02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت چقدر است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/08/13

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت دندان می ‌تواند بسیار کوتاه و یا در طولانی مدت باشد. گاهی اوقات ایمپلنتها در همان روزی که دندان کشیده می شود؛ در حفرات خالی کاشته می شوند. اما معمولاً بین ۳ تا ۶ ماه زمان برای بهبود بافت لثه در نظر گرفته می شود تا بتوان عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندانی را با موفقیت بالا انجام داد. البته در صورتی که فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت بیش از یک سال شود احتمال تحلیل لثه و شکست روش ایمپلنت دندان وجود خواهد داشت.

کاشت ایمپلنت فوری

کاشت دندان بدون در نظر گرفتن فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت به روش ایمپلنت دندان فوری مشهور است. در این روش پایه ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن ریشه دندان در استخوان فک کاشته می شود. معمولاً در همان جلسه ای که دندان کشیده شده، پایه ایمپلنت نیز در جای خود قرار می گیرد. البته گاهی اوقات حداکثر تا دو هفته بعد از کشیدن دندان نیز می توان عمل کاشت ایمپلنت فوری را انجام داد.
در صورتی که تاج دندان یا بریج دندان نیز بلافاصله پس از ایمپلنت دندان فوری روی پایه قرار بگیرد به آن بارگذاری فوری می گویند. بارگذاری فوری روی ایمپلنت دندان فوری بهترین روش از لحاظ زمان بندی برای بیماران است اما نمی توان روش ایمپلنت فوری را برای تمام بیماران به کار برد.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

مقایسه روش ایمپلنت فوری و ایمپلنت تاخیری

در صورتی که به دندانپزشک مراجعه کرده اید و متوجه شده اید که باید یک یا چند دندان‌ خود را بکشید؛ مخصوصاً اگر دندان های پیشین شما دچار مشکل شده احتمالاً دندان پزشک به شما توصیه می‌کند که از روش ایمپلنت دندان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته بلافاصله پس از کشیدن دندان استفاده کنید. گاهی اوقات نیز به شما توصیه می شود که ۳ تا ۴ ماه فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت در نظر بگیرید تا پایه ایمپلنت با شرایط بهتری در استخوان فک شما کاشته شود. پس از آن نیز باید چهار ماه دیگر منتظر بمانید تا پایه ایمپلنت با استخوان فک شما جوش بخورد و سپس بتوانید تاج دندان مصنوعی را روی آن سوار کنید. در این مدت می توانید از دندان مصنوعی جزئی به عنوان پروتز دندان مصنوعی موقتی استفاده کنید تا جای خالی دندان از لحاظ ظاهری شما را آزار ندهد.

آیا ایمپلنت دندان فوری ایمن است؟

ایمپلنت های دندانی فوری در صورتی که توسط ایمپلنتولوژیست با تجربه حرفه‌ای انجام گیرد کاملا ایمن است. مانند تمام روش های اصلاح و ترمیم دندان خطراتی نیز برای آن وجود دارد اما خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی عوارض جانبی و یا دلایل شکست کاشت ایمپلنت فوری به حداقل رسیده است. با برنامه ریزی دقیق کاشت ایمپلنت فوری توسط تکنولوژی اشعه ایکس سه بعدی می توان این فرآیند را کاملاً طراحی کرد و در صورتیکه بیمار مراقبت های پس از عمل جراحی و رژیم غذایی را به خوبی رعایت کند؛ دوره ریکاوری و بهبود نیز با موفقیت طی خواهد شد.
 
 
فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت چقدر است
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان
 

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت فوری

چون فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت در روش کاشت ایمپلنت فوری به حداقل رسیده است بیماران باید طبق دستورالعمل پزشک پس از کاشت ایمپلنت حدوداً سه تا چهار ماه از جویدن و گاز زدن غذا های سفت با ایمپلنت جدید خودداری کنند. به یاد داشته باشید که اتصال بین استخوان و پایه ایمپلنت بیش از چند روز زمان میبرد تا کاملا مستحکم شود و تقریباً در شش هفته اول اتصال ضعیفی بین این دو وجود دارد. بنابراین تا زمانی که پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش نخورده باید مراقبت لازم را از آن به عمل آورید.

چه کسانی کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت فوری هستند؟

در صورتی که پس از کشیدن دندان در لثه و استخوان فک هیچ گونه عفونتی وجود نداشته باشد می توان کاشت ایمپلنت فوری را انجام داد. اما در صورت وجود هر گونه عفونت، بیماری پریودنتال یا تحلیل لثه و همچنین کم بودن تراکم یا ارتفاع استخوان فک باید فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت با تشخیص پزشک در نظر گرفته شود.
در صورتی که بیمار تراکم و ارتفاع استخوان کافی نداشته باشد نیز عمل جراحی لیفت سینوس و پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت باید انجام گیرد که موجب می‌شود کاشت ایمپلنت‌های دندانی چندین ماه به تاخیر بیفتد.
در هر صورت اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده اید و عفونت نیز در نواحی اطراف دندان کشیده شده وجود ندارد و تحلیل استخوان نیز مشاهده نمی شود و نمی خواهید از دندان مصنوعی یا روش بریج استفاده کنید ؛کاشت ایمپلنت فوری بهترین گزینه برای دندان های از دست رفته شما به خصوص در ناحیه جلویی فک است.
در صورتیکه جراح تشخیص داد که کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت فوری نیستید می توانید از روش ایمپلنت های دندانی تاخیری استفاده کنید.
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

نحوه عمل جراحی کاشت ایمپلنت فوری چگونه است؟

دندانپزشک ابتدا عکس های دو بعدی و سه بعدی اشعه ایکس از دندان کشیده شده را بررسی می‌کند سپس تصمیم می گیرد که آیا کاشت ایمپلنت فوری برای بیمار مناسب است یا خیر.
در جلسه مشاوره تمام شرایط بیمار از لحاظ سلامتی و داروهایی که مصرف می کند بررسی خواهد شد. همچنین نوع بیهوشی برنامه ریزی می شود. آنتی بیوتیکها، مسکن‌ها، داروهای بیهوشی و ضد التهابی و دهان شویه مناسب برای بیمار تجویز می‌شود که باید آنها را طبق دستورالعمل بیش از کاشت ایمپلنت فوری مصرف کرد.
در روز عمل جراحی بیمار با داروی مناسب ناهوشیار شده و پس از تزریق بی حسی موضعی عمل جراحی روی او انجام می گیرد. در صورتی که نیاز باشد قالبی از دندان بیمار پیش از کشیدن آن گرفته می شود. دندان های که شکسته شده باشند یا ترک خورده باشند با دقت خارج می‌شوند تا هیچ گونه آسیبی به استخوان و بافت های اطراف نرسد. حفره های ایجاد شده پس از کشیدن دندان توسط جراح بررسی شده و با دقت تمیز می‌شود تا مطمئن شود که هیچ گونه عفونتی در بافت وجود ندارد. محل کاشت ایمپلنت آماده شده و ایمپلنت های دندانی داخل حفرات خالی در استخوان فک کاشته می شود. با تشخیص جراح، تاج دندان مصنوعی موقتی نیز روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد.
برای قرار گرفتن تاج دندان مصنوعی باید اباتمنت نیز روی ایمپلنت سوار شود. پس از سوار شدن اباتمنت در صورتی که ایمپلنت کاملا در جای خود پایدار بود؛  تاج ندان موقتی روی آن سوار می شود. پیش از سیمان کردن تاج در صورت نیاز از پیوند استخوان استفاده می شود تا فاصله بین ایمپلنت دندان و حفره هایی که خالی مانده اند؛ پر شود. گاهی اوقات پیوند بافت نرم نیز برای حفاظت از گرفت استخوان انجام می گیرد. در نهایت تاج دندان موقتی سیمان شده و به نحوی تنظیم می شود که هیچ کدام از دندانهای مقابل روی آن فشاری هنگام گاز زدن یا جویدن وارد نیاورد.
حدودا دو هفته بعد از عمل جراحی، بیماران برای یک چکاپ سریع به جراح مراجعه می کنند. تاج دندان دائمی نیز دو هفته بعد از عمل جراحی اصلی آماده میشود. معمولاً تاج دندان دائمی با گرفتن قالبی از روی دندان اصلی تهیه می‌شود. پروستودنتیست باید پروتز دندان مصنوعی را دقیقاً متناسب با اباتمنتی که روی ایمپلنت فوری قرار گرفته بسازد.
  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

تفاوت بین ایمپلنت فوری و ایمپلنت با تأخیر

اصلی ترین تفاوت بین ایمپلنت فوری و ایمپلنت با تاخیر در فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت است. زمانی که دندان کشیده می شود جای خالی آن باید پر شود. اکثر بیماران ترجیح می دهند که به سرعت این جای خالی را پر کنند. استفاده از روش بریج یا دندان مصنوعی گزینه های دیگری هستند که به جز ایمپلنت مورد توجه قرار می گیرند اما برخی از بیماران کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان فوری هستند.
برای درک بهتر تفاوت بین ایمپلنت دندان فوری و ایمپلنت با تأخیر بهتر است روش کاشت ایمپلنت دندان استاندارد را برای شما شرح دهیم. ایمپلنت های استاندارد یا تاخیری حدود ۳ تا ۴ ماه بعد از کشیدن دندان در استخوان فرد کاشته می شوند. در فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت گاهی اوقات بیماران از دندان های مصنوعی استفاده می کنند تا ظاهر دندان هایشان حفظ شود .در این مدت بافت لثه به طور کامل بهبود میابد و در صورتی که که نیاز باشد پیوند استخوان نیز در حفرات خالی انجام می گیرد. به همین علت عمل جراحی کاشت ایمپلنت حدوداً ۴ تا ۶ ماه به تعویق می‌افتد.

چه کسانی کاندید مناسب کاشت ایمپلنت دندان با تاخیر هستند؟

هر چند اکثر بیماران ترجیح می‌دهند بلافاصله پس از کشیدن دندان جای خالی آن را پر کنند. اما همه بیماران کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت فوری نیستند. در صورتی که استخوان فک تحلیل رفته باشد یا بافت های اطراف سالم نباشد و نتواند از پایه ایمپلنت پشتیبانی کند باید یک فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت در نظر گرفته شود تا بافت به طور کامل بهبود یابد.
اصلی ترین دلیل موفقیت روش کاشت ایمپلنت جوش خوردن پایه آن با استخوان فک است. بنابراین جراح در صورتی که مشکلی در بافت لثه و استخوان فک وجود داشته باشد فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت را دو تا سه ماه در نظر می‌گیرد تا درصد موفقیت کاشت دندان بالا برود.
بیمارانی که  در بافت های دندان کشیده شده دچار عفونت شده باشند و بیمارانی که کشیدن دندان آنها با تحلیل استخوان روبه‌رو شده و یا ریشه دندان آنها بسیار بزرگ بوده به طوری که حفره های خالی آنقدر زیاد است که نمی تواند از پایه ایمپلنت حمایت کند؛ کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت با تأخیر هستند.
در فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت، بافت های اطراف زمان کافی برای بهبود را خواهند داشت و محل کشیدن دندان شرایط بهتری برای کاشت ایمپلنت پیدا خواهد کرد.

نحوه کاشت ایمپلنت‌های دندانی تأخیری چگونه است؟

ایمپلنت  های دندان تاخیری جایگزین ریشه دندان کشیده شده یا از دست رفته می‌شوند. جنس ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم و آلیاژ تیتانیوم است که جزو سازگارترین مواد با استخوان بدن انسان می باشد. ایمپلنت های تیتانیومی به راحتی با استخوان فک جوش میخورند بدون اینکه بدن آنها را پس بزند.
در صورتی که بدن شما نیاز به پیوند استخوان داشته باشد تا پایه ایمپلنت را ساپورت کند؛ جراح از روش ایمپلنت دندان با تاخیر استفاده خواهد کرد. چون پس از پیوند استخوان، فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت باید در نظر گرفته شود تا دوره ریکاوری و بهبود طی شود و بتوان کاشت ایمپلنت دندان را با موفقیت بالا انجام داد.
برای کاشت ایمپلنت دندان با تاخیر باید چندین جلسه به جراح در کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید و یک دوره درمانی حدود ۶ تا ۱۲ ماه را در نظر بگیرید. طی درمان اولیه، جراح دندان شما را می کشد و در صورت نیاز پیوند استخوان را انجام می‌دهد.
یک فاصله زمانی بین کشیدن دندان و ایمپلنت در نظر گرفته می شود تا استخوان فک و بافت لثه به حالت طبیعی برگردد و آماده پشتیبانی از ساختار جدید پایه ایمپلنت شود.
بعد از تکمیل دوره ریکاوری که حدود ۴ ماه طول می‌کشد؛ پریودنتیست در لثه برش ایجاد کرده و پایه ایمپلنت را مستقیماً داخل استخوان فک قرار می دهد. سپس بافت لثه را بخیه میزنند و یک هفته بعد بخیه ها کشیده می شود. مجدد یک فاصله زمانی چهار تا شش ماهه در نظر گرفته می شود تا پایه ایمپلنت طی فرآیند اسئواینتگریشن به استخوان فک جوش بخورد .
در مرحله نهایی طی دو تا سه جلسه، اباتمنت روی پایه ایمپلنت سوار شده و قالبی از دندان تهیه می شود و تاج دندان دائمی در لابراتوار ساخته شده و روی اباتمنت سوار شده و سیمان می شود.
بعد از کاشت ایمپلنت دندان دستورالعمل هایی در خصوص حفظ بهداشت دهان و دندان به منظور بهبود و ریکاوری هر چه سریع تر پایه ایمپلنت به شما داده می شود. بهتر است تمام دستورالعمل ها را به دقت رعایت کنید تا نتیجه کاشت ایمپلنت شما موفقیت آمیز باشد. در صورتی که طی چند روز اول کبودی و تورم و درد داشتید می توانید از کیسه آب یخ روی گونه یا چانه خود استفاده کنید. همچنین بهتر است از مسکن های خوراکی که توسط جراح تجویز شده مصرف کنید تا درد و ناراحتی شما کاهش یابد.
به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان بهتر است هر چهار ساعت یک بار آب نمک قرقره کنید و حداقل روزی دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!