02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بدترین و ساده ترین مشکلات ایمپلنت چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/08/25

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

ساده ترین مشکلات ایمپلنت دندانی چیست؟ برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

  1. عفونت در ناحیه ایمپلنت دندان شده
  2. آسیب دیدگی بافت های اطراف مانند رگهای خونی یا دندانهای مجاور
  3. آسیب دیدگی عصب که می‌تواند درد، بی حسی یا خارش در دندانهای طبیعی، لثه، لبها و چانه ایجاد کن
  4. مشکلات سینوس زمانی که ایمپلنت دندان در فک بالا نزدیک حفرات سینوسی کاشته می شوند.

آیا لق شدن فیکسچر از بدترین مشکلات ایمپلنت است؟

اگر تاج دندان مصنوعی لق  شود و به سرعت به دندانپزشک مراجعه کنید؛ جراح می تواند با بررسی مشکل و برطرف کردن آن از افتادن پایه ایمپلنت جلوگیری کند. در صورتی که دلیل لق شدن تاج دندان مصنوعی جوش نخوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک باشد احتمالاً جراح مجبور است ایمپلنت را از استخوان فک بیرون آورده و پس از پیوند استخوان، مجددا پایه ایمپلنت جدید را بکارد.

بدترین مشکلات ایمپلنت چیست؟

لق شدن پایه ایمپلنت دندان می تواند یکی از بدترین مشکلات ایمپلنت های دندانی باشد که احتمالاً به علت تحلیل رفتن استخوان فک بیمار، تحلیل لثه یا بروز بیماری پری ایمپلنتایتیس یا التهاب لثه اطراف پایه ایمپلنت ایجاد می شود. در صورتی که مشکلات ایمپلنت دندان به سرعت تشخیص داده شوند می توان با حفظ بهداشت دهان و دندان و مصرف آنتی بیوتیک ها از لق شدن پایه ایمپلنت جلوگیری کرد.

نحوه درمان ساده ترین مشکلات ایمپلنت چیست؟

عفونت دندان یکی از ساده‌ترین مشکلات ایمپلنت است که بستگی به میزان عفونت، دندانپزشک می تواند استفاده از دهان شویه های مناسب یا روش های دیگر درمانی را در نظر بگیرد که شامل مصرف آنتی بیوتیک، عمل جراحی، لیزر تراپی، پاکسازی بافت لثه، برداشتن بافت یا درمان های ضد میکروبی باشد.

مشکلات ایمپلنت حین دوره ریکاوری چیست؟

برای اینکه پایه ایمپلنت در استخوان فک پایدار باقی بماند بافت لثه و استخوان فک باید سالم باشد. فاکتورهای بسیاری می تواند روی توانایی ایمپلنت برای جوش خوردن به استخوان فک تاثیر بگذارد.

به عنوان مثال ایمپلنت ممکن است طی فرایند ریکاوری بعد از عمل کاشت ایمپلنت لق شود. در صورتی که این اتفاق بیفتد درد و ناراحتی و عفونت وجود نخواهد داشت و چون مقدار کمی استخوان اطراف ایمپلنت دندان را پوشانده مدت زمان کوتاهی بیمار از وجود چنین مشکلی مطلع نخواهد شد. بروز چنین مشکلات ایمپلنت دندانی معمولاً در فک بالا یا در در نواحی از استخوان فک که پیوند استخوان انجام گرفته و میزان ریج بسیار باریک است بروز می یابد. بیمارانی که سیگاری هستند یا دیابت کنترل‌نشده دارند نیز بیشتر در معرض مشکلات ایمپلنت  قرار می گیرند.

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

ساده ترین مشکلات ایمپلنت حین استفاده از آن چیست؟

برخی از مشکلات ایمپلنت نیز پس از دوره بهبود جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک به وجود می آید. اگر استخوان فک بتواند نیروهای وارد آمده به پایه ایمپلنت را تحمل کند به‌تدریج پایه ایمپلنت نیز لق   می‌شود. برای درمان این مشکل جراح باید ایمپلنت را خارج کرده و مدت زمانی منتظر بماند تا استخوان، ناحیه خالی را پر کند. این فرآیند ممکن است نیاز به پیوند استخوان و بخیه زدن داشته باشد و حتی ممکن است تحت بی حسی موضعی انجام گیرد. در صورت نیاز جراح باید ایمپلنت دیگری را برای استحکام استخوان فک بکارد.

تحلیل استخوان فک نیز می‌تواند منجر به لق شدن ایمپلنت شود. اشخاصی که دندان خود را به علت بیماری های لثه از دست داده‌اند احتمال تحلیل استخوان اطراف پایه ایمپلنت آنها بیشتر است.

ممکن است فضای اضافی بین ایمپلنت و دندانهای مجاور وجود داشته باشد به این علت که اندازه ایمپلنت یا شکل آن به درستی انتخاب نشده است. به این ترتیب غذاها و ذرات غذایی بین پایه ایمپلنت و دندانهای طبیعی مجاور گیر کرده و موجب ایجاد عفونت در آن ناحیه می شود.

از بدترین مشکلات ایمپلنت نیز می توان به بیماری پری ایمپلنتایتیس که منجر به تحلیل استخوان حمایت کننده از پایه ایمپلنت می‌شود اشاره کرد که در صورت حاد شدن آن پایه ایمپلنت باید از دهان خارج شود. البته در برخی موارد معدود نیز می توان پایه ایمپلنت را حفظ کرد.

 

بدترین و ساده ترین مشکلات ایمپلنت چیست؟

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

 بدترین و ساده ترین مشکلات ایمپلنت از لحاظ ساختاری چیست؟

ایمپلنت از اجزای مختلفی تشکیل شده که شامل فیکسچر یا همان بخشی که داخل استخوان فک کاشته می شود؛ اباتمنت جزئی که تاج دندان مصنوعی را روی ایمپلنت نگه میدارد و تاج دندان که نقش دندان طبیعی را ایفا می‌کند؛ می شود. تمام اجزا از مواد مستحکمی مانند طلا، تیتانیوم یا زیرکونیا ساخته شده اند اما احتمال شکستن آنها وجود دارد. حتی اباتمنت که از مواد فلزی و سرامیکی ساخته شده احتمال شکستن یا ترک خوردن آن وجود دارد. در صورتی که بخشی از ایمپلنت دندان شما بشکند یا ترک بردارد جراح باید میزان مشکل ایمپلنت را ارزیابی کرده و درمان مورد نیاز را تعیین کند.

در صورتی که دندان قروچه می کنید؛ احتمالاً به تاج دندان مصنوعی آسیب وارد می‌کنید. دندانپزشک می‌تواند به شما توصیه کند که از محافظ های دندانی در طول شب استفاده کنید تا اثرات دندان‌قروچه کردن روی تاج دندان مصنوعی به حداقل برسد.

درست است که ایمپلنت های دندانی عملکرد مناسبی دارند اما طول عمر آنها ممکن است به دلایل مختلف کوتاه باشد. به عنوان مثال در صورتی که که مشکلات متعددی در دندانهای مجاور در طول زمان مانند پوسیدگی ایجاد شود و عفونت در نواحی اطراف دندان‌های مجاور به پایه ایمپلنت برسد احتمال لق شدن آن وجود دارد.

اگر می‌خواهید مشکلات ایمپلنت شما کمتر شود بهتر است آنها را در شرایط مناسبی نگه داریم و برای جلوگیری از بروز ساده ترین و بدترین مشکلات ایمپلنت بهتر است که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کرده و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

بدترین مشکلات ایمپلنت چیست؟

با وجود این که درصد موفقیت کاشت ایمپلنت بسیار بالا و حدود ۹۵ درصد است اما مشکلات ایمپلنت نیز احتمال دارد بروز پیدا کند.

بسیاری از مشکلات ایمپلنت با مراقبت و نگهداری پس از آن توسط بیمار قابل پیشگیری است. البته برخی از بدترین مشکلات ایمپلنت به علت تجربه ناکافی دندان پزشک حین عمل کاشت ایمپلنت در کلینیک دندانپزشکی به وجود می‌آید.

خطر بروز بدترین مشکلات ایمپلنت بسیار کم است و برخی از آنها به نوع فرآیند کاشت ایمپلنت و نحوه عمل جراحی آن توسط جراح و مراقبت های بیمار از ایمپلنت دندان بستگی دارد.

مشکلات ایمپلنت در کوتاه مدت چیست؟

  • عفونت و عدم بهبود مناسب

برای انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت، جراح از تکنیک های استریل و ضدعفونی کردن استفاده میکند تا ریسک عفونت اطراف ایمپلنت را به حداقل برساند اما به هرحال دهان پر از باکتری هایی است که می توانند رشد کرده و عفونت ایجاد کنند.

از مشکلات ایمپلنت در کوتاه مدت می توان به تورم، درد قابل تحمل و ناراحتی حدوداً یک تا چهار روز بعد از انجام کاشت ایمپلنت اشاره کرد. در صورتی که این مشکلات بیش از یک هفته طول کشید بهتر است با جراح مشورت کنید تا علت آن ها را ارزیابی کرده تا در صورتی که عفونت به وجود آمده است آن را درمان کند.

اکثر مشکلات ایمپلنت بعد از عمل جراحی مربوط به عفونت و عدم بهبود مناسب پایه ایمپلنت می شود. یکی از بدترین مشکلاتی که به ندرت اتفاق می‌افتد؛ عفونت دهان و دندان پس از جراحی کاشت ایمپلنت است. در برخی موارد بیماری پریودنتال پیش از کاشت ایمپلنت تشخیص داده نشده و به همین علت پس از عمل جراحی، عفونت در نواحی اطراف ایمپلنت در سراسر جهان پخش می شود.

اگر عفونت و عدم بهبود پایه ایمپلنت به استخوان فک به سرعت تشخیص داده شود می‌توان پیش از حاد شدن مشکل آن را با موفقیت درمان کرد.

وجود بیماری ها یا شرایط پزشکی خاص که روی فرایند اسئواینتگریشن تاثیر می گذارد از دیگر دلایل بروز مشکلات ایمپلنت است. در صورتی که از سرطان، بیماری لثه، دیابت یا بیماری‌های سیستم ایمنی رنج می‌برید احتمالاً فرایند جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک بسیار کند پیش می‌رود. بیمارانی که سیگاری هستند و یا الکل و یا داروهای خاصی مانند بیسفوسفونات به مدت طولانی مصرف می نمایند نیز می توانند دچار این مشکل شوند.

به منظور جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است جراح خود را پیش از شروع عمل جراحی از وجود این عوامل مطلع کنید.

ساده ترین و بدترین مشکلات ایمپلنت در اثر تکنیک های عمل جراحی چیست؟

انتخاب یک جراح ایمپلنتولوژیست با تجربه برای انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت که مجوزهای لازم را داشته باشد و توسط انجمن های پزشکی معتبر تعیین شده باشد؛ اهمیت بسیار زیادی در پیشگیری از بروز مشکلات ایمپلنت در اثر تکنیکهای عمل جراحی دارد.

دکتر شهاب محمدی جراح دهان و دندان و ایمپلنتولوژیست در این خصوص توضیح می‌دهد:" آشنایی با تکنیک های استریل کردن و ضدعفونی کردن برای عمل جراحی کاشت ایمپلنت بسیار مهم است. راهنمای عمل جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی در دوره‌های خاصی آموزش داده می شوند تا ریسک ایجاد عفونت و مشکلات ایمپلنت را به حداقل برسانند. جراحانی که دوره‌های خاص ایمپلنت دندان را گذرانده باشند از تکنیک های به روز و پیشرفته مطلع هستند و می توانند از بروز بدترین مشکلات ایمپلنت جلوگیری کنند."

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

میکرو جابجایی‌های ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی باید به مدت چند هفته در جای خود ثابت باشند تا فرایند اسئواینتگریشن انجام گیرد. کوچکترین حرکتی طی این فرآیند منجر به ناپایدار شدن ایمپلنت خواهد شد .

طی ۸ تا ۱۲ هفته اول ممکن است فرآیند اسئواینتگریشن به طور محسوسی اتفاق نیافتد و فقط بافت نرم اطراف پایه ایمپلنت شروع به رشد کردن کند. این فرایند کمی دردناک است و بیمار مجبور است از مسکن ها برای تسکین درد دندان استفاده کند.

در صورتی که بیمار رژیم غذایی مناسب و حفظ بهداشت دهان و دندان را نیز رعایت کند؛ معمولاً مشکلی برای فرایند اسئواینتگریشن پیش نخواهد آمد.

ناکافی بودن استخوان فک

یکی از مهمترین مشکلات ایمپلنت، لق شدن پایه آن است که در اثر ناکافی بودن استخوان فک بروز می کند. در صورتی که جراح نتواند به درستی تراکم استخوان فک را تشخیص دهد و پایه ایمپلنت را در استخوان فک بیماری که تراکم کافی ندارد بکارد مطمئناً روش کاشت ایمپلنت با شکست مواجه خواهد شد.

در صورتی که بیش از یک سال است دندان خود را کشیده اید و میخواهید ایمپلنت دندان انجام دهید حتماً باید حجم استخوان شما بررسی شود. ایمپلنتولوژیست های باتجربه در صورت تشخیص ناکافی بودن تراکم استخوان فک حتماً از روش پیوند استخوان یا تکنیک های دیگر پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت استفاده خواهند کرد.

عدم رعایت دستورالعمل ها پس از کاشت ایمپلنت

یکی از دلایل بروز و بدترین مشکلات ایمپلنت، عدم رعایت دستورالعمل های توصیه شده توسط جراح پس از کاشت ایمپلنت است. این دستورالعمل ها شامل کم کردن فعالیت های فیزیکی و تمیز نگه داشتن محیط دهان و دندان میشود. همچنین محدودیت های رژیم غذایی و مصرف داروهای تجویز شده از مهمترین عوامل موثر روی موفقیت کاشت ایمپلنت است.

  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

بدترین مشکلات ایمپلنت  در اثر مصرف بیس فسفونات چیست؟

بیس فسفونات ها دسته ای از داروها هستند که برای جبران تحلیل استخوان یا پوکی استخوان تجویز می شوند. چهار داروی اصلی حاوی بیسفوسفونات با نام های Fosamax, Actonel, Boniva, Reclast شناخته می شوند این داروها فعالیت های جوش خوردن استخوان با پایه ایمپلنت را کند می کنند و در نتیجه کاشت ایمپلنت با شکست مواجه خواهد شد.

تحقیقات زیادی در خصوص مشکلات ایمپلنت در اثر مصرف بیسفوسفونات ها انجام گرفته که نشان می‌دهد مصرف داروی Fosamax بیشترین ریسک شکست ایمپلنت را به دنبال خواهد داشت. در این شرایط یک بیماری استخوانی شدید به نام تخریب استخوان فک بروز خواهد کرد. با وجود اینکه این بیماری به ندرت ظاهر می‌شود اما در صورتی که بیسفوسفونات مصرف می کنید یا تحت درمان سرطان هستید حتماً باید پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت جراح را مطلع نمایید.

بدترین مشکلات ایمپلنت از لحاظ آسیب دیدن رشته های عصبی چیست؟

در صورتی که جراح تجربه کافی در کاشت ایمپلنت نداشته باشد و پایه ایمپلنت را در محل نامناسبی در استخوان فک بکارد ممکن است به رشته‌های عصبی آسیب برساند. آمارها نشان می‌دهد حدود یک درصد از ایمپلنت‌های دندانی کاشته شده در سال ۲۰۱۸ با آسیب به رشته عصبی همراه بوده است.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

احمد

ایمپلنت یعنی گوز بالا گوز

مایده

سلام آقای دکتر ازکاشت ایمپلنت من الان دوماه میگذره درد شدی دندان ها وبیحسی درمن هست هنوز دگزا هم تزریق کردم ونوروبین لیزر هم میرم ولی همچنان درد دارم تورو خدا بگید تاکی باید درد بکشم حتی یکی از ایمپلنت پایه ۶ رو دراورد فقط پایه۷ مانده درد دندان های پایینی کلافم کرده

دکتر شهاب محمدی

سلام کارهای درستی دارین انجام میدین ممکنه تا ۶ ماه هم طول بکشه ولی به هر حال باید به درمان لیزر ادامه بدین مصرف دگزا چقدر بوده؟

مایده

سلام آقای دکتر ازکاشت ایمپلنت من الان دوماه میگذره درد شدی دندان ها وبیحسی درمن هست هنوز دگزا هم تزریق کردم ونوروبین لیزر هم میرم ولی همچنان درد دارم تورو خدا بگید تاکی باید درد بکشم حتی یکی از ایمپلنت پایه ۶ رو دراورد فقط پایه۷ مانده درد دندان های پایینی کلافم کرده

دکتر شهاب محمدی

سلام کارهای درستی دارین انجام میدین ممکنه تا ۶ ماه هم طول بکشه ولی به هر حال باید به درمان لیزر ادامه بدین مصرف دگزا چقدر بوده؟

مائده

سلام آقای دکتر توروخدا منو راهنمایی کنم چیکار باید بکنم الان بیست وپنج روزه دندان 6و7فک پایین رو بدون جراحی ایمپلنت کردم ولی همچنان در دندان های پایینیم بیحسی شدید ودرد دارم به دکترم مراجعه کردم هفته اول گفت پیچشو شل میکنم برات دوهفته هم آنتی بیوتیک خوردم بهم گفت بهتر میشی بعد یک هفته دیدم بدتر شدم عکس اوپی جی گفت بگیرم درست جواب منو نمیده بهش میگم آیا رشته های عصبی آسیب دیده میگه ممکنه گفتم تاکی من باید درد بکشم عذاب آوره گفت ممکنه 3 ماه یاهمیشه .آخه این که نشد جواب .من توی شهرمان کلی تحقیق کردم که پیش دکتر جراح فک وصورت رفتم .ناگفته نماند حین کار گذاشتن ابمپلنت من کمی درد داشتم ولی تحمل کردم.بنظر شما چیکار باید بکنم خیلی دارم عذاب میکشم زندگیم مختل شده

دکتر شهاب محمدی

پاسخ داده شد

مائده

سلام آقای دکتر توروخدا منو راهنمایی کنم چیکار باید بکنم الان بیست وپنج روزه دندان 6و7فک پایین رو بدون جراحی ایمپلنت کردم ولی همچنان در دندان های پایینیم بیحسی شدید ودرد دارم به دکترم مراجعه کردم هفته اول گفت پیچشو شل میکنم برات دوهفته هم آنتی بیوتیک خوردم بهم گفت بهتر میشی بعد یک هفته دیدم بدتر شدم عکس اوپی جی گفت بگیرم درست جواب منو نمیده بهش میگم آیا رشته های عصبی آسیب دیده میگه ممکنه گفتم تاکی من باید درد بکشم عذاب آوره گفت ممکنه 3 ماه یاهمیشه .آخه این که نشد جواب .من توی شهرمان کلی تحقیق کردم که پیش دکتر جراح فک وصورت رفتم .ناگفته نماند حین کار گذاشتن ابمپلنت من کمی درد داشتم ولی تحمل کردم.بنظر شما چیکار باید بکنم خیلی دارم عذاب میکشم زندگیم مختل شده

دکتر شهاب محمدی

پاسخ داده شد

مائده

سلام آقای دکتر توروخدا منو راهنمایی کنم چیکار باید بکنم الان بیست وپنج روزه دندان 6و7فک پایین رو بدون جراحی ایمپلنت کردم ولی همچنان در دندان های پایینیم بیحسی شدید ودرد دارم به دکترم مراجعه کردم هفته اول گفت پیچشو شل میکنم برات دوهفته هم آنتی بیوتیک خوردم بهم گفت بهتر میشی بعد یک هفته دیدم بدتر شدم عکس اوپی جی گفت بگیرم درست جواب منو نمیده بهش میگم آیا رشته های عصبی آسیب دیده میگه ممکنه گفتم تاکی من باید درد بکشم عذاب آوره گفت ممکنه 3 ماه یاهمیشه .آخه این که نشد جواب .من توی شهرمان کلی تحقیق کردم که پیش دکتر جراح فک وصورت رفتم .ناگفته نماند حین کار گذاشتن ابمپلنت من کمی درد داشتم ولی تحمل کردم.بنظر شما چیکار باید بکنم خیلی دارم عذاب میکشم زندگیم مختل شده

دکتر شهاب محمدی

سلام باید بررسی بشه اگر اسیب دیده باشه باید سریع درمان شروع بشه شامل نوروبیون و دگزامتازون

مائده

سلام آقای دکتر بله دکتر گفت آسیب دیده گفت چون ناراحتی گوارشی دارید وداروی معده وروده مصرف میکنید نمیشه کورتون برات بنویسم . گفت فقط استامینوفن بخور .آخه من تاکی باید بخورم .امروز خودم قرص ویتامین ب1خریدم میخورم .ولی خیلی دندان های پایینم درد شدید ودارن وبیحسن .بنظرشما خوب میشم یا برای همیشه من باید زجر بکشم