رنگ شود. بعد از خشک شدن سطح دندان، رزین روی دندان اعمال شده و با دقت فرم دهی می شود. این مواد با اشعه مخصوصی سفت می شود این عمل تا زمانی ادامه پیدا می کند که ترمیم به خوبی انجام شود و تمام مشکلات ظاهری دندان های بیمار با کامپوزیت ونیر پوشانده شود. 
داشتن احساس عجیب بعد از باندینگ عادی است. چون برای نصب ونیر کامپوزیت، مینای دندان تراشیده نمی شود ممکن است احساس کنید ماده اضافه ای در دهانتان وجود دارد؛ اما به مرور زمان به آن عادت می کنید. کامپوزیت های باندینگ مقاومت ونیر را ندارند اما بسته به نحوه نصب، فشاری که روی آنها وارد می آید یا نحوه استفاده از آن، امکان ماندگاری آن تا 10 سال نیز وجود دارد. فراموش نکنید که باندینگ ها کیفیت ونیر لمینت را ندارند و عملیات سفید کنندگی بر آن تاثیری نخواهد داشت. بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان با مرتب مسواک زدن بیشترین تاثیر را در افزایش طول عمر ونیر کامپوزیت خواهد داشت.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

پرستش

ایا عکس opgبه دندان کامپوزیت شده ضرر میرساند

ارمین

قیمت هرواحدچقداست؟

دکتر شهاب محمدی

سلام لطفا با مطب تماس بگیرید.

خانم گودرزی

ببخشید مطبتون کجاست

دکتر شهاب محمدی

سلام محدوده ی شهرک غرب هستیم آدرس کامل تو سایت موجوده.

خانم گودرزی

واقعا خیلی خوبه

رضا

آیابامراقبت، بیشترازده سال دوام دارد

مهران

طول عمر دندان جلو چند سال است

دکتر شهاب محمدی

سلام کامپوزیت حدود ۷ سال ماندگاری داره. بستگی به مراقبت هم داره.