02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

چرا فرآیند کاشت ایمپلنت دندان بسیار طولانی است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/06/15

بروزرسانی شده در: 1403/01/03

در حال حاضر روش کاشت ایمپلنت بهترین روش موجود برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. ایمپلنت های دندان ظاهری کاملاً طبیعی دارند و بیمار را قادر می سازند به راحتی هر نوع غذایی را بجود. ایمپلنت دندان نیاز به مراقبت خاصی ندارد و تقریباً تا پایان عمر بدون هیچ مشکلی در دهان بیمار باقی می ماند. تنها محدودیت ایمپلنت دندانی طولانی بودن فرآیند کاشت آنهاست. مدت زمانی که باید منتظر بمانید تا فرآیند درمان کاشت ایمپلنت تکمیل شود به شرایط فیزیکی بدن، سلامت عمومی و سلامت دهان و دندان بستگی دارد.

کاشت فوری

در صورتی که بخواهید همزمان با کشیدن دندان پایه ایمپلنت را در استخوان فک بکارید؛ دندانپزشک می تواند بعد از کشیدن دندان کاشت فوری پایه ایمپلنت را انجام دهد. اما برای انجام این عمل باید استخوان فک شما تراکم کافی داشته باشد و لثه و بافت های اطراف دندان از دست رفته نیز از سلامت کافی برخوردار باشند.

استئواینتگریشن یا فرایند جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک: زمان انتظار ۳ تا ۶ ماه

ایمپلنت های دندانی برای اینکه بتوانند عملکردی دقیقا شبیه دندان طبیعی خودتان داشته باشند باید به استخوان فک جوش بخورند. برای اطمینان از اینکه ایمپلنت ها با موفقیت به استخوان فک جوش خورده اند و عملکرد صحیحی دارند؛ به طور نرمال باید تا زمانی که فرایند جوش خوردن به طور کامل اتفاق بیفتد و بتوان با اطمینان کامل پروتز دندان مصنوعی را روی ایمپلنت سوار کرد منتظر بمانید. برای اکثر افراد این زمان حدود سه ماه و در برخی شرایط حدود ۶ ماه زمان می برد.

پیوند استخوان با استفاده از پودر استخوان : زمان انتظار سه تا چهار ماه

گاهی اوقات وجود بیماری های پریودنتال موجب می شود استخوان فک در ناحیه اطراف دندان از دست رفته تحلیل برود. در این شرایط کاشت پایه ایمپلنت بدون ترمیم اولیه استخوان فک امکان پذیر نیست. در فرآیند پیوند استخوان پودر استخوان از نوع طبیعی و مصنوعی در محل مورد نظر در استخوان فک که ایمپلنت های دندان قرار است کاشته شود؛ جاگذاری می‌شود. سپس باید مدت زمان مناسبی حدود ۳ تا ۴ ماه منتظر بمانید تا این مواد استخوانی با خود استخوان فک جوش بخورند. مدت زمانی که این مرحله طول می کشد بستگی به میزان استخوان باقی مانده در فک شما و نحوه بهبود و رشد آن و پیوند خوردن آن با پودر استخوان دارد اما به طور معمول بیشتر از ۴ ماه طول نمی کشد.

بیماری پریودنتال

اگر از سلامت دهان و دندان کافی در زمانی که می‌خواهید ایمپلنت‌های دندان را بکارید؛ برخوردار نیستید؛ فرایند کاشت ایمپلنت به احتمال زیاد طولانی تر خواهد شد. بیماری دهان و دندان موجب شکست فرآیند کاشت ایمپلنت می‌شود. به همین علت درمان آن ها پیش از اقدام به کاشت ایمپلنت‌های دندانی بسیار مهم است. اینکه چه مدت طول میکشد تا بیماری دهان و دندان به طور کامل رفع شود به شدت بیماری، مراقبت های پس از آن، عمل کردن به دستورالعمل‌های دندانپزشک و عوامل دیگری که پیش‌بینی آنها مشکل است؛ بستگی دارد.

نتیجه کاشت ایمپلنت تا پایان عمر باقی خواهد

درست است که فرآیند تکمیل  کاشت ایمپلنت ممکن است حدود یک سال طول بکشد  اما نتیجه نهایی که تا پایان عمر مثل دندان طبیعی خودتان عمل خواهد کرد ارزش این انتظار را دارد. مطالعات مختلف نشان داده اند که  حدود ۹۵ درصد از  ایمپلنت های دندانی که تاکنون کاشته شده اند بیش از دو دهه برای بیماران  کار کرده اند.
پیشرفت و نوآوری در تکنولوژی، روش های دندانپزشکی را در دهه های اخیر با تحول قابل توجهی روبه‌رو کرده است. کاشت ایمپلنت های دندانی در صورتی که شرایط بیمار مناسب باشد طی یک روز نیز می تواند انجام گیرد و احتمالاً تا چند دهه آینده دوره درمانی چند ماهه کاشت ایمپلنت به چند روز کاهش پیدا خواهد کرد. این تکنیک ها واقعاً اعجاب برانگیزند چون نه تنها به شما زیبایی ظاهری فوق العاده ای را هدیه می دهند بلکه نتیجه آنها دائمی و کاربردی است.
در حال حاضر به نظر می رسد اوردنچر یا دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت طی یک روز و استفاده از آن به طور کامل در همان روز غیر ممکن باشد اما این فرایند توسط دندان پزشک متخصص و اندودنتیست با ایمپلنت دندان در کلینیک دندانپزشکی و استفاده از تجهیزات پیشرفته با کیفیت و مجهز  به راحتی انجام می‌گیرد.
 
ایمپلنت طولانی
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

زمان انتظار واقعی برای کاشت ایمپلنت‌های دندانی جدید چقدر است؟

تا همین چند سال پیش ایمپلنت ها طی یک دوره درمانی یک ساله به منظور انطباق با استخوان فک و عملکرد صحیح در دهان شما کاشته می‌شدند. اما در حال حاضر دندانپزشکان می توانند ایمپلنت های دندانی موقتی را که نحوه عملکرد آنها در مدت زمان انتظار شما برای ساخته شدن پروتز دندان مصنوعی قابل قبول است مورد استفاده قرار دهند. برای اینکه بیشتر با این روش فوق العاده آشنا شوید بهتر است بدانید که ایمپلنت های دندانی دقیقا چطور عمل می‌کنند.

ایمپلنت های دندانی یک روزه

دندانپزشکان ایمپلنت های دندانی یک‌روزه را اصطلاحا روش کاشت فوری می نامند که به معنی قرار دادن یک تاج دندان موقتی روی پایه های ایمپلنت است که در مدت زمان انتظار برای ساخت تاج دندان اصلی برای بیمار کار می کنند. به طور معمول این نوع فرآیند جراحی به هدف زیبایی انجام می‌گیرد اما عملکرد خوبی نیز دارد و توانایی جویدن، خوردن، گاز زدن و عملکرد های دندان طبیعی را نیز به خوبی انجام می دهد. در حقیقت این نوع ایمپلنت های دندانی دقیقا شبیه دندان های طبیعی شما از هر لحاظ کار می کنند. این فرایند برای یک یا چند دندان می تواند به کار رود.
ایمپلنت های دندانی یک روزه برای انواع تغییر شکلهای دندانی به صورت ثابت یا متحرک قابل اجراست اما باید به یاد داشته باشید که این تاج‌ های دندانی، موقتی هستند و بهتر است به محض آماده شدن تاج دندان اصلی برای جایگزین کردن آنها به مطب دندانپزشک یا کلینیک دندان مراجعه کنید. اکثر بیماران از این ایمپلنتهای دندانی موقتی استفاده می کنند تا مجبور نباشند چند هفته یا چند ماه را پیش از تکمیل فرایند تن کاشت دندان با ظاهر ناخوشایند منتظر بمانند. با سوار کردن ایمپلنت‌های دندان موقت هیچ مشکلی در روند بهبود و جوش خوردن پایه ایمپلنت و استخوان فک پیش نمی آید.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

نحوه کاشت ایمپلنت دندان

برای اقدام به کاشت ایمپلنت دندان ابتدا باید با یک دندانپزشک یا ایمپلنتولوژیست با تجربه مشورت کنید. معمولا جلسه مشاوره اولیه رایگان است و دندانپزشک در این جلسه بررسی می کند که آیا شما شرایط مناسب برای کاشت ایمپلنت را دارید یا خیر و هزینه انجام ایمپلنت را نیز برای شما توضیح خواهد داد. احتمالاً آزمایشاتی شامل بررسی تراکم استخوان فک به منظور دریل کردن و کاشت پایه های ایمپلنت در محل از دست دادن دندان نیز انجام می گیرد.
این بررسی های اولیه روی نحوه از دست دادن دندان و ایمن بودن استخوان فک نیز انجام می گیرد. سپس اندودنتیست یک برنامه زمانبندی به شما ارائه می دهد تا در صورت نیاز از ابتدا عمل پیوند استخوان را انجام داده و سپس اقدام به کاشت ایمپلنت کنید. در غیر این صورت می توان بلافاصله عمل کاشت ایمپلنت را آغاز کرد.
اگر نیاز به پیوند استخوان داشته باشید باید تکه ای از استخوان ناحیه دیگری از بدن شما برداشته شده شکل داده شود و در فضای لثه جایی که ایمپلنت قرار است کاشته شود قرار بگیرد. فرایند بهبود پس از این عمل جراحی حدود ۱ تا ۳ ماه زمان می برد. پیش از بهبود کامل نمی توان عمل کاشت ایمپلنت را انجام داد.
در هر صورت تشخیص اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای شروع فرآیند کاشت ایمپلنت هستید یا خیر و نیاز به عمل جراحی پیوند استخوان دارید توسط دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست یا جراح دندان تعیین می شود.
این مرحله یک فرآیند طولانی مدت است و اگر تراکم استخوان کافی داشته باشید و دندان لثه شما بهبود یابد طی یک یا چند هفته دندانپزشک تاریخ کاشت ایمپلنت را مشخص خواهد کرد. گاهی اوقات نیز ممکن است ماهها زمان ببرد تا برای کاشت ایمپلنت آماده شوید.
انجام عمل کاشت فیکسچر یا پایه ایمپلنت تفاوت چندانی با عمل های جراحی دیگر ندارد. ابتدا دندانپزشک، ناحیه مورد نظر را بی حس کرده و شروع به دریل کردن استخوان فک شما به منظور کاشت پایه های ایمپلنت می کند. این فرآیند ممکن است پس از اتمام برای شما ایجاد درد و ناراحتی کند که در این شرایط دندانپزشک مسکن هایی را برای شما تجویز می کند تا آن ها را مصرف کنید.
معمولا طی چند هفته دندان پزشک از شما می خواهد که برای چکاپ صحیح بودن نحوه جوش خوردن ایمپلنت دندان به مطب مراجعه کنید. به این ترتیب در صورتی که مشکلی حین مدت زمان جوش خوردن فیکسچر با استخوان فک ایجاد شود؛ دندانپزشک آن را تشخیص داده و برطرف میکند. به منظور ریکاوری سریع تر معمولاً دندان پزشک از بیمار را می خواهد تا غذا های نرم و مایعات بیشتری بنوشند تا طی چند هفته فرایند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک تکمیل شود.
فرایند نهایی شامل جایگزین کردن تاج دندان مصنوعی موقتی با پروتز دندان مصنوعی اصلی به اندازه مرحله اولیه دردناک نیست چون نیازی به دریل کردن ندارد و فقط برش های سطحی روی لثه ایجاد می شود.
مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

کاشت ایمپلنت دندان در کل چقدر طول میکشد؟

اگر بخواهید کل فرایند کاشت ایمپلنت به طور صحیح انجام بگیرد و دوام و طول عمر مناسبی داشته باشد باید حدود ۶ تا ۸ ماه برای آن وقت بگذارید.
با وجود اینکه ایمپلنت های دندانی یک روزه در حال حاضر گزینه مناسبی به نظر می رسد اما توصیه دندانپزشکان به بیماران این است که اگر می‌توانند از روش کاشت ایمپلنت استاندارد استفاده کنند؛ چون مدت زمان چند ماه انتظار برای تکمیل فرایند جوش خوردن فیکسچر با استخوان فک به دوام و طول عمر افزایش ایمپلنت دندان کمک بسزایی می کند.

مدت زمان ریکاوری پس از عمل کاشت ایمپلنت دندان چقدر است؟

مدت زمان ریکاوری پس از عمل جراحی ایمپلنت دندان بستگی به شرایط فیزیکی هر فرد؛ تعداد دندان های ایمپلنت شده و نحوه مدیریت فرد و مراقبت او از از ایمپلنت ها طی فرآیند ریکاوری دارد. ۹۹ درصد موارد کاشت ایمپلنت تحت بیهوشی کامل همراه با بی حسی موضعی در ناحیه کاشت ایمپلنت انجام میگیرد.
در صورتیکه فرایند کاشت ایمپلنت ساده بدون نیاز به پیوند استخوان یا لیفت سینوس انجام بگیرد معمولاً درد و ناراحتی یا تورم پس از انجام عمل جراحی بیمار را ناراحت نخواهد کرد و به سرعت برطرف خواهد شد.
معمولاً بیماران می توانند با کمی احساس درد و ناراحتی کارهای روزمره خود را انجام دهند و با رعایت رژیم غذایی به مدت چند روز و حفظ بهداشت دهان و دندان با نخ دندان کشیدن و مسواک زدن طبق دستورالعمل پزشک دوره ریکاوری را با به راحتی طی کنند.
در اکثر موارد عوارض جانبی مانند تورم، احساس درد کبودی و ناراحتی طی چند روز پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت از بین میرود که تمام این عوارض را می توان در چند روز اول ایه با دارو های مناسب کنترل کرد. پس بهتر است به دستورات دندانپزشک در خصوص نحوه مراقبت و مصرف داروها به طور کامل توجه کنید بعد از حدود ۷ تا ۱۰ روز بیمار میتواند به رژیم نرمال خود برگردد. بنابراین بهتر است بیمار به مدت شش هفته پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت رژیم غذایی نرمال خود را ادامه دهد.
در صورتی که نیاز به پیوند استخوان یا بافت نرم در محل کاشت ایمپلنت داشته باشید احتمال مشاهده تورم وجود خواهد داشت و دندان پزشک برای شما یک رژیم مراقبتی و دارویی پس از انجام عمل جراحی تجویز خواهد کرد تا دوره ریکاوری را راحت تر بگذرانید.
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

چه عواملی تاثیر منفی روی بهبود ایمپلنت دندان و طولانی تر شدن دوران ریکاوری آن دارد؟

دوره ریکاوری پس از کاشت ایمپلنت به شدت به سبک زندگی فرد بستگی دارد. به عنوان مثال اگر بیمار سیگاری باشد باید به مدت حداقل یک هفته سیگار کشیدن را کنار بگذارد و تا جایی که می‌تواند در هفته‌های بعد آن را به حداقل برساند. سیگار کشیدن پس از عمل جراحی ایمپلنت مدت زمان ریکاوری را به طور قابل توجهی افزایش داده و اثرات منفی زیادی روی فرآیند بهبود جوش خوردن استخوان با فیکسچر و یا جوش خوردن استخوان با گرفت استخوانی پس از پیوند خواهد داشت.
زمان ریکاوری ایمپلنت دندان و فرایند بهبود یافتن آن با عواملی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی ضعیف مصرف بیش از حد الکل و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مانند خودداری از مسواک زدن منظم طولانی تر خواهد شد. حفظ بهداشت دهان و دندان و مراقبت در خانه برای ریکاوری سریع تر ضروری است و چون از ایجاد پلاک، عفونت اطراف بافت لثه و اطراف ایمپلنت جلوگیری می کند. دندان پزشک معمولاً بهترین روش مراقبت از ایمپلنت ها را پس از کاشت به شما توصیه خواهد کرد. بهتر است این توصیه ها را جدی بگیرید.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!