02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آیا بدن ایمپلنت دندان را پس‌می‌زند؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/18

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

طبق بیانیه کنگره بین المللی ایمپلنتولوژیست های فک و دهان پس زدن ایمپلنت دندان توسط بدن اتفاقی است که بسیار نادر مشاهده می شود. اما به این معنی نیست که روش کاشت ایمپلنت دندانی هیچگاه با شکست مواجه نمی شود. ایمپلنت دندان موفق به روشی گفته می‌شود که پایه ایمپلنت در استخوان فک سالم کاشته شده و به طور کامل بعد از عمل جراحی با استخوان فک جوش بخورد.
فقط یک دلیل اصلی وجود دارد که چرا ایمپلنت دندانی توسط بدن پس زده می‌شود: آلرژی به تیتانیوم. ایمپلنت دندانی از جنس تیتانیوم ساخته شده‌اند و به همین علت از لحاظ بیولوژیکی کاملاً با بدن سازگارند به طور متوسط کمتر از یک درصد بیماران به جنس تیتانیومی پایه ایمپلنت آلرژی دارند و به اصطلاح بدنشان ایمپلنت را پس میزند.
بقیه مواردی که به اشتباه پس زدن ایمپلنت نامیده شده در حقیقت شکست روش کاشت ایمپلنت به دلیل سهل انگاری جراح یا بیمار است که در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص آنها خواهیم داد:

علل پس زدن ایمپلنت دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
معمول ترین دلیل شکست ایمپلنت در استخوان فک بالا و پایین وجود باکتری است. همه افراد در دهانشان باکتری دارند در صورتی که این باکتری هنگام کاشت ایمپلنت به استخوان فک شما نفوذ کند اطراف ایمپلنت گسترش پیدا کرده و موجب لق شدن و افتادن پایه ایمپلنت خواهد شد.
اگر از ایمپلنت های دندانی به خوبی مراقبت نکنید احتمال شکست روش کاشت ایمپلنت بسیار بالا میرود. پس از کاشت ایمپلنت باید دهان خود را همواره تمیز نگه دارید چون رشد باکتریهای بیشتر اطراف ایمپلنت و بافت‌های اطراف آن می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی مانند عفونت لثه یا peri-implantities و در نهایت شکست کاشت ایمپلنت شود.
دندان قروچه کردن نیز یکی از دلایل اصلی شکست ایمپلنت است. زمانی که دندان قروچه می کنید ایمپلنت را از جای خود خارج می شوند و نمی توانند به درستی با استخوان فک جوش بخورد. در این شرایط نیز بیماران به اشتباه می گویند که بدنشان ایمپلنت را پس زده است. در صورتی که عدم رعایت نکاتی که توسط دندانپزشک و آنها گوشزد شده موجب شکسته کاشت ایمپلنت شده است.
در صورتیکه از ایمپلنت های خود با حفظ بهداشت دهان و دندان و مراجعه به مطب دندانپزشک به طور منظم مراقبت کنید می توانید مطمئن باشید که در صورت بروز هرگونه مشکلی به سرعت درمان شده و از شکست روش کاشت ایمپلنت جلوگیری خواهد شد.
ایمپلنتولوژیست بی تجربه
برنامه ریزی دقیق برای کاشت ایمپلنت نشان می دهد که دندان پزشک مشکلاتی را که حین کاشت ایمپلنت و یا بعد از آن ممکن است پیش بیاید؛ بررسی کرده اس.ت به عنوان مثال اگر نیاز به انجام عمل جراحی لیفت سینوس به منظور اطمینان از موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت داشته باشید؛ جراح باید پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت دندان شما را مطلع سازد.
زمانی که به دنبال یک جراح با تجربه برای کاشت ایمپلنت می گردید؛ حتما با دوستان و آشنایانی که این عمل جراحی را انجام داده اند مشورت کنید و به توصیه‌های آنها عمل کنید.
 
پس زدن ایمپلنت دندان
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان
 

مشکلات و دلایل پس زدن کوتاه مدت ایمپلنت توسط بدن

مشکلات و چالش هایی که پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت پیش می آید ممکن است در کوتاه مدت و یا بعد از چند سال خود را نشان دهد. شکست کوتاه مدت ایمپلنت دندان طی ۳ تا ۴ ماه بعد از عمل کاشت ایمپلنت بروز می کند.
به یاد داشته باشید که احساس کمی درد و ناراحتی بعد از عمل جراحی که با داروهای مسکن برطرف شود؛ کاملاً طبیعی است. اما اگر دردی داشتید که بعد از ۵ تا ۷ روز کاهش پیدا نکرد باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. بهبود کامل محل جراحی ایمپلنت حدود ۳ تا ۶ ماه زمان می برد. اما ممکن است در این مدت تاحدودی درد و تورم داشته باشید اما در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید بلافاصله به جراح خود مراجعه کنید:
عفونت در محل کاشت ایمپلنت
احتمال گسترش عفونت حین و بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت وجود دارد. ریسک فاکتورهای ایجاد عفونت شامل مبتلا بودن به بیماری سیستم ایمنی، سیگار کشیدن و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.
جابجایی ایمپلنت در حد میکرو
 جابجایی ایمپلنت در حد میکرو زمانی که ایمپلنت های دندانی پایداری کافی را نداشته باشد گاهی اوقات بعد از کاشت ایمپلنت فوری مشاهده می شود.
معمولاً دندان مصنوعی تا زمانی که استخوان فک به طور کامل با ایمپلنت جوش نخورده باشد؛ روی پایه سوار نمی شود. اما گاهی اوقات دندان پزشک کاشت ایمپلنت فوری را انجام می دهد. در این روش که تعداد جلسات مراجعه بیمار به جراح کمتر است؛ تاج دندان مصنوعی در همان جلسه کاشت پایه ایمپلنت روی آن سوار می شود. اما این روش موجب می‌شود بار زیادی به پایه ایمپلنت پیش از جوش خوردن آن با استخوان فک وارد شود؛ در نتیجه کاشت ایمپلنت با شکست مواجه می شود.
کافی نبودن استخوان فک برای حمایت از پایه ایمپلنت
شکست ایمپلنت در کوتاه مدت می تواند زمانی اتفاق بیفتد که استخوان فک تراکم کافی برای حمایت از پایه ایمپلنت را نداشته باشد و جراح بدون توجه به این موضوع کاشت ایمپلنت را انجام دهد. بدون وجود استخوان کافی پایه ایمپلنت به درستی جوش جوش نخورده و اصطلاحاً بدن ایمپلنت را پس میزند.
واکنش های آلرژیک
در صورتی که به آلیاژ تیتانیوم یا فلزاتی که در ایمپلنت های دندانی مورد استفاده قرار گرفته اند؛ آلرژی داشته باشید؛ پس از کاشت ایمپلنت دندان با علائم آلرژی مانند تورم و از دست دادن حس چشایی و شاید احساس خارش در لثه و دهان مواجه شوید.
در صورت بروز هر کدام از این علائم حتماً دندان پزشک خود را در جریان بگذارید؛ اگر لثه ایمپلنت را پس زده باشد شاید مجبور باشید پایه ایمپلنت را از دهان خارج کرده و از ایمپلنت هایی با جنس سرامیکی استفاده کنید.
خودداری از عمل به دستورات پزشک
فعالیت ها و عادات شما روی ایمپلنت ها تاثیر قابل توجهی دارند رعایت کردن دستورات جراح  به منظور کاهش خطر شکست کاشت ایمپلنت ضروری است. شما باید همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده؛ غذاهای نرم بجوید تا محل کاشت ایمپلنت بهبود. یابد حفظ بهداشت دهان و دندان و خودداری از جویدن خوراکی های سفت مانند آب نبات اهمیت بسزایی دارد.
مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

مشکلات و دلایل پس زدن ایمپلنت توسط بدن در بلند مدت

عمل جراحی ایمپلنت دندان ممکن است در کوتاه مدت موفقیت آمیز باشد اما سالها بعد مشکلات و چالش هایی برای آن ایجاد شود. در ادامه به چند نمونه از مشکلات بلندمدت ایمپلنت دندان که موجب پس زدن ایمپلنت توسط بدن می‌شود اشاره خواهیم کرد:
آسیب دیدن بافت یا رشته های عصبی
 در صورتی که جراح، ایمپلنت را بسیار نزدیک به رشته های عصبی بکارد نشانه هایی از آسیب رسیدن به آن مانند بی حسی یا خارش در زبان، گونه، لثه یا صورت احساس خواهد شد. پس زدن ایمپلنت به عنوان جسم خارجی در این شرایط ممکن است اتفاق بیفتد. این پس زدن ایمپلنت با نشانه هایی شامل افزایش درد در محل ، تورم، تب و التهاب همراه خواهد بود. ایمپلنت دندان که در فک بالا کشته شده باشد نیز ممکن است وارد حفرات سینوسی شده باشد. آسیب به نواحی اطراف ایمپلنت دندان ممکن است موجب پس زدن آن توسط بدن و در نتیجه لق شدن و افتادن آن شود.
به منظور کاهش احتمال ایجاد مشکلات بلند مدت باید بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی حفظ کرده و سلامت دهان، دندان، لثه ها و ایمپلنت را حفظ کنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل دو بار در روز و استفاده از دهانشویه ها و چکاپ های منظم نزد دندانپزشک مواردی است که به طور معمول باید آنها را رعایت کنید.
مطالب مرتبط: ایمپلنت یک روزه

آیا ممکن است لثه ایمپلنت را پس بزند؟

نشانه های پس زدن ایمپلنت توسط لثه شامل بی حسی و خارش در زبان لبها لثه یا صورت می شود. پس زدن هرگونه جسم خارجی از جمله ایمپلنت گاهی اوقات توسط لثه یا بدن اتفاق می‌افتد. اما معمولاً زمانی لثه ایمپلنت را پس میزند که به بافت های اطراف ایمپلنت آسیبی وارد شده باشد که موجب لق شدن یا افتادن ایمپلنت و شکست روش کاشت آن شود.

چرا بدن ایمپلنت را پس میزند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که موجب می‌شود بدن ایمپلنت را پس بزند. این عوامل به دو دسته کوتاه مدت شامل وجود آلودگی، از بین رفتن بافت ها به علت حرارت بیش از حد هنگام کاشت، آسیب دیدگی بافت ها هنگام کاشت ایمپلنت، کافی نبودن تراکم استخوان یا کیفیت استخوان فک، فقدان پایداری اولیه کافی، سوار کردن فوری تاج ایمپلنت دندان و بلند مدت شامل التهاب لثه یا پری ایمپلنتیتیس (periimplantitis)، اکلوزال تروما (occlusal trauma)و وارد آمدن بار بیش از حد به ایمپلنت دندان می شود.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

علائم پس زدن ایمپلنت توسط بدن و نحوه درمان آن

خبر خوب این است که احتمال شکست کاشت ایمپلنت بسیار پایین است. عمل جراحی ایمپلنت یکی از موفق ترین و قابل پیش بینی ترین عمل های جراحی است که تکنولوژی آن در سال های اخیر از لحاظ روش کاشت و جنس ایمپلنت پیشرفت قابل توجهی داشته است. این پیشرفت ها موجب شده احتمال پس زدن پایه ایمپلنت توسط بدن و همچنین چنین شکست روش کاشت ایمپلنت به حداقل برسد.
اما در هر صورت کمتر از پنج درصد از بیمارانی که کاشت ایمپلنت انجام داده اند با پس زدن آن توسط بدن و یا شکست ایمپلنت دندان مواجه می شوند. در این شرایط مهم است که بدانید چطور ایمپلنت دندان را ترمیم یا جایگزین کنید.
عمل جراحی کاشت ایمپلنت فرآیندی کاملا قابل پیش بینی است که به مهارت بالا و تجربه کافی جراح مخصوصا زمانی که تعداد زیادی پایه ایمپلنت باید کاشته شود بستگی دارد. زمانی که ایمپلنت دندان پس زده می شود و یا با شکست مواجه می شود برای مدیریت، ترمیم، اصلاح یا جایگزین کردن آن نیز باید به یک جراح مجرب و حرفه ای مراجعه کنید تا آن ها بهترین روند درمان را برای شما تعیین کنند.
تمام  جراحان و ایمپلنتولوژیست هایی که ایمپلنت دندان را می کارند مهارت کافی برای مدیریت شکست ایمپلنت را ندارند؛ به این علت است که باید به دنبال یک متخصص ایمپلنت دندان حرفه ای بگردید.
در ادامه مطلب دکتر شهاب محمدی - ایمپلنتولوژیست و جراح دندان - تجربیات خود در خصوص بیمارانی که شکست ایمپلنت دندان را تجربه کرده‌اند و به ایشان مراجعه نموده اند را شرح داده است:
" احتمال شکست ایمپلنت‌دندان بسیار نادر است. طبق مطالعات انجام گرفته نرخ موفقیت ایمپلنت حدود ۹۵ درصد می باشد که حتی ممکن است تا ۹۸ درصد نیز در صورتی که توسط دندانپزشک ماهر و با تجربه انجام گیرد؛ افزایش یابد. متاسفانه من مراجعین بسیاری دارم که ایمپلنت دندان را در جای دیگری انجام داده اند و پس از شکست یا پس زدن بدن به این کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنند تا درمان شوند.
به سبب خطراتی که پس زدن ایمپلنت دندان توسط بدن دارد  از بیماران درباره سابقه قبلی عمل جراحی آنها و همچنین داروها و فلزاتی که به آن آلرژی دارند؛ می پرسم. شاید به همین علت باشد که من جزو معدود ایمپلنتولوژیست هایی هستم که ایمپلنت های دندانی غیر فلزی یا زیرکونیا را نیز در مطب خود برای بیمارانی که به فلزات آلرژی دارند؛ استفاده می کنم .من همچنین با بیماران درباره مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت و همچنین احتمال بروز مشکلات پس از کاشت ایمپلنت فوری و مراقبت هایی که باید به منظور افزایش موفقیت ایمپلنت دندان رعایت کند؛ صحبت می کنم.
بیمارانی که به علت پس زدن ایمپلنت به من مراجعه می کنند از علائمی مانند لق شدن ایمپلنت، تورم، قرمز شدن، احساس درد هنگام گاز زدن و جویدن غذا ها و یا عفونت در ناحیه ایمپلنت رنج می برند.
گاهی اوقات در زمانی که به بررسی ناحیه ایمپلنت شده آنها می پردازم متوجه می‌شوم که جراح قبلی بدون توجه به نبود تراکم استخوان کافی و یا بافت نرم اقدام به کاشت ایمپلنت کرده است. به همین علت روش کاشت ایمپلنت با شکست مواجه شده است. بنابراین به این بیماران توصیه می کنم که پس از خارج کردن پایه ایمپلنت ابتدا عمل جراحی پیوند استخوان یا لیفت سینوس را انجام داده و سپس مجددا اقدام به کاشت ایمپلنت نمایند.
به عنوان ایمپلنتولوژیستی که حدود ۱۰ سال است در این کار تجربه دارم تقریبا مطمئنم در صورتیکه دندانپزشک احتیاط های لازم را پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت در نظر بگیرد و توصیه های کاملی به بیمار در خصوص مراقبت های پس از ایمپلنت داشته باشد احتمال شکست ایمپلنت و پس از زدن آن توسط بدن تا کمتر از یک درصد کاهش خواهد یافت."
 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!