02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

آنتی بیوتیک ها و ایمپلنت دندان - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1397/09/20

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی (برای کاهش خطر ابتلا به خرابی ایمپلنت دندان)

 

مشاوره با  دکتر محمدی (دندان پزشک)

+ بیمار : سلام آقای دکتر من در مورد گذاشتن ایمپلنت دندان سرگردانم. آیا من باید برای عمل جراحی آنتی بیوتیک مصرف کنم؟

+ دکتر محمدی : از شما متشکریم که این موضوع بسیار مهم را مورد بحث قرار داده اید. امروزه برآورد شده است که ۲۰ تا ۳۰ درصد ایرانی ها دارای یک یا چند دندان خراب هستند و با افزایش محبوبیت ایمپلنت های دندانی، بسیاری ممکن است این سوال را بپرسند.

ایمپلنت های دندانی چیست؟

ایمپلنت دندانی یک ریشه دندانی مصنوعی است که به فک وارد شده و تاج، پل یا پروتز دندان مصنوعى به آن متصل می شود. ایمپلنت دندانی با استخوان در فرآیند پیوند استخوانی osseo-integration یا ("osseo"=استخوان  ا "integrate"= ادغام) جوش می خورد. گاهی اوقات عمل های جانبی نیز لازم است مانند پیوند بافت لثه برای افزایش موفقیت قرار دادن ایمپلنت، و در همه این موارد، ممکن است از آنتی بیوتیک برای تضمین بهبودی استفاده شود. (ایمپلنت دندان چیست؟)

علاوه بر این، دهان دارای گونه های مختلف باکتریایی است که قادر به ایجاد عفونت هستند. بسیاری از عمل های تهاجمی دندانپزشکی ، از جمله جراحی ایمپلنت دندان، می توانند باکتری ها را وارد جریان خون کنند. در برخی افراد دارای خطر بالا به بیماری، پیش درمانی با آنتی بیوتیک ها قبل از جراحی می تواند باکتری ها را از رسیدن به مناطق خطرناک بدن باز دارد.

اکثر مردم به این دسته تعلق ندارند، اما اگر شما چنین هستید (بر اساس سابقه پزشکی خود) موضوع را با پزشک در کلینیک دندانپزشکی در میان بگذارید. فرض کنید،  شما یک فرد کم خطر است که دارای یک ایمپلنت معمولی هستید. اگر چه ایمپلنت های دندانی معمولا میزان بقای بالایی دارند (بیش از 90 درصد)، بعضی از آنها ممکن است به علت آلودگی باکتری های محلی از بین بروند. درمان عفونت هایی که بلافاصله پس از قرارگیری ایمپلنت رخ می دهند بسیار دشوار است و تقریبا همه ایمپلنت های آلوده باید برداشته شوند.

 

گزینه های در معرض عفونت (بعد از عمل ایمپلنت دندان)

به خصوص، سالمندان با سیستم ایمنی ضعیف یا سایر مشکلات جدی بهداشتی، افراد سیگاری، دیابتی و افرادی که ممکن است کم وزن باشند یا اضافه وزن داشته باشند در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند.

انجمن دندانپزشکی آمریکایی (ADA) و انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کنند از آنتی بیوتیک های پیشگیرانه برای بیماران خاص با خطر ابتلا به عفونت استفاده کنند. این بیماران شامل افراد زیر است: افراد دارای دریچه قلب مصنوعی سابقه اندوکاردیت عفونی ("endo " داخل پوشش، " card " - قلب، "Itis" - التهاب)، پیوند قلب و برخی بیماریهای مادرزادی قلبی.

پیش از این آنتی بیوتیک ها برای افراد دارای مفاصل مصنوعی نیز توصیه می شدند اما اخیرا ADA همراه با آکادمی جراحی ارتوپدی آمریکا (AAOS) نتیجه گرفته است که آنتی بیوتیک های پیشگیرانه دیگر برای تمام مفاصل پروتز لازم نیست. با این حال، برخی از جراحان ارتوپدی توصیه می کنند آنتی بیوتیک های پیشگیرانه برای بیماران با مفاصل مصنوعی تا دو سال پس از جراحی استفاده شوند.

 


مشاوره رایگان ایمپلنت دندان در تهران

مطالب مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

توصیه های پس از ایمپلنت (یافته های مبتنی بر شواهد)

به طور کلی هنوز بر سر این مسئله بحث است که آیا افراد سالم، افراد کم خطر و افراد دارای خطر متوسط، ​​باید برای جراحی ایمپلنت دندان از آنتی بیوتیک استفاده کنند یا نه.

به طور کلی هنوز بر سر این مسئله بحث است که آیا افراد سالم، افراد کم خطر و افراد دارای خطر متوسط، ​​باید برای جراحی ایمپلنت دندان از آنتی بیوتیک استفاده کنند یا نه. نگرانی ها در این مورد عبارتند از: شامل عوارض جانبی است که از اسهال تا واکنش های آلرژیک و افزایش احتمال ظهور باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها.

بررسی اخیر مرکز تحقیقات آزمایشات کنترل شده کوچران، که تجزیه و تحلیل آماری روی مطالعات متعدد در مورد افراد کم خطر انجام داده، نشان داد که استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی قبل از  می تواند مفید باشد. گزارش شده است که 2 گرم آموکسی سیلین در یک ساعت قبل از جراحی ممکن است باعث کاهش شکست ایمپلنت در شرایط عادی شود (بدون هیچ عوارض جانبی قابل توجه).

متخصصان همچنین تصریح کرده اند که دادن آنتی بیوتیک به 25 نفر، از شکست ایمپلنت زود هنگام در یک فرد جلوگیری می کند. آنها هیچ شواهدی در مورد مزایای استفاده از آنتی بیوتیک ها پس از جراحی پیدا نکردند و بررسی نکرده اند که کدام آنتی بیوتیک ها بهتر هستند.

مراقب های بعد از عمل ایمپلنت (با توجه به نیاز فردی و تصمیم دندانپزشک)

مزایای آنتی بیوتیک ها برای عمل جراحی ایمپلنت دندانی، موردی است و به نیاز افراد بستگی دارد. مهم است که در مورد سابقه پزشکی خود( هر گونه شرایط پزشکی، هر نوع داروئی که مصرف می کنید، داروهای تجویزی و غیر تجویزی ، و مکمل ها). با جراح ایمپلنت ، صحبت کنید.

جراح ایمپلنت شما با توجه به معیارهای فوق، و تجربه بالینی و ترجیحات بالینی خود، نظرش را اعلام می کند. پس از آن شما قادر به تصمیم گیری آگاهانه در مورد استفاده از آنتی بیوتیک ها برای بهبود و موفقیت ایمپلنت دندان خود هستید.

مطالب مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

ویزیت و مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

فرانک

سلام .من نمیتونم آنتی بیوتیک مصرف کنم .پس نمیتونم ایمپلنت انجام بدم ؟

فرانک

سلام .من نمیتونم آنتی بیوتیک مصرف کنم .پس نمیتونم ایمپلنت انجام بدم ؟

هومن

سلام. من دو روز پيش مرحله دوم جراحي ايمبلنت رو انجام دادم ( قرار دادن اباتمنت) ولي با توجه به شكافتن لثه توسط جراح و نصب اباتمنت، به من آنتي بيوتيك ندادن. و دو هفته ديگه وقت دادن براي قالب گيري. ايا آنتي بيوتيك لازم نيست بخورم؟ فقط گفتن هر شب يه دهانشويه عادي انجام بده. لازم به انتي بيوتيك نيست؟ الان بغل اون پيچ يه چيز سفيد ميبينم كه نميدونم غذا هستش يا تغيير رنگ. چون هر چي آبكشي ميكنم از جاش تكون نميخوره. آنتي ببوتيك مصرف كنم بنظر شما يا نه؟

هلنا

سلام من سینوس لیفت ایمپلنت انجام دادم و دکتر قرص ۵۰۰ سفکسین هر ۶ ساعت داده امروز متوجه شدم زبانم رنگش سبز شده آیا آنتی بیوتیک را قطع کنم و از عوارض آنتی بیوتیکه؟ تا چند روز باید آنتی بیوتیک خورد؟ ممنون

دکتر شهاب محمدی

باید بگین چند روز خوردین تا نظر قطعی بدم

Armita

سلام دکتر جان من امروز ایمپلنت دندونم رو انجام دادم دکتر برام آموکسی سیلین نوشت که متاسفانه حساسیت دارم به جاش میشه از آمپول پنی سیلین استفاده کرد ?

فاطمه

سلام اقای دکتر امروز جراحی لثه دارم برای ایمپلنت ابا امپولی دکزا بعداز ایمپلنت ضروری است؟ برای فک بالا و سه تا ایمپلنت

شهرام

سلام,دکترمن 2واحد ایمپلنت فک بالا گذاشتم آموکسی ومترو میخورم البته دکتر چهارتا پنی سیلین 800 برام نوشتن ونزدم مشکلی پیش نمیاد.ممنونم

دکتر شهاب محمدی

سلام معمولا اموکسی کافیه

سعیده

مطالب عالی بودن

علي

سلام من ديروز جراحي كرده وايمپلنت را از لثه خارج كردم ولي دكتر انتي بيوتيك نداده ، مشكلي پيش نمياد

دکتر شهاب محمدی

سلام خیر

نرگس

سلام من یکروزه ایمپلنت کردم اموکسی سیلین و مترونیدازول خوردم معده درد گرفتم چکار کنم

خادمی

سلام من حدود 1 ماه یا بیشتر مرحله دوم ایمپلنت رو انجام دادم ولی بخاطر حضور نداشتن دکتر هنوز قالب گیری نکردن واسم حالا لثم عفونت کرده قلمبه زده بیرون آیا با وجود عفونت واسم قالب گیری میکنن یا باید صبر کنم خوب بشه

دکتر شهاب محمدی

سلام باید معاینه بشین تا شدت و علت عفونت بررسی بشه

سلام

تا چند روز بعد از کاشت دندان (ایمپلنت) باید آموکسی سیلین خورد. من سه روز بعد از ایمپلنت آموکسی سیلین خوردم بعد به خاطر ناراحتی دستگاه گوارش سه روز آموکسی سیلین کنار گذاشتم. الان وضعیت گوارش بهتر شده نیاز مجددا آموکسی سیلین بخورم. البته از دهان سویه استفاده میکنم

دکتر شهاب محمدی

سلام خیر نیاز نیست

علی

سلام من حدود هشت روزه ایمپلنت کردم در محل ایمپلنت احساس بوی بد وعفونت دارم آنتی بیوتیک سر ساعت مصرف میکنم درست نمیشه چقدر طول میکشه چیکار باید بکنم؟

دکتر شهاب محمدی

سلام زخما که خوب بشه بو هم از بین میره

الهه

با سلام وخسته نباشید خدمت شماببخشیدمن یک هفته میشه ک ۴واحدایمپلنت انجام دادم فک بالا...میخاستم بپرسم ب جزآموکسی ومترونیدازول آمپول پنی سیلین نیازه

دکتر شهاب محمدی

سلام خیر

علی رصایی

سلام دکتر مدت 5سال است که ایمگلنت گذاشتم اطراف یک گایه خارش واحساس قلقلک دارم به دکترم مراجعه کردم گفتم آن یک گایه را بیرون بیار گفت نمی شود چکار کنم خیلی اطراف آن خارش دارد مرتب زبانم را به دور آن می زنم در فک پایین سمت راست 4 گایه با 5 روکش بهم چسبیده گذاشتم ایمگلنت کره ای مدل دیو است چکار کنم دکتر مشکل من خارش پای پایه دوم یعنی دندان 6 است ممنون جواب دهید

دکتر شهاب محمدی

سلام تشریف بیارین ویزیت ویزیت رایگانه

علی رصایی

سلام دکتر مدت 5سال است که ایمگلنت گذاشتم اطراف یک گایه خارش واحساس قلقلک دارم به دکترم مراجعه کردم گفتم آن یک گایه را بیرون بیار گفت نمی شود چکار کنم خیلی اطراف آن خارش دارد مرتب زبانم را به دور آن می زنم در فک پایین سمت راست 4 گایه با 5 روکش بهم چسبیده گذاشتم ایمگلنت کره ای مدل دیو است چکار کنم دکتر مشکل من خارش پای پایه دوم یعنی دندان 6 است ممنون جواب دهید

دکتر شهاب محمدی

سلام تشریف بیارین ویزیت ویزیت رایگانه

باقری

سلام دکتر بعد از ایمپلنت چند روز باید انتی بیوتیک بخوریم من دوهفته هست ایمپلنت کردم سمت راستم فک پایین خیلی درد داره

دکتر شهاب محمدی

سلام ۲ هفته خیلی عجیب نیست ممکنه طبیعی باشه

عسل

سلام من ایمپلنتم عفونت کرده چه چیزی برای برطرف کردنش خوبه

دکتر شهاب محمدی

سلام باید حتما ویزیت بشید.

محمدپویا

باسلام بنده ایمپلنت فک جلو پایین انجام دادم الان ۳ ماه نصف لب وچانه بیحسه وزیر لبم هم پاره شده ( اشتباهی تیع جراحی بریده بعدا مشکل نمیشه باتشکر از جنابعالی

اکرم

سلام من بعد از ایمپلنت دهانم بوی خیلی بدی گرفته و موقعی که رفتم معاینه بعد از ۳ ماه پیچ نداشت و دکتر تازه پیچ را گذاشت الان چکار کنم؟

دکتر محمدی

منظور از اینکه پیچ نداشت رو دقیقا متوجه نمیشم برای بوی بد دهان از خمیر دندان های مختلف و دهانشویه ها استفاده کنین

شهین فرد

سلام من بیماری ادرنال جنیتال سندروم دارم و بیش از 40 سال هست که پردنیزولون 5 میخورم و هفته ای یک بار اوستمد 70 و اترواستاتین 10 ایا میتوانم ایمپلنت کنم ممنون

دکتر محمدی

سلام لطفا یک تست تراکم استخوان بگیرید