02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آمارهای ایمپلنت دندان: درصد موفقیت و شکست کاشت ایمپلنت - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/27

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

یکی از شاخص های جایگزین کردن دندان با روشهای مختلف بررسی نرخ موفقیت آن روش هاست. آمارهای ایمپلنت دندان نشان می دهد جایگزین کردن دندان طبیعی با ایمپلنت دندانی نرخ موفقیت بسیار بالایی دارد که در طولانی مدت نیز نتایج قابل قبولی داشته است است. به عنوان مثال در یک تحقیق سیستماتیک، نرخ موفقیت کاشت ایمپلنت بعد از پنج سال ۹۴ درصد و بعد از ۱۰ سال ۸۶ درصد تخمین زده شده است. البته این مطالعات مشکلات ایجاد شده در ایمپلنت یا دندان های مجاور آن را بررسی نکرده اند؛ بلکه فقط تعداد ایمپلنت هایی که با شکست مواجه شده و از دهان بیمار خارج شده اند را به شمار آورده اند.

مهمترین دلایل شکست ایمپلنت طبق آمار

به طور کلی شکست در روش کاشت ایمپلنت دندان را می توان به دو دسته شکسته کوتاه مدت و شکست بلند مدت تقسیم کرد. شکست کوتاه مدت در روش کاشت ایمپلنت دندان زمانی رخ می دهد که ایمپلنت دندان کاشته شده نتواند در مدت زمان مشخصی که معمولاً حدود ۳ تا ۶ ماه است با استخوان فک جوش بخورد. شکست بلند مدت نیز زمانی رخ می دهد که پایه ایمپلنت دندان که با استخوان فک جوش خورده پس از چند ماه یا چند سال با بروز تحلیل استخوان فک قادر به حمایت کردن پروتز دندان مصنوعی سوار شده روی خود نباشد.

فاکتورهای کوتاه مدت

به طور کلی ریسک فاکتورهای کوتاه مدت که موجب شکست سریع روش کاشت ایمپلنت می شوند از جمله سیگار کشیدن، مصرف داروهای خاص، خون رسانی ناکافی به استخوان و بافت لثه اطراف ایمپلنت، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین عجله کردن در انجام مراحل کاشت ایمپلنت و سوار کردن پروتز دندان مصنوعی می توانند از دلایل شکست کوتاه مدت این روش باشند. در صورتی که دندان پزشک پروتز دندان مصنوعی پیش از آنکه پایه ایمپلنت به خوبی به استخوان فک جوش بخورد روی آن سوار کند موجب بروز مشکلات فراوانی از جمله لق شدن پایه ایمپلنت در استخوان فک و افتادن آن خواهد شد.
ریسک فاکتورهای بلند مدت نیز شامل عفونت های باکتریایی، نحوه برنامه ریزی نادرست کاشت ایمپلنت، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می شود. در صورتی که بیمار پس از کاشت ایمپلنت نواحی اطراف آن را به خوبی تمیز نکند احتمال شکست روش کاشت ایمپلنت حدود ۵۰ درصد افزایش می یابد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان موجب می شود عفونت باکتریایی اطراف پایه ایمپلنت رشد کرده و تحلیل استخوان اتفاق بیفتد. با افزایش تحلیل استخوان پایه ایمپلنت لق شده و توانایی حمایت از پروتز دندان مصنوعی را نخواهد داشت.
 
 
نرخ موفقیت ایمپلنت
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

ریسک فاکتورهای کوتاه مدت

عفونت
ایجاد عفونت پس از عمل جراحی یکی از عوامل مهم شکست روش کاشت ایمپلنت است. مطالعات مختلف نشان می دهد نحوه نگهداری بیمار از ایمپلنت های دندانی و مراقبت از دهان و دندان نقش بسیار مهمی در افزایش طول عمر و عدم ایجاد عفونت در آنها دارد.
همچنین زمانی که کاشت پایه ایمپلنت انجام می گیرد طی یک عمل جراحی، لثه بریده می شود. این جراحت در معرض عفونت کردن قرار دارد که طبق آمار یکی از اصلی ترین دلایل دلایل شکست ایمپلنت در کوتاه مدت است. در صورتی که عفونت کنترل نشود؛ پایه ایمپلنت به درستی به استخوان فک و بافت های اطراف جوش نخواهد خورد. حتی اگر دندانپزشک تمام احتیاط های لازم برای پیشگیری از عفونت کردن زخم را رعایت کند تا ریسک عفونی شدن آن کاهش یابد باز هم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از کاشت ایمپلنت به عهده بیمار است. هرگونه اهمال از طرف بیمه موجب بروز عفونت التهاب لثه تحلیل استخوان و در نهایت شکست روش کاشت ایمپلنت خواهد شد. 
نتایج بروز عفونت ممکن است طی یک هفته چندین سال پس از کاشت ایمپلنت مشاهده شود شود. التهاب لثه اطراف ایمپلنت یا Pre-implantities نوعی بیماری است که خون رسانی به استخوان فک را محدود کرده و موجب پوسیده شدن استخوان فک در ناحیه ای که ایمپلنت کاشته شده می شود. آمارها نشان می دهد بروز بیماری التهاب لثه در کمتر از ۳ درصد بیمارانی که عمل کاشت ایمپلنت انجام می دهند مشاهده می شود که آمار بسیار ناچیزی است.
مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

کافی نبودن تراکم استخوان فک

زمانی که ایمپلنت با شکست مواجه می شود به این معنی است که دیگر در مکانی که کاشته شده مستقر نمی باشد. این عدم استحکام معمولا به علت کافی نبودن تراکم استخوان فک در ناحیه ای که ایمپلنت کاشته شده ایجاد می شود. پیش از انجام ایمپلنت در کلینیک دندانپزشکی , دندان پزشک باید تشخیص دهد که در صورت کم بودن تراکم استخوان بیمار نیاز به عمل پیوند استخوان دارد.

بیماری های سیستم ایمنی

احتمال شکست ایمپلنت دندان در بیمارانی که به بیماری ‌های سیستم ایمنی دچار هستند؛ بیشتر از بیماران دیگر است. بیماری سیستم ایمنی در حقیقت بیماری است که موجب می شود سیستم ایمنی بدن به بافت ها حمله کرده و به آنها آسیب برساند که در نهایت احتمال پس زدن ایمپلنت توسط بدن انسان را بالا می برد. برخی از بیماری های سیستم ایمنی بدن شامل آرتریت روماتوئید، لوپوس، دیابت نوع یک می باشد.

خونرسانی ضعیف به بافت ها

ایجاد لخته های خون در لثه و خون رسانی به آنها به بهبود زخم های بدن کمک می کند. در صورتی که بعد از کاشت ایمپلنت خون کافی به ناحیه عمل جراحی نرسد فرایند بهبود کند شده و حتی ممکن است انجام نگیرد. این خونرسانی ضعیف ممکن است ناشی از بیماری های خونی یا بیماری سیستم ایمنی بدن می باشد.
مصرف داروهای خاص
برخی از داروها می‌تواند در عدم موفقیت ایمپلنت ‌های دندان موثر باشد و به همین علت پیش از انجام ایمپلنت حتما باید با دندانپزشک خود در خصوص داروهایی که مصرف می کنید؛ مشورت کنید. به عنوان مثال آمارها نشان می دهد بیس فسفونات ها نوعی دارو برای درمان پوکی استخوان هستند که درصد شکست روش کاشت ایمپلنت را تا حدود ۵ درصد افزایش می‌دهند.
نداشتن سلامت عمومی 
اگر از دندانها، لثه و سلامت عمومی بدن خود مراقبت نکنید درصد موفقیت کاشت ایمپلنت کاهش خواهد یافت چون احتمال جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک در بدن سالم بسیار بیشتر از فرد بیمار است.

فشار زیاد به پایه ایمپلنت

کاشت ایمپلنت توسط دندانپزشک در دو مرحله انجام می گیرد:
1. کاشت پایه ایمپلنت داخل استخوان فک
2. نصب اباتمنت و تاج دندان مصنوعی روی پایه
زمان بین این دو مرحله به پایه ایمپلنت فرصت می‌دهد تا به استخوان فک جوش بخورد و توانایی حمایت کردن از تاج دندان مصنوعی را داشته باشد.
چند ماه گاهی اوقات دندانپزشک از روش ایمپلنت فوری استفاده می کند به این مفهوم که هر دو مرحله بلافاصله انجام می گیرند و زمان درمان بسیار کوتاه تر می شود. هرچند که ریکاوری پس از این روش بسیار سریع تر اتفاق می افتد اما طبق آمارهای به دست آمده از مطالعات مختلف این روش فشار زیادی به پایه ایمپلنت وارد کرده و احتمال شکسته ایمپلنت را تا حدود ۳ درصد افزایش می دهد.
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری
پس زدن ایمپلنت توسط بدن
مانند هر نوع عمل پیوند عضو دیگری، بدن بیمار ممکن است ایمپلنت را پس بزند. هرچند در تحقیقات انجام گرفته احتمال پس زدن پایه ایمپلنت بسیار ناچیز و کمتر از 1 درصد تخمین زده شده است اما به هر حال در موارد نادری عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک و پس زدن آن مشاهده شده است.
واکنش های آلرژیک
اکثر ایمپلنت های دندانی از جنس تیتانیوم ساخته شده اند و مقدار بسیار کمی نیکل نیز در آن ها وجود دارد. این ترکیب در بدن برخی افراد واکنش های التهابی و آلرژیک به وجود می آورد که با علائمی مانند التهاب و تورم خود را نشان می دهد.
آسیب دیدن عصب و بافت
اگر عصب یا بافت اطراف ایمپلنت آسیب ببیند بیمار احساس درد یا بی حسی پس از عمل جراحی خواهد داشت. احساس بی حسی ممکن است در سطوح اطراف زبان، گونه و لب ها احساس شود. در اکثر موارد آسیب دیدگی بهب عصب به سبب ناشی بودن دندانپزشک در جاگذاری پایه در محل درست در استخوان فک ایجاد می شود.
مطالب مرتبط: ایمپلنت اقساطی

ریسک فاکتورهای بلند مدت

در صورتی که ایمپلنت طی یک تا ۱۰ سال پس از انجام کاشت آن با شکست مواجه شود به عنوان شکست و بلند مدت در نظر گرفته می شود. عوامل متعددی در این شکست بلند مدت ایمپلنت موثر هستند:
کاشت نامناسب ایمپلنت یا فرایند مهندسی نشده
فرایند مهندسی نشده در کاشت ایمپلنت به این معنی است که تعداد پایه های ایمپلنت کاشته شده برای نگهداری تاج دندان مصنوعی کافی نیست در این شرایط فشار بسیار زیادی به پایه‌های ایمپلنت وارد شده و در نتیجه احتمال شکست روش کاشت های ایمپلنت را به شدت بالا می برد. به همین علت دانش و مهارت دندانپزشکی و ایمپلنتولوژیست در تشخیص تعداد پایه های مورد نیاز برای سوار کردن پروتز دندان مصنوعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
سیگار کشیدن
طبق مطالعات انجام گرفته در جامعه بین المللی دندانپزشکی، آمار درصد شکست ایمپلنت در افراد سیگاری که نیاز به کاشت ایمپلنت پیدا می کند حدود 6.5 تا ۲۰ درصد بیشتر از افراد غیرسیگاری است. با توجه به این آمار بسیار بالا مطمئنا سیگار کشیدن یکی از ریسک فاکتورهای مهم در افزایش احتمال شکست ایمپلنت دندان است.
دندان قروچه کردن 
دندان قروچه کردن همان ساییدن دندان های فک بالا و پایین به یکدیگر ر است که به صورت یک عادت در فرد در آمده است. دندان قروچه کردن دلایل بسیار زیادی دارد که می‌توانند به علت تراز نبودن دندان، استرس و فشار عصبی بالا و غیره ایجاد شو.د دندان قروچه کردن به هر دلیلی موجب آسیب رسیدن به تاج دندان مصنوعی، شکستن یا ترک خوردن آن خواهد شد و از بهبود زخم و جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک نیز جلوگیری خواهد کرد.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
اگر بیمار بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند؛ لثه و دندان های او دچار عفونت شده و یا به بیماری های دهان و دندان دچار خواهد شد. همانطور که پیش از این اشاره شد؛ ایجاد عفونت و بیماریهای لثه احتمال شکست ایمپلنت دندان را تا حدود ۵ درصد افزایش می‌دهد.
ناکافی بودن بافت لثه
میزان بافت لثه در کیفیت جوش خوردن ایمپلنت به بافتهای اطراف تاثیر قابل توجهی دارد. هر چه این بافتها بیشتر باشد؛ ایمپلنت نیز بهتر جوش خواهد خورد. بنابراین در صورتیکه بافت لثه کافی در دهان بیمار وجود نداشته باشد؛ موجب لق شدن و افتادن ایمپلنت های دندانی خواهد شد.
رادیوتراپی سر و گردن
در صورتی که بیمار به سرطان سر، گردن یا دهان و دندان، بافت لثه، استخوان و غیره دچار باشد و به دستور پزشک تحت رادیوتراپی قرار بگیرد؛ احتمال شکست ایمپلنت های دندانی حدود ۱۰ درصد افزایش می یابد.
ناکافی بودن تراکم استخوان فک
بیمارانی که استخوان فک آنها تراکم کافی ندارد علاوه بر این که نمی تواند به درستی از پایه ایمپلنت حمایت کند احتمال رشد باکتری و عفونی شدن نیز در محل کاشت ایمپلنت بسیار بیشتر می شود.
آسیب های خارجی
بدیهی است که اگر در اثر تصادف یا ضربه های بسیار شدید به ایمپلنت آسیبی وارد شود احتمال شکست آن به شدت افزایش خواهد یافت. معمولاً این آسیب ها به نحوی است که دندانپزشک ناچار است پایه ایمپلنت قبولی را از دهان خارج کرده و پس از گذراندن دوره درمان آن را با ایمپلنت دیگری جایگزین کند.
جابجایی دندان ها در فضاهای باز
مطالعات نشان می‌دهند که در ۳۰ تا ۶۰ درصد مواردی که کاشت ایمپلنت انجام گرفته جابجایی دندانهای مجاور در فضاهای باز حدود یازده سال پس از کاشت ایمپلنت و سوار کردن تاج روی پایه آن مشاهده شده است.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

نرخ موفقیت ایمپلنتهای دندانی چقدر است؟

طبق آمارهای به دست آمده نرخ موفقیت ایمپلنت های دندانی در طی ده سال حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد است. هر چند که این روش درمانی کاملا توسط دندانپزشکان و جامعه دندانپزشکی مورد تایید قرار گرفته است اما مانند هر عمل جراحی دیگری کاشت ایمپلنت نیز می تواند با مشکلات متعددی روبرو شود.

نرخ شکست ایمپلنت های دندانی چقدر است؟

نرخ موفقیت ایمپلنتهای دندانی بسیار بالاست است اما برخی افراد پس از کاشت ایمپلنت دچار مشکلاتی می‌شوند که دندان پزشک مجبور به بیرون آوردن پایه ایمپلنت و جایگزین کردن آن با ایمپلنت دیگر یا استفاده از روش های دیگر خواهد شد. آمارها نشان می دهد به طور حدودی ۵ تا ۱۰ درصد از ایمپلنت های دندانی در کوتاه مدت طی چند ماه یا در بلند مدت پس از چند سال با شکست مواجه می شوند.

چه تعداد ایمپلنت در هر سال کاشته می شود؟

طبق آمارهای ایمپلنت دندان، به طور متوسط حدود ۵ میلیون ایمپلنت در دهان حدود ۳ میلیون نفر در آمریکا در هر سال ها کاشته می شود. 

درصد موفقیت نصب پروتز دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت طبق آمار ایمپلنت دندان چقدر است؟

ارزیابی موفقیت نصب پروتز دندان مصنوعی کمی چالش برانگیز است که به عوامل متعددی مانند حفظ و نگهداری، ترمیم کردن، نحوه ساخت و طراحی پروتز بستگی دارد. مشکلات مختلفی ممکن است برای پروتز دندان مصنوعی ایجاد شود که راه حل های آن نیز متفاوت است. گاهی اوقات با یک ترمیم ساده مشکل تاج دندان مصنوعی حل می شود و گاهی اوقات نیز نیاز به تعویض تاج دندان مصنوعی خواهد بود.
نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد که دوام و طول عمر تاج دندان مصنوعی حدود ۵ تا ۱۵ سال است در صورتی که به درستی از آن مراقبت شود حتی تا بیست سال دوام خواهد داشت.
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!