02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

حساسیت دندان بعد از نصب ونیر های دندانی - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/05

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

دندانپزشکان معمولاً ونیر های دندانی را به به قسمت جلوی دندانهای پیشین آرواره می چسبانند. ونیرها روش موثری هستند که می توانند خیلی سریع بسیاری از نواقص ظاهری دندان مانند تغییر رنگ، لب پر شدن، ساییده شدن یا عدم تراز های جزئی را بپوشانند و اصلاح کنند. برخی از بیماران بعد از نصب ونیر های دندانی حساسیت دندانی بیشتری نسبت به غذاهای سرد و گرم پیدا می کند. حساسیت دندان به احساس ناراحتی گفته می‌شود که هنگام خوردن یا نوشیدن خوراکی ها و نوشیدنی های گرم و سرد در دندان ها احساس شود. همچنین مزه شیرینی یا تندی نیز ممکن است دندان ها را حساس کند. خوشبختانه حساسیتی که پس از سفید کردن دندان یا نصب ونیر های دندانی ایجاد می شود؛ حدودا پس از یک هفته از بین می رود. فرآیند نصب ونیر های دندانی نیاز به این دارد که دندانپزشک، بخشی از مینای دندان را بتراشد تا ضخامت ونیر های دندانی ظاهر بدی روی دندانهای فرد ایجاد نکند. اما این تراشیدن مینای دندان موجب می شود دندان ها تا حدودی به غذاهای گرم و سرد حساس شود. البته داشتن لبخندی زیبا و جذاب به تحمل این حساسیت موقتی می ارزد. همچنین می توانید برای اینکه این مشکل سریعتر برطرف شود از خمیردندان های ضد حساسیت از استفاده کنید.

مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

آیا با داشتن لمینیت دندان حس جویدن (سردی و گرمی) غذا را حس خواهم کرد؟

با وجود این که اصلی ترین دلیل نصب ونیرهای پرسلین اصلاح طرح لبخند در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بیمار است اما می‌تواند به بیمارانی که حساسیت های دندانی دارند نیز کمک کند. ونیر های لمینت سرامیکی از مواد با کیفیت بالا با ساخته می شود و دندان های شما را می پوشاند به طوریکه هم در بهبود ظاهر لبخند شما و هم در بستن فاصله جزئی بین دندانها و یا روشن تر شدن رنگ و ترمیم ساییدگی آنها موثر است. البته لمینت های سرامیکی می توانند به بیمارانی که دندان های حساسی دارند کمک کنند تا دندان های آنها را در مقابل غذاهای گرم و سرد محافظت کرده و احساس درد آنها را هنگام خوردن یا نوشیدن مواد خوراکی سرد و گرم کاهش دهند. در ادامه مقاله، اطلاعات بیشتری در خصوص حساسیت دندانها و اینکه چگونه ونیر های پرسلین می‌توانند در ترمیم این مشکل و بهبود ظاهر لبخند به شما کمک کنند؛ جزئیات بیشتری ارائه خواهد شد.

 

حساسیت کامپوزیت لمینت

مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

 

دلایل حساسیت دندان به غذاهای سرد و گرم

دلایل زیادی وجود دارد که حساسیت دندان ها را ایجاد می کند. این دلایل شامل:

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که که موجب سفید شدن و یا درمان های مشابه دیگر شده است؛

پس از انجام عمل های جراحی مربوط به دهان و دندان یا پس از آسیب یا صدمات وارد شده به صورت ممکن است یک یا چند دندان شما به مدت چند به غذاهای سرد و گرم حساس شود؛ 

وجود پوسیدگی و بیماری های لثه ای که به لایه های داخلی دندان نفوذ کرده و به سیستم عصب رسیده است و بافت لثه را دچار مشکل کرده است.

بیماری های پریودنتال ها یا بیماری های مربوط به سلامت دهان و دندان دیگر نیز ممکن است ریشه دندان ها را حساس کند.

از بین رفتن مینای دندان با افزایش سن به سبب خوردن غذاهای اسیدی یا مواد حاوی شکر به مدت طولانی

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

داشتن عاداتی مانند دندان ‌قروچه کردن یا کشیدن سیگار 

تمام این موارد موجب می شود بخشی از مینای دندان به تدریج از بین رفته و در نتیجه دندان به خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم حساس شود.

چگونه ونیرهای لمینت پورسلین می توانند به به بیماران کمک کنند تا حساسیت دندان هایشان به غذاهای گرم و سرد از بین برود؟

پس از نصب لیمینت های سرامیکی با ایجاد یک لایه محافظ دندان ها به بیماران کمک کند تا دندان های شان در مقابل غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد حساس نباشد. ونیرهای پرسلین نسبت به رنگ‌پذیری و ساییدگی مقاومند و دوام و طول عمر بالایی دارند. علاوه بر این می توانند به اصلاح ظاهر لبخند شما نیز کمک ‌کنند. در حال حاضر انواع مختلفی از لمینت های سرامیکی مانند لمینت NO-PREP یا فوق نازک وجود دارد که برای انتخاب بهترین نوع آن باید با دندان پزشک متخصص زیبایی دندان مشورت کنید. روشهای دندانپزشکی و طراحی و ساخت لمینت های سرامیکی نیر در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است. در صورتی که به حساسیت دندانی مبتلا هستید می توانید با دکتر شهاب محمدی - ایمپلنتولوژیست و جراح دندان - یک جلسه مشاوره رایگان برای ایمپلنت دندان و لمینت دندان داشته باشید تا بهترین انتخاب برای ترمیم های دندانی را به شما توصیه کند و بتوانید علاوه بر داشتن لبخندی زیبا، حساسیت دندان های خود را به غذاهای سرد و گرم کاهش دهید.

آیا نصب ونیرهای لمینیت سرامیکی موجب حساسیت  دندان ها به سردی و گرمی می شود؟

در پاسخ به این سوال باید بدانید زمانی که برای نصب لمینت های سرامیکی به هر دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید؛ دندانپزشک مجبور است بخشی از مینای دندان شما را بتراشد تا بتواند لمینیت های سرامیکی را روی آنها نصب کند. به این علت احتمالا به طور موقتی حدود یک یا دو هفته، دندان های شما به غذاهای سرد و گرم حساس خواهد شد. تجربه این حساسیت دندانی حتی تا چند هفته پس از نصب ونیرهای لمینت سرامیکی نیز طبیعی اس.ت البته همه مراجعین نیز بعد از نصب ونیر لمینت سرامیکی چنین تجربه ای نخواهند داشت. 

اما در صورتی که بعد از گذشت دو ماه همچنان احساس کردید که دندان های تان حساسیت شدیدی به غذاهای گرم و سرد دارند؛ حتماً باید با دندانپزشک خود مراجعه کنید. چنین حساسیت طولانی مدتی ممکن است نشانه وجود مشکل بزرگتری به جز نصب ونیرهای دندانی باشد.

البته ممکن است ونیرهای پرسلین به درستی روی دندان شما نصب نشده باشند و در نتیجه حساسیت به غذاهای گرم و سرد را برای شما ایجاد کرده باشند. در برخی مواقع نیز اگر به دندانپزشک بی تجربه مراجعه کنید ممکن است مینای دندان شما بیش از حد تراشیده شده باشد. گاهی اوقات برخی از از دندانپزشکان برای اینکه دندان های نیش را با سایر دندان‌هایی که لمینت روی آنها نصب شده هم تراز کنند؛ بخشی از سر دندان نیش را می‌تراشند. این عمل در صورتی که که با دقت انجام نگیرد می تواند موجب آسیب رسیدن به عصب دندان های نیش و احساس درد و ناراحتی هنگام گاز زدن یا خوردن غذاهای گرم و سرد شود. بنابراین پیش از اقدام به نصب لمینت های سرامیکی حتما باید شرایط خودتان را با یک دندانپزشک متخصص زیبایی دندان بسنجید و آنها تعیین کنند که آیا در صورت تراشیدن مینای دندان همچنان شما گزینه مناسبی برای نصب ونیر های دندانی هستید یا خیر. در صورتی که دندان شما مینای کافی نداشته باشد احتمالا در داندان پزشک به شما روش های دیگری مانند کامپوزیت را پیشنهاد خواهد داد تا بتوانید طرح لبخند خود را بدون ایجاد هیچگونه مشکل اصلاح کنید.

مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

پاسخ به سوالات برخی از بیماران

بیمار اول:

من روی 6 دندان پایین خود لمینیت پرسلین نصب کرده ام و درد و حساسیت شدیدی پس از نصب لمینت های سرامیکی احساس می کنم. آیا این درد و حساسیت به غذاهای گرم و سرد برطرف خواهد شد؟ حدودا بعد از گذشت دو هفته که از نصب لمینیت گذشت، احساس درد شدیدی هنگام خوردن غذاهای گرم و سرد داشتم وقتی به دندانپزشک مراجعه کردن، دو تا از دندان هایم را روت کانال کرده و حالا پس از گذشت یک ماه همان درد و حساسیت را روی دندانهای دیگر احساس می کنم. آیا باز هم باید سایر دندان هایم را روت کانال کنم؟ آیا این حساسیت به غذاهای سرد و گرم به این علت است که دندانپزشک بیش از حد مینای دندان من را تراشیده است؟ من فقط میخواستم دندان های پایین کمی سفید تر شوند تا با دندان های بالا مطابقت داشته باشند. الان ده سال است که دندان های بالا را لمینیت کرده ام و هیچ مشکلی با آنها ندارم.

پاسخ دکتر : توضیح در باره نصب لمینت های سرامیکی و احساس درد

معمولا پیش از نصب ونیرهای دندانی دندانپزشک زیبایی باید مزایا و معایب آن را برای شما مطرح کند. روت کانال می تواند در صورتی که عدم تراز زیادی در دندان های شما وجود داشته باشد انجام گیرد تا دندان ها صاف شوند. یا ممکن است در صورتیکه باکتری به ریشه دندان شما نفوذ کرده باشد و یا پیوند با مشکل مواجه شود انجام گیرد. برای پاسخ به این سوال باید دندانهای شما بررسی شود و مشخص شود که دلیل اصلی حساسیت دندان های شما به غذاهای گرم و سرد چیست.

بیمار دوم

5 ماه است که لمینت های سرامیکی را روی دندان هایم نصب کردم. اما همچنان دندانهایم به غذاهای گرم و سرد حساس هستند؛ بعد از اینکه ونیر های لمینت را حدود پنج ماه پیش روی دندان هایم نصب کردم؛ نمی توانم هیچ غذای سرد یا گرمی بخورم. حتی غذاهای سفت یا میوه‌ها نیز دندان هایم را اذیت می کنند چه کار باید بکنم؟

مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

پاسخ دکتر: توضیح درباره حساسیت دندان پس از نصب لمینیت سرامیکی

 دندانپزشک زیبایی خودتان بهتر می تواند شما را راهنمایی کند اما به شما پیشنهاد می دهم که ابتدا یک عکس اشعه ایکس از دندان های خود بگیرید و سپس نزد دندانپزشک بروید تا مطمئن شوید که چه اتفاقی برای دندان های شما افتاده است. اگر دندانپزشک قبلی شما در دسترس نیست و یا به او اعتماد کافی ندارید می توانید با کلینیک دندان تماس بگیرید تا بهترین متخصصان دندانپزشکی زیبایی را به شما معرفی کرده و مشکل تان را حل کنند. به طور کلی احساس درد و ناراحتی پس از نصب لمینت های سرامیکی بیش از ۵ ماه و اینکه نمی توانید به درستی غذا بخورید نشان می دهد که مشکل جدی برای دندان های شما پیش آمده است. آیا بیش از اینکه لمینت های سرامیکی را نصب کنید دندان های شما چکاپ شده است؟ من به شما توصیه می کنم که نصب لمینت های سرامیکی را مجدداً تکرار کنید. اگر دندانپزشک زیبایی شما این عمل را نپذیرفت بهتر است به دندان پزشک دیگری مراجعه کنید. اما ابتدا عکس اشعه ایکس از دندان خود تهیه کنید تا دندان پزشک بتواند تشخیص دهد که چه میزان از مینای دندان شما تراشیده شده است. در صورتی که عصب دندان شما با مشکل مواجه شده باشد و یا تکنیک پیوند زدن لمینت با دندان دچار مشکل شده باشد باید با روش های مناسبی این مشکلات را حل کرد.

بیمار سوم

چرا لمینت های سرامیکی موقتی من موجب حساسیت زیادی در دندان هایم شده اند؟ آیا پس از نصب لمینت های سرامیکی دائمی این حساسیت از بین خواهد رفت؟ در حال حاضر من از لمینت های سرامیکی موقتی استفاده می کنم و دندان هایم دارند من را می کشند. آیا با نصب لمینت های سرامیکی دائمی احساس بهتری خواهم داشت؟ چرا حتی وقتی که نه چیزی می خورم و نه می نوشم، دندانهای پایین من درد و ناراحتی دارند؟ 

پاسخ دکتر: توضیح درباره ونیرهای دندانی موقتی و حساسیت دندان

تا زمانی که ونیر های سرامیکی دائمی شما آماده نشده بهتر است از خوردن غذاهای خیلی گرم و خیلی سرد خودداری کنید و همچنین از داروهای مسکن و ضد حساسیت مانند ایبوپروفن ن استفاده کنید. بهتر است در این خصوص با دندانپزشک خود مشورت کنید تا به شما کمک کند. احساس ناراحتی بعد از نصب ونیرهای دندانی موقتی غیر طبیعی نیست. چون لمینت های موقتی کیفیت بالایی ندارند و ممکن است نتوانند از دندانهای شما به خوبی محافظت کنند؛ تا نسبت به غذاهای سرد و گرم حساس نباشند. به علاوه تراشیدن مینای دندان موجب می‌شود دندان های شما تا مدتی به غذاهای سرد و گرم حساس باشند که حتی ممکن است تا یک ماه نیز طول بکشد. ونیر های موقتی معمولاً پوشش های پلاستیکی نازک هستند که که به صورت نقطه ای به دندانهای شما پیوند می خورند. بنابراین این احساس درد و ناراحتی پس از نصب لمینت های موقتی غیر طبیعی نیست اما بهتر است از دندان های تان طی مدتی که ونیر دندان موقتی روی آنها نصب شده مراقبت بیشتری داشته باشید و از خوردن غذاهای اسیدی، خیلی گرم و خیلی سرد و همچنین نوشیدنی های اینچنینی خودداری کنید.

اگر پس از نصب لمینت های سرامیکی دائمی دندان های شما همچنان به غذاهای سرد و گرم حساس است ممکن است در اثر شرایط زیر ایجاد شده باشد:

عدم نصب صحیح لمینت های سرامیکی

تراشیدن بیش از حد مینای دندان

سایش بیش از حد دندانهای بالا و پایین روی هم دیگر هنگام جویدن غذا

نفوذ باکتری به ریشه دندان 

آسیب رسیدن به رشته عصبی 

التهاب لثه

مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

نرگس

سلام و خسته نباشید خدمت شما من تقریبا ده روز پیش ۸ واحد برای فک پایین لمینیت سرامیکی انجام دادم بعدش درد شدید و بی حسی در لب پایین دارم به صورتی که نصف شب از درد لب از خواب پامیشم که اکثرا در شب هستش ظاهر لب هم بیرون هم داخل لب پایین نه کبودی داره نه ورم ولی درد شدید دارماصلا به لبم دست نمیتونم بزنم انگار دست میزنم یه کوله های ریزی داخلش هست الان دو روز ه هم درد در چونه تا زیر گلو دارم و دو طرف گلو درد داره انگار دست یکی رو گلومه گرفته و درد داره دو تا بی حسی در سمت راست فک پایین دو تا بی حسی در سمت چپ دندان پایین و یه بی حسی در قسمت جلو سمت چپ دندان پایین یه بی حسی هم جلو درسمت راست دندان پایین زدن که گفتن وزنت ۱۱۳ کیلو هست این همه بی حسی مشکلی ایجاد نمیکنه که موقع زدن یکی از بی حسی ها برق لب های منو گرفت خیلی شدید انگار سوزن رو سر عصب زده باشن الان حس تورم و درد شدید لب و لثه فک پایین دارم شب از خواب از درد پا میشم لطفا بگید چیشده و چیکار کنم ممنون میشم

دکتر شهاب محمدی

صب به صب 4 عدد قرص دگزا نیم میلی گرم بخورید به مدت ده روز از همین امروز هم شروع کنید

شهروز

با سلام حدود 3 ماه پیش 8 واحد از دندانهای بالا و 8 واحد از دندانهای پایین رو سرامیک کردم در حال حاظر با مشکلی بزرگ روبرو شدم که تقریبا به طور دائم حس بدی (مثل زمانی که بر اثر خوردن گوجه سبز دندان کند میشه ) دارم .البته دندانهای من به علت نا مرتب بودن تقریبا تراش زیادی خورده.لطفا راهنمایی بفرمایید .آیا این مشکل با گذر زمان برطرف میشه ؟

دکتر شهاب محمدی

از خمیردندون های ضد حساسیت استفاده کنید

دارابی هستم

اقای دکتر شما رو ب خدا ب داد من برسید من امسال سه بار دندان نصفه متحرک گذاشتم هم فلزی هم از این پلاستکی حساسیت دارم ده بار هم بیشتر رفتم دکتر میگن حساسیت دارم شما را ب خدا کاری نمیشه کرد موادی نیست و ضد حساسیت باشه

ميلاد نادرى

سلام،من حدود يك ماه پيش به دكتر مراجعه كردم براى لمينت طرح لبخند براى ٨ واحد بالا،بعد از تراشيدن و نصب كامپوزيتهاى موقت درد من شروع شد و با خوردن روزى ٢ عدد ژلوفن خودمو آروم ميكردم، درد شديدى داشتم حتى مواقعى كه اصلا نه آب ميخوردم نه غذا، الان حدود چهار پنج روزه كه لمينت هام وصل شدن ولى باز به همان صورت درد دارم، طورى كه از درد از خواب بيدار ميشم، خمير دندان ضد حساسيت هم استفاده ميكنم،ولى متاسفانه همچنان درد دارم.. چه كارى بايد انجام بدم؟ ديگه كلافه شدم

دکتر شهاب محمدی

سلام باید مراجعه کنید بررسی بشه

سپید

سلام، من حدود ۳ هفته پیش یکی از دندونهامو عصب کی کردم و بلافاصله پر کردم ، از طرفی ۸ تا دندون بالا رو هم لمینت کردم اما هر ۶ ساعت یکبار باید ژلوفن بخورم تا درد ساکت بشه میشه لطفا بفرمایید این درد از چی میتونه باشه؟

معصومه

سلام من دو هفته چارتا دندون بالارو کامپوزیت کردم الان نصبت ب نوشیدنی گرم و سرد حساس شدم دلیلش چیه ؟

دکتر شهاب محمدی

سلام کمی تحمل کنین اگه خوب نشد تشریف ببرین ویزیت

مهرو

با سلام خدمت شما.یک سال و نیم پیش دو تا دندون بالا رو جلو رو لمینیت کردم. و الان خارج از کشور هستم و دسترسی به پژشک خودم در ایران ندارم.الان چند روزه ک دندون های جلوم هوا ک میخوره درد میگیره و احساس تورم در لثه دارم. چیکار میتونم انجام بدم تا به ایران برسم و چکاپ بشم؟ با توجه به اینکه هزینه های دندون پزشکی اینجا زیاده

دکتر شهاب محمدی

سلام باید لمینیت زودتر چسبیده بشه تا عصب های لثه تون تحریک نشن.