02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

سوالات متداول ایمپلنت - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/08/18

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک پایه فلزی معمولا از جنس تیتانیوم هستند که به عنوان جایگزین ریشه دندان از دست رفته شما در استخوان فک کاشته می شوند. 

ایمپلنت دندان از چه اجزائی تشکیل می شود؟

تاج دندان: این قطعه شبیه دندان طبیعی است که معمولاً از مواد سرامیکی ساخته شده و به نحوی طراحی می شود که به شکل دندان طبیعی به نظر برسد.

کانکتور: کانکتور گاهی اوقات اباتمنت نامیده می‌شود و ابزاریست که برای ثابت نگه داشتن تاج دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً به شکل شش وجهی یا هشت وجهی است.

پایه ایمپلنت: پست یا فیکسچر یک پیچ تیتانیومی است که به استخوان فک جوش خورده و یک پایه مستحکم، ایمن و پایدار برای نگه داشتن تاج دندان مصنوعی به وجود می آورد.

فرآیند کاشت ایمپلنت دندان چگونه است؟

فرآیند کاشت ایمپلنت دندان یکی از سوالات متداول تمام بیماران است. اولین مرحله در فرایند کاشت ایمپلنت دندان، انجام عمل جراحی است که به طور معمول تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام می گیرد. در طول عمل جراحی دندان پزشک سوراخ کوچکی در استخوان فک دریل می کند و با دقت پایه ایمپلنت را داخل استخوان پیچ می نماید. لثه پس از دوره بهبودی که حدود 4 تا 6 ماه زمان می برد؛ روی پایه ایمپلنت را می پوشاند. 

بعد از اینکه پایه ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش خورد؛ مرحله دوم عمل جراحی انجام می‌گیرد تا کانکتور به بالای ایمپلنت متصل شود. در نهایت تاج روی اباتمنت متصل شده و با سیمان مخصوص به دندان مستحکم شده و با یک پیچ کوچک پایدار باقی می ماند.

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

- بهبود ظاهر و اصلاح طرح لبخند

- توانایی بهتر برای صحبت کردن و جویدن

- ظاهری کاملا طبیعی

- جلوگیری از تحلیل استخوان 

- جلوگیری از جابجایی دندان ها و کج شدن به سمت جای خالی دندان

- عدم آسیب رسیدن به دندان های مجاور مانند روش بریج

چرا باید ایمپلنت دندان انجام دهم؟

برای پاسخ به این سوال که از سوالات متداول ایمپلنت است باید گفت ایمپلنت های دندانی نه تنها ظاهری شبیه به دندان طبیعی دارند بلکه عملکرد آنها برای جویدن، گاز زدن و جلوگیری از تحلیل استخوان فک در دهان دقیقا مانند دندان طبیعی خود بیمار است. کاشت ایمپلنت دندان علاوه براینکه موجب حفظ جوانی و ساختار چهره می شود؛ با کمک به رشد استخوان فک از بروز بیماریهای لثه و تحلیل استخوان فک نیز جلوگیری می کند. 

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

آیا من می توانم ایمپلنت دندان انجام دهم؟

پاسخ دکتر شهاب محمدی –ایمپلنتولوژیست و جراح فک و دهان - به سوالات متداول ایمپلنت در خصوص کاندید مناسب کاشت ایمپلنت، بیان کرده است در صورتیکه شرایط زیر را داشته باشید؛ می توانید ایمپلنت انجام دهید:

اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید و تمایل داشته باشید که زیبایی دندان های تان خیلی فوری اصلاح شود و عملکرد دندان های تان مانند قبل شود.

تراکم استخوان فک شما در ناحیه کاشت ایمپلنت کافی باشد. در صورتی که تراکم استخوان کافی نداشته باشید؛ پیش از کاشت دندان فوری باید عمل پیوند استخوان و یا لیفت سینوس را انجام دهید.

بافت دهان و دندان شما کاملا سالم باشد. در صورتی که به بیماری لثه یا دیگر مشکلات سلامت دهان و دندان دچار باشید ابتدا باید آنها را درمان کرده و سپس اقدام به کاشت ایمپلنت نمایید.

با رعایت  بهداشت دهان و دندان از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید.

عادت به دندان قروچه کردن بیش از حد نداشته باشید.

داروهایی که تاثیر منفی روی بهبود رشد استخوان دارند مانند بیسفوسفونات مصرف نکنید.

به دنبال روشی برای جایگزین کردن دندان های مصنوعی یا بریج های دندانی باشید.

 

سوالات متداول ایمپلنت

 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

چه کسانی نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

از دیگر سوالات متدوال ایمپلنت، شرایط خاصی است که کاشت ایمپلنت برای بیماران ممنوع است. برخی از این شرایط عبارتند از:

- دیابت کنترل نشده

- بارداری

- سکته قلبی

- ضربان قلب نامنظم و غیرقابل کنترل

- پوکی استخوان

- بیماران تحت‌ رادیوتراپی به‌خصوص در ناحیه فک و صورت

- شیمی‌درمانی و پرتودرمانی 

- مصرف طولانی مدت بیس ‌فسفونات

- بیماری‌ در سیستم ایمنی بدن مانند لوسمی

- کشیدن سیگار و قلیان

دوام ایمپلنت دندان چقدر است؟

می توان گفت طول عمر ایمپلنت دندان و تاج پروتزی بسیار زیاد و حتی چندین برابر دندان طبیعی است. به طور کلی تاج دندان سرامیکی بیش از ۱۵ سال بدون هیچگونه مشکلی برای فرد کار می کند و ایمپلنت دندان نیز بیش از ۲۵ سال با همان کیفیت اولیه در فک بیمار پایدار می ماند. البته عواملی مانند حفظ بهداشت دهان و دندان، محل کاشت ایمپلنت در فک و نحوه قرار گیری آن در استخوان فک از عواملی است که روی طول عمر ایمپلنت دندان موثر است.

آیا ایمپلنت دندان دقیقا ظاهری شبیه دندان طبیعی دارد؟

ایمپلنت های دندانی به نحوی طراحی شده اند که هم شکل ظاهری و هم عملکرد آنها درست مانند دندان طبیعی باشد. شکل آنها به طور خاص برای جای خالی دندان هر فرد طراحی می شود و رنگ آن نیز متناسب با دندانهای طرفین آن برای تاج دندان ایمپلنت طراحی می شود. پس از کاشت ایمپلنت و سوار شدن پروتز دندانی روی آن، بیمار نه تنها از لحاظ ظاهری بلکه از لحاظ عملکرد هایی مانند جویدن غذا نیز احساسی همانند دندان طبیعی را تجربه خواهد کرد.

عواقب دیر انجام دادن ایمپلنت دندان چیست؟

از عواقب دیر انجام دادن ایمپلنت که از سوالات متداول ایمپلنت است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- جابجایی سایر دندان ها

- عفونت لثه

- تغییر ساختار چهره

- تحلیل استخوان

لیفت سینوس قبل از ایمپلنت دندان الزامیست؟

درصورتیکه بیمار نیاز به کاشت ایمپلنت در ناحیه خلفی فک بالا داشته باشد؛ جراح ابتدا ارتفاع و تراکم استخوان آن ناحیه را بررسی خواهد کرد و در صورتی که  بخش عقب استخوان فک بالا ارتفاع کافی برای کاشت ایمپلنت را نداشته باشد؛ لیفت سینوس انجام می گیرد. 

مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

ایمپلنت دندان فوری و یا یک روزه چیست؟

ایمپلنت دندان فوری روشی است که پایه ایمپلنت دقیقا پس از کشیدن دندان در استخوان فک کاشته می شود. این کار معمولا در همان جلسه پس از کشیدن دندان، صورت می گیرد، اما میتوان کاشت ایمپلنت فوری را تا دو هفته پس از کشیدن دندان هم انجام داد.

آیا ایمپلنت دندان باعث حفاظت از استخوان فک می شود؟

امروزه ایمپلنت ها که به تاج های دندان مصنوعی متصل می شوند بهترین روش برای جایگزین کردن دندان از دست رفته هستند. چون عملکرد آنها دقیقاً شبیه دندان طبیعی است و پس از کاشت پایه ایمپلنت در استخوان به جای ریشه دندان طبیعی، ساختار فک را با جلوگیری از تحلیل استخوان و افزایش رشد و تقویت آن حفظ می کنند.

عوارض کوتاه مدت ایمپلنت دندان چیست؟

انجام عمل جراحی همواره با خطراتی برای بیمار همراه است. بیمار پس از عمل جراحی ایمپلنت دندان احتمالا تا چند روز احساس، درد، ورم، کبودی و ناراحتی را خواهد داشت. همچنین در صورتی که نیاز به کاشت بیش از یک دندان در دهان باشد معمولاً دندانپزشکان از بی حسی موضعی یا بیهوشی کامل در بیمارستان برای بیمار استفاده میکنند که ممکن است عوارض جانبی متعددی برای فرد داشته باشد.

آیا در هر سنی می توان ایمپلنت دندان انجام داد؟

سن مناسب برای ایمپلنت دندان از دیگر سوالات متداول برای کشت ایمپلنت است. در حقیقت می توان گفت هر سنی برای انجام ایمپلنت دندان مناسب است و هیچگاه برای کاشت دندان دیر نیست. در اکثر موارد بیماران کاندید مناسبی از لحاظ سلامت عمومی و استخوان فک برای انجام فرآیند روتین کشیدن دندان و جایگزین کردن آن با ایمپلنت هستند. البته محدودیت هایی برای افراد سیگاری و افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نمی کنند و یا استخوان فک کافی برای کاشت پایه ایمپلنت ندارند؛ وجود دارد. انجام ایمپلنت دندان برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال باید با احتیاط بیشتری انجام بگیرد.

آیا ممکن است که به ایمپلنت دندان تیتانیومی آلرژی داشته باشیم؟

یکی از مهمترین دلایل شکست ایمپلنت دندان می‌تواند مربوط به واکنش های آلرژیک نسبت به تیتانیوم که در پایه ایمپلنت قرار دارد؛ باشد. در موارد نادری گزارشاتی در خصوص واکنش های حساسیت زا مانند حساسیت پوستی، اگزما، تورم، کهیر و تحلیل استخوان به‌سبب کاشت ایمپلنت دندان مشاهده شده است.

مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

آیا بعد از ایمپلنت دندان می توانم هر نوع غذایی را بخورم؟

برای رسیدن به بهترین نتیجه بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان باید در چند ماه اول از وارد آوردن فشار اضافه به پایه ایمپلنت خودداری کنید تا فرایند اسئواینتگریشن به طور کامل انجام گیرد. اما به محض این که پایه ایمپلنت به استخوان فک به طور کامل جوش بخورد و تاج دندان مصنوعی روی آن قرار گرفت می ‌توانیم از ایمپلنت دندان مانند دندان طبیعی خود استفاده کرده و هر نوع غذایی را بجوید.

کدام متخصصین، کاشت ایمپلنت دندانی انجام میدهند؟

از سوالات متداول بیمارانی که نیاز به کاشت ایمپلنت دارند؛ متخصصی است که باید به آن مراجعه کنند؛ ایمپلنت های دندانی معمولاً توسط جراح دهان و دندان یا پریودنتیست ها کاشته می شوند. البته برخی از دندانپزشکان عمومی نیز آموزش‌هایی را می‌بینند و دوره‌هایی را می‌گذارند تا بتوانند عمل جراحی کاشت ایمپلنت را انجام دهد.

آیا بدن ایمپلنت دندان را پس‌می‌زند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که موجب می‌شود بدن ایمپلنت را پس بزند. این عوامل به در دسته کوتاه مدت شامل وجود آلودگی، از بین رفتن بافت ها به علت حرارت بیش از حد هنگام کاشت، آسیب دیدگی بافت ها هنگام کاشت ایمپلنت، کافی نبودن تراکم استخوان یا کیفیت استخوان فک، فقدان پایداری اولیه کافی، سوار کردن فوری تاج ایمپلنت دندان و بلند مدت شامل التهاب لثه یا پری ایمپلنتایتیس (periimplantitis)، اکلوزال تروما (occlusal trauma)و وارد آمدن بار بیش از حد به ایمپلنت دندان خلاصه می شود.

آیا جراحی ایمپلنت درد دارد؟

اگرچه میزان ناراحتی و درد پس از کاشت ایملنت از فردی به فرد دیگر متفاوت است و جزو سوالات متداول ایمپلنت می باشد اما تقریباً همه بیماران اتفاق نظر دارند که درد ناشی از عمل کاشت ایمپلنت بسیار کمتر از آن چیزی بوده که انتظارش را داشتند. جراحان ایمپلنت از تکنیک های بسیار پیشرفته ای استفاده می کنند و در محیطی بسیار تمیز کار می کنند. به همین علت احتمال عفونت و زخم بسیار کم است و در صورتی که دستورات پزشک را برای مراقبت از ایمپلنت های دندانی پس از انجام عمل جراحی رعایت کرده و مسکن ها و آنتی بیوتیک های مناسب را مصرف کنید؛ احساس درد و ناراحتی شما به حداقل خواهد رسید.

درصد موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟

ایمپلنت های دندانی جزو یکی از موفق ترین روش های دندانپزشکی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته در کلینیک دندانپزشکی هستند. مطالعات نشان می دهد موفقیت کاشت ایمپلنت طی ۵ سال بیش از ۹۵ درصد برای ایمپلنت های کاشته شده در فک پایین و بیش از ۹۰ درصد برای ایمپلنت های فک بالا است.

آیا میتوان چند سال پس از کشیدن دندان ایمپلنت انجام داد؟

اگر 5 سال، ۱۰ سال یا حتی بیشتر است که دندان خود را کشیده اید و آن را جایگزین نکرده‌اید؛ هنوز هم می‌توانید کاندید خوبی برای انجام ایمپلنت باشید. اگرچه ایمپلنت های دندانی هنگام کاشت نیاز به استخوان سالم دارند اما حتی اگر بافت استخوانی جمع شود یا تحلیل رود می توان از پیوند استخوان برای ترمیم آن و سپس کاشت ایمپلنت استفاده کرد.

ایمپلنت دندان دیجیتال چیست؟

ایمپلنت دیجیتال از مدل سازی کامپیوتر سه بعدی برای بررسی شرایط استخوان فک و موقعیت قرار گیری رشته های عصبی استفاده می کند. دندانپزشک با داشتن این اطلاعات معتبر می‌تواند عمل کاشت ایمپلنت را با کمترین شکاف در فک طراحی کند. چون عمل جراحی ایمپلنت دیجیتال به منظور ایجاد کمترین شکاف ممکن طراحی شده است؛ درد به طور قابل توجهی نسبت به عمل جراحی ایمپلنت سنتی کاهش پیدا می‌کند.

  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

چرا کاشت دندان به روش ایمپلنت برای افراد سیگاری چالش برانگیز است؟

یکی از سوالات متداول بیماران سیگاری، میزان موفقیت کاشت ایمپلنت است؛ بسیاری از متخصصان دهان و دندان بر این باورند که سیگار کشیدن به بافتهای دهان و دندان آسیب می رساند و موجب ضخیم شدن لایه بالایی سلول های پوست می شود. همچنین سیگار کشیدن به غدد بزاقی دندان نیز آسیب می رساند و موجب خشک شدن آنها می شود. در این شرایط بزاق دهان که می تواند باکتری ها را از بین ببرد خشک شده و در نتیجه رشد باکتری با سرعت بیشتری پیشرفت می کند و بیماری های پریودنتال ایجاد می شوند. نیکوتین و ترکیبات سمی دیگر موجود در سیگار روی عروق محیطی درون دهان تاثیر گذاشته و موجب کاهش جریان خون و کاهش شدید سیستم ایمنی بدن و عدم توانایی آن در بهبود زخم ها می شود. به همین علت اولین توصیه متخصصین به افراد سیگاری، ترک سیگار پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت است.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

ابوالفضل خوشوقت

سلام وخستہ نباشید بندہ حدود ۱۰سال پیش پیش ی دکتر رفتم جراح فک صورت ک عکس رنگی و رادیوگرافی برام نوشت وگفت داخل فک بالا من داندان ضافہ ھست و اگر جراھی نکنم خطردارد توروخداجواب بدین ایا عمل نکنم عوارضی دارد ویا لازم نیست عمل کنم

دکتر شهاب محمدی

سلام باید تشریف بیارین ویزیت