02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

دوام لمینت های سرامیکی چقدر است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/20

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

زمانی که در مورد اصلاح طرح لبخند صحبت می کنیم مطمئنا ونیر های لمینت دندان یکی از بهترین روشهای موجود برای خلق لبخندی زیبا هستند. اصلی ترین دلیل گستردگی استفاده از لمینیت های سرامیکی ظاهر طبیعی آنهاست. دندانپزشکی که بتواند با مهارت رنگ، شکل و اندازه ونیر پرسلین را دقیقا منطبق با دندانهای طبیعی خود بیمار بسازد؛ لبخندی زیبا و طبیعی را به او هدیه خواهد داد که می تواند به طور دائمی از آن لذت ببرد. نصب لمینت های پرسلین روی دندان ها موجب می شود تا آنها بتوانند به خوبی در برابر ساییدگی یا ترک خوردن مقاوم شوند. نصب لمینت های سرامیکی هیچ محدودیتی در خوردن، جویدن و گاز زدن غذا ها برای بیمار ایجاد نخواهد کرد و اگر به خوبی از آنها مراقبت شود حتی بیش از ۲۰ سال نیز بدون مشکل عملکرد اولیه خود را حفظ خواهند کرد.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست
لمینت های سرامیکی از پوسته های نازکی تشکیل شده اند که روی هر دندان را می پوشانند. این ونیرها راه حل بسیار مناسبی برای افرادی هستند که میخواهند دندان هایشان زیبا به نظر برسد و به طور طبیعی طرح لبخند خود را اصلاح کنند. تفاوتی ندارد که نواقص دندان های شما به علت پوسیدگی، زرد شدن یا حتی ساییدگی ایجاد شده باشد در هر صورت ونیرهای لمینیت قادرند به سرعت و به طور کامل تمامی نواقص ظاهری دندان های شما را بپوشانند.
بسیاری از بیمارانی که از ظاهر دندان های خود به علت وجود فاصله زیاد، لب پر شدن، ترک خوردگی، تغییر رنگ یا پوسیدگی های عمیق با پرشدگی های قابل رویت راضی نیستند؛ به استفاده از این روش رو آورده اند. اکثر بیمارانی که لمینت های سرامیکی نصب کرده اند؛ عاشق ظاهر طبیعی زیبای آن هستند. هم چنین مزایایی مانند مقاومت در برابر زرد شدن و درخشندگی سطح آن رضایت کامل بیماران را جلب کرده است. چون این مواد سازگاری کاملی با بافت‌های لثه دارند مشکل خاصی پس از نصب برای بیماران ایجاد نمی کنند و نحوه نصب آنها نیز  پس از آماده سازی دندان ها و تراشیدن بخشی از مینای دندان بسیار راحت است.
اما همان‌طور که نصب آنها به راحتی و به سرعت انجام می گیرد؛ در صورت عدم مراقبت صحیح، آسیب رسیدن به آنها نیز به سرعت اتفاق می افتد. با وجود اینکه این لمینت ها توسط مواد دندانی به دندانهای طبیعی سیمان می شوند اما تخریب ناپذیر نیستند. با توجه به این موضوع این سوال برای شما پیش می آید که:
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

طول عمر ونیر پرسلین چقدر است؟

پاسخ به این سوال تا حد زیادیبه این بستگی دارد که چقدر از آنها مراقبت می‌کنید. در نظرگرفتن عادات روزانه ای که می‌تواند روی ونیر های دندانی تاثیر بگذارد و از ساییدگی، لب پر شدن، ترک خوردگی و افتادن آنها جلوگیری کند در طول عمر آنها تاثیر بسزایی دارد.
مطالعات بسیاری در خصوص دوام ونیر پرسلین انجام گرفته است. نتایج این مطالعات نشان می دهد که لمینت های سرامیکی حداقل حدود ۱۰ سال دوام می آورند و در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت شود حتی ممکن است تا ۱۵ سال نیز بدون نیاز به تعویض روی دندانهای بیمار باقی بمانند.
اما همانطور که در ادامه توضیح خواهیم داد این تخمین طول عمر تحت تاثیر عوامل مختلفی است که باید پس از نصب لمینت های پرسلین در نظر گرفته شود.
 
 
دوام لمینیت
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 
مطالعاتی که توسط محققان مختلف انجام گرفته نشان می دهد دوام و طول عمر لمینت های سرامیکی بسته به عوامل و فاکتورهای مختلف، متفاوت بوده اند. این فاکتورها شامل:
1. عدم رضایت بیمار
طبق آمارهای به دست آمده حدود ۳۱ درصد از افرادی که لمینیت های پرسنلی را روی دندانهای خود نصب کرده اند حدودا پس از ۵ تا ۶ سال تصمیم به تعویض آنها گرفته اند. چون از لحاظ زیبایی دیگر برای آن ها رضایت بخش نبوده است.
2. آسیب دیدگی لمینت های سرامیکی
وجود ترک یا لب پر شدن موجب می شود زیبایی لمینیت سرامیکی مانند قبل نباشد و طبق آمارهای موجود حدود ۱۳ درصد از لمینت های پرسلین نصب شده پس از ۷ تا ۱۰ سال به این دلیل تعویض شدند. اصلی ترین دلایل تعویض لمینت های آسیب دیده طبق آمار ۴۵ درصد شکستن سرامیک، ۲۸ درصد ترک خوردگی سرامیک، ۱۰ درصد لب پر شدن پرسلین و ۱۰ درصد افتادن ونیرهای لمینت بوده است.
3. جنس لمینت و مهارت دندانپزشک در نصب آن
به طور متوسط ونیرهای پرسلین از هفت سال تا بیش از بیست سال دوام می آورند اما میزان طول عمر آن ها به این بستگی دارد که آیا به خوبی از آنها مراقبت می‌شود یا خیر. البته کیفیت و جنس لمینیت های سرامیکی و نحوه ساخت و نصب آنها نیز در دوام و طول عمرشان موثر است.
4. سن بیمار
سن بیمار نیز در مدت زمانی که ونیر های پرسنلین روی دندانهای او باقی می مانند؛ اثرگذار است. چون بافت های لثه که به دندانهای طبیعی متصل هستند و ونیرهای سرامیکی به آنها سیمان می‌شوند با رشد بیمار منقبض شده و از اطراف دندان کنار می روند به طوری که سطح ریشه بیشتر بیرون می آید. در این شرایط باید به دندانپزشک در کلینیک دندان مراجعه کرده و ونیرهای لمینت را تعویض کنید.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

آیا لمینت های سرامیکی دائمی هستند؟

ونیر های پرسنلی جنس ترد و شکننده ای دارند اما زمانی که با دندانهای طبیعی پیوند می‌خورند از استحکام کافی برخوردار می شوند. در صورتیکه مراقبت از آن ها مناسب باشد حدود ۱۰ تا ۱۵ سال برای بیمار کار می کند اما در صورتی که دچار ساییدگی یا آسیب‌دیدگی شوند باید کل ونیر های لمینت را تعویض و یا ترمیم کرد. افزایش طول عمر لمینت های پرسنلین کاملاً نحوه مراقبت خود فرد بستگی دارد.
به طور کلی نرخ شکست لمینت های سرامیکی کمتر از ۵ درصد، طی ۵ سال و کمتر از ۱۰ درصد، طی ۱۰ سال بوده است که آمار بسیار مناسبی است. به همین علت دوام لمینت های سرامیکی در حال حاضر نسبت به سایر روش های ونیر های دندانی بسیار بیشتر است.
فقط با رعایت چند نکته زیر می توانید مطمئن باشید که لمینت های سرامیکی بدون هیچ مشکلی بیش از ۱۰ سال در دهان شما دوام خواهند آورد. پس اگر می خواهید ونیر های پرسلین بیشترین دوام را روی دندان های شما داشته باشند؛ راهنما های ساده زیر را مطالعه کنید و به یاد داشته باشید که فقط خودتان هستید که با مراقبت از لمینت ها می توانید دوام و طول عمر آن ها را افزایش دهید.
از خوردن مواد قلیایی، اسیدی و دارای رنگهای مصنوعی خودداری کنید
با وجود اینکه ونیر های سرامیکی نسبت به زرد شدن مقاومند اما استفاده از مواد رنگی، اسیدی و قلیایی موجب تغییر رنگ سایر دندان های طبیعی شما خواهند شد به این ترتیب رنگ لمینت های سرامیکی دیگر با سایر دندان های طبیعی شما مطابقت نخواهد داشت و احتمالا مجبور می شوید از روش هایی مانند بلیچینگ و سفید کردن دندان برای دندانهای طبیعی خودتان استفاده کنید.
از ساییدن دندان‌ها به یکدیگر خودداری
بهتر است تمرین کنید تا عادت ساییدن دندانها به هم را کنار بگذارید چون ساییدن ونیرهای پرسلین به یکدیگر می تواند آسیب جدی به آنها بزند. البته لمینت های سرامیکی نسبت به ساییدگی های جزئی که در اثر جویدن و گاز زدن غذاها به وجود می‌آید کاملا مقاوم هستند اما اگر فشار مداوم و زیادی در اثر ساییدن دندان ها به یکدیگر به آنها وارد کنید احتمال شکستن و لب پر شدن آنها به طور قابل توجهی افزایش می یابد.
عادات مربوط به حفظ بهداشت دهان و دندان خود را اصلاح کنید
یکی از مزایای نصب لمینت های سرامیکی این است که به جز مراقبت های عادی که از دندانهای طبیعی خود می کنید نیازی به مراقبت خاصی ندارند. اما همین حفظ بهداشت دهان و دندان روزمره که موجب حفظ سلامت لثه و دندان های زیر لمینت و استخوان فک می شود؛ تاثیر قابل توجهی روی افزایش دوام و عدم افتادن لمینیت ها در کوتاه مدت از روی دندان دارد. به عنوان مثال در صورتی که لثه شما شروع به تحلیل رفتن کند کم کم لبه های لمینیت ها قابل مشاهده می شوند و ظاهر آنها نیز دیگر طبیعی به نظر نمی رسد. همچنین در صورتی که دندان های زیرین لمینت های سرامیکی پوسیده شوند دیگر قادر به نگهداری این ونیرهای دندانی نخواهند بود و لمینت های سرامیکی استحکام خود را از دست خواهند داد.
برای مراقبت روزانه از از همین های سرامیکی بهتر است دندان های تان را با خمیردندان های ضد سایش حاوی فلوراید مسواک بزنید و نگران آسیب رسیدن به ونیر های دندانی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نباشید آن ها مستحکم تر از آن چیزی هستند که به نظر می رسند.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

از لمینت های خود مراقبت کنید تا دوام بیشتری داشته باشند

 یکی از مهمترین موضوعاتی که بیشتر در دندانپزشکی زیبایی به خصوص در مورد ونیرهای لمینت که لبخند به عنوان یک روش دائمی و غیرقابل بازگشت، زیباترین روش ترمیمی - زیبایی و اصلاح طرح شناخته می‌شوند باید در نظر گرفته شود؛ حفظ و نگهداری است از لمینیت دندان است.
یکی از مهمترین دلایل شکست لمینت های سرامیکی ابتلا به بیماری‌های لثه یا پریودنتال جزئی است که در نتیجه حفظ و نگهداری ضعیف و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود.
لمینت های سرامیکی نیاز به روش های حفظ و نگهداری ویژه ای ندارند و مراقبت از آنها بیمار را با چالش خاصی مواجه نمی کند. به عنوان مثال نیازی نیست که از آن ها حین انجام حرکات ورزشی یا فعالیت های شدید محافظت کنید. چون به طور طبیعی با دندان های شما پیوند خورده اند در نتیجه استحکام و مقاومت کافی برای مقاومت در برابر شرایط سخت را مثل دندان‌های طبیعی خودتان دارند.

چه عاداتی می تواند طول عمر ونیر های دندانی را کوتاه کند؟

در حقیقت می توان گفت همان عواملی که موجب آسیب دیدن دندان های طبیعی می شوند طول عمر لمینت های دندانی را نیز کاهش می دهند. لمینت ها نیز درست مانند دندان طبیعی لب پر می شوند یا ترک می خورند. بنابراین در صورتی که غذاهای سفت مانند یخ را با آنها بجوید هیچ بعید نیست که سطح آنها دچار ساییدگی شده و یا حتی بشکنند. 
از دیگر مشکلاتی که دوام و طول عمر لمینت های سرامیکی را کاهش می دهد دندان قروچه کردن است. به همین علت به افرادی که بخصوص در هنگام خواب، زیاد دندان قروچه می کند و احتمال آسیب دیدن، سائیدگی و لب پر شدن لمینیت های سرامیکی روی دندان های آنها بسیار بالا است توصیه می‌شود که از محافظ های شب هنگام خواب استفاده کنند تا لمینت های پرسلین دوام بیشتری داشته باشند.
یکی از مهمترین مزایای ونیر های دندانی مقاومت آنها در برابر زرد شدن در اثر خوردن یا نوشیدن مواد غذایی رنگی مانند قهوه یا چای است. بنابراین بر اثر خوردن این مواد غذایی لمینیت های سرامیکی حتی در طولانی مدت نیاز به تعویض نخواهند داشت.

 چطور از لمینت های سرامیکی مراقبت کنیم تا بیشترین طول عمر و دوام را داشته باشد؟

تنها نکته ای که در خصوص ونیر های دندانی می توانید رعایت کنید تا بیشترین دوام را داشته باشند این است که از آنها مانند دندان های طبیعی خودتان مراقبت کنید. با توجه به اینکه هزینه بسیار زیادی برای نصب ونیر های دندانی پرداخته‌اید بنابراین به نفع خودتان است که با رعایت کردن نکات بهداشتی جهت حفظ بهداشت دهان و دندان بیشترین استفاده را از آنها ببرید در ادامه بهترین روش های مراقبت از ونیرهای دندانی را برای شما ما فراهم آورده ایم:
حفظ بهداشت دهان و دندان
پاکسازی دهان یکی از مهم ترین شرایط افزایش دوام و طول عمر ونیرهای لمینت است که به حفظ دندانهای طبیعی خودتان نیز کمک می کند. مسواک زدن با خمیر دندانهای مناسب که دارای سیلیکای تمیز کننده پیشرفته مانند همان چیزی که دندانپزشکان از آن استفاده می کنند؛ هستند؛ نخ دندان کشیدن و چکاپ های منظم نزد دندانپزشک از جمله مهمترین فاکتورهای موثر روی افزایش دوام لمینیت های سرامیکی است.
استفاده از محافظ های دندان
در صورتی که در مسابقات ورزشی خشن و حرفه ای مانند بوکس، کاراته، ورزش های رزمی و غیره شرکت می کنید بهتر است در طول تمرینات و مسابقات حتماً از محافظ های دندان استفاده کنید تا از ترک خوردن یا لب پر شدن و حتی شکستن لمینت های سرامیکی جلوگیری کنید.
از لمینت ها به عنوان ابزار استفاده نکنید
درست است که جنس لمینت ها زمانی که به مینای دندان پیوند می خورند کاملا مستحکم می شود اما این استحکام نباید موجب شود از لمینیت ها به عنوان قیچی، چکش، انبر و غیره استفاده کنید. این عادات اشتباه که خیلی از افراد نسبت به دندانهای طبیعی خودشان نیز دارند و برای باز کردن درب بسیاری از کیسه های پلاستیکی، شکستن پوست آجیل مانند پسته، جویدن یخ، باز کردن درب پپسی و غیره از دندانها و لمینت ها به عنوان ابزار استفاده می کنند؛ موجب وارد آمدن فشار زیادی به لمینیت های سرامیکی شده و قطعاً موجب کوتاه تر شدن طول عمر لمینت و آسیب دیدگی جدی آن خواهد شد. به طوری که حتی در کمتر از ۵ سال نیاز به تعویض پیدا خواهد کرد.
مراقب دندان قروچه کردن خود باشید
در صورتی که دندان قروچه می کنید پیش از نصب لمینیت پرسلین حتماً باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. هرچند که دندان‌قروچه کردن موجب سائیده شدن یا ایجاد ترک در ونیرهای پرسلین می‌شود اما راه حل آن نیز آسان است. استفاده از یک محافظ شبانه برای دندان ها می تواند جلوی آسیب دیدن لمینت های سرامیکی را در اثر دندان قروچه کردن بگیرد.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

س احمدی

متن کامل و عالی👌🏻