02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چرا در روز کاشت پایه ایمپلنت دندان، تاج بر روی آن قرار نمی گیرد؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/06/17

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

کاشت ایمپلنت دندان یکی از بهترین تصمیماتی است که می‌توانید برای رسیدن به لبخندی زیبا و کارآمد بگیرید. زمانی که ایمپلنت دندان به طور کامل بهبود یافت فقط کافیست تاج دندان روی آن سوار شود تا از داشتن لبخندی جذاب و طبیعی لذت ببرید و به طور کلی فراموش کنید که یک ریشه و تاج مصنوعی در دهان دارید. مطمئن باشید که کاشت ایمپلنت دندان حسی طبیعی را به شما القا خواهد کرد اما برای رسیدن به این نتیجه فوق‌العاده و مطلوب باید مدت‌زمانی انتظار بکشید تا عمل جراحی ایمپلنت بهبود یافته و بتوان تاج این دندان دائمی را روی آن سوار کرد.
بعد از کاشت ایمپلنت دندان باید مدت زمانی منتظر بمانید تا فرآیند بهبود طی شود. زمان بهبود و ریکاوری در هر فرد متفاوت است و عوامل مختلفی وجود دارد که روی این زمان بهبود بعد از کاشت ایمپلنت‌های دندانی تاثیر گذار است:

1- فرایند اسئواینتگریشن (Oseointegration)

اسئواینتگریشن یا فرایند جوش خوردن استخوان با پایه ایمپلنت پیش از سوار کردن تاج دندان مصنوعی باید به طور کامل انجام گیرد. زمان مناسبی باید بگذرد تا فرایند اسئواینتگریشن به طور کامل انجام گیرد. جوش خوردن استخوان فرآیندی است که موجب اتصال فیکسچر و استخوان فک شده و در حقیقت پایه ایمپلنت در استخوان فک را ثابت نگه می دارد تا بتواند از تاج دندان مصنوعی حمایت کند. چون پایه ایمپلنت به طور مستقیم به استخوان فک جوش میخورد طی کردن این مدت زمان ریکاوری و بهبود بسیار مهم است. در غیر این صورت عمل کاشت ایمپلنت با شکست مواجه خواهد شد.
زمانی که پس از از طی چند ماه جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت انجام گرفت می توان تاج دندان را با اطمینان کامل روی پایه سوار کرد تا بیمار بدون هیچ مشکلی بتواند از دندان ایمپلنت شده جدید مثل دندان طبیعی خود استفاده کند. فرایند جوش خوردن استخوان در افراد مختلف متفاوت است و معمولاً بین ۴ تا ۶ ماه زمان می برد.
مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

2- کشیدن دندان

در صورتی که بیمار هنوز ریشه دندان قبلی را خارج نکرده باشد؛ معمولاً دندانپزشک پس از کشیدن دندان از بیمار می خواهد که حدود ۳ تا ۶ ماه منتظر بماند تا بافت های اطراف کمی بهبود یابند و سپس عمل کاشت ایمپلنت انجام شود. هر چند می توان کاشت پایه ایمپلنت را همزمان با کشیدن دندان دان انجام داد اما باید توجه داشته باشید که برخی از بیماران کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان نیستند. دندانپزشک با بررسی شرایط سلامت عمومی، سلامت دهان و دهان و شرایط فیزیکی فرد تصمیم می گیرد که آیا می توان کاشت ایمپلنت را همزمان با کشیدن ریشه دندان انجام داد یا خیر. 

3- پیوند استخوان

در صورتی که تراکم استخوان فرد برای کاشت پایه ایمپلنت در محل دندان از دست رفته کافی نباشد؛ پیوند استخوان انجام می گیرد. در برخی موارد نیز رتفاع استخوان به عنوان مثال در فک بالا که حفرات سینوسی در آن قرار گرفته‌اند؛ برای کاشت سینوس مناسب نیست و در نتیجه باید عمل لیفت سینوس انجام گیرد. انجام هر کدام از این عمل‌های جراحی حدود ۴ تا ۶ ماه زمان انتظار را برای کاشت ایمپلنت افزایش خواهد داد. چون پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت‌های دندانی باید بافت‌های زیر آن به طور کامل بهبود یافته باشند و استخوان ارتفاع طرح کافی برای قرارگرفتن فیکسچر را داشته باشد.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

4- سلامت عمومی و شرایط فیزیکی

سرعت بهبود زخم و ترمیم بافتهای دهان و دندان بیماران نقش مهمی در تعیین زمان سوار کردن تاج دندان ایفا می کند. به همین علت سلامت عمومی بیمار، روند بهبود و تعداد دندان هایی که قرار است ایمپلنت شوند از عواملی است که باید برای تعیین برنامه زمانبندی کاشت پایه ایمپلنت و سوار کردن پروتز دندان مصنوعی آن در نظر گرفته شود.
 
تاج ایمپلنت در روز کاشت
 مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری
 

نحوه تعیین زمان بندی سوار کردن تاج دندان

به طور معمول بیماران باید حدود ۳ تا ۶ ماه زمان برای بهبود ریشه مصنوعی یا پایه ایمپلنت که در استخوان فک کاشته شده در نظر بگیرند. هرچند این مدت زمان به نظر طولانی می رسد اما با توجه به کارایی نهایی ایمپلنت ها انتظار این مدت زمان ارزشش را دارد.
پس از گذشت مدت زمان بهبود و ریکاوری پایه ایمپلنت، اباتمنت روی ریشه مصنوعی سوار شده و قالبی از آن برای ایجاد دندان های جدید گرفته می شود. به این ترتیب شخص می ‌تواند با کمک ایمپلنتولوژیست، رنگ شکل و ظاهر تاج دندان را به نحوه دلخواه خود تعیین کند.
سوار کردن تاج دندان مصنوعی روی پایه‌های ایمپلنت را می توان در سه زمان مختلف انجام داد:

فرایند بارگذاری فوری

فرایند بارگذاری فوری به این معنی است که اباتمنت یا همان پروتز دندان مصنوعی در همان مرحله کاشت پایه ایمپلنت روی آن سوار می شود.
این روش که جدیدا ابداع شده و به ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه معروف است که با هدف کوتاه کردن زمان انتظار بیماران طراحی شده است. اما اکثر دندانپزشکان ترجیح می‌دهند که از همان روش کاشت ایمپلنت استاندارد استفاده کنند. چون جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک مهم‌تر از انتظار بیمار در دوره بهبود و ریکاوری بدون تاج دندان است.

بارگزاری سریع 

بارگذاری سریع به این معنی است که اباتمنت ها و تاج دندان حدوداً یک تا دوازده هفته پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت روی پایه ها سوار شوند.
این دو روش بارگذاری محدودیت های خاص خود را دارند. هم روش بارگذاری سریع و هم در روش بارگذاری فوری، دندان پزشک پروتز دندان مصنوعی موقتی را برای مدت زمان کوتاهی تا آماده شدن تاج دندان اصلی روی ایمپلنت ها سوار می‌کند.
در این مدت ایمپلنت فرصت دارد تا با استخوان فک جوش بخورد و دندانپزشک نیز نحوه صحیح جوش خوردن آن را بررسی خواهد کرد تا زمانی که پروتز دندان مصنوعی دائمی ساخته شود.

بارگذاری با تاخیر

بارگذاری با تاخیر معمولترین روش سوار کردن پروتز دندان مصنوعی روی پایه های ایمپلنت است. در این روش بیمار سه تا شش ماه منتظر می‌ماند تا پایه ایمپلنت و طور کامل با استخوان فک جوش خورده و فرایند اسئواینتگریشن تکمیل شود.
پیش از اتصال اباتمنت هاف دندانپزشک پایه های ایمپلنت را چک می کند تا به درستی با استخوان فک جوش خورده باشند.
حقیقت این است که تکمیل فرایند اسئواینتگریشن به زمان بستگی دارد و زمانی که اولین نشانه های جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک طی چند هفته مشاهده شد؛ اتصال پایدار طی چند ماه یا حتی یک سال بعد ایجاد خواهد گردید. بنابراین فرایند جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت پس از سوار کردن تاج دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت نیز ادامه خواهد یافت.
تنها دلیل انتظار برای سوار کردن تاج دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت هم تکمیل این فرآیند است تا تاج دندان مصنوعی بار اضافه روی پایه‌های ایمپلنت وارد نکرده و موجب شکست روش کاشت ایمپلنت نشود.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

چه مدت طول می کشد تا بتوان تاج دندان مصنوعی را روی پایه ایمپلنت سوار کرد؟

بعد از انجام عمل کاشت ایمپلنت، استخوان فک شما شروع به رشد کردن اطراف پایه خواهد کرد. ریشه تیتانیومی کاشته شده به این ترتیب به استخوان فک شما جوش میخورد و بدن در حال انجام فرایندی برای تشخیص این ریشه تیتانیومی جدید به عنوان استخوان فک شما و رشد دادن استخوان اطراف آن است.
اگر با ظاهر ناخوشایند جای خالی دندانتان در مدتی که ایمپلنت باید جوش بخورد مشکل دارید؛ می توانید از دندانپزشک بخواهید تا یک تاج موقتی روی پایه ایمپلنت سوار کند. به این ترتیب محل کاشت ایمپلنت خالی باقی نمی ماند. سوار کردن تاج دندان موقتی این مزیت را دارد که ذرات غذایی در محل خالی تجمع نمی یابند و از ایجاد عفونت جلوگیری می کند. البته معمولاً پس از کاشت ایمپلنت یک هیلینگ کپ در محل عمل جراحی قرار داده می شود. این پروتز موقتی بسیار کوچکتر از دندان شما است چون پایه ایمپلنت هنوز آمادگی کامل برای تحمل کردن وزن تاج دندان مصنوعی اصلی را ندارد.

چه مراحلی پس از کاشت ایمپلنت باید طی شود تا تاج دندان مصنوعی اصلی روی پای سوار شود؟

1- دندانپزشک احتمالاً از شما می‌خواهد پیش از اینکه زمان سوار شدن تاج دندان مصنوعی است فرا برسد دو جلسه دیگر به مطب یا کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. در این مدت نحوه بهبود لثه و بافت استخوان جوش خوردن با این پایه ایمپلنت توسط دندانپزشک بررسی می کرد.
2- دندانپزشک قالب هایی از نحوه گاز زدن شما برای ایجاد تاج دندان دائمی تهیه می کند تا تاج دندان دائمی به درستی با سایر دندان‌های شما هم تراز باشد و مشکلی هنگام جویدن یا گاز زدن غذاها برای شما ایجاد نشود.
3- بعد از اینکه محل عمل جراحی کاشت ایمپلنت به طور کامل بهبود یافت و پایه به استخوان فک جوش خورد؛ زمان سوار کردن تاج دندان مصنوعی فرا رسیده است که باید روی اباتمنت قرار بگیرد.
4- بسته به تصمیم شما و دندانپزشک ممکن است تاج دندان دائم به صورت یک تاج دندان مستقل یا در صورتی که چند دندان خود را از دست داده باشید به صورت بریج بر پایه ایمپلنت یا اوردنچر یا به صورت پروتز دندان مصنوعی متحرک روی پایه‌های ایمپلنت سوار شود. 
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

زمان بهبود پس از کاشت پایه ایمپلنت چقدر است؟

در برخی افراد بافتهای استخوانی و بافت لثه اطراف محل کاشت ایمپلنت سریع‌تر بهبود یافته و استخوان فرد به سرعت با پایه ایمپلنت جوش می‌خورد. در نتیجه طی چند ماه شرایط دهان و دندان برای سوار کردن پروتز دندان مصنوعی آماده است. در صورتی که مشکلاتی مانند دیابت، سیگار کشیدن، بیماری های سیستم ایمنی و غیره را داشته باشید؛ ممکن است زمان بهبود و ریکاوری شما بیش از حالت عادی طول بکشد و حتی پس از 6 ماه نیز پایه ایمپلنت آمادگی لازم برای تحمل بار وارد شده از طرف تاج دندان را نداشته باشد. ایمپلنتولوژیست با بررسی تمامی شرایط تنها زمانی تاج دندان مصنوعی را روی ایمپلنت قرار می دهد که از موفقیت کاشت آن اطمینان کامل حاصل کند.
در هر صورت چند ماه باید بگذرد تا دندانپزشک تشخیص دهد که فرایند اسئواینتگریشن به طور کامل انجام گرفته است. طی انجام این فرآیند، ایمپلنت به طور کامل جوش خورده و استحکام کافی برای حمایت از پروتز دندان مصنوعی را ایجاد می کند. پس از تکمیل این فرآیند دندانپزشک تاج دندان دائمی را روی پایین نصب کرده و بیمار می تواند باقی عمر خود را را از زیبایی و عملکرد ایمپلنت دندان لذت ببرد.
بنابراین زمان مورد نیاز بین عمل جراحی دندان و کاشته سوار کردن تاج دندان به عوامل زیر بستگی دارد:
سرعتی که بافت‌های دهان بهبود می‌یابد
سلامت عمومی بدن و سرعت ریکاوری بدن 
تعداد ایمپلنت های دندانی که باید کاشته شود
محل کاشت ایمپلنت های دندان

چرا مدت زمان انتظار بین کاشت پایه ایمپلنت و سوار کردن تاج دندان مصنوعی طولانی است؟

برای اینکه پایه ایمپلنت بتواند به طور دائم پایدار باقی بماند؛ باید استخوان روی سطح ایمپلنت رشد کند. این فرایند جوش خوردن استخوان یا اسئواینتگریشن نام دارد. جوش خوردن استخوان به صورت تشکیل یک سطح مستقیم بین پایه ایمپلنت و استخوان بدون وجود هیچ گونه بافت نرم بین آنها تعریف می شود. در ایمپلنتولوژی، اسئواینتگریشن به این معنی است که استخوان فک دقیقاً تا سطح ایمپلنت بدون وجود هیچ گونه لایه بافت نرمی رشد می کند. پس از اینکه اسئواینتگریشن کامل شد؛ ایمپلنت کاملا مستحکم توسط استخوان در جای خود ثابت نگه داشته می شود. تکمیل این فرایند چندین ماه طول می کشد که به عوامل زیر بستگی دارد:

جنس ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی از جنس فلزی، سرامیک (زیرکونیا) و مواد پلیمری ساخته می شوند که پایه و اساس تمام آنها معمولاً تیتانیوم است. تا امروز تیتانیوم به سبب سازگاری که جهت اتصال سطح آن به استخوان فک دارد بیشترین کاربرد را در ساخت پایه ایمپلنت داشته است.
اما ایمپلنتهای دندانی زیر کنیا نیز اخیراً کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند. هرچند که این جنس پایه ایمپلنت تقریباً جدید است اما انواع مختلفی از ایمپلنت ها در حال طراحی و تولید از این جنس هستند.

زمان بارگذاری

زمان بار گذاری به زمانی گفته می شود که دندان مصنوعی روی پایه های ایمپلنت قرار میگیرد. در اصطلاح عموم در صورتی که پیش از تکمیل فرایند جوش خوردن یا اسئواینتگریشن، بار زیادی روی پایه ایمپلنت وارد شود؛ کاشت ایمپلنت با شکست مواجه خواهد شد. چون پایه قادر به تحمل بار اضافی نخواهد بود.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

مجید

با کاشتن 6پایه ایمپلنت در فک بالا بعداز 3ماه انتظار امروزپیچهای پروتز روی پایه انجام شدمتاسفانه یکی از پیچها درشت‌وکمی بلندتربادندانهای پایین درگیراست با وجود اینکه هنوز روکش نداره آیااین موضوع قابل حل است؟ نمی دانم روی 6پایه پیچ این جلویی هم درشتر وبلندتر است میشه عوض وکمی کوچکترمانند بقیه بشود؟

دکتر شهاب محمدی

سلام بله اون مشکل در مراحل بعدی برطرف میشه.

علیرضا

سلام این همه میگن ایمپلنت ایمپلنت دندان واقعی هیچ اینطوری نیست یا لااقل پدر من که در امد ، هر بار پیچ ایمپلنت فک دندان های خلافی منو در میارن و قالب گیری میکنند دردی میکشم که به اندازه درد زیمان هست اینقدر که برای قالب گیری و پیچ بازکردن و بستن اذیت شدم کارجراحی لثه و سوراخ کردن و فک و کار گذاشتن پایه ایمپلنت برام اذیت نداشت اگه میدونستم هم باید این همه پول بدم و هم 8ماه برای 8 واحد ایمپلنت معطل بشم و هنوز هم تمام شده که امیدوارم خدا بخیر بکنه ،منه پیر مرد از دست این دندانپزشکان خیلی اذیت شدم . هر هفته که میگن بیا قالب گیری ان روز روز عزای من هست هیچ تجربه خوبی نبود با همون چند تا دندان جلو باز یه غذا میخورم که الان هیچ نمیشه غذا بخوری البته این مطلب را نوشتم منظورم برای این سایت نیست بطور کلی تجربه خودم را نوشتم .

دکتر شهاب محمدی

سلام ایمپلنت زیرنظر دندانپزشک با تجربه درد و عوارض جانبی نداره.

فاطمه

من دندونمو ایمپلنت کردم سه بار پروتزش افتاده و اصلا به فکر اینم که کار اشتباهی کردم باید جراحی کنم از فکم درش بیارم کلا

دکتر شهاب محمدی

سلام باید معاینه بشید

mohsen mirzaei

عالي