02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

مزایا و معایب ایمپلنت بدون جراحی یا ایمپلنت فوری - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/11/09

بروزرسانی شده در: 1403/01/21

ایمپلنت بدون جراحی جز روش‌های نوینی است که دندان‌پزشک بدون جراحی و به کمک لیزر کاشت ایمپلنت را انجام می‌دهد. برای ایمپلنت دندان بدون جراحی تمامی کارهایی مانند تهیه و بررسی تصاویر 3 بعدی، بافت لثه، تراکم استخوان‌ها در فک بیمار، بهترین زمان برای کاشت و غیره را بررسی می‌نماید و سپس ایمپلنت بدون جراحی در فک بیمار قرار می‌گیرد.

بعد از کاشت ایمپلنت دندان از این طریق تمامی معاینات برای اجرای درست توسط دندان‌پزشک انجام می‌شود تا از صحت و استاندارد بودن فضای ایمپلنت اطمینان حاصل شود.

ایمپلنت بدون جراحی لثه چیست؟

ایمپلنت بدون جراحی لثه همان ایمپلنت بدون جراحی است!!! به این روش به اصطلاح روش پانچ گفته می شود. ایمپلنت بدون جراحی لثه همانطور که از نامش پیداست نیازی به شکافتن لثه نیست. از مزایای این روش می توان به زمان کاشت کوتاه‌تر و بهبود سریع تر استخوان فک اشاره نمود. نکته جالب تر اینکه در این روش بخیه ای وجود ندارد  ایمپلنت در عرض چند دقیقه بر روی فک کاشت می شود.

مراحل و نحوه انجام ایمپلنت بدون جراحی

ایمپلنت فوری نمایانگر پیشرفت خارق العاده ای در درمان های دندانپزشکی ایمپلنت هستند. مزیت این درمان این است که در حالی که ایمپلنت ها با استخوان پیوند دارند دیگر نیازی به استفاده از جایگزین موقت متحرک دندان ندارید.
زمانی که فناوری ایمپلنت برای اولین بار معرفی شد، برای قرار دادن تاج باید به مدت سه تا شش ماه منتظر می ماندید تا بتوان درمان را تکمیل نمود. در آن زمان تصویر می شد که ایمپلنت باید با استخوان پیوند بخورد. تحقیقات اخیر نشان داده اند در ایمپلنت ها در شرایط مناسب می توانند بلافاصله جایگذاری شده و همان موفقیت ایمپلنت های اولیه را به دست آورند. اکنون به طور قطعی می دانیم که بارگذاری ایمپلنت تعیین کننده پیوند یا عدم اتصال آن با استخوان نیست بلکه این مسئله به درجه حرکت میکروی ایمپلنت درون استخوان بستگی دارد.
استخوان آنقدرها هم که اکثر مردم تصور می کنند سفت و سخت نیست. در واقع آن تا حدودی الاستیک بوده و ایمپلنت می تواند در داخل استخوان حرکت بسیار کمی داشته باشد. این میکرو حرکت باید زیر 100 میکرون باشد تا ایمپلنت به درستی به استخوان متصل شود. پایداری اولیه ایمپلنت تعیین خواهد کرد که چه مقدار نیرو می تواند به ایمپلنت اعمال گردد و در حالی که این میکرو حرکت هم وجود داشته باشد. 
برای تشریح این مسئله و سپس مزایا و معایب ایمپلنت بدون جراحی مثالی می زنیم. به کاشت چتر ساحلی در شن و ماسه فکر کنید. اگر حفره ای ایجاد کنید و میله چتر را در درون سوراخ قرار دهید، چتر پایدار می ماند اما مانند حرکت بسیار کم کاشت دندان در استخوان، هنوز هم کمی حرکت می کند. این ثبات می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد.
هر اندازه قطب بلندتر و عمیق تر در شن و ماسه قرار بگیرد، چتر حرکت کمتری خواهد داشت. اگر چتر در سیمان قرار گیرد، میزان حرکت بسیار کمتر از قرار گرفتن چتر در ماسه های شل خواهد بود. اگر نسیم ملایم باشد، چتر حرکت زیادی نخواهد داشت. ما اگر وزش باد بسیار شدید باشد، چتر حرکت بیشتری داشته و حتی ممکن است واژگون شود. حال در صورتی که باد مستقیم به پایین بوزد، چتر کمتر از وزنی که از یک طرف به آن طرف بوزد حرکت خواهد کرد. نوع تیر چتر ساحلی می تواند بر میزان پایداری آن تأثیر زیادی بگذارد، زیرا برخی تیرها برای قرار گرفتن شن و ماسه بهتر از بقیه طراحی شده اند.
برای ایمپلنت هم بدین صورت است. اگر ایمپلنت دندان ایمن تنظیم شود و بتواند روی استخوان را بگیرد، پایدارتر خواهد بود. در واقع آن باید توانایی مقاومت در برابر فشار گاز گرفتن رو به پایین و نیز فشار ناشی از خرد کردن را داشته باشد. به طور کلی ایمپلنت بدون جراحی:
- یکی از روش های نوین کاشت دندان است که درد و خونریزی ندارد.
-سرعت عمل در این جراحی بسیار بالا است.
- این روش برای افرادی که در مورد جراحی استرس زیادی دارند گزینه بسیار موثری می باشد. 

ایمپلنت بدون جراحی چگونه است؟

برای انجام روش ایمپلنت بدون جراحی، دندانپزشک با یک اسکنر داخل دهانی یک اسکن از دهان بیمار می گیرد. این اسکن تمامی اطلاعات مرتبط با بافت نرم و دندان ها را در اختیار متخصص قرار می دهد. در مرحله بعد، بیمار به رادیولوژی مراجعه کرده و یک CBCT از بافت سخت دهان او تهیه می شود. اطلاعات حاصل از این دو فایل، با یکدیگر ترکیب شده و مدل سه بعدی بسیار دقیقی را از بافت های سخت و نرم بیمار در اختیار دندانپزشک قرار می دهد. بر اساس این اطلاعات، مکان، زاویه و موقعیت دقیق ایمپلنت مشخص خواهد شد.
در حقیقت، اکثر دندانپزشکان قبل از جراحی، این فرآیند را در فضای مجازی شبیه سازی می کنند تا بهتر بتواند این کار را انجام دهد. دندانپزشک برای قرار دادن ایمپلنت دیگر نیازی به بریدن لثه ندارد و با ایجاد یک سوراخ کوچک روی لثه ، ایمپلنت را در موقعیت دقیق خود جای می دهد. 
از آنجایی که در این روش دیگر نیازی به کنار زدن لثه وجود ندارد پس تعداد دفعات مراجعه بیمار به دندانپزشکی کاهش می یابد. 

در ایمپلنت بدون جراحی یا ایمپلنت فوری چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

دندانپزشکان متخصص برای ایمپلنت فوری فاکتورهای زیر را در نظر می گیرند:
- عمق قرارگیری آن مانند قطب چتر بسیار مهم است. کاشت بلندتر از کاشت کوتاه تر بهتر بوده و هر اندازه آن عمیق تر باشد، پایدارتر خواهد بود. در حقیقت، هر چه استخوان بیشتری برای تثبیت ایمپلنت وجود داشته باشد، میکروموشن یا حرکت میکرو کمتر اتفاق می افتد.
- استخوان متراکم بهترین گزینه است. اگر استخوان متراکم نباشد، ایمپلنت را نمی تواند ایمن نگه دارد. مانند چتری که در ماسه قرار دارد مقابل سیمان.
- هر اندازه نیروی کاشت کمتر باشد بهتر است. معمولا نیروی کمتری به دندان های جلویی نسبت به دندان های پشتی  وارد می شود. دقیقا همانند چتر در مقابل نسیم و باد شدید، هر اندازه فشار کمتر باشد در نتیجه حرکت نیز کمتر رخ خواهد داد. 
- جهت و میزان نیرو نیز مهم است. دندان های جلویی عمدتا فشار گاز گرفتن را دارند. دندان های عقبی فشار جانبی اضافی برای جویدن دارند مانند تکان دادن چتر در اطراف و در حالی که داخل شن قرار دارد. 

 

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت بدون جراحی یا ایمپلنت فوری

مزایای ایمپلنت بدون جراحی عبارتند از:
• گزینه ای بهتر برای بهبود محل بافت نرم ترمیم هایی که تک دندان هستند.
• از آنجایی که در این روش می توان بلافاصله پس از کشیدن دندان، ایمپلنت را انجام داد دیگر نیازی به گذراندن زمان جهت ترمیم دندان نیست.
• به دلیل عدم وجود زمان برای ترمیم، دوره درمان کوتاه تر از ایمپلنت های معمولی است. در حقیقت بیماران مجبور نیستند دوره ای را بدون دندان بگذرانند.
• از آنجایی که لثه و بافت نرم بیمار طی ایمپلنت فوری برش زده نمی شود پس او بعد از عمل تورم، درد و ناراحتی را تجربه نخواهد کرد.
• برای آشکار سازی ایمپلنت دیگر نیازی به جراحی دوم نخواهد بود.
• با درمان ایمپلنت بدون درد می توان دندان های لق شده یا مصنوعی جلوی دهان را محکم و ثابت نمود.
• در این روش تحلیل استخوان تا حد زیادی کاهش می یابد.
• ایمپلنت فوری برای کسانی که نسبت به درد یا عمل جراحی حساس هستند گزینه مناسبی به شمار می رود.
• مراقبت ها و دوره نقاهت در این گزینه درمانی بسیار کمتر از سایر روش های ایمپلنت است.
• به دلیل عوارض کمتر، نیازی به مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها نمی باشد.

معایب ایمپلنت بدون جراحی کدامند؟

علاوه بر مزایایی که در مورد این گزینه درمانی ذکر شد، این روش با معایبی نیز همراه است. یکی از بزرگترین معایب  ایمپلنت یک روزه این است که روش نمی تواند همیشه مناسب باشد. در واقع تمامی بیماران نمی توانند کاندیداهای مناسب و خوبی برای انجام این درمان باشند. در حالی که دندانپزشکان دوست دارند همیشه بیماران خود شاهد نتایج فوری باشند اما این امکان پذیر نیست. به طور کلی، سلامت دهان و دندان شما است که همیشه تصمیم نهایی را می گیرد. 
بدین منظور، بیماران باید در ابتدا تحت مشاوره دندانپزشک خود قرار گرفته و در مورد مزایا و معایب ایمپلنت بدون جراحی اطلاعات لازم را کسب کنند. در نهایت دندانپزشک شما تصمیم می گیرد که آیا ایمپلنت فوری می تواند یک درمان مناسب برای شما باشد یا خیر.

از دیگر معایب ایمپلنت فوری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- نبودن امکان پیوند میان استخوان و لثه
- تحلیل لثه
- احتمال انحراف از مسیر در این گزینه درمانی و صدمه دیدن دیواره های استخوان فک
- عدم تسلط کافی دندانپزشکان بر روی محل کاشت

چه کسی کاندید مناسب دریافت ایمپلنت بدون جراحی است؟

اکنون که با مزایا و معایب ایمپلنت بدون جراحی آشنا شدید، بهتر است بدانید که چه کسانی می توانند کاندیداهای مناسب ایمپلنت فوری باشند. اگر استخوان فک تحلیل رفته باشد این روش نمی تواند مناسب باشد زیرا میزان بافت کافی استخوان از نظر ضخامت و ارتفاع وجود ندارد و در نتیجه برای استفاده از روش های پیوند استخوان باید لثه این قسمت کنار زده شود.
علاوه بر این اگر پس از کشیدن دندان، سینوس فک بالا گسترش یابد در این حالت حفره ای پر از هوا به وجود می آید که دیگر نمی توان دندان را داخل آن ایمپلنت نمود. برای این مشکل در ابتدا، دندانپزشک باید کف حفره سینوس را با پیوند استخوان بالا برده و سپس جراحی را انجام دهد.
به طور کلی اگر فردی دارای یکی از شرایط زیر باشد می تواند از روش ایمپلنت بدون جراحی بهره مند شود:
- عدم وجود مشکلات لثه: اگر فرد دچار مشکل بافت نرم یا لثه باشد حتما باید از جراحی باز استفاده نماید و در نتیجه دیگر کاندید مناسب ایمپلنت بدون جراحی نخواهد بود. در این حالت، دندانپزشک، بخشی از لثه از کام دهان بیمار برداشته و به ناحیه مورد نظر پیوند خواهد داد.
- برخورداری از استخوان کافی در فک: در صورتی که فرد پس از کشیدن دندان، عفونت نداشته باشد و همچنین در فک از استخوان کافی برای ایمپلنت برخوردار باشد، دندانپزشک می تواند فورا پس از کشیدن دندان، ایمپلنت را انجام دهد و دیگر لازم نیست که فرد برای ترمیم محل دندان کشیده شده تا چند ماه منتظر بماند.
- مناسب بودن ارتفاع و ضخامت استخوان فک: اگر دندانپزشک در عکس سی تی اسکن فک تشخیص دهد که ضخامت و ارتفاع استخوان فک برای ایمپلنت مناسب است می توان به راحتی ایمپلنت فوری را انجام دهد.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!