02188695864
شهرک غرب، بلوار فرحزادی، بالاتر از بلوار دریا، کوچه بهاران ۲، پلاک ۵۳ (روبروی مرغ سوخاری کوپال)، واحد ۲
شنبه تا پنج شنبه: 10 صبح تا 9 شب
drmohammadi
logo ×

اجزای ایمپلنت دندان چیست و از چه چیزی ساخته شده است؟ - کلینیک دندانپزشکی دکتر شهاب محمدی

زمان مطالعه : 10 دقیقه | منتشر شده در: 1398/07/18

بروزرسانی شده در: 1403/01/03

ایمپلنت دندان از تاج دندان، اباتمنت، پیچ و فیکسچر تشکیل شده است که هر یک از اجزای ایمپلنت دندان وظیفه خاصی را برعهده خواهند داشت. ایمپلنت دندانی از ماده ای به نام تیتانیوم ساخته می شود. از دلایل انتخاب تیتانیوم برای ساخت ایمپلنت می توان به تطابق با بیولوژیک بدن انسان اشاره کرد. تیتانیوم نسبت به بدن انسان واکنش منفی نخواهد داشت.

اگر می‌خواهید ایمپلنت دندانی بکارید، پیش از کاشت بهتر است اطلاعات درباره اجزای ایمپلنت دندان، انواع پیچ ایمپلنت و جنس پیچ ایمپلنت داشته باشید.

اجزای ایمپلنت دندان کدامند؟

ایمپلنت دندانی یک قطعه فلزی هستند که معمولا از جنس تیتانیوم ساخته می‌شوند و از سه بخش اصلی تشکیل شده‌اند. سه جزء اصلی ایمپلنت دندان عبارت است از:

تاج دندان

این قطعه شبیه دندان طبیعی است که معمولاً از مواد سرامیکی ساخته می‌شود و طوری طراحی شده که به شکل دندان طبیعی باشد.

اجزای ایمپلنت

کانکتور

کانکتور یا همان اباتمنت قطعه‌ای است که برای ثابت نگه داشتن تاج دندان مصنوعی روی پایه ایمپلنت استفاده می‌شود و معمولاً به شکل شش وجهی یا هشت وجهی است.

پایه ایمپلنت

پست یا فیکسچر یک پیچ تیتانیومی است که به استخوان فک جوش خورده و یک پایه مستحکم، ایمن و پایدار برای نگه داشتن تاج دندان مصنوعی ایجاد می‌کند.

فرآیند کاشت ایمپلنت دندان چگونه است؟

فرآیند کاشت ایمپلنت دندان نیاز به عمل جراحی دارد و با بیهوشی بیمار انجام می‌شود. در طول عمل جراحی دندانپزشک سوراخ کوچکی در استخوان فک دریل کرده و با دقت پایه ایمپلنت را داخل استخوان پیچ می‌کند. بعد از بهبودی، لثه روی پایه ایمپلنت را می‌پوشاند.

بعد از اینکه پایه ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش خورد، مرحله دوم فرآیند ایمپلنت دندان شروع می‌شود تا اباتمنت به بالای ایمپلنت وصل شود. در نهایت تاج روی اباتمنت متصل می‌شود. این تاج که به اباتمنت متصل شده با سیمان مخصوص به دندان محکم شده و با یک پیچ کوچک ثابت می‌ماند.

تفاوت بین مواد مورد استفاده برای ساخت اجزاء ایمپلنت دندان چیست؟

تفاوت‌های بین مواد مورد استفاده برای ساخت اجزاء ایمپلنت وجود دارد. اما لازم نیست شما دنبال مدل، نوع، ساخت، طراحی و جنس ایمپلنت‌های دندانی بگردید. این کار را پریودنتیست انجام می‌دهد.

شما فقط باید مطمئن شوید که ایمپلنت کار ماهر و با تجربه‌ای را برای کاشت دندان‌تان پیدا کرده‌اید. ایمپلنت کاری که به همه انواع ایمپلنت و در کل به بازار ایمپلنت‌های موجود تسلط دارد و می‌تواند با بودجه شما بهترین ایمپلنت را در دهان‌تان بکارد.

بیش از ۶۰ سازنده ایمپلنت دندان با جنس‌های مختلف که اجزاء گوناگون ایمپلنت شامل پایه، اباتمنت و تاج دندان را می‌سازند؛ وجود دارند که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیز هستند. بر اساس جنس و مواد مورد استفاده برای ساخت اجزاء مختلف ایمپلنت، کیفیت، دوام و طول عمر آنها با یکدیگر متفاوت است.

اگر تصمیم به کاشت ایمپلنت گرفته‌اید اول از همه مطمئن شوید که پریودنتیست شما با سازنده‌هایی کار می‌کند که اعتبار و سابقه خوبی دارند. سازنده‌هایی که روی بخش تحقیق و توسعه محصولات خود سرمایه‌گذاری می‌کنند ایمپلنت‌های دندانی با کیفیت‌تری به بازار عرضه می‌کنند.

اجزای ایمپلنت دندان

جنس اجزاء ایمپلنت دندان

بیمارانی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند بیشتر از همه می‌خواهند درباره اجزاء سازنده ایمپلنت‌های دندانی، فرایند کاشت، جنس و نحوه عملکرد هر کدام از آنها و نقشی که در موفقیت‌آمیز بودن عمل کاشت ایمپلنت دارند، بدانند.

اگر می‌خواهید بدانید اجزای ایمپلنت دندان و انواع پیچ ایمپلنت چگونه هستند، می‌توانید ادامه این راهنما را مطالعه کنید. ۳ جزء اصلی ایمپلنت دندان را به تفصیل بررسی کرده‌ایم و نحوه عملکرد آنها برای موفقیت آمیز بودن روش کاشت ایمپلنت را شرح داده‌ایم.

1. فیکسچر

پایه ایمپلنت که با نام فیکسچر نیز شناخته می‌شود یک ساختار کوچک و به شکل پیچ است که زیر لثه قرار می‌گیرد. بعد از اینکه جراح سوراخ کوچکی در استخوان فک‌تان، درست جایی که ریشه دندان طبیعی از بین رفته، ایجاد کرد، پیچ فیکسچر را طی یک عمل جراحی در استخوان فک قرار می‌دهد.

این پیچ فیکسچر به عنوان ریشه مصنوعی یا ریشه ایمپلنت‌ها شناخته می‌شود.

در طول فرآیند ریکاوری و بهبودی که چند ماه طول می‌کشد، پیچ فیکسچر با استخوان فک طی فرآیندی که اسئواینتگریشن نامیده می‌شود، جوش می‌خورد. در این فرآیند پایه ایمپلنت کاملا ثابت و محکم در استخوان فک‌تان نگه داشته می‌شود. بقیه اجزای ایمپلنت دندان تا زمانی‌که فرایند اسئواینتگریشن تکمیل نشود؛ نصب نخواهند شد.

پپیچ فیکسچر ایمپلنت معمولاً از جنس تیتانیوم ساخته می‌شود. تیتانیوم به عنوان فلزی شناخته شده که با بدن انسان سازگاری خوبی دارد. استفاده از مواد سازگار با بافت‌های بدن انسان شانس موفقیت آمیز بودن فرآیند اسئواینتگریشن را بدون ریسک پس زدن افزایش می‌دهد.

الف) مواد سازنده فیکسچر

جنس پیچ ایمپلنت یا همان فیکسچر ایمپلنت می‌تواند فلزی یا سرامیکی باشد. تیتانیوم که خلوص بالایی در حد 99.5 درصد دارد یا آلیاژهای آن با آلومینیوم و وانادیوم ترکیب شده‌اند و استحکام و مقاومت ایمپلنت را در برابر شکستن افزایش می‌دهند، برای پایه ایمپلنت استفاده می‌شود.

زیرکونیا نیز ماده‌ای سرامیکی با مقاومت بالاست که در برخی کاربردهای دندانی شامل تاج‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شکل پیچ ایمپلنت می‌تواند به شکل سوراخ‌دار یا یک قطعه جامد استوانه‌ای با طراحی پیچی شکل باشد.

ب)  شکل‌دهی سطحی خاص

سطح فیکسچر صاف است، اما برخی سازندگان سطح آن را ماشین کاری می‌کنند تا زبر شود، یا شیارهای میکروسکوپی روی آن ایجاد می‌کنند. به این ترتیب مساحت سطح خارجی کل فیکسچر بیشتر شده و جوش خوردن آن با استخوان فک راحت‌تر می‌شود.

ج) پوشش‌های سطحی خواص

سطح یک فیکسچر معمولاً با مواد احیای استخوان مثل هیدروکسی اپتات (hydroxyapatite) پوشش داده می‌شود و برخی سازندگان معتقدند که این پوشش به سریع‌تر شدن فرآیند اسئواینتگریشن کمک می‌کند.

2. اباتمنت

چون خود فیکسچر زیر خط لثه قرار دارد و دندان مصنوعی نمی‌تواند به درستی روی آن سوار شود از کانکتور که اباتمنت نیز نامیده می‌شود، استفاده می‌کنند. اباتمنت یک پیچ کوتاه است که مستقیماً روی خط لثه قرار می‌گیرد تا از تاج دندان مصنوعی حمایت کند.

اباتمنت از جنس فلزی یا ماده‌ای به رنگ خود دندان ساخته شده و به خود فیکسچر چسبیده می‌شود، یا به عنوان یک قطعه جداگانه بعدا روی آن سوار می‌شود.

اباتمنت دقیقا روی خط لثه نصب شده و بخشی از ایمپلنت دندان است که تاج دندان مصنوعی را در محل خودش روی پایه ایمپلنت مستقر می‌کند. اباتمنت داخل فیکسچر پیچ شده و سپس تاج دندان مصنوعی به اباتمنت متصل می‌شود.

در  حالت عادی تا وقتی‌که پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش نخورده، اباتمنت به آن وصل نمی‌شود. این مدت زمان حدود ۵ تا ۶ ماه از زمانی‌که پایه داخل استخوان فک کاشته می‌شود، طول می‌کشد و بعد اباتمنت به آن متصل می‌شود. وقتی اباتمنت اضافه شد تاج دندان مصنوعی نیز روی آن نصب می‌شود.

اجزای ایمپلنت دندان

اباتمنت‌هایی که به صورت یک قطعه جداگانه هستند، تا زمانی که فرایند اسئواینتگریشن به صورت کامل انجام نشود به فیکسچر متصل نمی‌شوند، چون پایه ایمپلنت باید محکم و دوام کافی برای نگه داشتن اباتمنت را داشته باشد.

اما اگر از روش کاشت ایمپلنت فوری و سوار کردن تاج دندان فوری استفاده کنید، جراح اباتمنت و پروتز دندان مصنوعی را همزمان در دهان بیمار قرار می‌دهد.

قطعه اباتمنت ایمپلنت دندان که هم داخل و هم روی خط لثه قرار می‌گیرد، از تاج یا دندان مصنوعی که روی آن قرار گرفته حمایت می‌کند. اباتمنت معمولاً تا زمانی که فرایند اسئواینتگریشن کامل نشده، چه به صورت پیچ شدن و چه به صورت سیمان شدن به پایه ایمپلنت متصل نمی‌شود.

اما در ایمپلنت‌های دندان‌های جلویی که برای زیبایی اهمیت بسیاری دارند، دندانپزشک فیکسچر، اباتمنت و تاج دندان مصنوعی موقتی را همزمان با هم داخل دهان بیمار قرار می‌دهد.

اباتمنت ساختاری هیبریدی سرامیکی یا فلزی دارد و در برخی موارد مخصوصاً در ایمپلنت‌های سرامیکی، فیکسچر و اباتمنت به صورت یک قطعه سرهم شده تولید می‌شوند.

3. پروتز دندان

پروتز دندان نیز بخشی از ایمپلنت‌های دندان است که دقیقاً شبیه دندان طبیعی عمل کرده و ظاهر آن نیز به شکل دندان طبیعی ساخته می‌شود. پروتز دندان مصنوعی از مواد مختلفی مانند پرسلین یا سرامیک ساخته شده و به دو روش پیچ کردن روی اباتمنت یا سیمان کردن روی ایمپلنت قرار می‌گیرد.

آخرین جزء ایمپلنت دندان ، تاج دندان مصنوعی است که جای دندان طبیعی از بین رفته را می‌گیرد. در برخی موارد از روش بریج یا دندان مصنوعی به جای یک تاج تکی استفاده می‌کنند.

بعد از اینکه آخرین قطعه ایمپلنت دندان یا همان پروتز دندان مصنوعی روی اباتمنت سوار شد، ظاهر و عملکرد آنها دقیقا شبیه دندان طبیعی خواهد بود.

اجزاء درست را برای ایمپلنت دندان خود انتخاب کنید

انتخاب اجزای ایمپلنت دندان که بیشترین ایمنی و دوام را بعد از کاشت ایمپلنت داشته باشند، در افزایش درصد موفقیت روش ایمپلنت دندان بسیار موثر است.

با طراحی‌های با کیفیت و مبتکرانه امروزی که سازندگان تحت استانداردهای کنترل کیفیت دقیق می‌سازند، ایمپلنت‌های دندانی با دوام‌ترین روش درمانی جایگزینی دندان‌های خراب شده و افتاده هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات و محصولات ایمپلنت‌های دندان که در کلینیک دندانپزشکی ارائه می‌شود می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5 از 1 رأی

داستان های مشتریان ما

گالری لبخند

ایجاد یک لبخند زیبا می تواند اعتماد به نفس و ظاهر کلی افراد را افزایش دهد.

نظرات کاربران

سجاد

با سلام در صورتی که پزشک بر خلاف گفته خود ایمپلنت تقلبی کار کند و بعد از کار شدن متوجه بشیم چه کاری میشه انجام داد

احمد

سلام آقای دکتر ، من قبلا ایمپلنت کردم اما بعد از مدتی اباتمنت هرز شد ، دکترم خیلی تلاش کرد تا اباتمنت را دربیاره اما به دلیل هرز شدن نه درمیاد و نه سفت میشه تا تاج جدید روش سوار کنه ، بنده هم از ادامه درمان منصرف شدم، آیا راهی وجود دارد ؟ تشکر

دکتر شهاب محمدی

باید اون پیچ خارج بشه لطفا به متخصص مراجعه کنید

آزاده

با سلام؛ آقای دکتر اگر تاج دندانیه (دندان ایمپلنت شده) بشکند چگونه ترمیم خواهد شد؟ ممنون

دکتر شهاب محمدی

سلام دوباره باید قالب گیری شود و ‌تاج تهیه شود

علی

سلام من امروز دوتا دندون اایمپلنت کردم از کجا بفهمم جنس اصلی و یا حدااقل خوب بوده است

دکتر شهاب محمدی

سلام از دندونپزشکتون جعبه ایمپلنت رو درخواست کنین

علی

سلام من امروز دوتا دندون اایمپلنت کردم از کجا بفهمم جنس اصلی و یا حدااقل خوب بوده است

دکتر شهاب محمدی

سلام از دندونپزشکتون جعبه ایمپلنت رو درخواست کنین

کیوان نیک اختر

سلام و خسته نباشید . یک سوال دارم من پایه ایمپلنت گذاشتم طبق نظر کارشناسان پایه کوتاه هست اگر خواستم پایه بلندتر بذارم آیا دوچار مشکل میشوم الان ۵هفته هست که کار گذاشتم ممنون میشم توضیح بدید

دکتر شهاب محمدی

سلام باید معاینه بشید.