02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بدن ما به تیتانیوم (که در پایه ایمپلنت دندان قرار دارد) حساسیت ندارد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/20

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

تیتانیوم در حال حاضر ایمن ترین فلزی است که به عنوان ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می گیرد و کاشت آن نیز درصد موفقیتی بالاتر از ۹۵ دارد. تیتانیوم در کاربردهای درمانی و دندانپزشکی چه به صورت فلز خالص و چه به صورت آلیاژهای آن با موفقیت در بدن انسان کاشته شده و به عنوان یک فلز زیست سازگار شناخته می شود.
به علت مقاومت بالایی که تیتانیوم در برابر خوردگی در محیط های فیزیولوژیکی دارد و سازگاری آن که به عنوان یک فلز غیر فعال با ایجاد یک فیلم اکسید در بدن انسان باقی می ماند بهترین انتخابی است که می‌توان در عمل های جراحی کاشت در بدن انسان از آن استفاده کرد.
مطالعات محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد تیتانیوم ممکن است آلرژی زا باشد اما این مراجع که نشان دهنده حساسیت نسبت به تیتانیوم هستند؛ بسیار محدود است. با دقت بیشتری این موضوع در خصوص آلرژی نسبت به تیتانیوم بررسی شده و مشخص می شود آیا میتوان از ماده زیست سازگار دیگری به جای تیتانیوم استفاده کرد یا خیر.
اگر می خواهید ارتباط بین آلرژی به فلز و ایمپلنت‌های دندانی تیتانیومی را بدانید بهتر است ادامه مطلب را دنبال کنید.

آیا ممکن است که به ایمپلنت دندان تیتانیومی آلرژی داشته باشیم؟

یکی از مهمترین دلایل شکست ایمپلنت دندان می‌تواند مربوط به واکنش های آلرژیک نسبت به تیتانیوم که در پایه ایمپلنت قرار دارد؛ باشد. گزارشاتی در خصوص واکنش های حساسیت زا مانند حساسیت پوستی، اگزما، تورم، کهیر و تحلیل استخوان به‌سبب کاشت ایمپلنت دندان مشاهده شده است.
اگر مشکلی در سلامت شما بعد از اینکه ایمپلنت دندان کاشته اید به وجود آمده ممکن است نشانه آلرژی به تیتانیوم باشد. وانادیوم، آلومینیوم و فلزات دیگر که به علت بهبود خواص تیتانیوم به ایمپلنت های دندانی اضافه می شوند نیز ممکن است در بدن شما ایجاد آلرژی نسبت به فلزات کنند. اگر تصور می کنید بدنتان به فلزات حساسیت دارد بهتر است پیش از کاشت ایمپلنت تست مربوط به آلرژی نسبت به فلزات را انجام دهید.
 
تیتانیوم ایمپلنت
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان
 

علائم واکنش های آلرژیک نسبت به تیتانیوم چیست؟

واکنش آلرژیک ممکن است بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت دندان تیتانیومی با علائم و نشانه های آلرژی مانند جوش های پوستی، کهیر، خارش شدید در ناحیه فک و دهان و ضایعه های بافت نرم خود را نشان دهد.

آیا تیتانیوم مورد استفاده برای ایمپلنت های دندان ایمن است؟

تیتانیوم فلزی است که معمولاً برای استفاده و کاربردهای کاشت در بدن انسان ایمن است. اما برخی مطالعات نشان می دهد که تیتانیوم ممکن است مشکلاتی را برای سلامت عمومی بدن در ناحیه ای که کاشته شده و یا ارگان هایی که با آن فاصله دارند به خصوص زمانی که به عنوان پروتز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد؛ ایجاد کند.

آیا کاشت ایمپلنت دندان می‌تواند مشکلاتی در رشته عصبی ایجاد کند؟

ایمپلنت های دندانی ممکن است به رشته‌های عصبی آسیب برسانند. در صورتی که دندان پزشک تبحر کافی در جراحی ایمپلنت را نداشته باشد و نتواند بیمار را به خوبی پیش از کاشت ایمپلنت دندان تیتانیومی ارزیابی کند؛ خطر آسیب رسیدن به رشته های عصبی پس از کاشت پایه ایمپلنت وجود دارد.

آیا ممکن است به تیتانیوم پایه ایمپلنت دندان آلرژی داشته باشم؟

تا به حال متداول ترین فلزاتی که در بدن انسان به عنوان پروتز دندانی یا موارد ارتوپدی کاشته شده اند؛ کوبالت، کروم، فولاد ضد زنگ و تیتانیوم بوده‌اند. به طور کلی تمام ایمپلنت ها به صورت آلیاژ ساخته می‌شوند و به این معنی است که ترکیبی از چند فلز مختلف هستند. فلزات پایه شامل آهن، نیکل، روی و مس در مقادیر بالایی در این آلیاژ ها یافت می شوند. اما مقدار آنها در ایمپلنت های دندانی فلزی بسیار کم است. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مطالعاتی که تا کنون انجام گرفته نشان داده اند که واکنش های آلرژیک به فلزات پس از کاشت ایمپلنت دندان باید موضوع مهمی تلقی شود.
واکنش آلرژیک در حقیقت پاسخ سیستم ایمنی بدن، زمانی است که یک ماده خارجی را درون بدن تشخیص می‌دهد که ممکن است این ماده خارجی یک موجود زنده مانند ویروس و یا یک ماده غیر زنده مانند ایمپلنت دندان تیتانیومی باشد. پاسخ های آلرژیک ممکن است به بروز جوشهایی روی پوست محدود شود و یا حتی به مرگ نیز منجر شود. هر فرد ممکن است در هر موقعیتی و در هر جایی به چیز خاصی واکنش آلرژیک نشان دهد که این حساسیت می تواند شامل فلزاتی مانند تیتانیوم که به عنوان پایه ایمپلنت به کار می رود نیز باشد.
 کاشت ایمپلنت های دندانی یا پروتز ها و یا حتی استفاده از جواهرات فلزی و گوشی های موبایل نیز می تواند ایجاد آلرژی کند. در گذشته استفاده از نیکل، کبالت و کرومیوم بیشترین واکنش های آلرژی را در تماس با بدن انسان ایجاد می کردند. اما به صورت تجربی مشاهده شده بود که استفاده از پالادیوم و طلا تقریبا واکنشی در بدن انسان ایجاد نمی کند.
مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

کاشت ایمپلنت های دندانی تیتانیومی و ایجاد آلرژی

ایمپلنت های دندانی فلزی که در حال حاضر از تیتانیوم و آلیاژهای آن ساخته می شوند تنها راه حل برای افرادی هستند که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند و تصمیم گرفته اند آنها را به طور دائم جایگزین کنند. مهمترین خصوصیات تیتانیوم و آلیاژهای تیتانیومی این است که می توانند با استخوان فک انسان طی فرایندی که اسئواینتگریشن نامیده می شود؛ جوش بخورند به همین علت به آنها مواد زیست سازگار می گویند که می تواند به عنوان پایه برای ساپورت کردن دندان های مصنوعی و بریج ها در استخوان فک کاشته شود. در حال حاضر برخی از مطالعات روی بیماران متعددی که شامل بیش از ۱۵۰۰ بیماری که از ایمپلنت های دندانی تیتانیومی استفاده کرده‌اند؛ انجام گرفته و نشان داده شده که کمتر از ۱۰ درصد آنها نسبت به تیتانیوم پایه ایمپلنت، واکنش آلرژیک نشان داده‌اند. این واکنش های آلرژیک منجر به شکست در روش کاشت ایمپلنت دندان می شود و دندان پزشک مجبور است پایه ایمپلنت را از دهان بیمار خارج کرده و آن را با پایه ایمپلنت غیر فلزی مانند زیرکونیوم یا سرامیکی جایگزین کند. هر چند مطالعات چندانی در این زمینه انجام نگرفته اما همین مطالعات اندک نیز تا کنون نتوانسته اند علت واکنش های آلرژیک بدن نسبت به فلز تیتانیوم را کشف کنند.
مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

بدترین واکنش آلرژیک به علت اختلال در سیستم ایمنی پس از نصب ایمپلنت های دندانی تیتانیومی

بارزترین علائمی که ممکن است مشکلات جدی ایجاد کند احساس درد و خستگی در عضلات است که به هر دلیل ناشناخته ممکن است ایجاد شود و جزو شدیدترین علایم در ارتباط با آلرژی نسبت به فلزات است. آلرژی ها می توانند خستگی بسیار شدیدی در بدن فرد ایجاد کنند و چون اکثر افراد این خستگی شدید را به اختلال سیستم ایمنی به علت وجود ایمپلنت فلزی در بدنشان ارتباط نمی دهند از این واکنش های آلرژیک ماهها و سالها می گذرد که موجب مزمن شدن آن ها و در نتیجه شکست روش ایمپلنت بدون اینکه بتوان آن را درمان کرد خواهد شد.
آمارها نشان می دهد که ۱۵ تا ۲۵ میلیون آمریکایی در حال حاضر هر ساله به اختلالات سیستم ایمنی دچار می شود. در در نظر داشته باشید که واکنش‌های آلرژیک در حقیقت اختلال در سیستم ایمنی است. هر نوع واکنش غیر طبیعی از سیستم ایمنی بدن شما می تواند نشانه اختلالات آن و بروز حساسیت باشد بنابراین پزشک میتواند متوجه شود که این آلرژی ها به علت وجود بیماری سیستم ایمنی است.
لیست عوارض و بیماری هایی که به علت آلرژی نسبت به فلزات مانند تیتانیوم پایه ایمپلنت ممکن است ایجاد شود مانند سندروم خستگی، لوپوس، آرتریت روماتوئید، دیابت نوع ۱ و غیره بسیار زیاد است و با توجه به اینکه این اختلالات می تواند مشکلات سلامتی زیادی را برای بیمار ایجاد کند بهتر است بیماران پیش از کاشت ایمپلنت ‌های تیتانیومی از آلرژی زا نبودن آنها برای بدنشان اطمینان حاصل کنند.

 جایگزین  ایمپلنت های دندانی تیتانیومی 

امروزه ایمپلنت های دندان سرامیکی به عنوان بهترین و ایمن ترین جایگزین برای ایمپلنت های دندانی شناخته می شوند.. مزایای ایمپلنت های سرامیکی نسبت به تیتانیومی که از اکسید زیرکونیوم ساخته می شوند این است که واکنش آلرژیک در بدن ایجاد نخواهند کرد دیگر مزایای ایمپلنت های دندانی عبارتند از:
زیست سازگار بودن: زیرکونیا که در ساخت ایمپلنت های دندانی سرامیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد یک ماده خنثی است که احتمال آلرژی زا بودن آن بسیار کم می باشد.
استحکام: استحکام ایمپلنت‌های دندانی سرامیکی نسبت به ایمپلنت های دندانی تیتانیومی تفاوت چندانی ندارد.
عاری از فلز: ایمپلنت دندان سرامیکی هیچ‌گونه خوردگی، اثر گالوانیزه یا مزه فلزی یا اختلالات الکترونیکی یا آسیب رسیدن به لثه را ایجاد نخواهد کرد.
بهداشتی بودن: پلاک ها و جرم ها معمولاً روی سطح ایمپلنت های زیرکونیومی جمع نمی‌شوند. بنابراین آنها همواره تمیز باقی می مانند و محیط اطراف آن ها و بافتهای اطراف شان دچار التهاب نخواهد شد.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

چرا بدن به تیتانیوم پایه ایمپلنت حساسیت نشان می دهد؟

تیتانیوم فلزی است که در حال حاضر به عنوان پایه ایمپلنت های دندانی مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه به نظر می‌رسد استفاده از تیتانیوم پایه ایمپلنت در استخوان فک کاملاً ایمن است و درصد موفقیت بالایی نیز دارد اما در گزارش ها اندکی مشکلاتی پس از نصب پایه ایمپلنت تیتانیومی در استخوان فک بیمار به علت بروز واکنش های آلرژیک مشاهده شده است. البته این تحقیقات جامع و کامل نیستند اما اکثر آنها نشان داده اند که تیتانیوم می تواند برای بدن برخی افراد به عنوان یک فلز سمی شناخته شده و در نتیجه بدن آنها به پایه ایمپلنت دندان تیتانیومی واکنش نشان دهد.
مطالعات اخیر در خصوص سمی بودن تیتانیوم پایه ایمپلنت افزایش پیدا کرده و در حال حاضر مشکلاتی که در اثر واکنش هایی که تیتانیوم یا آلیاژهای تیتانیوم با بافت های اطراف ایمپلنت دندان ایجاد می کنند و موجب تحلیل استخوان به سبب التهاب و در نتیجه شکست فرایند اسئواینتگریشن می‌شوند؛ مشخص شده است. محققان به این نتیجه رسیدند که یون های تیتانیوم و ذرات آن در اثر خوردگی رسوب می کنند و به همین علت موجب واکنش های آلرژیک در بافت های اطراف خود می شوند. به علاوه شکست کاشت ایمپلنت به علت واکنش های آلرژیک ممکن است به سبب واکنش‌های های حساسیت زایی ایجاد شود. به منظور حل این مشکل محققان ایمپلنت‌های دندانی زیرکونیا را به عنوان جایگزین ایمپلنت های دندانی تیتانیومی معرفی کرده‌اند اما محدودیت هایی در زمینه تحقیقاتی که برای ایمپلنت های زیرکونیومی انجام گرفته بود؛ وجود دارد و چون پدیده نوظهوری است استفاده از آن چندان گسترش نیافته است. 
نتیجه گیری
ایمپلنتولوژیست باید هنگام استفاده از ایمپلنتهای دندانی تیتانیومی احتیاط های لازم را در نظر بگیرد و از مشکلاتی که این ایمپلنت‌های دندانی ممکن است در بدن بیمار ایجاد کنند؛ کاملا آگاه باشد و در صورتی که بیمار با هر کدام از علائم آلرژی پس از کاشت ایمپلنت به او مراجعه کرد؛ کاملا آن را تشخیص داده و شروع به درمان کند.
تیتانیوم در حال حاضر متداول ترین فلزی است که به علت استحکام مکانیکی بالا، زیست سازگار بودن و سابقه طولانی استفاده از آن به عنوان ایمپلنت های دندانی مورد استفاده قرار می گیرد. درصد موفقیت ایمپلنت های دندانی تیتانیومی در حال حاضر بسیار بالا است اما باز هم درصد ناچیزی است. شکست روش کاشت ایمپلنت به علت واکنش های آلرژیک، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، کشیدن سیگار، بروز بیماری Peri-Implantitis یا مشکلات دیگر گزارش می شود.
با توجه به تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه ها انجام گرفته پاسخ های آلرژیک به ایمپلنت های دندانی تیتانیومی و سمی بودن ذرات رها شده از ایمپلنت دندان تیتانیومی می تواند به عنوان یک جسم خارجی توسط سیستم ایمنی بدن شناخته شده و در نتیجه در شکست ایمپلنت نقش مهمی داشته باشد. تحقیقات زیادی نیز در زمینه تیتانیوم، آلیاژهای آن و فرآوری های سطحی که روی پایه ایمپلنت دندان انجام می شود انجام گرفته تا مکانیسم سمی بودن تیتانیوم مشخص شود. برخی از این این واکنش های آلرژیک می تواند منجر به تحلیل استخوان فک به سبب واکنش های التهابی اطراف پایه ایمپلنت دندان، حساسیت زایی شدید  نسبت به تیتانیوم و واکنش های آلرژیک و سندروم ناخن زرد شود.
هدف تمام ایمپلنتولوژیست ها درمان بیماران با روش های بدون درد طبیعی و ایمن است. پیشرفت های جدید در تکنولوژی ایمپلنت دندان روی سلامت و راحتی و رفاه هر چه بیشتر بیماران متمرکز شده است. محققان در تلاشند تا مشکلات درمانی مربوط به کاشت ایمپلنت دندان از جمله آلرژی به فلزات و اختلالات سیستم ایمنی را تشخیص داده و تا حد ممکن از آنها پیشگیری کرده و یا بتوانند آنها را درمان کنند. به همین علت در کلینیک دندانپزشکی ما فقط محصولاتی را به عنوان ایمپلنت های دندانی به بیماران توصیه می کنیم که می دانیم از لحاظ ایمنی مشکلی ندارند و علاوه بر داشتن نتایج بلند مدت واکنش بدن نسبت به آنها مثبت است. همچنین در صورتی که به ایمپلنت های دندانی فلزی واکنش نشان بدهید ما می‌توانیم از ایمپلنت های دندانی سرامیکی برای شما استفاده کنیم.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

مهتابی

سلام من سه ماه پیش کاشت ایمپلنت انجام دادم بعد دوهفته صورتم پرجوش شد وتمام مفاصلم دچار درد شدیدوبیماریه لیکن پلان موییم بعد چندسال دوباره فعال شد نمیدونم واقعا از ایمپلنته

قاسم خیری

با سلام بنده حدود دو سال پیش ۵ تا دندانم رو ایمپلنت کردم بعد از مدتی یه سری جوش و بثورات در داخل دهانم بوجود آمد و یه طرف گلو و زبانم می سوخت اصلا فکر نمیکردم رابطی به ایمپلنت داشته و برای مشورت و معاینه پیش متخصص داخلی ، گوش و حلق و بینی، متخصص دهان ، متخصص مغز و اعصاب و ... رفتم و بعد mri و سونوگرافی و انواع آزمایشات همگی گفتن که مشکلی نیست! آیا به نظر شما این علائم ممکن است به دلیل آلرژی به تيتانيوم باشد ؟ اگه پاسخ بدین بسیار ممنون میشم

سعیدی

سلام وقت بخیر.ببخشید بنده شرایطی مشابهه شما دارم.بعدش چکار کردین؟خوب شدین؟ لطفا جواب بدین ممنونم

امینی

من دوساله ایمپلنت گذاشتم اوایل مرتب اطراف لثه قرمزوملتهب میشد وبدن درد همزمان الان اطراف لثه مشکلی ندارد ولی شدیدا خشکی دهان گلودرد وسوزش زبان دارم دردمفاصل وعضلات شدید تمام آزمایشاتم نرمال است هیچکس نمیتواند علت اینهمه مشکل راپیداکند فکرمیکنم مغزم هاله دودگرفته داره وحافظه ام شدیدا داره کم میشه قبل ازایمپلنت روکشهای فلزی داشتم وهمین مشکلات راداشتم باضافه قرمزی مرتب درکنارروکشها وشکست خوردن بعدازدرآوردنشان حالم کاملا خوب شد تازمانی که برای ایمپلنت آماده شدم هیچ مشکلی نداشتم بعدازایمپلنت دوباره این مشکلات شدیدتر به سراغم آمده کلافه ام چکارکنم دارم نابودمیشم

خلجی

سلام .من امروز رفتم واسه ایمپلنت ولی خودم گفتم حساسیت به فلز دارم ودکتر گفت برم تست بدم اگه مشکلی نبود کاشت کنم .اما هر جا پیگیری کردم تست فلز ندارن چه کنم؟

دکتر شهاب محمدی

سلام متاسفانه مرکزی برای تست وجود نداره ولی تیتانیوم فلز بسیار غیر فعالیه بر چه اساسی فکر می کنین حساسیت دارین؟

خلجی

سلام دکتر، من هنوز نتونستم ایمپلنت انجام بدم و چون دیدم جایی برا تست فلز نیست رفتم گوشواره تیتانیوم خریدم تا چند روز امتحان کنم ولی متاسفانه گوشم ورم کرد و چرک. قبلاً هم اگه غیر طلا و نقره فلز دیگه ایی استفاده میکردم با جوش و خارش و قرمزی پوست چند روز گرفتار میشدم. من چکارکنم؟

ماه

با سلام من حدودا ۱ ساله ایمیلت گذاشتم ودر این مدت کرونا تا حالا هم به خاطر استرس و اینکه همش سوزش گلو و التهاب و سوزش زبان داشتم گفتم بپرسم مال ایمپلنته؟و حساسیته؟ البته به خاطر کرونا کار درمانم و قالب گیری تا ۱ ماه پیش به وقفه افتاد و حدودا ۱ سال می شه این دو تا اهن لعنتی و ایمپلنتم بدون روکش و تازه رفتم به زور و ترس برای قالب گیری و دکتر هم میگه فکر نمی کنم مال ایمیلت باشه ولی مگه اخه می شه ۷ ماه گلو و لثه و زبان ادم بسوز؟؟؟؟؟

دکتر شهاب محمدی

سلام اگر مال ایمپلنت باشه، بیشترین قرمزی و سوزش و خارش باید اطراف ایمپلنت باشه چک کنین ببینین هست یا خیر

قاسم خیری

من هم دقیقا چنین تجربه ای داشتم

مریم

من الان دوروزه ایمپلنت کردم وازدیشب بدنم کهیرزده،نمیدونم علتش چیه

دکتر شهاب محمدی

سلام ممکنه حساسیت به دارو باشه در چند روز اینده زیر نظر دکترتون باشید

فاطمه95

منم 20روز بعد از کاشت به شدت در شقیقه هام احساس خارش داشتم وسوزش زیر پوست صورت الان جلوی گوشم زیر پوست متورمه وحساسیت به لمس دارم وهمانجا جوش های ریز میریزه بیرون وزیر پوستم ملتهبه وعصبانیت وخستگی در من غوغا میکند کاش قبلش تست میدادیم برای الرژی به تیتانیم

تبریزیان

سلام من بعد از ۲۰ روز از کاشت ایمپلنت با عوارض پوستی خیلی شدید و ناراحت کننده شامل کهیر و خارش و تورم در نواحی مختلف صورت و بدن مواجه شدم و هنوزم بعد از ۶ ماه ادامه داره...پزشک هرگز درباره حساسیت من به فلزات سوالی نپرسیدند اگرنه قطعا به ایشون میگفتم که من به فلزات حساسیت دارم.این مطلب رو نوشتم تا اگر کسی مثل من زمینه حساسیت داره قبل از انجام ایمپلنت تستهای مربوطه رو انجام بده تا مثل من دچار مشکلات شدید بعدی نشه .

فاطمه95

منم همینجوری شدم دکترا زیر بار نمیرن

مریم تبریزی

حساسیت شدید انواع خوراکی ها وداروها تا حد شوک انا فیلاکسی و بعد از چند سال تیروءید کم کار و فشار خون متغیر می تواند از عوارض حساسیت به فلز ایمپلنت باشد