02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

فرایند لمینت دندان در چند جلسه انجام می شود و هر جلسه چقدر طول می کشد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/20

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

افرادی که با معنی کلمه ونیر آشنا هستند می دانند که ونیر های دندانی می توانند لبخندی یک دست را به افراد هدیه دهند. اما اگر دقیقا مطمئن نیستید که ونیر های دندانی چگونه روی دندان ها نصب می شوند و فرایند نصب آنها چقدر زمان می برد؛ نگران نباشید در ادامه آنچه که باید در خصوص نصب ونیرهای لمینیت سرامیکی و مدت زمان نصب آنها بدانید را برای شما آماده کرده ایم:

مراحل طراحی و نصب ونیر لمینیت سرامیکی

1- آماده سازی لثه و تهیه قالب
لمینت سرامیکی از جنس پرسلین ساخته می شود. البته پلاستیک اکریلیک یا مواد پرکننده دندان که رنگ آنها مطابق با دندان های مجاور باشد نیز ممکن است برای ساخت ونیر های آزمایشی مورد نیاز باشد. پیش از شروع فرایند طراحی لمینت های سرامیکی، دندانپزشک ونیر های آزمایشی را روی دندان های شما امتحان می کنند تا بتواند ظاهر تقریبی ونیر های اصلی را پس از نصب تشخیص دهند. اگر ارتفاع لثه های دندانها جلو آرواره یکسان ‌نباشد دندانپزشک می تواند آنها را پیش از طراحی ونیر های دندانی تراز کند.
بعد از این که لثه ها تراز شدند دندان ها با یکدیگر منطبق می شوند. این فرایند برای نصب ونیر های دندانی بسیار مهم است. چون تقریباً سه چهارم دندانهای فرد هنگام لبخند زدن دیده می شود و لثه ها باید بالای دندان ها قرار داشته باشند. تراز کردن کنتور لثه زیبایی لبخند شما را چند برابر خواهد کرد.
همانطور که پیش از این توضیح داده شد؛ دندانپزشک می تواند ونیر های دندانی آزمایشی را روی دندان ها قرار دهد تا به شما نشان دهد که لبخند جدیدتان به چه شکل خواهد بود. البته شما نمی توانید با این دندان های اکریلیک که روی دندان های تان نصب شده‌اند؛ مطب را ترک کنید. بلکه می توانید با این دندان های آزمایشی عکس‌ بگیرید تا بتوانید آن را با خانواده یا دوستانتان به اشتراک بگذارید.
 علاوه بر این دندانپزشک یک مدل واقعی از دندانهای شما تهیه می کند تا بتواند ونیر های لمینت سرامیکی را طبق مدلی که با موم یا تکنولوژی دیجیتالی CAD/CAM تهیه کرده؛ طراحی کند و بسازد. البته این قالب نیز روش دیگری برای پیش نمایش دندان های شماست که پس از نصب ونیر های دندانی به چه شکل خواهند بود.
 
 
فرآیند لمینت
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان
 

2- آماده سازی دندان

در صورتی که بخواهید از ونیر های لمینت سرامیکی استفاده کنید؛ دندان پزشک باید بخشی از مینای دندان شما را بتراشد. دندانپزشکان حرفه ای معمولاً این تراشیدن را با استفاده از از دریل دندانی انجام می دهند. میزان تراشیدن مینای دندان به نوع لمینت پرسلین که می خواهید استفاده کنید؛ بستگی دارد و هدف اصلی دندان پزشک برداشتن مینای دندان تا کمترین میزان ممکن است.
3- ساخت لمینیت در لابراتوار دندان
به محض این که تراشیدن مینای دندان تمام شد و دندان ها آماده شدند؛ قالبی از آنها تهیه می شود. این قالب به لابراتوار دندان که در آن تکنسین ها ونیر های لمینت سرامیکی را از روی این قالب می سازند؛ فرستاده می شود. این فرآیند معمولاً یک یا دو هفته طول می کشد. در این مدت شما از ونیرهای موقتی استفاده می کنید. ونیر های موقتی دقیقا روی دندان‌های شما سیمان شده و می توانید فعالیت های روزمره خود را بدون هیچ مشکلی با آنها انجام دهید.
معمولا از این روش درمانی زمانی استفاده می شود که مینای دندان شما پس از تراشیده شدن به سرما یا گرما حساس شده باشد و یا هنگام جویدن و گاز زدن احساس درد کنید. در این شرایط لمینیت های موقتی روی دندانهای شما نصب می شوند.
اگر دندانپزشک از تکنولوژی CAD/CAM در مطب خود برای طراحی و ساخت لمینت سرامیکی استفاده کند؛ لمینت های سرامیکی دائمی و اصلی می تواند طی یک جلسه ساخته شده و روی دندانهای شما نصب شود. این نوع درمان دندانپزشکی زیبایی نیاز به نصب لمینت سرامیکی موقتی ندارد و چون زمان کمتری از بیماران می برد؛ معمولاً بیماران رضایت بیشتری از این روش دارند. اما هزینه آن نیز کمی نسبت به روش سنتی بالاتر است.
 حدود دو هفته بعد، پیش از اینکه مرحله نهایی طراحی و ساخت ونیرهای دندانی دائمی تکمیل شود؛ به مطب دندانپزشک مراجعه می کنید. این مرحله برای ایجاد عملکرد صحیح و ظاهر مناسب لمینت های سرامیکی نهایی بسیار مهم است. زمانی که به مطب پزشک مراجعه کنید؛ قالبی از ونیر های موقتی به لابراتوار فرستاده می شود تا تصویر سه بعدی از اینکه و نیر های دندانی روی دندانهای شما به چه شکل خواهند بود؛ تهیه شود.
4- مرحله نهایی نصب لمینیت های سرامیکی
بعد از اینکه لابراتوار کار ساخت لمینت ها را به پایان رساند؛ دندانپزشکان ونیر ها را به دندانهای شما پیوند می زند. این فرایند نیاز به چسباندن ونیرهای لمینت سرامیکی روی دندان های جلویی شما دارد. دندانپزشک سپس ونیر های لمینت سرامیکی را به دندانها سیمان می کند تا فضاهای خالی بین ونیر و دندان پر شوند و ونیرها به طور کامل به دندان ها بچسبند.
5- پیوند زدن
زمانی که لمینت ونیر ها آماده شد دندان پزشک از شما می خواهد که مجدداً برای نصب آنها به مطب مراجعه کنید. پیش از نصب لمینت سرامیکی و سیمان کردن آنها در دندانپزشکی ابتدا سازگار بودن ظاهر و رنگ آنها را بررسی می‌کند چون ممکن است لازم باشد تا آنها ‌ها کمی تغییر یابند.
اگر رنگ ونیر ها نیاز به تغییر داشته باشد دندانپزشک از سایه سیمان مناسب استفاده خواهد کرد و سپس لمینت ها پس از پاکسازی، پولیشینگ و اچینگ به دندان ها پیوند می خورند. با انجام فرآیند اچینگ دندانپزشک مطمئن می شود که پیوند بین دندانها و لمینت ها استحکام کافی را دارد. بعد از این مرحله نوع خاصی از سیمان روی ونیر ها پیش از اینکه روی دندان نصب شود؛ به کار میرود.
زمانی که دندانپزشک مطمئن شد ونیر در محل مناسب قرار گرفته نوع خاصی نور لیزر را استفاده می‌کند که سیمان ها را فعال کرده و آنها را سفت میکند.
در نهایت سیمان اضافی برداشته شده و دندان پزشک دندان شما را بررسی می کند و اصلاحات لازم را انجام می‌دهد.
6- پس از نصب
لمینت های سرامیکی مزایای بسیاری دارند . یکی از این مزایا، این است که نیاز به مراقبت خاصی ندارند و مراقبت از آنها همانطور که دندان طبیعی خود را مسواک میزدید و نخ دندان کی می کشیدید؛ کفایت می‌کند. اما اگر لمینت های شما از جنس پرسلین باشند باید از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که سایر دندان های شما را زرد میکنند؛ خودداری کنید. چون لمینت های سرامیکی نسبت به رنگ پذیری مقاومند و در شرایطی که سایر دندان های شما تغییر رنگ دهند با آن ها مطابقت نخواهند داشت.
دوام و طول عمر لمینت های سرامیکی حدود ۲۰ سال است. اما در صورتی که دندان‌ها، لثه یا ساختار فک شما تغییر کند؛ روی این ونیر های دندانی تاثیر خواهد گذاشت و ممکن است برخی از آنها بیفتند. البته می توان آنها را مجدداً روی دندانها نصب کر.د اما اگر وانیر های دندانی لب پر شوند یا بشکنند باید آنها را جایگزین کرد.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

روش نصب غیر مستقیم لمینت های سرامیکی

احتمالاً هنگام مراجعه به مطب دندانپزشک، اصطلاح روش نصب غیرمستقیم ونیر دندان را زیاد شنیده اید. اگر می خواهید بدانید که ونیرهای غیرمستقیم چگونه نصب می شوند؛ بهتر است ادامه مطلب را دنبال کنید.
ونیر ها در دو نوع مستقیم و غیر مستقیم روی دندان ها نصب می شوند. نصب ونیر های دندانی مستقیم بسیار زمان‌بر است و فرآیند پیچیده ای است که توسط دندانپزشک در مطب تکمیل می‌شود. به همین علت اکثر دندانپزشکان روش ونیرهای دندانی غیرمستقیم را ترجیح می‌دهند. این نوع ونیر های دندانی که می‌توانند از جنس پرسلین یا کامپوزیت دندان باشند؛ در لابراتوار دندان تهیه شده و سپس روی دندانهای بیمار نصب می شوند.
معمولاً دو جلسه درمانی برای تکمیل نصب لمینت غیر مستقیم مورد نیاز است. اما چون بیشتر کار ساخت ونیر لمینت یا کامپوزیت ونیر در لابراتوار دندان انجام می گیرد؛ زمانی که در مطب دندانپزشکی صرف می‌شود؛ کوتاه است و برای هر جلسه کمتر از یک ساعت زمان می برد.
ونیرهای پرسلین با روش غیر مستقیم روی دندانهای بیمار نصب می شوند. این روش نیاز به دو جلسه مراجعه به دندانپزشک طی دو هفته دارد. در جلسه اول مشاوره اولیه انجام گرفته و برنامه ریزی برای نصب ونیرهای دندانی تعیین می شود. نظر بیمار در خصوص رنگ و نوع ونیر های دندانی که نیاز دارد ؛. پرسیده می‌شود و در همین جلسه دندان‌های بیمار شکل داده شده و برای نصب لمینت های سرامیکی آماده می‌شود قالبی از دندان‌ها گرفته شده و نیروهای موقتی روی دندان نصب می‌شود.
در جلسه دوم ونیر های لمینت سرامیکی دائمی که در لابراتوار آماده شده در مطب پزشک اماده نصب می‌شود. بیش از اینکه لمینت سرامیکی روی دندانهای بیمار نصب شود؛ بیمار فرصت دارد تا در مورد تغییرات کوچکی از لحاظ رنگ یا شکل روی آنها نظر بدهد.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

لمینت های سرامیکی چگونه به با استفاده از تکنولوژی CAD/CAM روی دندان ها نصب می شوند؟

نصب لمینت های سرامیکی با تکنولوژی CAD/CAM می تواند حتی طی یک جلسه مراجعه به مطب دندانپزشک انجام گیرد. اما معمولا دندانپزشکان طی جلسه اول شرایط دهان و دندان بیمار را ارزیابی کرده و مشخص می کند که آیا شما کاندید مناسبی برای این روش درمانی هستید یا خیر. اگر ونیر لمینت سرامیکی برای شرایط شما مناسب باشد احتمالا به شما توضیح می دهد که روند درمان چگونه خواهد بود و نتیجه ای که پس از نصب ونیرهای لمینت سرامیکی به دست خواهد آمد؛ چگونه است. سپس دندانپزشک دندان های شما را بررسی کرده و توضیحاتی در خصوص این که چه انتظاری باید پس از نصب لمینت ها داشته باشید و چه محدودیت هایی خواهید داشت به شما می دهد. درصورتیکه با روش نصب لمینت سرامیکی موافقت کنید احتمالا پزشک قالب هایی را از دندان های شما تهیه کرده و عکس اشعه ایکس نیز میگیرد. سپس وقت دیگری برای شما تعیین می شود تا برای نصب لمینیت های سرامیکی مراجعه کنید.
در جلسه بعدی دندان یا دندان های شما برای نصب ونیر های دندانی آماده سازی می شود. در این روش حدود نیم میلیمتر از مینای دندان که برابر با ضخامت ونیر های دندانی است؛ تراشیده می‌شود.
احتمالاً برای این کار دندانپزشک از بی‌حسی موضعی در محلی که می‌خواهد های لمینت را نصب کند؛ استفاده می‌کند. سپس مدلی از دندان‌هایی که آماده شده تهیه می شود. اگر دندانپزشک در مطب خود اسکنر و پرینتر CAD/CAM را نداشته باشد؛ این مدل به لابراتوار ارسال می‌شود تا و نیروهای دندانی ساخته شود. این فرایند حدود یک تا دو هفته زمان می‌برد در برخی موارد ممکن است نیاز باشد که از ونیر های موقتی استفاده کنید.
اما برخی دندانپزشکان به لابراتوار با تجهیزات CAD/CAM داخل مطب مجهز هستند و تکنسین هایی به آنها کمک می کنند که با استفاده از تکنولوژی CAD/CAM ونیر های دندانی را طی یک جلسه طراحی کنند و بسازند. برخی از لابراتوارها نیز به تکنولوژی CAD/CAM مجهز شده‌اند تا ونیرهای دندانی را با ظاهر بهتر و در زمان کوتاه تری طراحی کنند و بسازند. در صورتیکه مطب دندانپزشک یا کلینیک دندان به تکنولوژی CAD/CAM مجهز باشد ونیرهای لمینیت سرامیکی در همان جلسه ای که برای آماده سازی دندان های تان مراجعه کرده‌اید تهیه شده بر روی دندانهای شما نصب می شود.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

ریکاوری و مراقبت های پس از نصب لمینت ونیر

ونیر ها بسیار با دوام اند و نتایج مطالعات نشان داده که بیش از ۱۰ سال بدون نیاز به جایگزین کردن یا تعویض روی دندانهای بیمار باقی می مانند. اما این میزان دوام و طول عمر نیاز به مراقبت های مناسب دارد. برای این که دوام و طول عمر لمینت های سرامیکی را افزایش دهید باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان های شما را بررسی کرده و آنها را تمیز کند. همچنین سلامت دندان های زیر لمینت ها را بررسی کند و در صورتی که دچار پوسیدگی شده باشند آنها را درمان نماید.
مراقبت های بعد از نصب لمینت سرامیکی بسیار مهم است. در صورتیکه ونیر پرسلین ترک بردارد و یا بشکند نمی‌توان آنها را تعمیر کرد؛ بنابراین مجبور می شوید هزینه بیشتر و زمان بیشتری صرف کنید تا لمینت های آسیب دیده را جایگزین کنید.
برای کاهش ریسک آسیب دیدن لمینت های سرامیکی بهتر است از جویدن و گاز زدن چیزهای سفت مانند ناخن ها یا در بطری و همچنین پاره کردن بسته های پلاستیکی و غیره با لمینت های خود، خودداری کنید. دندانپزشک احتمالاً از شما می خواهد که غذاهای بسیار سفت مانند پوست آجیل‌ها که ممکن است به لمینت های سرامیکی آسیب برساند را با دندان های خود نشکنید.
مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور معمول و اطمینان از اینکه از خمیر دندان بدون سایش استفاده کنید؛ بسیار مهم است. البته ونیر ها در مقابل سایش مقاوم اند و خطر رنگ پذیری آن ها از غذاها یا نوشیدنی ها پس از نصب کامل تقریباً وجود ندارد. اما معمولاً توصیه می شود که پس از مصرف خوراکی های حاوی رنگ مانند چای یا قهوه دندان‌های خود را بلافاصله مسواک بزنید تا سایر دندان های شما تغییر رنگ ندهند و لبخند زیبای شما حفظ شود.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

عبدالهی

آیا میشه هنگام انجام لیمینت جای خالی یه دندان رو با لمینت پر کرد ؟

حامد

من نگران میزان تراش دندانها در لمینت هستم جون دندانهایم چسبیده به هم هستن

دکتر شهاب محمدی

سلام میزان تراش رو با دکترتون در میون بذارید میشه خیلی کم تراشید

مریم

چقد هزینه میبره

دکتر شهاب محمدی

سلام برای اطلاع از قیمت لمینت ها با مطب تماس بگیرید

چقد هزینه میبره ؟؟

چقد هزینه میبره

دکتر شهاب محمدی

سلام برای اطلاع از قیمت لمینت ها با مطب تماس بگیرید

زهرا

ازصفرتا صدکار چندروزطول میکشد

دکتر شهاب محمدی

سلام حدودا 1ماه.

عرفان خان

بسیار مفید و کامل و عالی و جالب به امید روزی که هیچ ایرانی مشکل دندان نداشته باشد و همگی از لمینت های مقاوم استفاده کنیم

مری

سلام.ایا دندانها زیرین لمینت خراب میشوند .من نگران میزان تراش هستم.همکاری که مورد تاییدتون و در مشهد معرفی کنید.با تشکر