02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

بهترین رنگ کامپوزیت دندان چیست و کدام را انتخاب کنیم؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1402/01/27

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

آیا با تغییر رنگ دندان های خود مشکل دارید؟ خوشبختانه امروزه متخصصین می توانند بهترین رنگ کامپوزیت دندان را برای شما در نظر بگیرند تا به لبخند ایده آل خود دست یابید. اما شاید این وضعیت ممکن است شما را گیج کرده و به این فکر کنید که بهترین رنگ کامپوزیت دندان چیست و کدام را انتخاب کنیم؟ برای انتخاب رنگ کامپوزیت دندان نکات متعددی وجود دارند که باید آنها را مد نظر داشته تا به لبخندی که می خواهید نزدیکتر شوید.

کامپوزیت یک نوع ترمیم نوآورانه و محبوب از درمان‌های دندانپزشکی زیبایی است که به منظور بهبود ظاهر کلی دندان‌ ها و لبخند طراحی شده است. در بیشتر موارد، این روکش ها بر روی دندان های جلویی و کناری قرار می گیرند، دندان هایی که در زمان لبخند زدن یا صحبت کردن بیشتر در معرض دید هستند پس اگر به دلیل سبک زندگی یا رژیم غذایی‌ دندان ‌های زرد و لکه ‌دار دارید، کامپوزیت دندان می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. چنانچه می خواهید با نحوه انتخاب رنگ کامپوزیت آشنا شوید تا پایان مقاله ما را همراهی نمایید.

چرا رنگ های مختلفی از کامپوزیت دندان وجود دارد؟

اگر تصمیم دارید دندان های خود را روکش نمایید، یکی از اولین تصمیماتی که باید بگیرید انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان است. این روکش ‌ها رنگ ‌های مختلفی دارند چرا که همه ما دندان‌ ها و رنگ ‌های پوست متفاوتی داریم.

در واقع نمی ‌خواهید رنگ کامپوزیت دندان شما مصنوعی و یا نامتناسب به نظر برسد، زیرا دندان های غیرطبیعی واقعا زیبا نیستند.

از طرفی انتخاب رنگ مناسب برای کامپوزیت دندان ممکن است دشوار باشد زیرا آن در رنگ های متنوعی عرضه می شوید. پس اگر می خواهید دندان هایتان درخشان و طبیعی به نظر برسند، باید رنگی را انتخاب کنید که شبیه دندان های واقعی شما باشد.

برای این کار شما می توانید با کمک و راهنمایی دندانپزشک خود بهترین رنگ کامپوزیت دندان را انتخاب کنید. برای مثال از چشمان خود برای راهنمایی استفاده کرده و یا ساختار صورت خود را در نظر بگیرید.

انواع رنگ کامپوزیت دندان

اولین مرجعی که دندان پزشک به آن مراجعه می‌کند؛ راهنمای سایه دندان‌ها است که رنگ دندان را به چهار دسته بندی A، B،C ، D تقسیم می کند که به ترتیب مربوط به رنگ دندان قهوه ای مایل به قرمز، قهوه ای مایل به زرد، خاکستری و خاکستری مایل به قرمز می شود.
این چهار دسته سایه‌های استاندارد رنگ کامپوزیت دندان با درجه‌بندی شدت روشنی سایه‌ها توسط شماره‌های ۱، ۲، ۳، ۴ تفکیک می‌شوند که از میان این درجه بندی شماره ۱، روشن‌ترین سایه است.
هر دسته‌بندی، طیفی از سایه های متفاوت را در نظر می گیرد که برای کامپوزیت ونیر های مختلف، تولید و به بازار عرضه شده است. به عنوان مثال رنگ رزین های کامپوزیت که در دسته بندی قهوه‌ای مایل به قرمز  تولید شده‌اند؛ برای افرادی که طیف رنگ دندان آنها در دسته بندی خاکستری مایل به قرمز قرار دارد، مناسب نیست. این دسته بندی ها به دندانپزشک این امکان را میدهد تا بهترین رنگ کامپوزیت دندان را بین رنگ های موجود در یک دسته بندی، طبق سلیقه مشتری و منطبق با رنگ دندان های طبیعی او انتخاب کند.
متداول ترین سایه های رنگ استاندارد به کار رفته در رزین کامپوزیت در دسته بندی های زیر ارائه می‌شود:
A1, A2, A3, A3.5, A4, B1, B2, B3, C3, CV, CVD, BW, XBW
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

دندانپزشک چگونه بهترین رنگ کامپوزیت دندان را انتخاب می کند؟

دندانپزشک با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند رنگ پوست، رنگ چشم، رنگ موها و حتی شخصیت، حرفه کاری و سلیقه مشتری بهترین سایه رنگ را در دسته بندی تعیین شده انتخاب می‌کند تا کامپوزیت دندان بیشترین سازگاری را با سایر دندانهای طبیعی داشته باشد. برای استفاده از راهنمای سایه های رنگ دندانپزشک ترکیبی از کامپوزیت رزین ها و رنگ های مختلف را کنار دندان های شما قرار می دهد تا بهترین رنگ کامپوزیت دندان را پیدا کند سپس شما می توانید در پایه های رنگ موجود در دسته بندی انتخاب شده توسط پزشک، جستجو کنید و به عنوان مثال روشن ترین و سفید ترین رنگ آن دسته بندی را به عنوان رنگ کامپوزیت ونیر خود انتخاب نمایید. 
دندانپزشک برای طبیعی تر و واقعی تر به نظر رسیدن رنگ کامپوزیت دندان از تکنیک لایه گذاری استفاده میکند. در حقیقت از یک رنگ پایه رزین کامپوزیت برای لایه میانی و از رنگ هایی که سفیدتر و درخشان تر هستند؛ در لبه‌های دندان‌ها استفاده می‌کند و این رزین ها را به صورت لایه لایه روی هم و روی دندان ها شکل می دهد تا رزین های کامپوزیت نیز مانند دندان طبیعی خود بیمار در ناحیه میانی و در اطراف لبه های دندان شفاف تر به نظر برسند. بنابراین رنگ انتخابی شما برای کامپوزیت دندان به عنوان رنگ پایه در نظر گرفته می شود و دندانپزشک با توجه به مهارت و تجربه ای که دارد؛ از سایه های رنگ مختلف برای ترکیب کردن آن با رنگ کامپوزیت دندان پایه استفاده کرده و ظاهری طبیعی تر به کامپوزیت دندان خواهد بخشید.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

چگونه تشخیص دهیم بهترین رنگ کامپوزیت دندان چیست و کدام را انتخاب کنیم؟

نمی‌توان یک دستورالعمل کلی برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان ارائه داد. بهترین رنگ کامپوزیت دندان باید طبق ظاهر هر فرد به نحوی انتخاب شود که تضاد و کنتراست زیادی بین رنگ دندان ها و پوست بیمار وجود نداشته باشد تا طبیعی تر به نظر برسد. سایه های رنگ کامپوزین دندان درخشان و سفید برای سلبریتی ها و افراد مشهور مناسب تر است. در حالی که سایه های رنگ طبیعی تر برای افراد معمولی انتخاب می شود و هرچه پوست تیره تر باشد باید رنگ کامپوزیت دندان نیز به سمت سایه های تیره تر لایه گذاری شود.
به عنوان مثال بهتر است افرادی با پوستهای روشن که موهای بور نیز دارند؛ از سایه های رنگ سفید تر استفاده کنند تا ظاهر دندان هایشان نیز تضادی با رنگ مو و پوست آنها نداشته باشد. انتخاب رنگ A1 و A2 برای افرادی که پوست روشن و موی تیره ای دارند؛ متداول تر است.
افراد معمولی بهتر است مانند سلبریتی ها، سفید ترین نوع سایه رنگ کامپوزیت دندان را انتخاب نکنند. هرچند همه افراد ترجیح می دهند؛ چهره شان مانند بازیگران و سلبریتی ها زیبا و جذاب به نظر برسد اما افراد معمولی باید در جامعه، ظاهر طبیعی‌تری داشته باشند. انتخاب سفید ترین رنگ کامپوزیت دندان مانند سلبریتی ها موجب میشود؛ دندان های افراد معمولی که به خصوص پوست سبزه و استاندارد دارند؛ بیش از حد جلب توجه کند و غیرطبیعی به نظر برسد.
همچنین افرادی که پوست تیره ای دارند بهتر است سایه های رنگ کمی تیره تر را انتخاب کنند تا رنگ دندان های شان تضاد ناخوشایندی با رنگ پوست آنها نداشته باشد. معمولا رنگ A2 و A3 برای افرادی که پوست آنها معمولی است؛ انتخاب مناسبتری است.

رنگ کامپوزیت دندان سلبریتی ها کدام است؟

روشن ترین سایه رنگ هر دسته بندی به عنوان بهترین رنگ کامپوزیت دندان سلبریتی ها انتخاب می‌شود. چون بازیگران ایرانی و سلبریتی ها تمایل دارند که چهره شان در تصاویر تلویزیونی یا فیلم های سینمایی، جذاب و زیبا به نظر برسد و برای همه جلب توجه کنند. انتخاب سایه رنگ سلبریتی ها معمولاً از درجه A1 است. درجه A1 کامپوزیت دندان توسط شرکت‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. در حال حاضر A1 الترادنت محبوب ترین رنگ کامپوزیت دندان سلبریتی ها است که جزو رنگهای کاملاً طبیعی برای اصلاح طرح لبخند شناخته می شود. سفید ترین سایه رنگ کامپوزیت دندان در میان رزین های کامپوزیت سایه رنگ A1 آلترادنت است که ثبات و استحکام بسیار بالایی دارد و تا حدودی نسبت به زرد شدن مقاوم است.
بعد از سایه A1، دسته بندی B1 مورد توجه سلبریتی ها قرار می گیرد البته انتخاب سایه رنگ کامپوزیت دندان B1 معمولاً توسط بازیگران انجام نمی‌گیرد و افراد مشهور در حرفه های دیگر مانند ورزشکاران این سایه رنگ را انتخاب می کنند چون طبیعی تر به نظر می رسد و زیاد جلب توجه نمی کند و در عین حال سفید و درخشنده است. زیبایی و درخشندگی سایه رنگ کامپوزیت B1 در تصاویر به اصطلاح بسیار شیک به نظر می‌رسد. B1 آلترادنت در حال حاضر بیشترین  طرفدار را در میان سلبریتی های ایرانی دارد.
 
بهترین رنگ کامپوزیت دندان چیست و کدام را انتخاب کنیم؟
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان

زمانی که کامپوزیت ونیر ها برای اصلاح طرح لبخند به دندانپزشکی زیبایی راه پیدا کردند؛ سایه های رنگ طبیعی تر از درجه A3 بیشترین طرفدار را در میان افرادی که برای پوشاندن عیوب ظاهری دندانها، کامپوزیت دندان را انتخاب می‌کردند؛ متداول شده بود. اما با گذشت زمان به علت استفاده بیش از حد بازیگران و سلبریتی ها از رنگ های روشن در طیف سایه A1 و B1 سلیقه بیماران نیز تغییر کرد و از رنگ های طبیعی تر به رنگهای بسیار روشن روی آوردند. در حال حاضر سفید ترین رنگ کامپوزیت دندان که بیشتر برای افراد مشهور، بازیگران ایرانی و سلبریتی ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ طیف A1 و B1 است.
برای افراد معمولی، سفید ترین رنگ کامپوزیت دندان از طیف A3 انتخاب می شود که طبیعی تر به نظر می رسد و با این که روشن و شفاف است؛ جلب توجه چندانی نمی کند. طیف‌رنگ B1 به اصطلاح همان لبخند هالیوودی نامیده می شود و برای افراد معمولی چندان مناسب به نظر نمی رسد. با این وجود در دندانپزشک طبق سلیقه بیمار طیف رنگ مناسب را انتخاب خواهد کرد.

پرطرفدارترین رنگ کامپوزیت دندان چیست و کدام را انتخاب کنیم؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم؛ سه طیف رنگی A1، B1 و A3 ، در حال حاضر بهترین رنگ کامپوزیت دندان هستند که برای سلبریتی ها و افراد مشهور مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما طیف های دیگری نیز برای رزین های کامپوزیت تولید شده و به بازار عرضه شده اند که کاربرد های خاص خودشان را دارند. از این میان برای آشنایی بیشتر شما به چند مورد اشاره می کنیم:
سایه رنگ XL از برند Kerr
طیف رنگ کامپوزیت XL که توسط شرکت Kerr آمریکا به عنوان یکی از مشهورترین سازندگان کامپوزیت‌دندان ارائه می‌شود نیز جزو سایه های رنگ متداول مورد استفاده توسط بیماران است که البته جزو طیف های سفید به حساب نمی آید اما این رنگ کامپوزیت کاملا طبیعی به نظر می رسد و کیفیت و مقاومت بالایی دارد. چون این طیف رنگ کامپوزیت دندان به راحتی با سایر دندانهای طبیعی اکثر بیماران مطابقت دارد؛ استفاده از آن گسترش پیدا کرده است.
سایه رنگ BW  از برند شفو
سایه رنگ BW از برند شفو که جزو برندهای معتبر کامپوزیت‌ دندان ژاپنی است؛ سفید ترین رنگ و در اصطلاح همان لبخند هالیوودی ارائه شده توسط این برند می باشد. رزین های کامپوزیت شفو با سایه رنگ BW درخشندگی فوق العاده ای دارند و از لحاظ فیزیکی خصوصیات و کیفیت مرغوبی را دارا می باشند و به علت مقاوم بودن در برابر سایش، چسبندگی مناسب و سازگاری با بافت دهان و دندان، رزین های کامپوزیت مارک شفو در مطب‌های دندانپزشکی اکثر کلینیک های درمانی زیبایی برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار میگیرد.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

چرا برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت، سفید کردن دندان های طبیعی توصیه می شود؟

معمولاً به افرادی که رنگ دندان هایشان تا حدودی زرد شده و تصمیم گرفته اند با استفاده از کامپوزیت ونیر رنگ دندان های خود را روشن کنند؛ توصیه می شود تا برای جلوگیری از عدم انطباق رنگ کامپوزیت ونیر و سایر دندان های طبیعی، ابتدا دندان های خود را با روش های سفید کننده مانند بلیچینگ روشن کنند و سپس از سایه‌های رنگ دو تا سه درجه روشن تر از دندانهای طبیعی خود برای اصلاح طرح لبخند استفاده کنند.
تغییر تدریجی رنگ دندان ها طبیعی است اما در صورتی که دندان ها به شدت زرد شده و یا تغییر رنگ داده باشد نباید پیش از سفید کردن آنها اقدام به نصب کامپوزیت ونیر نمود چون نتیجه کار به اندازه ای که بیمار انتظار دارد؛ زیبا و جذاب نخواهد بود.

چه نکاتی را برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان در نظر بگیریم؟

هنگام انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان باید به این نکته دقت کنید که یک درجه تغییر در سایه رنگ کامپوزیت دندان شاید به نظر محسوس نرسد اما زمانی که تمام کامپوزیت ها کنار یکدیگر قرار می گیرند؛ یک درجه تغییر رنگ می تواند دو تا سه برابر در روشن تر یا تیره تر نشان دادن دندان ها موثر باشد. 
برخی از بیماران ۷ تا ۹ برابر رنگ روشن تری را برای کامپوزیت ونیر خود نسبت به سایر دندانهای طبیعی انتخاب می کنند؛ شاید از نظر آنها طرح لبخند زیبا، جذاب، شفاف و سفید شده باشد اما در نظر دیگران این تفاوت رنگ با دندانهای طبیعی مجاور چندان خوشایند نیست و کاملا مصنوعی به نظر می‌رسد.
یکی از مواردی که برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان باید مورد توجه قرار گیرد؛ رنگ سفیدی چشم بیمار است. در صورتی که رنگ کامپوزیت دندان تضاد زیادی با رنگ سفیدی چشم داشته باشد؛ معمولاً غیرطبیعی به نظر می‌رسد.
برای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان بهتر است پیش از شروع جلسه کامپوزیت دندانهای خود را با استفاده از روش های سفید کردن دندان تا حد ممکن سفید کنید؛ به این ترتیب رنگ کامپوزیت ونیر ها انطباق بهتری با سایر دندان های طبیعی شما خواهد داشت و با گذشت زمان غیرطبیعی به نظر نمی‌رسد.
بهتر است زمانی که برای سفید کردن دندان ها مراجعه می کنید؛ روشن ترین و سفید ترین رنگ ممکن را انتخاب نمایید. اما برای انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر از بین سایه های رنگ موجود ۷ تناژ متوالی که نزدیکترین رنگ را به دندان شما دارند؛ انتخاب کرده و سپس رنگ میانی آنها را به عنوان بهترین رنگ کامپوزیت دندان انتخاب کنید. 
 مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

جمع بندی

شما می توانید بهترین رنگ کامپوزیت دندان را با مراجعه به یک متخصص با تجربه و با مهارت انتخاب نموده و یک لبخند کاملا طبیعی و زیبا را از آن خود نمایید.

در واقع ظاهر شما با روکش های دندانی بهتر به نظر می رسند. دندان های شکسته، تغییر رنگ دندان ها و دندان های کج با این گزینه پنهان شده و اعتماد به نفس شما نیز تا حد زیادی افزایش می یابد.

بهترین متخصص ترمیم های زیبایی قطعا به منظور صحبت در مورد یک طرح درمانی که بهترین نتایج را برای شما به همراه خواهد داشت، وقت صرف کرده و همچنین به شما یا خواهند داد که در حین مراقبت از ونیرهای دندان خود، بهداشت دهان و دندان خود را نیز به گونه ای عالی حفظ کنید.

در نهایت شما می توانید در این مورد که بهترین رنگ کامپوزیت دندان چیست و کدام را انتخاب نمایید، با دندانپزشک خود مشورت نموده تا روکش ‌ها بیشتر شبیه دندان‌ های طبیعی به نظر برسند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

فریاد

آموزنده بود

....

بسیار عالی بود

سوزان

عالی بود

لیلا

عالی

فائزه صفاری

بسیارآموزنده بود تشکر