02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا هر مطب دندانپزشکی، خدمات ایمپلنت ارائه می دهد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/08/10

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

با وجود حجم تبلیغات بسیار زیادی که در خصوص ایمپلنت‌های دندانی مشاهده می کنید باید بدانید که تمام این تبلیغات واقعیت ندارند. نکته مهم اینجاست که هر مطب دندانپزشکی که خدمات ایمپلنت ارائه می دهند لزوما از کیفیت بالایی برخوردار نیستند. بسیاری از مطب های دندانپزشکی و کلینیک ها در حال حاضر خدمات ایمپلنت را توسط دندانپزشکان شایسته و جراحان فک و دهان با تجربه ارائه می دهد اما برخی از آنها نیز فقط به دنبال سود خود هستند و نمی توان به آنها اعتماد کرد.
از لحاظ قانونی هر دندانپزشکی که گواهینامه کاشت ایمپلنت دندان را گرفته باشد می تواند در مطب خود ایمپلنت های دندانی را بکارد. اما توصیه همه دندان پزشکان به بیماران این است که بهترین دکتر ایمپلنت، جراح فک و دهان و ایمپلنتولوژیست است. چون آنها آموزش لازم را در خصوص جراحی دیده اند و می توانند کاشت پایه ایمپلنت در استخوان فک و همچنین پیوند استخوان را در صورت نیاز با کیفیت بالا انجام دهند.

چطور بهترین دکتر ایمپلنت را از میان جراحان فک و دهان تشخیص دهید؟

جراحان فک و دهان و پریودنتیست ها تنها متخصصینی هستند که توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا یا ADA جهت کاشت ایمپلنت مورد تایید هستند. این متخصصین در دوره آموزشی خود برنامه های آموزشی مربوط به جراحی لثه و استخوان فک و نحوه کاشت ایمپلنت را می گذرانند. جراحان فک و دهان چهار سال بیشتر از دندان پزشکان عمومی درس می خوانند و چون در بیمارستان ها خدمات جراحی و کاشت ایمپلنت را تحت آموزش برای بیماران ارائه می‌دهند و نحوه بیهوشی موضعی و بیهوشی کامل را نیز فرا می گیرند؛ متخصصینی هستند که می توان با آنها اعتماد کرد.
پریودنتیست ها نیز بهترین دکتر ایمپلنت هستند ؛چون حدود ۳ سال برای جراحی آموزش می بینند و تجربه و تبحر آنها از دندان پزشکان عمومی برای کاشت ایمپلنت بیشتر است. آموزش‌هایی که آنها طی دوره رزیدنتی می بیند شامل بیهوشی، جراحی، تشخیص و درمان مشکلات پس از جراحی و بسیاری موارد دیگر می شود که از بیمارانی که به بیمارستان ها مراجعه می کنند؛ یاد می گیرند. بهترین دکتر ایمپلنت متخصصی است که فرصت رویارویی با موارد پیچیده که ممکن است هرگز در مطب‌های خصوصی با آن مواجه نشود را داشته است. رسیدن به این میزان مهارت در دوره آموزشی، پریودنتیست ها را قادر می سازد که با هرگونه مشکلی حین عمل جراحی کاشت ایمپلنت به راحتی مواجه شده و آن را برطرف کنند. جراحان نیز به علت انجام عمل‌های جراحی متعدد روی بیماران بسیاری که روزانه به بیمارستان ها مراجعه می کنند چنین مهارتی را کسب می کنند.
در صورتیکه کاشت ایمپلنت توسط متخصص حرفه ای انجام گیرد درصد موفقیت آن بسیار بالا خواهد بود. کاشت ایمپلنت نزد جراحان دهان و دندان باتجربه، ایمن تر و راحت تر است.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

آیا دندانپزشکان عمومی نیز می توانند کاشت ایمپلنت انجام دهند؟

متاسفانه امروزه دندانپزشکانی که تخصص جراحی ندارند پس از یک دوره آموزشی جراحی فشرده حدوداً یک تا سه روزه شروع به کاشت ایمپلنت می کنند. این دوره های آموزشی اطلاعات کلی در خصوص جراحی ایمپلنت دندان به آنها می‌دهد اما نمی‌تواند آنها را برای تشخیص و درمان مشکلاتی که ممکن است حین کاشت ایمپلنت و یا بعد از آن ایجاد شود؛ آماده کند. چون کاشت ایمپلنت نیاز به عمل جراحی دارد؛ توصیه می شود که بیماران پیش از مراجعه به هر مطب دندانپزشکی که خدمات ایمپلنت دندان را ارائه می دهد؛ تحقیقات لازم را انجام دهند و از تجربه و تخصص دندانپزشکان آن مطمئن شوند.
معمولاً بیماران برای پیدا کردن بهترین دکتر ایمپلنت دچار مشکل می شوند چون نمی توانند بین تبلیغاتی که می بینند و اطلاعات واقعی تمایز قائل شوند. مخصوصاً زمانی که بازاریابان با ارائه پیام های تبلیغاتی جذاب برای مشتریان سعی در جلب توجه آنان دارند. به عنوان مثال تبلیغات بسیار زیادی در خصوص دندانپزشکان عمومی وجود دارد که آنها را به عنوان بهترین دکتر ایمپلنت که تجربه و تخصص کافی در این کار دارد معرفی می کند. اما بیماران باید به یاد داشته باشند که تبلیغ فقط برای جلب توجه ان هاست و برای تشخیص بهترین دکتر ایمپلنت باید تحقیقات بسیار زیادی انجام دهند.
 
آیا هر مطب دندانپزشکی، خدمات ایمپلنت ارائه می دهد
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان
 
برای انتخاب بهترین دکتر ایمپلنت یافتن پاسخ سوالات زیر می تواند به شما کمک کند:
چه دوره های آموزشی توسط این متخصص ایمپلنت گذرانده شده و مدت هر دوره چقدر بوده است؟
آیا در این دوره های آموزشی استانداردهای لازم برای نحوه عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان و تشخیص و درمان مشکلات پس از آن آموزش داده شده است؟
دندانپزشک دوره هایی را در خصوص مدیریت مشکلات ایمپلنت‌دندان گذرانده است؟
آیا دندانپزشک هر ساله در دوره هایی که روش های جدید و پیشرفته ایمپلنت دندان را معرفی می کند شرکت کرده است؟
چند سال است که دندانپزشک کاشت ایمپلنت را انجام می دهد و چه تعداد ایمپلنت هرساله برای بیماران می کارند؟
آیا دندانپزشک موارد مشکل و پیچیده را به جراح دهان و دندان ارجاع می دهد؟
این دندانپزشک چه تعداد عمل جراحی پیوند استخوان تا به حال انجام داده است؟

بهترین دکتر ایمپلنت دندان چه کسی است؟

اکثر دندان پزشکان، بیماران خود را به جراحان دهان و دندان جهت کاشت ایمپلنت ارجاع می دهند چون آنها آموزش‌های لازم را دیده و تجربه بیشتری در مدیریت مشکلات ایمپلنت دندان دارند. جراحان فک و دهان سال های بسیاری را تحت رزیدنتی آموزش دیده اند و در نتیجه تجربه لازم را در تمام زمینه‌های ایمپلنت‌دندان کسب کردند. به علاوه آنها هر روزه عمل جراحی را روی چندین بیمار انجام می دهند در صورتی که دندانپزشک عمومی ممکن است ماهی یک بار نیز عمل جراحی انجام ندهد. بعلاوه تجربه جراحان فک و دهان برای کاشت ایمپلنت بسیار بیشتر است.
دندانپزشکانی که تجربی کافی در عمل جراحی نداشته باشند از خطراتی که ممکن است این عمل جراحی کاشت ایمپلنت پیش بیاید مانند ایجاد عفونت، شکست پیوند استخوان و پیامدهای دیگر آگاه نیستند. در صورتی که به جراح متخصص و باتجربه برای ایمپلنت های دندانی مراجعه نکنید سلامتی خود را به خطر خواهید انداخت. هرچند ممکن است در ابتدا هزینه پایین ایمپلنت دندان توسط یک دندانپزشک عمومی بسیار پایین باشد اما مطمئنا هزینه‌ای که پس از بروز مشکلات در کاشت ایمپلنت برای ترمیم و اصلاح آن مجبورید پرداخت کنید از سرمایه اولیه که برای کاشت ایمپلنت نزد یک جراح با تجربه هزینه می‌کردید؛ بیشتر خواهد شد.
اخیراً انتخاب بهترین دکتر ایمپلنت به سبب تبلیغات متنوع و و بعضاً نادرستی که در خصوص کاشت ایمپلنت می شود؛ بسیار مشکل شده اس.ت مراکز کاشت ایمپلنت نیز بسیار زیاد شده اند و همه آنها ادعا می کنند که با جراحان و متخصصین با تجربه و حرفه ای کار می کنند. چون بعضی از آنها برای جلب مشتریان پیشنهادات ارزان قیمتی ارائه می دهند و بسیاری از آنها برای کاهش هزینه های خود با دندان پزشکان عمومی کار می‌کنند؛ برای انتخاب بهترین دکتر ایمپلنت حتماً باید کار چندین کلینیک دندانپزشکی و مرکز کاشت ایمپلنت را با هم مقایسه کنید و با انجام تحقیقات کامل یکی از آنها را انتخاب کنید. باید به خاطر داشته باشید هر مطب دندانپزشکی که خدمات ایمپلنت ارائه می‌دهد لزوما در کار خود تجربه و تبحر کافی ندارد.
جراحان فک و دهان و پریودنتیست ها معمولا متخصصین با تجربه ای هستند که دوره‌های آموزشی رزیدنتی را برای انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت گذرانده اند. آنها نه تنها در انجام عمل جراحی تبحر لازم را دارند بلکه می توانند مشکلات پس از کاشت ایمپلنت را نیز مدیریت کنند. این مسئله یکی از مهمترین نکاتی است که هنگام انتخاب بهترین دکتر ایمپلنت باید در نظر بگیرید.
  مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

متخصصین مورد تایید انجمن دندانپزشکی آمریکا

معمولاً می توان به جراحان و پریودنتیست هایی که مورد تایید انجمن دندانپزشکی آمریکا هستند؛ اعتماد کرد. البته هزاران دندانپزشک و جراح دیگر نیز وجود دارد که بدون داشتن چنین مدرکی با تبحر و تخصص کافی مشغول به کاشت ایمپلنت هستند. بهتر است برای انتخاب بهترین دکتر ایمپلنت کمی در اینترنت جستجو کنید و نظرات بیماران دیگر را در خصوص متخصصین کاشت ایمپلنت بخوانید. سپس به مطب آنها مراجعه کنید و از بیمارانی که نزد آنها ایمپلنت دندان انجام داده اند پرس و جو کنید. اگر در بین اطرافیان و نزدیکان تان فردی ایمپلنت کاشته است و از آن راضی است می توانید آدرس مطب متخصص کاشت ایمپلنت را از او بگیرید. به هر حال باید به هر روشی که می توانید اطلاعات خود را در خصوص دندانپزشک بالا ببرید و صرفاً با مشاهده تبلیغات ارزان قیمت سلامتی خود را به خطر نیندازید.

تیم پزشکی برای کاشت ایمپلنت از چه متخصصی تشکیل می شود؟

فرایند کاشت ایمپلنت توسط تیمی متشکل از جراح فک و دهان و پروستودنتیست انجام می گیرد. دندانپزشک عمومی با تجربه که دوره های کاشت ایمپلنت را گذرانده باشد؛ پریودنتیست یا ایمپلنتولوژیست نیز می‌تواند به جای جراح فک و دهان عمل کاشت پایه ایمپلنت در استخوان فک و در صورت نیاز پیوند استخوان را انجام دهد.
پروستودنتیست نیز متخصصی است که تاج دندان مصنوعی را می سازد و یا در صورت نیاز آن را اصلاح، ترمیم یا تعویض می‌کند. پروستودنتیست ها در زمینه ساخت پروتز های دندانی و جایگزین کردن دندان ها تجربه و تخصص کافی را دارند. آنها آموزش های زیادی در خصوص ساخت پروتز دندان پس از فارغ التحصیل شدن در دوره رزیدنتی دیده اند و برای مواجهه با موارد پیچیده مانند جایگزین کردن قوس کامل دندان آمادگی کامل را دارند. بسیاری از آنها در دوره‌های آموزشی پیشرفته نیز شرکت کرده اند تا بتوانند تجربه و تخصص خود را بالا ببرند و با روش های جدید ساخت پروتزهای دندانی مانند روش CAD-CAM یا دیجیتالی آشنا شوند.
برای کاشت ایمپلنت دندان معمولاً پروستودنتیست، دندانپزشک عمومی و جراح دهان و دندان با هم کار می کنند تا بیمار بتواند از خدمات ارائه شده توسط هر کدام از آنها حین عمل جراحی کاشت ایمپلنت و پس از آن بهره مند شود و بهترین نتیجه را با درصد موفقیت بالا بعد از کاشت ایمپلنت بگیرد.
تجربه نشان داده است درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندان توسط پزشکانی که چندین سال با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ بسیار بیشتر است. در این تیم‌ها پروستودنتیست یا دندان پزشک عمومی با تجربه برنامه ریزی درمان را انجام می‌دهد و جراح متخصص برای کاشت ایمپلنت به بیمار پیشنهاد می دهد که عکس اشعه x تهیه کند تا مطمئن شود برنامه ریزی درمان ارائه شده مناسب است. بنابراین پروستودنتیست و دندان پزشک عمومی می توانند به عنوان یک تیم ایده آل با یک متخصص جراح فک و دهان کار کنند و همراه با هم به بیمارانی که نیاز به کاشت ایمپلنت دارند کمک کنند. همچنین پس از کاشت ایمپلنت، پروستودنتیست پروتز دندان را آماده کرده و دندانپزشک عمومی نیز می تواند در بلند مدت مشکلات مربوط به مراقبت از ایمپلنت دندان و تاج دندان مصنوعی را برطرف کند.
برخی از جراحان فک و دهان نیز عمل جراحی و ساخت پروتز دندان مصنوعی را همزمان با هم انجام می‌دهند که به آنها ایمپلنتولوژیست میگویند. برخی از آنها دوره های آموزشی مختلفی برای کاشت ایمپلنت و ساخت پروتز دندان گذرانده اند و بسیاری از ایمپلنتوژیست ها جز بهترین دکتر ایمپلنت هستند که می توان با خیال راحت جهت کاشت ایمپلنت و سوار کردن پروتز دندان مصنوعی به آنها مراجعه کرد. اما آمارها نشان می دهد درصد موفقیت کاشت ایمپلنت برای بیمارانی که  توسط یک تیم متخصص درمان شده‌اند بسیار بالاتر از بیمارانی است که به یک ایمپلنتولوژیست مراجعه کرده اند.
متاسفانه امروزه دندانپزشکان عمومی با گذراندن یک دوره جراحی سه روزه و آشنایی با عمل جراحی کاشت ایمپلنت؛ اقدام به کاشت ایمپلنت های دندانی در مطب خود می کنند. به همین علت است که هر مطب دندانپزشکی که خدمات ایمپلنت دندان ارائه می دهد؛ قابل اطمینان نیست. چون این دندان پزشکان عمومی که بدون داشتن تجربه کافی اقدام به عمل جراحی بیماران می‌کنند توانایی لازم در مدیریت مشکلات ایمپلنت دندان را ندارد.
برخی از ایمپلنتولوژیست ها نیز در تبلیغات خود اشاره می‌کنند که تبحر و تخصص کافی در زمینه ایمپلنتولوژی دارند اما بیماران باید در این خصوص تحقیقات لازم و انجام دهند و مطمئن شوند جراح فک و دهان و پروستودنتیست می تواند بهترین خدمات کاشت ایمپلنت را به آنها ارائه دهد.
مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

مشاوره رایگان دندانپزشکی

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

ابوالفضل شفق

ایاپزشک تجربی میتواند ایمپلنت کند. تخلف نیست

دکتر شهاب محمدی

خیر نمی تواند انجام دهد

مسعود

سلام آقای دکتر شما دکترای عمومی دندانپزشکی دارید؟ یا تخصص خوندین؟

مریم شمس

پول داشته باشی مشکل حله

مظفرمحمدی

سلام بنده تمام دندانهام کامل ایمپلنت انجام‌ دادم‌ پیش پذشک عموی الان اذیتم میکند سوالم اینه آیا پذشک عموی میتواند ایمپلنت انجام بده لطفان راهنمایی فرماید

دکتر شهاب محمدی

سلام بله اگه تجربه اش رو داشته باشه میتونن