02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

روش های اصلاح طرح لبخند بدون ارتودنسی با براکت های فلزی مزاحم خداحافظی کنید! - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1399/05/06

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

روش های اصلاح طرح لبخند بدون ارتودنسی، رویای بسیاری از بیمارانی که آرزوی ترمیم عیوب دندانی خود با روشی سریع و کم هزینه داشته اند؛ براورده کرده است. مدت زمان زیادی از دوره ای که تنها روش اصلاح طرح لبخند، تحمل براکت های فلزی مزاحم بود؛ نگذشته است اما در همین مدت کوتاه روش هایی مثل لمینت دندان، کامپوزیت و ایمپلنت توانسته اند به خوبی جایگزین ارتودنسی شوند.
اگر هنوز برای انتخاب بهترین روش اصلاح طرح لبخند تردید دارید؛ توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها دنبال کنید:

اصلاح طرح لبخند با لمینت دندان بدون ارتودنسی

 لمینت دندان از یک لایه نازک سرامیک ساخته شده که روی دندان اصلی چسبانده می‌شود. همزمان با جنبه‌های ظاهری، نصب استاندارد لمینت و کاربرد آن هم اهمیت زیادی دارد. برای اینکه لمینت درست و محکم به دندان طبیعی بچسبد؛ دندانپزشک ابتدا بخشی از مینای دندان را می تراشد و سپس پوسته های نازک سرامیکی را روی دندان ها می چسباند.

مزایای لمینت سرامیکی

زیبایی فوق العاده و طبیعی
سرعت اصلاح دندانها نسبت به ارتودنسی: با روش لامنیت ونیر، دندانها در کمتر از دوهفته به طور کامل ترمیم می شوند. درصورتیکه در روش ارتودنسی، براکت های فلزی باید بیش از 1 سال روی دندان ها باقی بمانند.
دوام بالای لمینت: اگر لمینت به صورت استاندارد نصب شود؛ حداقل ۱۰ تا 12 سال دوام می آورد. بهتر است برای ماندگاری بیشتر لمینت سالانه دو بار توسط پزشک معاینه شود.
عدم تغییر رنگ و مقاومت بالا نسبت به سایش و ضربه

معایب لمینت های سرامیکی

اگر بشکند یا ترک بردارد غالباً باید تعویض شود.
معمولاً عمر لمینت سرامیکی ۱۰ سال است و معمولاً بعد از آن نیاز به تعویض دارد.
هزینه نسبتاً گران این درمان

چگونه می توان طول عمر لمینیت را افزایش داد؟ 

اگر بعد از انجام لمینیت، مراقب دندان های خود نباشید؛ ونیر لمینت شما فرسوده خواهد شد. بعد از انجام لامینت بهتر است از مصرف انواع دخانیات خودداری شود. غذاها و نوشیدنی‌هایی که دندان را لکه دار می کند؛ مصرف نشوند. از نخ دندان به صورت روزانه استفاده شود. بهتر است از مسواک نرم و خمیردندان بدون ساینده استفاده شود.

 استحکام لمینت دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

ارزیابی دقیق متخصص از آرایش و چیدمان دندان‌ها
رابطه بسته شدن دو فک و میزان درگیری و همپوشانی دندان ها
اندازه لمینت نسبت به دندان
استفاده از لمینت‌های مختلف با توجه به موقعیت های دندانی و فکی هر بیمار
میزان رعایت بهداشت فردی
میزان تراشی که برای هر دندان باید در نظر گرفت (تمام دندانها به یک نسبت نباید تراش داده شوند و برخی اصلاً نیازی به تلاش ندارند)
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت دندان 

برای استفاده از کامپوزیت نیازی نیست مقداری از سطح دندان تراشیده شود. کامپوزیت از متریال مخصوصی تهیه شده است و جهت رسیدن به شکل طبیعی باید بعد از فرم دهی بر روی دندان ها به خوبی پولیش شوند. کامپوزیت‌ها ماندگاری بالایی دارند و می‌توان از آن به مدت 4 تا 5 سال استفاده کرد که می‌توان با مراقبت‌های بعد از درمان به مدت استفاده از آن افزود. مهمترین ویژگی کامپوزیت امکان برداشتن و جایگزینی آن است.
 مزیت کامپوزیت دندان نسبت به ارتودنسی اولا سریع بودن اصلاح طرح لبخند است که فقط طی یک جلسه حدودا یک ساعته انجام می گیرد و ثانیا هزینه کمتری است برای افراد خواهد داشت. حتماً قبل از انجام کامپوزیت باید شرایط وضعیت دندانی بیمار بررسی گردد و اگر مورد خاصی مثل التهاب لثه مشاهده نشد (در صورت مشاهده حتما باید قبل از گذاشتن کامپوزیت لثه بیمار درمان  شود) کامپوزیت انجام شود. کامپوزیت ها برای اکثر افراد مناسب و ایده آل هستند و و کارآمد ترین گزینه برای اشخاصی به شمار می آیند که دچار مشکلات زیر هستند :
دندان نامرتب
دندانهایی که روی یکدیگر قرار می گیرند.
دندان های بلند، کوتاه یا کوچک
رنگ  بد دندان
لب پریدگی و شکستگی دندان
البته از عیوب این روش نسبت به سایر روشهای اصلاح طرح لبخند می توان به میزان براقیت کمتر آنها نسبت به لمینت های سرامیکی اشاره کرد.
 کامپوزیت دندان نسبت به سایر روش‌های اصلاح طرح لبخند عوارضی نیز دارد:
شکستن یا افتادن کامپوزیت از روی دندان ها درصورتیکه فرد فشار زیادی به کامپوزیت ها وارد کند.
تغییر رنگ دندان کامپوزیت شده اگر فرد در مصرف چای و قهوه و دخانیات زیاده‌روی کند. 

 مواردی که کامپوزیت دندان توصیه نمی‌شود

دندان های ناسالم
دندان های ضعیف 
عادات بد مثل دندان قروچه و سیگار کشیدن
به هم ریختگی بسیار زیاد دندان

اصلاح طرح لبخند با ایمپلنت دندان

 ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم خالص است که با بدن انسان سازگاری دارد. ایمپلنت به شکل میله باریکی است که درون استخوان فک قرار داده می شود و بهترین جایگزین برای دندان‌های از دست رفته است. در واقع ایمپلنت جایگزین ریشه های دندان می‌شود. ایمپلنت های دندانی یک پایه قوی برای دندان دائمی ثابت یا قابل جابجایی ایجاد می کنند که با دندانهای طبیعی سازگاری دارند.

مزایای ایمپلنت نسبت به ارتودنسی

ظاهر زیبا و طبیعی یکی از مزایای بسیار مهم ایمپلنت دندان است چون ایمپلنت در استخوان فک محکم می شود ماندگاری زیادی دارد ونیازی نیست که سایر دندانهای طبیعی از جای خود جابجا شوند تا جای خالی دندان از دست رفته را پر کنند.
با حرکت دادن دندان ها با روش ارتودنسی معمولا دندان ها لق می شوند. دندان های لق با حرکت در دهان ممکن  است موجب کاستن کیفیت صحبت کردن افراد شود. ایمپلنت این مشکل را حل می‌کند و اعتماد به نفس را بالا می برد و لبخند زیبا تری برای شما به وجود می‌آورد.
ایمپلنت به فرد اجازه می دهد غذاهای مورد علاقه اش را بدون ایجاد ناراحتی و درد، با لذت میل کند. درصورتیکه براکت های فلزی ارتودنسی، مشکلات بسیار زیادی را برای خوردن غذا ایجاد می کنند.
طول عمر ایمپلنت بسیار زیاد است و با مراقبت خوب سالها قابل مصرف خواهند بود. درحالیکه برای ماندگاری نتیجه ارتودنسی باید تا اخر عمر از محافظ های دندانی هنگام شب استفاده کنید.
 
روش های اصلاح طرح لبخند بدون ارتودنسی  با براکت های فلزی مزاحم خداحافظی کنید!
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

قیمت ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت بستگی به عوامل بسیاری دارد: کیفیت، مقدار و محل قرارگیری دندان در فک. اگر استخوان دچار تحلیل شده باشد یا شکل و اندازه آن کافی و مناسب نباشد؛ نیاز به پیوند استخوان خواهد داشت که این مسئله می‌تواند هزینه درمان را افزایش دهد. تعداد دندان ها و نوع پروتز مثل بریج ثابت و پروتز متحرک مبتنی بر ایمپلنت بسته به اینکه کدام یک از این پروتزها ساخته می شود؛ روی قیمت آن تاثیر گذار است. 

اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر بدون ارتودنسی 

لبخند لثه ای چیست؟ 

اگر موقع خندیدن علاوه بر دندان‌ها، لثه بالایی از زیر لب بیرون بیاید؛ به آن لبخند لثه ای می گویند. این مشکل تا حد زیادی با کمک لیزر دندانپزشکی بافت نرم برطرف می‌شود و اگر لیزر نتواند این مشکل را حل کند؛ از جراحی استفاده می گردد. کسانی که لبخند لثه ای دارند در واقع طول دندان شان کمتر از افراد دیگر است و معمولاً اعتماد به نفس کمتری هم دارند. دندانپزشک متخصص ابتدا با عکسبرداری اشعه ایکس از وضعیت دندان‌ها و لثه استخوان فک و ریشه آگاه شده و سپس با استفاده از لیزر می تواند بافت های لثه اطراف دندان را به دقت برش داده و حذف کند.
این روش بسیار دقیق بوده و در عین حال درد و ناراحتی بسیار کمی به همراه دارد. این نوع درمان برای افرادی که نمی خواهند تحت درمان طولانی مدت ارتودنسی برای بلندتر کردن دندان هایشان قرار بگیرند؛ انتخاب ایده الی است.

 اصلاح طرح لبخند دیجیتال بدون ارتودنسی

روش کار تکنولوژی DSD یا طراحی لبخند دیجیتال به این صورت است که همراه اسکن یا قالب دهان بیمار چند عکس از نماهای مختلف چهره گرفته می شود. سپس قالب و عکسها برای طراحی لبخند به لابراتوار دیجیتال ارسال میشود. لابراتوار چندین طرح را با توجه به ویژگی ها و مشخصات چهره بیمار طراحی کرده و برای پزشک ارسال می‌کند. بیمار چندین عکس از چهره نهایی خود می‌بیند و یکی را که بیشترین رضایت را به همراه دارد؛ انتخاب می‌کند و این طرح برای لابراتوار دیجیتال تایید می‌شود که این انتخاب ایده آل ترین روش اصلاح طرح لبخند بدون ارتودنسی است.

اصلاح طرح لبخند با روش بلیچینگ بدون ارتودنسی

بلیچینگ را شاید بتوان بدون ریسک ترین راه برای سفید کردن دندان ها دانست. در این روش رنگ دندان ها (بسته به نوع و جنس دندان و شدت رنگ زرد آن) 2 تا 3 درجه تغییر پیدا می کند که پیشنهاد می گردد؛ در چند مرحله صورت بگیرد. البته باید گفت که این تغییر رنگ به هیچ وجه به اندازه روش لمینت و کامپوزیت نمی تواند دندان ها را درخشان کند و ماندگاری آن نیز کمتر از یک سال است. 
ماده اصلی سفید کننده دندانها پراکسید هیدروژن است که باعث اکسید شدن رنگدانه های رسوب کرده بین هرم های مینایی شده و آنها را از بین می‌برد طی گذشت زمانی این  ماده به قسمتهای زیرین مینا در عاج نفوذ کرده و رنگ آن را روشن تر کرده و باعث سفید شدن دندان میشود.

 انواع بلیچینگ

بلیچینگ در منزل

بلیچینگ  در منزل زیر نظر متخصص ولی توسط بیمار انجام می‌شود. در این روش دندانپزشک از دندان های شما قالب دقیقی تعیین می‌کند که ژل های بلیچینگ را طبق دستور پزشک در آن قرار می دهید. پس از سپری شدن چند هفته دندانها به سفیدی مورد نظر می رسند.

بلیچینگ در مطب دندانپزشک

 در این روش ابتدا لثه با ژل مخصوص محافظت پوشانده می شود و لب فرد نیز به وسیله دهان باز کن مخصوص کنار زده می شود. سپس مواد سفید‌کننده که همان ژل مخصوص بلیچینگ است با دقت بر روی دندان ها گذاشته می شود. سپس با دستگاه مخصوص اشعه آبی رنگ با فرکانس بالا به دندان‌ها تابیده می شود و این عمل چند مرتبه تکرار می‌شود. این اشعه موجب اکتیو شدن ژل بلیچینگ و تاثیر سریع‌تر آن می‌شود.

اصلاح طرح لبخند با تاج دندان و بریج بدون ارتودنسی

تاج دندان یک جسم ثابت است که روی دندان چسبانده می شود. تاج یا روکش دندان، پوششی برای دندان های آسیب دیده است و همچنین باعث تقویت دندان، زیبایی کلی دهان و باعث همترازی با سایر دندان ها می‌شود.

انواع پروتز تاج دندان یا بریج

۱-سرامیک: برای بازسازی دندان‌های جلو استفاده می شود 
۲-مخلوط مواد چینی و فلزی: این نوع از تاج  چون با یک مواد فلزی مخلوط می شود مقاومت بیشتری دارد.
۳-آلیاژهای طلا: ترکیبی از طلا مس و دیگر فلزات است. همزمان علاوه بر ایجاد اتصال قوی به دندان در مقابل شکستگی مقاوم هستند و همچنین باعث از بین رفتن دندان‌ها نمی‌شود.
۴-آلیاژهای فلز پایه: ساخته شده از فلزات غیر نجیب که در برابر خوردگی بسیار قوی و مقاوم هستند.

راه های  مراقبت از تاج

عدم مصرف غذایی چسبناک و جویدن آدامس که دارای قابلیت جذب و کشیدن تاج است 
استفاده از طرف دیگر دهان هنگام جویدن غذا
عدم مصرف غذاهای سخت که باعث شکستن تاج میشود.

بریج دندان

یک  دندان مصنوعی است که ثابت بوده و برای پر کردن دائمی دندان های افتاده استفاده می‌شود. بریج دندانی به دندان ها یا ایمپلنت های دندانی مجاور دندان‌های افتاده چسبانده می‌شود. بریج ها و تاج ها موادی مصنوعی هستند که توسط دندانپزشک متخصص روی دندانها یا  ایمپلنت های بیمار چسبانده می‌شود. از تاج برای پوشاندن کلی دندان های آسیب دیده یا ایمپلنت و از بریج برای پوشاندن فضای خالی یک یا چند دندان استفاده می‌شود.

مزایای بریج های دندانی

ترمیم دندان افتاده: وظیفه اصلی بریج دندانی ترمیم دندان افتاده است. یک بریج  دندان مناسب همانند یک دندان طبیعی عمل می‌کند که حداکثر رضایت را برای فرد به ارمغان می آورد.
جویدن: بریج دندانی به صورت دائمی روی دندان پایه فیکس می‌شود. تمام نیروی حاصل از جویدن از طریق دندان پایه به استخوان فک منتقل می‌شود و از طریق دندان پایه دفع میشود.
زیبایی شناسی: اگر دندان از دست رفته کاملا مشخص باشد تاثیر زیادی بر زیبایی دارد. برای بسیاری از بیماران ترمیم زیبایی مهمترین هدف درمان است.
توانایی بیان درست کلمات: اگر یکی از دندانهای جلو افتاده باشد توانایی بیان صحیح کلمات دشوار می‌شود با استفاده از بریج های دندانی عادت کردن به صحبت معمولی و بیان صحیح کلمه کلمات زمان بسیار کمی می‌برد.

جمع بندی

روش های اصلاح طرح لبخند بدون ارتودنسی نه تنها در مدت زمان بسیار کوتاهتری می توانند طرح لبخند بیمار را به شکل دلخواه او دراورند بلکه هزینه آنها نیز نسبت به روش ارتودنسی بسیار کمتر بوده و مشکلات بسیار کمتری را نسبت به نصب براکت های فلزی برای بیمار بوجود می اورند. کلینیک دکتر شهاب محمدی مفتخر است که تمام روش های زیبایی درمانی را به پیشرفته ترین تکنولوژی ها در اختیار بیماران قرار می دهد. فقط کافی است با کلینیک ما تماس بگیرید و یک جلسه مشاوره رزو کنید.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت
 

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

همتا

من میخواهم دندانم سفید سفید شود بدون هیچ موادی

دکتر شهاب محمدی

سلام بلیچینگ انجام بدین