02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟ ایا ایمپلنت مادام العمر است - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/06/01

بروزرسانی شده در: 1403/01/30

طول عمر ایمپلنت دندانی با توجه به اینکه از تیتانیوم یا سرامیک ساخته می شود و با استحکام بسیار زیادی به استخوان فک جوش میخورد؛ بیش از بیست سال است. تحقیقات انجام گرفته روی ایمپلنت دندانی که تاکنون کاشته شده؛ نشان داده است؛ نرخ موفقیت کاشت دندان طی ده سال بیش از ۹۴ درصد و طی ۱۵ سال بیش از ۹۱ درصد بوده است. این مطالعات با توجه به تکنولوژی ها و متدهای بسیار جدیدی که موجب افزایش طول عمر ایمپلنت شده؛ انجام گرفته است. 
به عنوان مثال بیمارانی که به عارضه دندان‌قروچه دچار باشند و یا تراکم استخوان فک آنها کم باشد می‌توانند از ایمپلنت ها و تکنیک های بهتر و پیشرفته تری استفاده کنند که موجب می‌شود طول عمر ایمپلنت دندان آنها افزایش پیدا کند.
طول عمر ایمپلنت دندان در حقیقت به ماندگاری فیکسچر و اباتمنت اشاره دارد که معمولا از جنس تیتانیوم ساخته می شود. ایده اصلی ایمپلنت دندان، توسعه و پیشرفت تکنولوژی بود که بتواند به طور دائم، جایگزین دندان از دست رفته بیمار شود. به همین علت ایمپلنت دندانی دقیقا ساختاری شبیه دندان طبیعی دارند و بیمار می‌تواند پس از کاشت دندان مثل دندان های طبیعی خود هر نوع غذایی را با آنها بهتر شود و یا گاز بزند؛ بدون اینکه نگران افتادن یا از بین رفتن ایمپلنت دندان باشد. 
کاشت پایه ایمپلنت در استخوان فک به حفظ ساختار فکر نیز کمک می‌کند و از تحلیل لثه و استخوان فک نیز جلوگیری خواهد کرد. البته طول عمر تاج دندان که به طور جداگانه از طریق اباتمنت به پایه ایمپلنت متصل میشود با طول عمر ایمپلنت دندان متفاوت است و ممکن است در اثر وارد آمدن فشار بیش از حد، ترک بردارد یا بشکند. البته جای نگرانی نیست چون تاج دندان مصنوعی به راحتی قابل تعویض است و آسیبی به پایه ایمپلنت نمی رساند

چه عواملی در طول عمر ایمپلنت دندان نقش دارند؟

طول عمر ایمپلنت دندان میتواند به عوامل بسیاری بستگی داشته باشد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

• مهارت و تجربه ایمپلنتولوژیست

قبل از هر چیز میزان تخصص و مهارت پزشک برای انجام این روش و نحوه درمان انجام شده توسط او می تواند در طول عمر ایمپلنت بسیار تاثیر گذار باشد. ایمپلنت های دندانی در انواع و سایزهای مختلفی تولید می شوند. بنابراین، انتخاب ایمپلنت دندانی که مناسب با شرایط دهان و دندان بیمار باشد؛ فقط از یک ایمپلنتولوژیست متبحر و باتجربه برمی‌آید که از مهمترین عوامل موثر در افزایش طول عمر ایمپلنت دندان است.
عامل مهم دیگری که دندانپزشک باید پیش از کاشت ایمپلنت در نظر بگیرد؛ تراکم استخوان فک و ارتفاع آن است. استخوان فک قرار است پایه ایمپلنت را در خود نگه دارد و با آن جوش بخورد؛ هر بار که شما غذایی را میجوید یا گاز میزنید؛ به پایه ایمپلنتی که در استخوان فک شما کاشته شده؛ فشار وارد می آید و در صورتی که ایمپلنت به درستی کاشته نشده باشد و به استخوان فک شما جوش نخورده باشد؛ احتمال عدم موفقیت عمل جراحی کاشت ایمپلنت و کاهش طول عمر آن وجود دارد.
در صورتی که به یک دندانپزشک باتجربه مراجعه کنید؛ پیش از شروع عمل جراحی کاشت ایمپلنت از شما عکس های اشعه ایکس یا CBCT گرفته می شود تا میزان تراکم استخوان فک به درستی تعیین شود. اگر نیاز به پیوند استخوان داشته باشید باید پیش از شروع کاشت دندان، عمل جراحی دیگری جهت پیوند گرفت استخوان برای شما انجام گیرد.
در کلینیک‌های تخصصی مجهز به دستگاههای پیشرفته و تکنولوژی‌های روز دنیا، از روش کاشت ایمپلنت دیجیتالی استفاده می شود که می تواند طول عمر ایمپلنت را افزایش داده و نرخ موفقیت آن را بالا ببرد.

• برند ایمپلنت

برند ایمپلنت دندان از دیگر عواملی است که روی طول عمر آن تاثیر گذار است. هر سازنده ایمپلنت  دندان از پوشش خاصی برای سطح پایه ایمپلنت استفاده می‌کند که می‌تواند به فرایند اسئواینتگریشن و جوش خوردن بهتر پایه ایمپلنت به استخوان فک کمک کند. هرچقدر تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری برای بهبود سطح پایه ایمپلنت مورد استفاده قرار گرفته باشد؛ استحکام آن در استخوان فک بیشتر بوده و در نتیجه طول عمر آن افزایش پیدا می کند. به همین علت کیفیت برند ایمپلنت در دوام و ماندگاری آن تاثیر قابل توجهی دارد.
با بهترین ایمپلنت های دندان آمریکایی، آلمانی و کره ای آشنا شوید.

• شرایط بیمار پیش از کاشت ایمپلنت

 خود بیمار نیز میتواند در این زمینه عاملی موثر باشد. سن و سال بیمار برای کاشت ایمپلنت، میزان تراکم استخوان فک و بافت لثه از عواملی است که طول عمر ایمپلنت دندان را تعیین می کند.  برای اینکه دوام و طول عمر ایمپلنت دندان افزایش یابد شما باید کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت باشید. دندانپزشک پیش از شروع فرایند کاشت‌دندان، شرایط بیمار را بررسی می‌کند و در صورتی که هر گونه مشکلی در استخوان فک یا لثه وجود داشته باشد؛ آن را برطرف کرده و سپس فرایند کاشت پایه ایمپلنت را ادامه می‌دهد.

• مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت

نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان و حفظ بهداشت و سلامت دندان و لثه های بیمار و همچنین در بسیاری موارد دیگر شیوه زندگی بیمار می تواند کاشت ایمپلنت را برای او دائمی کند یا برعکس پس از مدت کوتاهی با کاهش کیفیت آن دوباره او را مجبور کند که راه های درمان را در پیش بگیرد. 
در صورتی که بهداشت لازم برای ایمپلنت دندان رعایت نشود میکروبها و جرم ها در اطراف ایمپلنت تجمع یافته و سبب استخوان فک تحلیل برود و در نتیجه ایمپلنت دندان آسیب ببیند.
علاوه بر حفظ بهداشت دهان و دندان نحوه مراقبت از ایمپلنت های دندانی نقش مهمی در افزایش طول عمر آنها ایفا می کند. اگر شما عادت دارید که دندان قروچه کنید یا دندان‌های خود را به یکدیگر بسایید؛ مطمئناً برای ایمپلنت دندان شما در طولانی مدت، مشکلاتی به وجود خواهد آمد. چون به طور مداوم فشار بیش از حدی روی آن وارد می کنید که می تواند اتصال بین پایه ایمپلنت و استخوان فک را تضعیف کند. 
البته، اگر مشکل دندان قروچه کردن خود را پیش از کاشت ایمپلنت با دندانپزشک مطرح کنید؛  ایمپلنتولوژیست میتواند نوعی از فیکسچرها را در استخوان فک شما بکارد که در برابر این فشارها مقاومت کند.

• جنس ایمپلنت دندان

 امروزه آلیاژ تیتانیوم رایج ترین ماده مورد استفاده برای ساخت ایمپلنت های دندانی می باشد که بر خلاف دندانهای طبیعی، زیاد در معرض پوسیدگی نیستند اما این به آن معنا نیست که نیازی به توجه ندارند یا پس از کاشت ایمپلنت نیازی به رعایت بهداشت دهان و دندان نیست. 

• فرایند استئواینتگریشن

در حقیقت می‌توان گفت اصلی‌ترین عامل حفظ و ماندگاری ایمپلنت دندان در استخوان فک نحوه تکمیل فرآیند اسئواینتگریشن بعد از کاشت پایه ایمپلنت در استخوان فک است. فرایند اسئواینتگریشن طی چند ماه بعد از کاشت ایمپلنت در استخوان فک تکمیل می‌شود. طی این مدت پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش میخورد و یک ساختار مستحکم و دائمی را ایجاد می‌کند که در برابر ضربه و فشار مقاوم است. چون ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم یا سرامیکی است؛ نسبت به پوسیدگی نیز مقاومت دارد درصورتیکه به درستی و با استحکام کافی به استخوان جوش بخورد؛ می توانید بیش از 20 سال بدون هیچ گونه تغییری در استخوان فک باقی بماند.
 
طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است و چگونه طول عمر ایمپلنت را افزایش دهیم؟
 مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

چگونه طول عمر ایمپلنت را افزایش دهیم؟

• معاینه منظم توسط دندانپزشک متخصص 

اگر قرار است ایمپلنت ها و پروتزهای ایمپلنت اشخاص دوام داشته باشد باید به طور منظم برنامه معاینه دندانپزشک صورت بگیرد. بیماران بعد از کاشت دندان باید حداقل هر ۶ ماه یکبار به دندان پزشک خود مراجعه  کنند. مراجعه مداوم این امکان را به دندانپزشک می دهد که مشکلات جزئی دندان را از بین برده و قبل از جدی شدن مشکلات مربوط به پروتز یا ایمپلنت دندان آنها را شناسایی و اصلاح کنند. این اصلاحات جزئی نقش مهمی در افزایش طول عمر ایمپلنت دندان ایفا می کند.

• رعایت بهداشت و مراقبت از دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان مناسب و محافظت از ایمپلنت‌های دندانی، امری کاملاً ضروری است. اگر متوجه جمع شدن مواد غذایی در زیر پلاک دندان خود شدید پس از هر وعده غذایی حتماً اطراف دندان کاشته شده خود را تمیز کنید. ایمپلنت ها مانند دندانهای طبیعی شما هستند؛ در صورت عدم رعایت بهداشت در ناحیه لثه و دندان شما عفونت ایجاد می شود که می تواند با ایجاد بیماری هایی مثل پری ایمپلنتیتیس به شکست کاشت ایمپلنت منجر شود.

• برنامه ریزی دقیق ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت ها باید در جایی قرار بگیرند که استخوان فک قوی باشد و دقیقاً موازی دندانهای دیگر کاشته شوند. این امر به متعادل کردن نیرو بین پروتز و ایمپلنت کمک می‌کند تا کاشت ایمپلنت دچار اختلال نشود. می توانید از طریق انتخاب دندانپزشکی متعهد و مجرب روی این مورد تاثیر گذار باشید. بهتر است پیش از شروع کاشت دندان در خصوص نحوه برنامه ریزی و روش ماشت ایمپلنت از دندانپزشک خود می‌توانید مشاوره بگیرید.
در حال حاضر روش های مختلفی برای کاشت ایمپلنت وجود دارد مثل: 
• کاشت ایمپلنت فوری بعد از کشیدن دندان
• بارگذاری فوری تاج دندان بعد از کاشت ایمپلنت
• کاشت مینی ایمپلنت دندان
• کاشت ایمپلنت دیجیتالی
برای هر روش باید برنامه ریزی دقیق جهت کاشت ایمپلنت توسط دندانپزشک انجام گیرد تا موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت تضمین شود و دوام و طول عمر آن نیز افزایش یابد.
• کیفیت ایمپلنت های دندانی
نحوه ساخت و کیفیت ایمپلنت های دندانی می تواند طول عمر آنها را بیشتر کند. برندهای مشهور برای تولید ایمپلنت دندان از فرمولاسیون خاصی که توسط متخصصین همان شرکت ها، ابداع شده استفاده می کنند تا ماندگاری ایمپلنت را پس از کاشت در استخوان فک افزایش دهند. کیفیت مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت ایمپلنت و کیفیت سطح آن از عوامل موثر در افزایش طول عمر آن است.

• تشخیص به موقع عفونت پس از کاشت ایمپلنت

اگر فکر می‌کنید که مشکلی برای ایمپلنت های شما به وجود آمده به هیچ وجه نشانه‌های عفونت را نادیده نگیرید. اگر احساس می کنید که دندانهای ایمپلنت شده شما دچار عفونت شده اند؛ در اسرع وقت برای چکاپ به جراح فک و دهان مراجعه کنید. قاعدتا  هرچه زودتر عفونت تشخیص داده شود؛ درمان آن نیز راحت‌تر انجام خواهد شد. علاوه بر این هر چه میزان آسیب کمتر باشد؛ طبیعتاً بهبود سریعتر صورت خواهد گرفت.

آیا کاشت ایمپلنت دندان دائمی است؟

ایمپلنت ها مقاومت زیادی در مقابل فشار دارند و احتمال شکستن آن بسیار کم است. دلیل عدم موفقیت ایمپلنت بعد از چند سال می تواند عفونت پیرامون ایمپلنت و تحلیل رفتن استخوان فک باشد. عدم موفقیت ایمپلنت در کوتاه مدت نیز غالباً به این علت است که فرایند جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت به خوبی انجام نشده است.
با این حال، طول عمر ایمپلنت دندان به طور میانگین ۲۵ سال برآورد شده است. اما باید عنوان کرد؛ در صورت مراقبت های بیشتر، این طول عمر بیشتر خواهد شد و ایمپلنت دندان می تواند حتی مادام العمر کار کند. می توان گفت اگر مراقبت های مناسب از ایمپلنت وجود داشته باشد و چکاپ های منظم انجام شود؛ ایمپلنت از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. به طوری که حتی اولین ایمپلنت های کاشته شده؛ پس از ۵۰ تا ۶۰ سال همچنان عملکرد مناسبی در استخوان فک بیمار دارند.

جمع بندی

ایمپلنت دندان نوعی ریشه مصنوعی دندان است که با یک عمل جراحی در استخوان فک شما کاشته می شود تا بتوان تاج دندان را روی آن قرار داد. از مهمترین مزیت های ایمپلنت دندان، شباهت عملکرد آن به دندان طبیعی و همچنین ظاهر فوق العاده زیبای آن است که می تواند جای یک یا چند دندان از دست رفته شما را تقریباً به طور دائمی پر کند. ایمپلنت های دندانی برای افرادی که یک یا چند دندان خود را به علت بیماری های پریودنتال حوادث ورزشی یا تصادفات از دست داده‌اند؛ مناسب است.
هرچند طول عمر ایمپلنت دندان در افراد مختلف، متفاوت است اما تحقیقات نشان داده اند که ماندگاری ایمپلنت در استخوان فک در شرایط عادی می تواند بیش از ۳۰ سال باشد. در صورتی که بیمار به خوبی از ایمپلنت دندان خود مراقبت کنند و دندانپزشک نیز کار خود را با تجربه و تبحر کافی انجام داده باشد؛ کاشت ایمپلنت دندان تقریباً دائمی است.
 
 مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان
 

 

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است!