02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

لمینت سرامیکی دیجیتالی چیست؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/20

بروزرسانی شده در: 1402/09/26

دندانپزشکی دیجیتال و پیشرفت های اخیر در جهان دیجیتال در زمینه دندانپزشکی، روش های زیبایی و کاربردی متعددی را در اختیار دندان‌پزشکان قرار داده تا بتوانند نحوه انجام درمان های زیبایی دندان پزشکی مانند ایمپلنت دندان، لمینت، ارتودنسی و غیره را راحت‌تر، سریعتر و دقیق تر انجام دهند.
با استفاده از طراحی با کمک کامپیوتر و سیستم های ساخت کامپیوتری یا همان CAD/CAM که در اوایل ۱۹۸۰ ابداع شد؛ در حال حاضر می‌توان درمان‌های ترمیمی و زیبایی را تنها طی یک یا دو جلسه برای بیمار انجام داد. در حالی که در گذشته روش های سنتی هفته ها یا ماه‌ها بیمار را منتظر می گذاشتند. لمینت سرامیکی دیجیتالی روش درمانی زیبایی کوتاه، سریع و مطمئنی است که نه تنها بیماران را از لحاظ مدت زمان و زیبایی که از لمینت سرامیکی انتظار دارند راضی نگه می دارد بلکه کار دندانپزشکان را نیز بسیار راحت کرده است.
با سیستم های دیجیتالی CAD/CAM، قالب ها ونیر های دندانی مانند لمینت، پرسلین، زیرکونیوم و تاج های دندانی برای ایمپلنت یا بریج توسط یک اسکنر داخل دهانی سه بعدی اسکن شده و به یک کامپیوتر برای آماده سازی و ساخت توسط دستگاه‌های میلینگ ارسال می‌شوند.

محاسبات دیجیتالی برای لمینت سرامیکی

در این سیستم ها برخلاف روش های سنتی که دقت آنها پایین بود محاسبات از دهان بیمار به صورت دیجیتالی با دقت در حد میکرون گرفته می شود.

طراحی دیجیتالی ونیر پرسلین

دندان مصنوعی که به صورت سه بعدی توسط تصاویر اسکن شده از طریق دوربین های اپتیکال داخل دهانی و ارسال به نرم افزارهای کامپیوتری، توسط ماشین ها و دستگاه های مخصوص ساخت ونیر دندانی با دقت و ظرافت بالا طراحی می شوند.

ساخت لمینت سرامیکی دیجیتالی

بعد از اینکه طراحی دیجیتالی لمینت پرسلین به پایان رسید؛ دندان های طراحی شده توسط دستگاه های میلینگ ساپورت شده با فناوری CAD/CAM ساخته می شوند.
 
 
لمینت دیجیتال
 مطالب مرتبط: ایمپلنت دیجیتال
 

مزایای دندانپزشکی دیجیتالی

طراحی دیجیتالی ونیرهای لمینیت سرامیکی روشی مبتکرانه است که به بیمار این امکان را می دهد تا مشاهده کند که روند درمان و نتیجه آن چگونه خواهد بود. لمینت سرامیکی دیجیتالی به بیمار کمک می کند تا نتایج واقعی درمان را به صورت سه بعدی در نرم افزار مشاهده کند و پیش از شروع ساخت لمینت های سرامیکی تغییرات مورد نظر خود را روی آن‌ها اعمال کند.
علاوه بر استفاده از سیستم طراحی دیجیتالی لمینت های سرامیکی، از این روش برای برنامه‌ریزی و شخصی سازی بهتر ونیرهای دندانی مثل ونیر لمینت که متداول ترین نوع ونیز های دندانی هستند؛ استفاده می شود. لمینت های پرسلین دیجیتالی دقیقا مطابق با ظاهر دندان های طبیعی و با دوام و طول عمر بالا ساخته می شوند. بنابراین از لحاظ شکل، موقعیت یا رنگ تفاوتی بین آنها و دندانهای طبیعی وجود نخواهد داشت.

از دیگر مزایای لمینت های دیجیتالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. عدم نیاز به تراشیدن مینای دندان
لمینت های سرامیکی را می توان بدون آسیب رساندن به دندان های طبیعی روی آنها نصب کرد.
2. افزایش استحکام و دوام دندان های طبیعی
لمینت پرسلین دوام و طول عمر و همچنین استحکام بسیار بالایی دارد و می توان سالها بدون نگرانی از اینکه با خوردن و جویدن وغذاهای سفت از روی دندان‌ها بیفتند؛ از آنها استفاده کرد.
3. ترمیم دندان های شکسته
 لمینت های سرامیکی دیجیتالی را می‌توان با موفقیت برای پوشش دادن دندان های شکسته و ترمیم دندان هایی که شکل آنها ظاهر مناسبی ندارد مورد استفاده قرار داد.
4. روش محاسبه سنتی با دقت پایین کنار گذاشته می شود
در روش های سنتی مشکلاتی مانند ریفلکس گیج، خطا در اندازه‌گیری و خطا های محاسباتی را افزایش می داد و موجب می شد قالب گرفته شده تناسب و تطابق کافی را با سایر دندانهای بیمار نداشته باشد. اما در دندانپزشکی دیجیتالی چنین خطاهایی به صفر رسیده است. لمینت های سرامیکی دیجیتالی دقیقاً از لحاظ رنگ، شکل و اندازه با سایر دندان‌های طبیعی که قرار است روی آن ها نصب شوند؛ مطابقت دارند.
5. خطا های ساخت به حداقل می رسد.
چون طراحی و ساخت ونیرهای پرسلین دیجیتالی کاملا توسط ابزارهای دیجیتالی انجام می گیرد؛ احتمال ایجاد خط ها از طرف دندانپزشک هنگام قالب گیری و تکنسین ساخت هنگام ساخت لمینت ها در لابراتوار به حداقل می‌رسد.
6. زیبایی و تطابق زیستی مواد افزایش پیدا می کند.
استفاده از موادی مانند سرامیک، شیشه و زیرکونیا در دندانپزشکی دیجیتالی موجب شده است که سازگاری زیستی این مواد هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ کاربردی تطابق کاملی با دندان های بیمار داشته باشد.
7. طراحی لبخند منحصر به فرد با دندانپزشکی دیجیتال
مزیت دیگر دندانپزشکی دیجیتال، زیبایی طرح لبخند است که فوق العاده و جذاب به نظر می رسد. سیستم CAD/CAM به دندانپزشک اجازه می دهد تا طراحی مطلوب را که تناسب کاملی از لحاظ شکل ظاهری و رنگ با دهان و ساختار چهره بیمار داشته باشد؛ انجام دهد. چون اندازه گیری ها با کمک دوربین اپتیکال از داخل دهان به صورت سه بعدی گرفته می‌شود؛ طراحی انجام شده برای لمینت های سرامیکی دیجیتالی بی عیب و نقص است.
مطالب مرتبط: کاشت دندان طبیعی

فرایند ساخت لمینت های سرامیکی دیجیتالی

دندانپزشکی دیجیتالی از اسکن سه بعدی در طراحی و ساخت لمینت های سرامیکی دیجیتالی استفاده می کند. برنامه‌ریزی دیجیتالی طراحی لبخند فرایندی شامل تحلیل و جمع آوری اطلاعات از طریق عکس های چهره و داخل دهان و عکس های رادیوگرافی است که منابعی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرد اندازه گیری های مربوط به ساختار چهره و دهان دندان بیمار را به نرم افزار آن می فرستد تا بتوانند اندازه، موقعیت، شکل و سازگار بودن لمینت های سرامیکی با دندان های بیمار را با دقت بالا طراحی کنند. به این ترتیب بیماری می تواند دقیقا مشاهده کند که نتیجه نصب لمینت روی دندان های او چگونه خواهد بود.
فرایند ساخت لمینت پرسلین دیجیتالی در سه مرحله انجام می گیرد:
1. اسکن دیجیتالی و تهیه قالب
ابتدا بیماران به کلینیک مراجعه کرده و طی این فرایند دندان‌های آنها با یک اسکنر سه بعدی به طور کامل اسکن می شود. در این روش تصاویر سه بعدی دندان به صورت مجازی وارد سیستم های کامپیوتری می شوند تا طراحی اولیه ونیر لمینت توسط نرم افزار انجام گیرد.
2. طراحی دیجیتالی
پس از به دست آوردن تصاویر سه بعدی،کلیه عکس ها به صورت مجازی به لابراتوار دندانپزشکی دیجیتال ارسال می شود. طراحی ونیر لمینت نیز به صورت دیجیتالی انجام می گیرد. تمام فرایند شامل تعیین شکل کل دندانها، کانتورها و هماهنگ سازی لمینت های سرامیکی با خط لثه در محیط کامپیوتری انجام می گیرد.
3. ساخت لمینت پرسلین دیجیتالی
بعد از طراحی دیجیتالی زمان ساخت لمینت ها فرا می رسد. با به کارگیری پرینتر های سه بعدی که دستگاه‌ های میلینگ با حمایت از سیستم CAD/CAM هستند؛ ساخت لمینت با دقت بالا و در کمترین زمان ممکن کامل می شود.
مطالب مرتبط: اسنپ اسمایل

اسکن و قالب گیری دیجیتالی برای لیمنت های سرامیکی چگونه انجام می گیرد؟

در دندانپزشکی سنتی برای چنین فرایند هایی مانند ساخت ونیرهای لمینت، قالب هایی از دندان و فک توسط قاشق های فلزی گرفته می‌شد. در این روش رفلکس گیج ممکن بود به علت کالیبر نبودن اندازه ها را به درستی نشان ندهد. در صورتی که در فرایند دندانپزشکی دیجیتالی، قالب ها با روش اسکن سه بعدی گرفته می شوند. دندان ها با یک دوربین اپتیک اسکن شده و در محیط سه بعدی وارد نرم افزار کامپیوتری می شوند. اسکن سه بعدی در حال حاضر در تمامی رشته های دندانپزشکی از جمله ایمپلنت دندان، لمینت دندان یا ساخت تاج دندان مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی لبخند دیجیتالی چیست؟

هر فرد مشخصات چهره مخصوص خودش را دارد که باید با توجه به فاکتورهایی، لمینت های مناسب برای او طراحی شده و سپس ساخت لمینت ها انجام .گیرد مهمترین فاکتور تعیین کننده نحوه طراحی و ساخت لمینت های سرامیکی، زیباتر شدن چهره فرد. است با طراحی لبخند دیجیتالی تمام جزئیات مورد نظر بیمار در محیط دیجیتالی و روش های مختلفی طراحی شده و با نرم افزارهای خاص مناسب ترین طراحی  برای لمینت های پرسلین تعیین می شود.
طراحی لبخند دیجیتالی پروتکلی است که جایگاه ارزشمندی در دندانپزشکی زیبایی به دست آورده است و می تواند رابط مناسبی بین دندانپزشک و بیمار باشد تا بتوانند نظرات خود را در خصوص ظاهر لمینت های سرامیکی اعمال کنند.
مطالب مرتبط: فرق کامپوزیت و لمینت

طراحی لبخند دیجیتالی در چه مواردی به کار می رود؟

هر شخصی می تواند کاندید مناسبی برای نصب لمینت های سرامیکی با طراحی لبخند دیجیتالی باشد. اگر تصمیم گرفته اید که طرح لبخند خود را با ونیرهای دندانی اصلاح کنید می توانید با مراجعه به کلینیک دندان با استفاده از روش جدید لمینت سرامیکی دیجیتالی، یک عمر از داشتن لبخندی جذاب لذت ببرید.

چند جلسه برای نصب لمینت سرامیکی دیجیتالی مورد نیاز است؟

ونیر لمینیت سرامیکی دیجیتالی فرآیندی است که در آن لبخندی منحصر به فرد و جذاب با روش های دیجیتالی که روی نمایشگر کامپیوتر نشان داده می شود طراحی و ساخته می شود. این طراحی در دو مرحله انجام می گیرد. ابتدا عکس هایی توسط اسکن سه بعدی از دهان گرفته می شود و نمونه مجازی آنها طراحی می شود. در صورتی که نیاز به تغییراتی باشد جلسه دوم تکرار می شود و زمانی که بیمار طراحی را تایید کرد ساخت لمینیت آغاز می شود.
در جلسه اول عکس و ویدئو با تجهیزات سه بعدی مخصوص تهیه می‌شود و در همان جلسه قالب برای فک بالا یا فک پایین طراحی می شود. در این مرحله تراشیدن مینای دندان انجام نمی گیرد.
معمولاً ۳ تا ۵ روز زمان می‌برد تا لمینت های طراحی شده دیجیتالی در آزمایشگاه آماده شوند. طرح لبخندی که توسط دندانپزشک به صورت دیجیتالی تهیه شده برای آزمایشگاه فرستاده می شود و خطوط چهره، رنگ چشم، نوع ساختار گوش، استخوان فک و غیره در نرم افزار ها در نظر گرفته می شوند. با اندازه گیری دقیق همه این موارد لمینت های سرامیکی در روش دیجیتالی با استفاده از سیستم CAD/CAM مطابق با ساختار چهره و دندانهای طبیعی فرد ساخته می شوند. در جلسه دوم مدل به دست آمده روی بیمار امتحان می شود.
در جلسه امتحانی یک قالب سیلیکونی که از مدل طراحی دیجیتالی به دست آمده روی دندان‌های بیمار بدون اینکه تراشیدن مینای دندان انجام گیرد؛ گذاشته می‌شود. حدود ۱ تا ۵ دقیقه زمان می برد و بعد از آن طراحی لبخند در محیط دیجیتالی به بیمار نشان داده می شود.
قالبی که روی دندان گذاشته شده براحتی توسط دندانپزشک برداشته می‌شود. اگر فقط یک یا دو دندان نیاز به طراحی لمینت سرامیکی داشته باشند معمولاً نیازی به جلسه امتحانی نیست به همین دلیل معمولاً لمینت دیجیتالی برای یک یا دو دندان طی دو جلسه با فاصله زمانی 3 تا 5 روز نصب می شوند.
مطالب مرتبط: روکش دندان چیست

نصب لمینیت سرامیکی دیجیتالی

پس از اینکه اسکن سه بعدی و جلسه امتحانی تکمیل شد؛ طراحی اولیه در نرم افزار طراحی لبخند اجرا شده و اصلاحات لازم در نرم افزار اعمال می شود. در مرحله بعدی که معمولاً سریع و کوتاه است طراحی نهایی با اصلاحات دقیق طبق نظرات بیمار و تغییراتی که داده است انجام می گیرد.
در نتیجه بیمار می تواند اندازه و موقعیت لمینت های سرامیکی را در مقایسه با دندان های خود ببیند و اگر تغییرات انجام گرفته مورد تایید او بود؛ ساخت لمینت سرامیکی شروع می‌شود.
با تکمیل طراحی و فرستادن طراحی سه بعدی به دستگاه‌های میلینگ مدرن، ساخت لمینت ها آغاز می شود. دستگاه های میلینگ که مشخصات خاصی دارند و دقت آن‌ها نیز بسیار بالاست؛ می توانند با سرعت، دقت و توانایی بالا در هشت دقیقه حدود ۲۰ لمینت را به طور همزمان بسازند.
مطالب مرتبط: چرک خشک کن دندان

آیا می توانم طراحی لمینیت های سرامیکی دیجیتالی را تغییر دهم؟

هدف اصلی جلسه امتحانی این است که بیمار بتواند طراحی دیجیتالی لبخند را تایید کند و یا نظرات خود را در خصوص شباهت هایی که می خواهد وجود داشته باشند؛ ارائه دهد. تغییرات کوچکی را می توان در همان جلسه مانند افزایش و کاهش طول یک دندان انجام داد و تغییرات بزرگتر می تواند در جلسه بعدی پس از اعمال شدن امتحان شود.

زمانی که طراحی کامل شد آیا ساخت لمینت های سرامیکی در همان روز انجام میگیرد؟

موادی که در جلسه امتحانی استفاده می‌شود دوام و طول عمر کافی را ندارد و زیبایی آن نیز به اندازه لمینت های سرامیکی دائمی نیست. به همین علت لمنیت سرامیکی دائمی، طی ۳ تا ۵ روز با استفاده از مواد با دوام تر و زیباتر ساخته خواهند شد.

مشاوره رایگان دندانپزشکی

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

ایدا

من با ی دکتر دندانپزشک قرارداد لمینت سرامیکی دیجیتالی بستم ولی ایشان فقط از خمیر که اسمشم نمی دانم برای گرفتن قالب استفاده کردند از کجا بفهمم که آیا واقعا این دیجیتالی هست یا نه ؟؟

دکتر شهاب محمدی

سلام راهی برای تشخیص نیست