02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بهترین زمان برای انجام ایمپلنت چه زمانی است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/05/17

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

ممکن است شما به خاطر از دست دادن یک یا چند دندان طبیعی خود به کاشت ایمپلنت دندان فکر کنید، چون شنیده اید که ایمپلنت دندان بهترین جایگزین دندانهای از دست رفته هستند که البته این موضوع به چند دلیل صحت دارد. اول اینکه ایمپلنت دندانی علاوه بر خود دندان، جایگزین ریشه آن هم می شود. این ریشه جدید که از تیتانیوم ساخته شده است کمک می کند که دندان جایگزین حتی نسبت به پروتز هم بهتر در جای خود قرار بگیرد. هم چنین باعث می شود که دندان های شما از جای خود خارج نشوند. فواید مهم دیگر ایمپلنت دندان عبارتند از: 
بازیابی توانایی صحبت کردن و جویدن
امکان تمیزکردن ایمپلنت دندان بدون نیاز به درآوردن آن
ظاهری کاملا طبیعی
جلوگیری از افتادگی صورت
با وجود همه این فواید، ایمپلنت دندانی ممکن است بهترین انتخاب برای همه بیماران (شامل افراد زیر هجده سال) نباشند. 

چرا کودکان و نوجوانان کاندیدهای خوبی برای کاشت ایمپلنت نیستند؟

عمل کاشت ایمپلنت دندان تنها میتواند روی فکی که به طور کامل رشد کرده انجام شود. رشد کامل فک معمولا تا اواخر سال های نوجوانی و حتی گاها تا اوایل بزرگسالی طول می کشد. برای همین به طور کلی بیمار متقاضی کاشت ایمپلنت دندانی، باید حداقل هفده یا هجده سال داشته باشد (البته این یک عدد مشخص نیست، چون میزان رشد فک مهمتر از سن فرد است) و عمل کاشت ایمپلنت دندان به ندرت روی افراد کمتر از هفده سال انجام می شود. چون هر فرد با دیگری متفاوت است، جراحان با استفاده از عکس های اشعه ایکس از استخوان های فرد (معمولا اشعه ایکس از مچ دست) تشخیص می دهند که آیا فک فرد به اندازه کافی برای عمل کاشت ایمپلنت دندان رشد کرده است یا خیر. هم چنین اجازه والدین برای افراد زیر هجده سال برای عمل کاشت ایمپلنت دندان لازم است.
 
زمان ایمپلنت
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت در استخوان در حال رشد

همواره در مورد کاشت ایمپلنت در کودکان و نوجوانان اختلاف نظر وجود داشته است و تعداد کمی از محققان و پزشکان متخصص موافق استفاده از ایمپلنت ها در این گروه از بیماران و تعداد معدودی دیگر به شدت مخالف استفاده از آنها هستند. یکی از مطالعات پیشرو در مورد الگوهای رشد قوسهای دندانی توسط Bjork انجام شد که در آن وی پین های تانتالیوم نیم میلیمتر در یک و نیم میلیمتری را در فک های کودکان در حال رشد کاشت .اگرچه بیشتر پینها پایدار بودند ، اما پین ها با رشد کودک ثابت نماندند و درنتیجه تقریباً تمام پین های قرار گرفته در نواحی جاذب مانند راموس قدامی فک پاییناز بین رفته و باید تعویض می شدند. 
ایمپلنت های قرار گرفته در فک کودک پیش از بلوغ، با رشد عرضی فاصله قابل توجهی از هم می گیرند که باعث ایجاد مشکلات زیبایی و عملکردی بسیاری می شود. در عوض، اگر این ایمپلنت ها به کمک یک پروتز ثابت یه هم متصل شوند ، ممکن است از رشد عرضی فک بالا جلوگیری شود. با این حال، محققان دیگری، کاشت های موفقیت آمیزی در فک پایین کودکان گزارش کرده اندو نشان داده اند موفقیت عمل کاشت ایمپلنت های میانی فک پایین در مقایسه با مواردی که در مناطق دیگر فک پایین یا فک بالا کاشته می شوند، در بیماران جوان بیشتر است.

محدودیتی در سن بالا برای کاشت ایمپلنت وجود ندارد

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا ، نیمی از مردان و زنان بالای 65 سال حداقل یک دندان از دست رفته دارند  این امر باعث می شود آنها کاندیدهای ایده آلی برای کاشت ایمپلنت باشند که این شامل افراد سالخورده 80-90 ساله هم می شود. هرچند دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی پیش از توصیه به کاشت ایمپلنت ، سلامت کلی بیمار را در نظر می گیرد، صرفاً داشتن سن بیشتر به طور معمول باعث نمی شود که امکان انجام ایمپلنت برای بیماران وجود نداشته باشد در حقیقت سالمندانی که سالها با پروتزهای متحرک زندگی می کردند ممکن است بخواهند به جای آنها از ایمپلنت های دندانی دائمی و غیرمتحرک استفاده کنند.
بزرگترین تفاوت بین بیماران جوان و مسن در زمینه کاشت ایمپلنت این است که در وهله اول افراد چگونه دندان های خود را از دست داده اند. جوان ترها بیشتر در حوادث دندان خود را از دست می دهند در حالی که افراد مسن تر معمولا دندان های خود را به خاطر پوسیدگی و یا بیماری از دست می دهند. صرف نظر از اینکه چگونه دندان یا دندان های طبیعی خود را از دست داده اید ، ما شما را تشویق می کنیم که با مشورت با پزشک بررسی کنید که آیا کاشت دندان مناسب ترین روش جایگزینی دندان برای شما است یا خیر. 
ایمپلنت دندان در بیمارانی که در دهه 80 و حتی 90 زندگی خود هستند، موفقیت خود را نشان داده اند. اگرچه سلامتی بیمار باید مورد توجه قرار گیرد ، اما عموماً حد بالای سن برای جراحی کاشت ایمپلنت وجود ندارد. به عنوان مثال ، حداقل نیمی از آمریکایی های بالای 65 سال یک یا چند دندان از دست رفته دارند ، بنابراین افراد در این گروه سنی کاندیدهای خوبی برای کاشت ایمپلنت هستند.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

موفقیت کاشت ایمپلنت در بزرگسالان

در بیماران بزرگسال ، مهمترین عامل موفقیت بلند مدت در کاشت ایمپلنت سن نیست، بلکه کیفیت استخوان فک در محل کاشت است. ویژگی های خوب ایمپلنت – پایداری و کامل بودن از لحاظ ساختاری- به خاطر فرآیند پیوند استخوانی است. اگر در محل کاشت تراکم کافی استخوان وجود نداشته باشد که بتواند پیوند قوی ای با ایمپلنت دندانی برقرار کند، کاشت ایمپلنت شکست خواهد خورد.
در مشاوره اولیه ، جراح دهان و دندان شما کیفیت استخوان فک را در محل پیشنهاد ایمپلنت ارزیابی می کند. اگر مشخص شود که از دست دادن استخوان می تواند چالشی برای موفقیت عمل پیوند استخوانی (osseointegration) باشد ، پیوند استخوان ممکن است توصیه شود تا بیمار کاندید بهتری برای انجام ایمپلنت باشد.
همچنین بیماران باید از سلامت دهان و دندان و به طور کلی سلامت جسمانی کافی برخوردار باشند تا بتوانند فرایند جراحی لازم برای قرار دادن ایمپلنت دندان را تحمل کنند .به عنوان مثال ، اگر شما دچار بیماری لثه هستید، این بیماری باید قبل از قرار دادن ایمپلنت دندان کنترل شود. جراح شما همچنین تاریخچه دندانپزشکی و پزشکی شما را به عنوان بخشی از روند مشاوره ارزیابی خواهد کرد.
مطالب مرتبط: ایمپلنت فوری

انتخاب سن مناسب برای قرار دادن ایمپلنت

در موارد شدید آنودونتیا یا الیگودونتیا (بیماری های ژنتیکی نادر که به معنی عدم وجود مادرزادی همه یا تعدادی از دندانهای اولیه یا دائمی هستند) در فک پایین ، احتمال یا ضرورت کاشت ایمپلنت حتی قبل از رشد سن بلوغ وجود دارد، زیرا در این گروه بیمار تغییرات کمی در رشد در ناحیه قدامی بعد از سن 5-6 سالگی وجود دارد، خصوصاً به دلیل عدم وجود دندان.  اما برای فک بالا ، پیشنهاد می شود تا بعد از چرخه رشد صبر کنید.
تحقیقات متعددی در این زمینه انجام گرفته و نتایج نشان داده اند که ایمپلنت های کاشته شده قبل از پایان چرخه رشد خصوصاً در فک بالا، رفتاری  غیرقابل پیش بینی دارند و از این رو باید با احتیاط زیادی استفاده شوند. به همین علت معمولا ایمپلنت های قرار داده شده در دوره بلوغ احتمال موفقیت بیشتری دارند اما همپنان احتمال موفقیت آنها کمتر از ایمپلنت های کاشته شده بعد از بلوغ یا بعد از رشد کامل هستند.

بهترین زمان برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان چه زمانی است؟

اگر برای حفظ ظاهر و سلامت دندان خود نیاز به جایگزینی دندان دارید و مدتی است یک یا چند دندان خود را کشیده اید مهم است که هرچه زودتر کاشت ایمپلنت را انجام دهید.زیرا فقط یک دندان از دست رفته می تواند روی ترازبندی سایر دندانهای طبیعی و حتی و روی جویدن فرد نیز تاثیر بگذارند.
ایمپلنت فوری دندان ایمپلنتی است که دقیقا پس از کشیدن دندان در استخوان فک کاشته می شود. این کار معمولا در همان جلسه پس از کشیدن دندان، صورت می گیرد، اما میتوان کاشت ایمپلنت را تا دو هفته پس از کشیدن دندان هم انجام داد ( که این هم جزء ایمپلنت فوری محسوب می شود). در عمل ایمپلنت فوری، شاید احتیاج به استفاده از پیوند استخوانی (bone graft) باشد زیرا ممکن است در اطراف محل کاشت ایمپلنت، فضاهای خالی وجود داشته باشد. البته این راه حل ترجیحا در مواردی پیشنهاد می شود که حفره استخوانی تا حد زیادی دست نخورده باشد. علاوه بر اینها، اگر تاج یا بریج دندانی روی ایمپلنت فوری قرار داده شود، بارگیری فوری (immediate loading) نام می گیردکه مطلوب ترین گزینه برای هر بیمار است.
مطالب مرتبط: ایمپلنت ارزان

مزایای اصلی ایمپلنت فوری:

دندان جایگزین ثابت که حتی ممکن است از دندان طبیعی شما جلوه بهتری داشته باشد
فقط به یک عمل جراحی  بدون بخیه است نیاز دارد.
به حفظ بافت لثه و رشد استخوان فک کمک می کند.
نیازی به استفاده از دندان مصنوعی قبل از کاشت ایمپلنت نیست.
درد کمتری دارد.

آیا ایمپلنت فوری بی خطر است؟

کاملا ! ایمپلنت های فوری دندان در صورت انجام صحیح بسیار ایمن هستند البته مانند هر روش دیگر دندانپزشکی ، خطراتی نیز وجود دارد. اما خوشبختانه ، امکان بروز عوارض بسیار کم است و حتی در صورت بروز این عوارض به راحتی قابل درمان هستند. مراقبت و رژیم صحیح بعد از عمل باعث بهبودی موفقیت آمیز محل جراحی خواهد شد. معمولا به بیماران آموزش داده می شود تا 3 تا 4 ماه روی دندان تازه کاشته شده چیزی نجوند. مهم است که به یاد داشته باشید که پیوند ایمپلنت با استخوان فک در هفته های اول روز به روز قوی تر نمی شود. در واقع این پیوند در6 هفته اول ضعیف تر می شود و سپس روز به روز شروع به قوی تر شدن می کند.

آیا کاشت ایمپلنت فوری بلافاصله پس از کشیدن دندان بهتر است یا کاشت ایمپلنت استاندارد پس از چند ماه؟ 

1 تا 2 ماه انتظار بعد از کشیدن دندان باعث ترمیم اولیه لثه می شود و این یک مزیت است زیرا کاشت ایمپلنت در این زمان باعث محافظت از بافت لثه شده و می تواند نتایج بهتری از لحاظ زیبایی دندان را ارائه دهد.
یکی از گزینه های دیگر، انتظار بین دو تا چهار ماه قبل از قرار دادن ایمپلنت های دندانی است تا امکان ترمیم استخوان فک فراهم شود. قرار دادن ایمپلنت دندان در این مرحله به انجام فرآیند پیوند استخوانی کمک می کند و منجر به یک ایمپلنت دندانی پایدار و قوی می شود که کاملاً با فک شما پیوند یافته است. گزینه بعدی صبر کردن بین چهار تا شش ماه قبل از قرار دادن ایمپلنت دندان است که این امر باعث بهبودی استخوان فک می شود و در صورتی که جای خالی دندان شما در اثر بیماری ای تحت تأثیر قرار گرفته باشد، ممکن است بسیار مفید باشد.
با فرض اینکه شما هنگام کشیدن دندان، پیوند استخوانی(bone graft) انجام داده باشید ، زمانی که برای قرار دادن ایمپلنت باید صبر کنید، بستگی به وضعیت جای خالی دندان در زمان کشیدن آن دارد.
اگر استخوان فک به طور قابل توجهی از دست نرفته باشد ، می توان ایمپلنت را 12-14 هفته بعد از کشیدن دندان قرار داد. اما اگر قبل یا در حین خارج کردن دندان آسیب قابل توجهی ایجاد شده باشد ، ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای بهبودی قبل از قرار دادن ایمپلنت باشد.

آیا می توان بیش از یک سال پس از از دست دادن دندان ایمپلنت دندان کاشت؟

دندان های شما به عنوان بخشی از یک مجموعه کاملا هماهنگ با هم کار می کنند. هنگامی که یکی از آنها به طور ناگهانی دیگر در آنجا نباشد ، بقیه شروع به جابه جایی خواهند کرد. این می تواند باعث شود که توده استخوانی که می توانست یک ایمپلنت دندانی را ساپورت کند را به سرعت از بین ببرد و در نتیجه ممکن است نیاز به انجام پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت باشد. در طی این عمل، جراح قسمت های کوچکی از استخوان های بخشی از دهان شما را برداشته و به محل کاشت ایمپلنت منتقل می کند. سپس باید منتظر بهبود عمل پیوند استخوان باشیدکه خود زمان لازم برای انجام عمل کاشت ایمپلنت را افزایش می دهد.
برای برخی از افرادی که دندانهای از دست رفته دارند ، تراز شدن دندان هایشان به چنان مشکلی تبدیل می شود که نیاز به درمان ارتودنسی دندان دارند که درنتیجه فرآیند را طولانی تر و پر هزینه تر خواهدکرد.
مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال

چه زمانی دیگر نمیتوانم کاشت ایمپلنت را انجام دهم؟

متأسفانه ، برخی افراد به خاطر تأخیر در عمل کاشت ایمپلنت به حدی توده استخوانی کمی خواهند داشت که جراح قادر به انجام عمل نخواهد بود. در این حالت ، شما باید با دندانپزشک خود در مورد گزینه هایی مانند بریج دندان یا دندان مصنوعی متحرک صحبت کنید تا فضای خالی ای که دندان از دست رفته شما باقی گذاشته است را پر کنید. با وجود اینکه هر یک از این روش ها از لحاظ زیبایی گزینه های خوبی هستند، اما فواید ایمپلنت را ندارند، چون ایمپلنت علاوه بر جایگزینی دندان جایگزین ریشه آن هم می شود، که این باعث پایدارکردن فک  شده و تاثیر منفی ای روی ساختار صورت شما ندارد.
نکته پایانی
در حالت ایده آل ، باید تقریباً بلافاصله پس از کشیدن دندان یا از دست دادن آن به دلیل آسیب دیدگی، مراحل کاشت ایمپلنت را شروع کنید تا توده استخوانی موجود در ناحیه ای که دندان خود را از دست داده اید از بین نرود و دندانهای باقی مانده نیز بتوانند موقعیت اصلی خود را حفظ کنند. هرچه بیشتر برای عمل کاشت صبر کنید، استخوان اطراف جای خالی دندان شروع به نرم شدن و خراب شدن می کند که میتواند باعث شود که وضعیت قرارگیری دندان های شما تغییر کند و در نتیجه کاشت ایمپلنت با چالش روبه رو شود و یاحتی غیرقابل انجام شود.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

سارا

سلام من متوجه نشدم درنهایت بلا فاصله بعد از کشیدن همون روز ایمپلنت کنیم بهتره که تو نکته پایانیتون گفته بودید یا اینکه چند ماه صبر کنیم بعد ایمپلنت کنیم که گفتید چند ماه صبر کنید مزیت داره ؟؟ نقیض بود یه کم

دکتر شهاب محمدی

سلام در کل اگر شرایط خوب باشه عفونت نباشه و .... موقع کشیدن بذارین بهتره. اگر مشکلی در استخوان وجود داشته باشه بهتره صبر کنین.

محمد

من دوتا کشیدم چند ماهی میشه میشه ایمپلنت کنم هزینه چقدر در میاد

دکتر شهاب محمدی

سلام بله هزینه ها تو سایت موجوده.

مفتاحی

سلام دندون دو جلوی من خراب شده درحین عصب کشی قسمت زیادی زیادیش از بین رفت دکترم میگه ایمپلنت کنم اگر روکش کنم زیاد عمر نمیکنه نظر شما چیه

دکتر شهاب محمدی

پاسخ داده شد.

مفتاحی

سلام دندون دو جلوی من خراب شده درحین عصب کشی قسمت زیادی زیادیش از بین رفت دکترم میگه ایمپلنت کنم اگر روکش کنم زیاد عمر نمیکنه نظر شما چیه

دکتر شهاب محمدی

سلام بله عمر ایمپلنت از روکش بیشتره.

پریا

سلام چند سال پیش دندون کشیدم الان میشه ایمپلنت کرد

دکتر شهاب محمدی

سلام بله تشریف بیارین ویزیت شاید نیاز به پودر استخوان داشته باشین ویزیت رایگانه

حقدوست

سلام علیکم.خداقوت.کسی که به هر نوع فلزی حساسیت دارد،آیا می تواند ایمپلنت انجام دهد؟هزینه ی غر چندان برای ایمپلنت چقدر می شود؟ ممنون

دکتر شهاب محمدی

سلام معمولا ادم ها به تیتانیوم حساسیت ندارن ولی میتونین بیاین ویزیت. یه آزمایشی هم برای حساسیت تیتانیوم وجود داره که میتونه خیالتون رو راحت کنه. ویریت رایگانه قیمت ایمپلنت ها در صفحه تعرفه ایمپلنت موجوده.

الهام

سلام.من ۲ روزه دندون ۶ بالا چپ رو کشیدم و افسرده شدم بابت جای خالیش راه حل فقط ایمپلنت به فکرم میرسه.ایا میشه بریج گذاشت یا ایمپلنت بهتره؟

دکتر شهاب محمدی

سلام نه بریج معایب داره بهتره همون ایمپلنت رو انجام بدین

پریسا

سلام من دندان جلوی روروکش گذاشتم خیلی بد فرم و بزرگ گذاشته به دکترم گفتم گفت دندون خودت بزرگ بوده درحالی که زیاد اینجوری نبود دوتا دندان جلویی روکشیدم وروکش کردم به خاطر این که لثه هام بالا رفته دندونم هم بزرگ دراومده میشه روکش روبرداشت وایمپلنت کرد

دکتر شهاب محمدی

سلام احتمال زیاد بله میشه. ولی جواب قطعی رو بعد از ویزیت میشه گفت. ویزیت رایگانه 88699227

صفایی

سلام عالی بود ممنون از توضیحتون ،من میخوام ک دوتا از دندون جلو رو بکشم و بلا فاصله هم دندونم ایمیلنت کنم چون مایل ب جلو هسن شکل خوبی ندارن اما کاملا سالم هسن امان ابن کار هیت ایا

عبدی

عالی بودخیلی خوب توضیح دادید.من دو روزپیش دندونموکشیدم حالا می خوام ایمیلنت کنم امالثه هام کیست سازه بایدچه کنم؟

عبدی

عالی بودخیلی خوب توضیح دادید.من دو روزپیش دندونموکشیدم حالا می خوام ایمیلنت کنم امالثه هام کیست سازه بایدچه کنم؟

عبدی

عالی بودخیلی خوب توضیح دادید.من دو روزپیش دندونموکشیدم حالا می خوام ایمیلنت کنم امالثه هام کیست سازه بایدچه کنم؟

دکتر محمدی

تشریف بیارین مطب ویزیت، ویزیت رایگانه

دکتر محمدی

معمولا ایمپلنت های اروپایی و آمریکایی کیفیت بهتری دارند مخصوصا ایمپلنت های سوئیسی

شهین قدرتی،

اطلاعات خوبی کسب کردم، یه سوال بهترین نوع ایمپلنت کدام است الان تواین بازار ی که همه نوعی وجود دارد