02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

درصد موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/20

بروزرسانی شده در: 1403/01/03

درصد موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟ درصد موفقیت ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت. از جمله این عوامل می توان به تراکم استخوان، مراحل انجام ایمپلنت، رژیم غذایی، بهداشت دهان و دندان اشاره کرد. ایمپلنت دندان با موفقیت 98 درصدی توانسته جز خدمات منحصر به فرد در دندانپزشکی و کلینیک های دندانپزشکی خود را معرفی نماید.
موفقیت کاشت ایمپلنت دندان به معنای درصد ایمپلنت دندانی است که با موفقیت به طور دائم با استخوان فک بیمار جوش خورده اند. هرچند نمی‌توان یک درصد مشخص و قطعی برای آن تعیین کرد اما فاکتورهای مختلفی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان نرخ موفقیت کاشت ایمپلنت دندان را تعیین نمود.

1-  سیگار کشیدن

سیگار کشیدن عاملی است که تاثیر قابل توجهی روی فرایند بهبود محل کاشت ایمپلنت و کاهش نرخ موفقیت آن دارد. اگر فرد سیگاری هستید و تصمیم گرفته اید ایمپلنت دندان بکارید بهترین پیشنهاد ما به شما این است که به مدت شش ماه قبل از انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت از کشیدن سیگار خودداری کنید تا نتیجه دائمی آن را با موفقیت کامل ببینید.

2-  تراکم استخوان

استخوان های سالم یکی از شاخص های موفقیت عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان هستند. اگر مشخص شود که تراکم استخوان کافی ندارید که از ایمپلنت دندان حمایت کند؛ عمل های جراحی مختلفی برای افزایش تراکم یا ارتفاع توده استخوان فک در محلی که ایمپلنت باید کاشته شود برای شما انجام خواهد گرفت که می تواند به شما کمک کند تا درصد موفقیت کاشت پایه ایمپلنت در استخوان فک خود را افزایش دهید.

3- مراحل انجام ایمپلنت

مراحل انجام عمل جراحی ایمپلنت فاکتور کلیدی دیگری است که روی درصد موفقیت آن تاثیر می گذارد. مطالعات اخیر نشان می دهد که کاشت ایمپلنت دندان به صورت استاندارد و مرحله ای درصد موفقیت بیشتری نسبت به ایمپلنت فوری دارد.
درصد موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟
البته این ریسک فاکتور برای همه افراد یکسان نیست. زمانی که روش کاشت ایمپلنت را انتخاب می‌کنید دندانپزشک تمام شرایط دهان و دندان شما را برای تعیین نحوه درمان می سنجد و مناسبترین و بادوام ترین روش را به شما پیشنهاد می دهد.

4- رژیم غذایی

رژیم غذایی بعد از عمل جراحی ایمپلنت نقش مهمی در فرآیند اسئواینتگریشن ایفا می کند. معمولاً به بیماران توصیه می شود که پس از کاشت ایمپلنت دندان از غذاهای نرم استفاده کنند و از جویدن غذا های سفت در ناحیه عمل جراحی به مدت سه ماه خودداری کنند. مصرف غذاهای سالم که در آن ها تعادل انواع ویتامین ها، کلسیم، آهن و غیره رعایت شده باشد به بهبود هرچه سریعتر ناحیه جراحی شده کمک خواهد کرد و در نتیجه درصد موفقیت کاشت ایمپلنت افزایش خواهد یافت.

5- بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان بخشی از مهمترین مراقبت های بعد از عمل جراحی ایمپلنت است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه به طور منظم موجب کاهش احتمال ایجاد عفونت و در نتیجه کاهش احتمال شکست کاشت ایمپلنت خواهد شد.

درصد موفقیت کاشت ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی جزو یکی از موفق ترین روش های دندانپزشکی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته هستند. مطالعات نشان می دهد موفقیت کاشت ایمپلنت طی 5 سال بیش از 98 درصد برای ایمپلنت های کاشته شده در فک پایین و بیش از 95 درصد برای ایمپلنت های فک بالا است. نرخ موفقیت برای ایمپلنت  های کاشته شده در فک بالا تا حدودی کمتر است چون تراکم استخوان در فک بالا کمتر از فک پایین است که موجب می‌شود کاشت ایمپلنت برای جراح فک و دهان مشکل تر باشد و فرآیند اسئواینتگریشن یا جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک نیز در فک بالا سخت تر انجام می گیرد.
درصد موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟

روش کاشت ایمپلنت ممکن است به چه دلیل با شکست مواجه می شود؟

چه کارهایی ایمپلنت دندان را با شکست مواجه خواهد کرد؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

محل نامناسب قرارگیری ایمپلنت

اگر کاشت ایمپلنت به طور ایده‌آل انجام نگیرد؛ فرایند جوش خوردن آن با استخوان فک نیز به درستی انجام نخواهد گرفت و در نهایت پایه ایمپلنت لق شده و می افتد. 

شکستن ایمپلنت ها

ایمپلنت ها گاهی اوقات ممکن است بشکنند یا ترک بردارند که در اثر وارد آمدن فشار بیش از حد یا بارگذاری نادرست تاج دندان مصنوعی روی آن هاست.

عفونت

در صورتی که اطراف پایه ایمپلنت عفونت یا التهاب در لثه یا استخوان مشاهده شود کاشت ایمپلنت با شکست مواجه خواهد شد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن توانایی بدن را برای بهبود جراحت ها کاهش داده و جریان خون لازم را به محلی که زخم شده نمی رساند. به همین علت فرایند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک به سختی انجام می شود.
بهداشت دهان و دندان ضعیف: اگر بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود بیماری Pre-implantities یا التهاب لثه اطراف ایمپلنت های دندانی مشاهده خواهد شد که تقریباً با ایجاد بیماری های لثه اطراف دندان طبیعی مشابه هست. در صورتی که این بیماری پیشرفت کند پایه ایمپلنت لق شده و باید از جای خود خارج شود.
اکثر این فاکتورها در اثر رفتارهای نادرست بیمار مانند سیگار کشیدن یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بوجود می‌آید. تجربه جراحان فک و دهان و ایمپلنتولوژیست ها نشان می دهد که مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت نقش بسزایی در افزایش درصد موفقیت آنها ایفا می‌کند.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

نقش ایمپلنتولوژیست در افزایش درصد موفقیت کاشت ایمپلنت

تجربه و تخصص دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست را نباید در افزایش درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندان نادیده بگیرید. در صورتیکه کاشت ایمپلنت را نزد ایمپلنتولوژیست متبحر و حرفه ای انجام دهید تقریبا می توانید از موفقیت آمیز بودن آن مطمئن باشید.
زمانی که برای پیدا کردن بهترین دندانپزشک ایمپلنت دندان جستجو می کنید باید بتوانید به سوالات زیر در خصوص آن دندانپزشک پاسخ دهید:
آیا این دندانپزشک تخصص و گواهینامه لازم برای کاشت ایمپلنت را دارد؟
از چه دانشگاهی فارغ التحصیل شده و کاشت ایمپلنت را طی چه دوره ای آموزش دیده است؟
توجه داشته باشید که برخی سمینارها با ارائه اطلاعات جزئی مدرک تحصیلی کاشت ایمپلنت را به دندانپزشکان می دهند اما چطور دندانپزشکان فقط طی یک همایش ساده می‌توانند عمل پیچیده کاشت ایمپلنت را با تبحر و تجربه کافی انجام دهند؟ در صورتی که دندان پزشکی که سایر درمان های دندانی را برای شما انجام می دهد تخصص لازم برای کاشت ایمپلنت را ندارد؛ بهتر است از خود او سوال کنید که آیا فرد با صلاحیتی را برای کاشت ایمپلنت  میشناسد یا خیر.
زمانی که به مطب دندانپزشک یا کلینیک دندانپزشکی مراجعه کردید از او بپرسید که آیا از تکنولوژی های پیشرفته مانند تکنولوژی راهنمای کاشت ایمپلنت  Cone Beam CT استفاده میکند یا خیر؟
در صورتی که دندانپزشک سایت معتبری دارد میتوانید نظر سایر بیماران را در خصوص او بخوانید و اگر تعداد نظرات مثبت بسیار زیاد است می توانید به دندانپزشک اعتماد کنی.د البته بهتر است تحقیقی نیز در خصوص نظرات منفی انجام دهید و ببینید بیماران از چه مواردی شکایت داشتند.
در صورتی که پاسخ تمام سوالات بالا را داشتید می توانید تصمیم بگیرید که کدام دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست می تواند با درصد موفقیت بالا ایمپلنت دندان بکارد.
درصد موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

مقایسه درصد موفقیت ایمپلنت دندان با بریج

ایمپلنت های دندانی با هدف دوام و طول عمر طولانی طراحی شده اند. در حقیقت درمان با ایمپلنت، گزینه مناسبی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته با درصد موفقیت بسیار بالا است. مطالعات کلینیکی طی ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته نشان می دهد که درمان با ایمپلنت دندان موفقیت بالایی بیش از ۹۵ درصد رشد داشته است.
درحالی که طول عمر بریج های دندانی طبق بیانیه سازمان دندانپزشکی آمریکا کمی بیش از ۱۰ سال است که نشان دهنده ساختار ضعیف دندان‌های پایه به عنوان حمایت کننده بریج ها می باشد؛ طول عمر و دوام ایمپلنت های دندانی  گاهی به ۲۰ سال و بیشتر نیز می رسد. دندانهایی که به عنوان پایه بریج به کار برده می شوند در معرض خطر پوسیدگی و شکستگی بیشتری قرار دارند. دندانهای مصنوعی نیز معمولاً بین ۳ تا ۵ سال عمر میکنند و در طول این زمان به طور مداوم باید ترمیم شوند. چون استخوان زیر آنها شروع به تحلیل رفتن و کاهش یافتن می نماید.

نتایج مطالعات مستند

مطالعات مختلفی در مقالات علمی نشان داده اند که ایمپلنت های دندانی در بازه زمانی ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته بسته به شرایطی مانند سلامت عمومی بیمار ،کیفیت و کمیت استخوان فک موجود، تعداد دندان های جایگزین شده و نوع دندانی که به جای آن ایمپلنت کاشته شده است؛ درصد موفقیتی حدود ۹۵ تا ۹۸ درصد داشته اند.
در مطالعات دیگری نرخ موفقیت بریج ها نسبت به تاج های دندانی مقایسه شده که به وضوح نشان میدهد ایمپلنت دندان که تاج مصنوعی روی آن سوار شده درصد موفقیت بسیار بیشتری داشته است. این مطالعات همچنین نشان می دهد که حتی اگر دندان از دست رفته نیاز به تاج داشته باشد؛ سوار کردن تاج دندان مصنوعی روی ایمپلنت در بلند مدت دوام و طول عمر بیشتری نسبت به بریج بر پایه دندان های طبیعی دارد.
همچنین نتایج مطالعات  نشان داده است که بر خلاف ایمپلنت های دندانی، درصد موفقیت بریج ها در طول زمان کاهش می یابد. عوامل دیگری مانند وجود پوسیدگی در دندان های مجاور پیش از بریج کردن یا استفاده از روش بریج  برای بیش از یک دندان از دست رفته و یا به کار بردن بریج برای یکی از دندانهای کرسی که جای خالی آن بسیار وسیع است نیز می‌تواند دوام و طول عمر بریج ها و درصد موفقیت آنها را کاهش دهد.
درصد موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

چه عواملی روی کاهش درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندان موثر است؟

درصد موفقیت ایمپلنت های دندانی در طول زمان کاهش نمی یابد اما ممکن است مشکلاتی در کوتاه مدت یا بلند مدت برای ایمپلنت ها ایجاد شود که معمولاً قابل حل است و دندانپزشک در صورتی که به درستی و در زمان مناسب مشکلات را تشخیص دهد می‌تواند آنها را درمان کرده و از شکست روش ایمپلنت جلوگیری کند.

1- بیماری لثه

داشتن لثه سالم یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار روی موفقیت آمیز بودن عمل جراحی ایمپلنت است به طوریکه نمی‌توان کاشت ایمپلنت را در صورت وجود بیماری لثه فعال انجام داد.
بیماری لثه عفونتی است که می‌تواند لثه ها و استخوان فک را تخریب کند. عفونت درمان نشده به تدریج توسعه پیدا کرده و اطراف ایمپلنت را فرا گرفته و موجب شکست آن شود.

2- مصرف داروهای خاص

 شکست روش کاشت ایمپلنت در صورتی که به بیماری سیستم ایمنی یا بیماری های دیگر مانند آرتریت روماتوئید یا دیابت مبتلا باشید محتمل است چون این بیماری ها روند بهبود زخم ها را کند می کند. درمان نشدن محل جراحی ایمپلنت و یا کند شدن اسئواینتگریشن موجب می‌شود ایمپلنت های دندانی به خوبی با استخوان فک جوش نخورده و در نتیجه احتمال شکست آنها افزایش یابد.
استفاده از داروهای خاص نیز می‌تواند منجر به شکست ایمپلنت‌ دندان شود. بنابراین در صورتی که داروهای خاصی استفاده می کنید بهتر است پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت دندان با جراح خود مشورت کنید.
در سال ۲۰۱۶ دانشگاه مک گیل تحقیقاتی در خصوص داروهای ضربان قلب روی ایمپلنت دندان انجام داد و نشان داد که این داروها موجب کاهش رشد استخوان جدید و در نتیجه عدم جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک می شوند. همچنین نتایج تحقیقاتی در دانشگاه بوفالو نیز نتایج مشابهی را در خصوص داروهای ضد افسردگی نشان داد.

3- جراح بی تجربه

تمام جراحان تبحر و مهارت یکسانی در کاشت ایمپلنت ندارند. بنابراین در صورتیکه به جراحان بی تجربه و غیر متخصص مراجعه کنید؛ احتمال شکست ایمپلنت افزایش خواهد یافت.
یک جراح بی تجربه نمی داند که چطور ایمپلنت های دندان را در محل مناسبی در استخوان فک بکارد تا تاج دندان مصنوعی را حمایت کند و فشار اضافه به پایه ایمپلنت وارد نشده و موجب شکست آنها نشود.
اما  کار کردن با یک جراح متبحر که بتواند ایمپلنت را در محل مناسب در استخوان فک بکارد؛ از آسیب رساندن به بافت های لثه جلوگیری کرده و احتمال موفقیت ایمپلنت دندان را افزایش می دهد.
دندانپزشکانی که تجربه کافی در کاشت ایمپلنت دارند معمولاً از تست هایی مانند اشعه ایکس استفاده می کنند تا سلامت لثه ها و استخوان فک شما را بسنجند.
آنها هم چنین سوالاتی در خصوص سابقه درمان و داروهایی که مصرف می کنید؛ می پرسند. در صورتی که اطلاعات جراح در این خصوص کامل نباشد؛ ممکن است کاشت ایمپلنت را برای افرادی که کاندید مناسبی برای انجام آن نیستند؛ انجام دهد. در این شرایط کاشت ایمپلنت مناسب نخواهد بود و فشار بیش از حدی به پایه وارد خواهد شد. در نتیجه باکتری های بی هوازی موجب ایجاد عفونت و آبسه اطراف پایه ایمپلنت خواهند گردید. که در نهایت عمل کاشت ایمپلنت با شکست مواجه خواهد شد.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!